Förslag på bra Chardonnay

Diskussion i 'Språklåda för gäster' startad av Bra vin, 25 december 2013.

1. Bra vin

Bra vin Gäst

Hej

Har ni ett tips på en bra Chardonnay. Inte allt för smörig utan lite mer åt det krispiga hållet. Inte Chablis men gärna annan Bourgogne. Nya världen fungerar också. Max ca 300 och måste tyvärr finnas på Systemet, ej beställning då den är till nyår.

Tacksam för förslag

2. Bra vin

Bra vin Gäst

Ej mousserande ska väl tilläggas också. Tack

3. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Chateau Montelena Chardonnay
    Nr 92162
    Absolut åt det mer mineraliga och krispiga hållet

4. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Tänkte titta på den på SB men oväntat nog blev det ett fel på deras hemsida :). Ser att den kommer från Napa. Det är inte allt för ekad? Svårt att hitta bra Chardonnay på SB tycker jag. En av världens mest odlade druvor men det mesta på SB är rätt kasst

Capture.PNG

5. Kostjan

Blint hade jag aldrig satt den i USA , riktigt bra för dom pengarna.

6. Anders Landström

7. Kostjan

Jo det är den ?!
    Köpte den för någon månad sen på bolaget , då hade den annat nr och va lite billigare .
    Nåja jag tycker den är bra , inte alls smörig och överekad

8. Gurto

Gurto Medlem

...och så får man en bra story att dra på middagen också; 73:an var ju vinnare i legendariska Judgement of Paris-provningen
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Judgment_of_Paris_(wine)
    Aldrig provat själv men blir ju onekligen sugen på att göra det.

Anders Landström gillar detta.
  9. Anders Landström

Det blev jag också. Tack @Kostjan

10. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

11. vintomas

vintomas Bloggare

Bourgogne: Vincent Girardin Puligny-Montrachet Vieilles Vignes 2011, 299 kr: http://www.systembolaget.se/5607
    Fatinslaget märks för att vara en bourgogne på den här nivån, men är absolut inte alltför mycket åt det "gammaldags smöriga" hållet (snarare då "ekplanka").

Montelenan är också bra, och inte alls som nidbilden av en amerikansk Chardonnay; den dök upp blint bland bourgogner på en provning i höstas och ingen reagerade på att det var udda fågel.

12. sunqan

sunqan Vinös

Måste finnas på systemet... sb brukar ha stopp för internleveranser runt jul/nyår liksom att beställningar ur bs skulle gjorts före 10/12 :)
    Det måste alltså finnas i butik, vilket gör det hela jobbigare...var finns du? Stoclholm/gbg/malmö har bättre förutsättningar än helsingborg eller uppsala.

13. Bra vin

Bra vin Gäst

Tack för svar. Det blir Montelena. Finns på mitt Systembolag I Uppsala. Ska spara namnen på de andra förslagen.

Tack och Gott Nytt År

Dela sidan