Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

ChristianB

DipWSET
Nää, vi var väl ense om att vinmakaren avgör när det är klart att dricka!:)
Rätt många flaskor av lite bättre snitt har ju en rekommendation på baksidesetiketten där det anges en viss ålder och ofta vilka förhållanden som är lämpliga för lagringen. Särskilt Nya världen tycks ha tagit till sig den här biten; jag har nog sett det de flesta sådana här rekommendationer på flaskor från Nya Zeeland och Australien, men det brukar ju dyka upp en del från Sydafrika också. :)
Däremot provar jag nog hellre vinet som ungt och gör en egen bedömning, oavsett om det är en bättre eller sämre (troligen sämre :p ) åsikt än den som vinmakaren har. Jag vill nog sälla mig till skaran som tycker att vin är så pass levande att halva charmen med att lagra vinerna själv är att det blir lite av en sport! De få defekta flaskor jag fått genom åren har knappast avskräckt mig från att fortsätta köpa och lägga undan vin.

Conde de Valdemar -84 och -94 nämndes tidigare i tråden; i mitt tycke var -84an spännande, men knappast i bra skick? Nu vet jag inte hur flaskvariationen kan ha påverkat åsikterna kring den aktuella årgången men det känns som att vinet inte klarar 30 år i källaren i alla fall. Då köper jag hellre yngre Rioja och lägger undan själv än att Systembolaget (eller andra aktörer) ska sälja färdiglagrade viner. -94an kändes å sin sida som rätt perfekt faktiskt, möjligen med något år för mycket på nacken. :)

Kan man säga "hellre för ung än för gammal"? ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Om man vill följa vinmakarens filosofi, svar ja, men jag föredrar då hellre att se till mångfalden. Variation förnöjer, men de flesta är nog överens om att en toppbordeaux vanligtvis behöver åtminstone några år för att lugna ner "pressvinet". Själv så gillar jag ofta lite mer ungdom, men det är möjligen på grund av det utbud jag har till mitt förfogande, dvs att jag vant mig vid den typen av balans.

Förresten, aktuell årgång av Sir Winston Churchill är 2002!
Håller med men i några inlägg tidigare sas att vinmakaren avgör.
Hel rätt på Winston, 2002 är senaste årgång;) Anar jag ett groende champagneintresse?!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rätt många flaskor av lite bättre snitt har ju en rekommendation på baksidesetiketten där det anges en viss ålder och ofta vilka förhållanden som är lämpliga för lagringen. Särskilt Nya världen tycks ha tagit till sig den här biten; jag har nog sett det de flesta sådana här rekommendationer på flaskor från Nya Zeeland och Australien, men det brukar ju dyka upp en del från Sydafrika också. :)
Däremot provar jag nog hellre vinet som ungt och gör en egen bedömning, oavsett om det är en bättre eller sämre (troligen sämre :p ) åsikt än den som vinmakaren har. Jag vill nog sälla mig till skaran som tycker att vin är så pass levande att halva charmen med att lagra vinerna själv är att det blir lite av en sport! De få defekta flaskor jag fått genom åren har knappast avskräckt mig från att fortsätta köpa och lägga undan vin.

Conde de Valdemar -84 och -94 nämndes tidigare i tråden; i mitt tycke var -84an spännande, men knappast i bra skick? Nu vet jag inte hur flaskvariationen kan ha påverkat åsikterna kring den aktuella årgången men det känns som att vinet inte klarar 30 år i källaren i alla fall. Då köper jag hellre yngre Rioja och lägger undan själv än att Systembolaget (eller andra aktörer) ska sälja färdiglagrade viner. -94an kändes å sin sida som rätt perfekt faktiskt, möjligen med något år för mycket på nacken. :)

Kan man säga "hellre för ung än för gammal"? ;)
Själv så fullkomligt älskade jag 84:an, men i övrigt har du en del poänger och till viss del är det nog huvudet på spiken att många förmodligen gillar hela ritualen med att lagra själv. Jag har ju ännu ingen regelrätt vinförvaring hemma, vilket gör mig mindre känslosam rörande dessa aspekter. :)
 

