Gåsamiddag

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av anders, 23 oktober 2009.

1. anders

anders Medlem

Det här såg trevligt ut så det var bara till att boka...

2. chambertin

chambertin Medlem

SV: Gåsamiddag

Såg dötrist ut du ;)
    Har du varit där förut ?
    Själv får man väl försöka få tag i lite överbliven svartsoppa från ngn krog här i stan.
    Tiden är förbi när salig mormor (bördig från Skåne) varje höst ordnade gåsamiddag med svartsoppa, gås och efterföljande spettekaka.

3. anders

anders Medlem

Nej, jag har faktiskt skamligt nog lyckats missa det stället. Det retar mig eftersom han i år förlorade sin tredje stjärna. ;)

4. Guayabera

Guayabera Medlem

Spettekaka :p Vad dricker man till det ??? Antagligen samma dryck som passar till sockrad frigolit...

5. chambertin

chambertin Medlem

Skall man vara snäll så är det kanske mer åt hård äggtoddy men jag förstår vad du menar.

Kommer inte ihåg vad vi drack till spettekakan på den tiden men till gåsen var det ofta Bourgogne och svartsoppan ackompagnerades för det mesta av Palo Cortado av något slag.

6. kayaker

kayaker Cyklist

Isåfall kan ju åggtoddy funka.

Jag och några kompisar har åtminstone lagat och ätit gås några gånger. Färsk gås har vi köpt på Ica Focus.

7. anders

anders Medlem

Ahh... en man som inte har förstått innebörden av de finare nyanserna i livet. :D Jag har inte provat att kombinera vinet till spettekaka ännu men när vi två ärkeskåningar provade en riktigt söt sherry PX så var vi överens om att det borde kunna fungera. Sedan återstår det att se om teorin fungerar i praktiken...

Tips: för att enklast skära spettekaka används ett bågfilsblad. Har man som Guayabera råkat på frigolit så betyder det att man sparat spettekakan för länge och ska böja huvudet i skam.

8. kayaker

kayaker Cyklist

De är som sockrad frigolit från början. Sedan blir det mer lättbetongstuk...

9. vintjej

vintjej Medlem

Fast sockrad frigolit smakar väl inte så där äckligt äggigt?
    Och ska bli spännande att höra vad som matchar den där äggigheten.

10. kayaker

kayaker Cyklist

You tell me. Jag äter inte frigolit så ofta... :D

11. anders

anders Medlem

Ack ja, dessa vildar. Jag kommer ihåg när man debatterade på radion var Norrland EGENTLIGEN börjar. En lyssnare hävdade med emfas att gränsen dras precis norr om Möllevångstorget. ;D

12. Guayabera

Guayabera Medlem

"Beakta alltid bakverk som kräver verktyg med största misstänksamhet" - Gammalt djungelordspråk.

13. Elvis

Elvis Medlem

Var ligger det? I förhållande till Stockholm, alltså. ;)

14. anders

anders Medlem

Jag vet inte... eftersom Stockholms exakta läge inte är känt i den vita fläcken på kartan.

15. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Herregud, vet du inte det. Platsen är vida känd för de kravaller som skedde där 1926. Kravallerna var en direkt fortsättning på strejken hos AW Nilssons korg- och barnvagnsfabrik. En viktigt del av Malmös arbetarhistoria.

För övrigt så har tydligen kriminaliteten på torget minskat de senaste åren. Kravaller sker idag företrädesvis i Rosengård och lär inte vara så frekvent förekommande i centrala Malmö

16. Keen

Keen slan

Vad är detta Malmö du pratar? Nån slags ö i skärgården eller? ???

17. kayaker

kayaker Cyklist

Det stora undantaget är väl Hansacompagniet i samband med vissa SS-släpp? ;)

Dela sidan