Gladpack och TCA

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 14 februari 2014.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Idag har jag provat det. Öppnade en korkad flaska Paul Dethune BdN. Tråkigt men inget ont som inte har något gott med sig. Raskt tog jag fram en rulle gladpack , drog upp en ordentligt boll och lätt den ligga i ett glas i ca 5 minuter. Tog sedan två glas, en med gladpacksbehandlad Dethune och en direkt från flaskan för att låta min extremt TCA-känsliga flickvän göra ett prov.

Vinet som legat i gladpack blev bättre. Både min flickvän (som drack det blint) och jag ansåg klart att det gladpackbehandlade vinet var bättre. Det fanns fortfarande vissa spår kvar så vinet blev inte helt bra men ska prova låta det ligga en timma eller så. Jag är förundrad!

StefanAkiko, Mattias S, ChristianB och 1 annan gillar detta.
  2. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Ser fram emot utveckligen!

3. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Charlatan!

Skumpagne och Anders Landström gillar detta.
  4. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Förr i tiden blev man bränd på bål för sådana häxkonster

Emanuel gillar detta.
  5. Mattias S

Mattias S Administratör

Och jag fick kritik för att föreslå att blanda olika viner. :eek:

6. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Vin och vin.
    Champagne och öl.
    Vin och plast.

Vad kommer härnäst? Sauternes och jordnötter?
    image.jpg
    (MindMuse, amerikan, på CT.)

7. Anders Landström

I dare you. Ha en rulle gladpack hemma.

8. StefanAkiko

Vissa på CT som provat, påstår att plastvinet blir avskalat på inte bara TCA, utan även på mycket mer. Och att det av DEN anledningen inte skall vara värt besväret.
    Viner med liten eller måttlig korkskada bråkar jag dock inte om, utan dricker glatt med den extra kryddan.

Skumpagne gillar detta.
  9. Anders Landström

Vi får se, vinet ligger i väntan. Intressant nog provade jag andra gången med plastfilm från COOP. Ingen effekt alls. Vilket i sig ju är bättre om vi pratar om att bevara smaken i mat. Nu kör jag ett nytt test med äkta gladpack. Vi får se.

Sedan, korkskadade viner, de går bort helt, oavsett grad av kork. Och ju mer luft, desto värre doft. Bort, bort , bort

10. anders

anders Medlem

Enligt mina ca 20 000 000 000 cent (jag är inget billigt kött :D ) så riskerar vinet att tappa karaktär om det måste vara öppet så länge.
    OM nu gladpacken fungerar så torde regeln vara: dyrt vin: gladpack och hoppas att det klarar utvecklingen; billigt vin: frys i kuber och använd i sås. Det sistnämnda har jag provat vid upprepade tillfällen och det fungerar utmärkt. Vinet klarar frysen och TCA försvinner vid kokning.

11. Anders Landström

Efter en timme så finns det fortfarande viss korkdoft men vinet i övrigt känns ganska platt. Så min dom.

Gladpack tar bort viss TCA men klarar inte att helt "rena vinet". Att ha gladpack en längre tid (ca en timma) gör inte så stor skillnad men förstör vinet i övrigt. Så, tyvärr, gladpack löser inte problemet som kork kan orsaka. Men nu har jag testat iallafall.

Skumpagne gillar detta.
  12. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Kan vara bra att veta.
    Kanske vid svag TCA isånnafall då?

13. Anders Landström

Som @anders skriver, prova på dyrt vin, går det så går det. Låt inte ligga för länge dock. Det är ingen mirakelkur. Passade bara på att prova då jag råkade ut för en korkad flaska.

Skumpagne gillar detta.
  14. Mattias S

Mattias S Administratör

Snacka om klassisk vinsnobb på bilden, han ser ju fullständigt förryckt ut. :D

Sauternes och smågodis är faktiskt inte en helt fel kombination, speciellt lakritsbaserat godis. Tycker saffran och lakrits är en otroligt intressant smakkombination. Prova innan ni sågar. ;)

15. StefanAkiko

Har du blandat sådant i vinet innan du dricker det? *spontan ryyyysning*

16. Mattias S

Mattias S Administratör

Nä, inte ännu...*en lampa tänds*

17. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Antar att du säger det med ironi ?
    För du sitter väl inte och dricker vin som är defekt o_O
    Korkskadade viner häller man ut, Punkt slut

Mattias S gillar detta.
  18. Mattias S

Mattias S Administratör

Håller med för egen del. Just kork gör vinet fullständigt odrickbart för mig. Lite oxidation, brett, reduktion eller liknande, kan många gånger ge lite extravagans till vinet. Kork klarar jag bara inte av...

19. Gurto

Gurto Medlem

Vet inte om jag förtydligar i onödan - men kolla i gubbens glas. Han kombinerar alltså jordnötter och Sauternes på ett mer udda sätt.

Mattias S gillar detta.
  20. Mattias S

Mattias S Administratör

Det behövdes, missade det helt. ;) Blev helt förtrollad av hans anlete förmodligen...

Dela sidan