ChristianB

DipWSET
Själv så fullkomligt älskade jag 84:an, men i övrigt har du en del poänger och till viss del är det nog huvudet på spiken att många förmodligen gillar hela ritualen med att lagra själv. Jag har ju ännu ingen regelrätt vinförvaring hemma, vilket gör mig mindre känslosam rörande dessa aspekter. :)
När det kommer till smakpreferenser så kan vi ju inte diskutera rätt och fel i alla fall. ;)

Jag har inte heller något slags vinskåp eller lagringsutrymme med vettiga förhållanden, men jag kommer ganska nära i föräldrarnas källare. Å andra sidan har jag inte så många viner som ska lagras i årtionden, utan snarare viner som ska drickas kring 10 års-gränsen. Kanske beror det på personlig preferens, kanske är det en liten säkerhetsåtgärd för att slippa potentiella problem med långtidslagring!
 

kayaker

Cyklist
Enkelt om man har tillgång till den avancerade utrustningen och tillgång till validerade metoder. Men det kostar (australiska dollar och AWRI's priser nedan). Och vem ska betala analysen om det inte visar sig vara TCA i vinet. Det är ju långt ifrån alla gånger man är överens om ifall det ens är korkat. Bara för att någon ropar "vargen kommer" så...
Visa bifogad bild 3844
Om bara rätt incitament finns så är det inget svårlöst problem. Producenterna får helt enkelt göra som t.ex. förpackningsindustrin och lösa uppgiften tillsammans. Jag vågar lova att de kommer att lösa det effektivt om de blir tvungna att ta det producentansvaret.
Med t.ex. zNoseteknik så kan man analysera fler än 300 prover/dag. Då blir kostnaden redan idag betydligt lägre än i tabellen ovan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Om bara rätt incitament finns så är det inget svårlöst problem. Producenterna får helt enkelt göra som t.ex. förpackningsindustrin och lösa uppgiften tillsammans. Jag vågar lova att de kommer att lösa det effektivt om de blir tvungna att ta det producentansvaret.
Med t.ex. zNoseteknik så kan man analysera fler än 300 prover/dag. Då blir kostnaden redan idag betydligt lägre än i tabellen ovan.
Men här har vi ju redan boxviner! Problemet verkar ju vara tiden vi avser att spara vinet. Ch. Margaux gör en hel experiment och säger själva att utmaningen är att hitta något som håller 50 år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Finns det kvalitetsvin på box?
Tror inte det! Men det är för att ingen som gör kvalitetsvin tror på förpackningen. Problemt är att ingen ännu hittat något som motsvarar naturkorkens fördelar. Denna förslutning ger massa fördelar samt några nackdelar och naturkork problemet har minskat samtidigt som forskning pågår.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja det hoppas jag, att vi befinner oss i ett diskussionsforum alltså..., det är väl därför jag här just diskuterar och framför mina åsikter...
Då är det ju inte så konstigt om vi diskuterar högt och lågt, vilket du antydde tidigare. ;)

Herregud! Ett sådant missnöje med hur det är idag. Låter som om många har en dålig dag. Om inte, så ägna er åt någonting annat än denna gudabegåvade dryck.
 

Beo

Medlem
Hade inte hänt om....
Silade kork idag. Moget med mineraler frukt grape/citron 89p
Landmark Chardonnay Lorenzo 2008
IMG_9463.jpg
IMG_9462.jpg
 

vininfo.nu

Medlem
Det finns många exempel på långtgående producentansvar, särskilt när hög risk eller stora ekonomiska värden är inblandade. Men också för varddagsprodukter, särskilt i livsmedel. Jag tycker att det är helt okontroversiellt att tillämpa det på vin. Vi pratar ju om ansvar enbart för de faktorer som producenten kan kontrollera.

Betänk det prestigefyllda huset i Rioja som anlitade en utomstående expert i slutet på 80-talet. Han konstaterade att TCA hade blivit del av vinets karaktär och kasserade hela lagret på nästan en halv miljon flaskor, skurade ur alla anläggningar, och genomdrev moderna kvalitetsprocesser. Det tog några år innan böckerna visade svart på sista raden igen. Men det var det väl värt för en seriös vinproducent?

Om ett vin lanseras på en marknad och man upptäcker korkdefekt vid lanseringsprovning tycker jag att producenten omedelbart ska utföra ytterligare analyser och eventuellt återkalla alla batcher. På samma sätt som Toyota gör det ifall någon komponent inte beter sig som den ska i deras bilar. Och, jag förtydligar igen, jag tycker distributörer ska ha samma ansvar för defekt som uppstått i deras led, och nej, vi pratar självklart inte enbart om naturkork som felkälla.

På denna tonfiskburk får man reda på exakt innehåll, hur den ska förvaras, näringsvärde, att den är kvalitetskollad i labb, och hur man reklamerar en defekt vara. Det vore väl något om vinproducenterna kunde få tummen ur och ta efter!

Allvarligt talat alla livsmedel som har en sista förbrukningsdag har det just för att nästintill alla livsmedel försämras (förstörs långsamt) från det att produkten är tillverkad tills det att den antingen blir direkt okänlig (fettoxidation, emzymatisk nedbrytning, bakterietillväxt, mögeltillväxt, etc). Vin gör liksom en helt annan resa, där det ofta inom en förhållande lång tidsram utvecklas till det bättre för att sedan långsamt närma sig en topp (olika för oss alla) innan det långsamt blir sämre, som på inget sätt kan jämföras med helkonserver eller (för den del) nästintill alla andra livsmedel. Jag kan iallafall inte komma på något.

Men visst man kan fundera på hur vin skulle blivit om det uppfunnits idag? Skulle nog ha blivit en steril rostfrittstålprodukt utan tillstymmelse till fatlagring packad på tät reducerande tetra. MLF - malolactic fermentation kallades länge för den andra jäsningen för att man trodde det var just jäsningen som kom igång igen med vårens värme. Först på 1950--talet började man förstå processen. Förståelsen för brettanomyces är också av det slaget. Ingen av dessa processer hade nog existerat i en nyuppfinning, och visst troligtvis inte vare sig flaskan eller korken heller. Orsaken till korkdefekten härrör från 1980-talet med upptäckten av trikloranisol som markör och "huvudspelare".

Tror inte m.a.o. att jag hade gillat vin om det uppfunnits 2015...

Om valmöjligheten finns så kan du som konsument välja att antingen köpa grisen i säcken (ta risken själv med ett ungt vin som du lagrar och ansvarar över själv) eller satsa på en producentlagrad variant med garanti. :)

Grisen i säcken? Själv så råkar jag sällan ut för någon gris så jag förstår inte problemet... Detta även om jag tycker det år positivt när det saluförs äldre viner. Det spelar nämligen mig ingen större roll om min bordeaux är 5, 10, 15, eller 20 år på nacken, min bandol 3, 5, 10 eller 15, eller min vouvray, mosel, eller vad det nu må vara. Nekrofil är jag inte. Öppnar jag en ungdom vet jag ungefär vad jag får, öppnar jag en tioåring detsamma. Om vinet drar lite åt ena eller andra hållet spelar ingen större roll så länge som vinet inte är skadat, vilket dessutom är såpass sällan att det knappt rör mig i nacken. Dessutom så har mina flesta defekter varit bolagsköp och möjliga att lämna tillbaka...

image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Allvarligt talat alla livsmedel som har en sista förbrukningsdag har det just för att nästintill alla livsmedel försämras (förstörs långsamt) från det att produkten är tillverkad tills det att den antingen blir direkt okänlig (fettoxidation, emzymatisk nedbrytning, bakterietillväxt, mögeltillväxt, etc). Vin gör liksom en helt annan resa, där det ofta inom en förhållande lång tidsram utvecklas till det bättre för att sedan långsamt närma sig en topp (olika för oss alla) innan det långsamt blir sämre, som på inget sätt kan jämföras med helkonserver eller (för den del) nästintill alla andra livsmedel. Jag kan iallafall inte komma på något.

Men visst man kan fundera på hur vin skulle blivit om det uppfunnits idag? Skulle nog ha blivit en steril rostfrittstålprodukt utan tillstymmelse till fatlagring packad på tät reducerande tetra. MLF - malolactic fermentation kallades länge för den andra jäsningen för att man trodde det var just jäsningen som kom igång igen med vårens värme. Först på 1950--talet började man förstå processen. Förståelsen för brettanomyces är också av det slaget. Ingen av dessa processer hade nog existerat i en nyuppfinning, och visst troligtvis inte vare sig flaskan eller korken heller. Orsaken till korkdefekten härrör från 1980-talet med upptäckten av trikloranisol som markör och "huvudspelare".

Tror inte m.a.o. att jag hade gillat vin om det uppfunnits 2015...



Grisen i säcken? Själv så råkar jag sällan ut för någon gris så jag förstår inte problemet... Detta även om jag tycker det år positivt när det saluförs äldre viner. Det spelar nämligen mig ingen större roll om min bordeaux är 5, 10, 15, eller 20 år på nacken, min bandol 3, 5, 10 eller 15, eller min vouvray, mosel, eller vad det nu må vara. Nekrofil är jag inte. Öppnar jag en ungdom vet jag ungefär vad jag får, öppnar jag en tioåring detsamma. Om vinet drar lite åt ena eller andra hållet spelar ingen större roll så länge som vinet inte är skadat, vilket dessutom är såpass sällan att det knappt rör mig i nacken. Dessutom så har mina flesta defekter varit bolagsköp och möjliga att lämna tillbaka...

Visa bifogad bild 3861
Du diskuterar nog med fel person tror jag. Allt jag bryr mig om är att dricka gott vin och slippa defekter och ha möjlighet att köpa drickmoget vin i högre utsträckning än idag. Den dag defekterna slutar att dyka upp så kommer debatten om dåliga naturkorkar (och skruvkorkar) att självdö. "Grisen i säcken" innebär att köpa ett vin ungt för att lagra själv med allt vad det innebär, istället för att köpa det färdiglagrat av producent som i fallet med 2002 Sir Winston Churchill. :)

Då vi (de som föredrar moget vin) fortfarande dricker mycket vin från en tid då det var mycket problem med TCA så dyker det fortfarande upp mycket defekter.

Om 10 år så kommer säkert problemet vara helt bortblåst, då det rimligen borde vara den nya typen av korkar på det man öppnar/stöter på och kanske har jag då stött på mitt första defekta vin med skruvkapsyl dessutom.

Vi har en ljus framtid att se framemot verkar det som. Skruvkorkar och naturkorkar sida vid sida och knappt några defekter att hitta. En vacker dag så kanske även fler satsar på att lansera mogna årgångar som vi kan njuta av. Härliga tider om det vill sig väl. :)
 

vininfo.nu

Medlem
;);)
Du diskuterar nog med fel person tror jag. Allt jag bryr mig om är att dricka gott vin och slippa defekter och ha möjlighet att köpa drickmoget vin i högre utsträckning än idag. Den dag defekterna slutar att dyka upp så kommer debatten om dåliga naturkorkar (och skruvkorkar) att självdö. "Grisen i säcken" innebär att köpa ett vin ungt för att lagra själv med allt vad det innebär, istället för att köpa det färdiglagrat av producent som i fallet med 2002 Sir Winston Churchill. :)

Då vi (de som föredrar moget vin) fortfarande dricker mycket vin från en tid då det var mycket problem med TCA så dyker det fortfarande upp mycket defekter.

Om 10 år så kommer säkert problemet vara helt bortblåst, då det rimligen borde vara den nya typen av korkar på det man öppnar/stöter på och kanske har jag då stött på mitt första defekta vin med skruvkapsyl dessutom.

Vi har en ljus framtid att se framemot verkar det som. Skruvkorkar och naturkorkar sida vid sida och knappt några defekter att hitta. En vacker dag så kanske även fler satsar på att lansera mogna årgångar som vi kan njuta av. Härliga tider om det vill sig väl. :)
Kommenterade det som skrevs... Diskussionsforum, vet du...
 
Last edited:
Toppen