Gudmundson i SvD - Så blir du lurad av Systembolaget

Diskussion i 'Övrigt' startad av Jimmy Forsman, 4 november 2013.

1. sunqan

sunqan Vinös

Systembolagets uppdrag finns någorlunda sansat på
    http://www.systembolaget.se/OmSyste...var/Uppdrag/Att-balansera-ansvar-och-service/
    förutom deras egna tolkningar och utläggningar, så är det vä följande som är intressant.
    samt
    Ingenstans där står det att Systembolaget på något vis ska vara opinionsbildande eller driva alkoholpolitiken, däremot så är de förmodligen inte uttalat förbjudna att göra det :)

2. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Ang. Det som Per skrev ovan om att G. var ute i ogjort ärende med sin ledare så kom jag, efter att nu på morgonkvisten ha tittat genom några av kommentarerna på SvD, fram till följande; populism som debattverktyg.

Eller kanske i det här fallet mer: populism som klick- och kommentarsdrivande, även om ämnet i sig inte lockar lika många engagerade deltagare som en bortsprungen hund skulle göra.

Och här har vi lite av problemet med alkoholdebatt i Sverige: knappt någon jävel bryr sig. Och mycket få av de som gör det är sakliga. Sandlådekrig tar bara fokus från det viktiga och sakfrågan blir som alltid lidande.

3. SUPRA

SUPRA Bäst

Tänker mer på kostnader för larm m.m. Dolda kringkostnader som tagit kol på de flesta småhandlare.

4. Per Karlsson

Per Karlsson Medlem

Du har nog drömt, Jimmy...
    ”Man ger folk vad de vill ha.” Hur kan det vara fel?

5. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Finns det verkligen ingen som minns att de hade kvalitet före kvantitet på sin hemsida tidigare?
    Kanske är dags att börja gå i terapi.

Primalskriksterapi kanske.

6. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Det har inte artikeln På östfronten en hel del nytt du läste?

7. Jos

Jos Medlem

Jag är rädd att du inte förstår vad artikeln handlar om. Den syftar till att berätta för gemene man att viner som Foot of Africa just inte är genuina med ursprungskaraktär. Så svaret på din fråga är nej, det tror han inte. Och jo, det finns Svenssons ute i landet som inte känner till att det vin som på boxen beskrivs som en genuin Italiensk produkt i själva verket är blandat av ett svenskt-grekiskt företag i en lagerlokal i Sverige...

Och innan du börjar beskylla författaren för rasism så tror jag nog det snarare handlar om att poängtera ovanstående....

KockJohan gillar detta.
  8. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Mycket bra skrivet !

9. Keen

Keen slan

10. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Då så. Då kan jag vara lugn. En noga reglerad inköpsprocess säkrar att kreativitet , intresse och nyfikenhet kommer till uttryck. Att de anställdas passion dynamiskt driver företaget framåt och hittar nya sätt, vinklingar och produkter. Den gör helt enkelt att Systembolaget kommer fortsätta att ligga i dryckessveriges framkant. Monopolet är säkrat för de nästa 50 åren

11. vintomas

vintomas Bloggare

I deras svar antyds att de inte har någon kontroll över om det blir en originalprodukt eller en cuvée suedoise:
    "I en offertförfrågan anges ursprung, tydliga smak- och stilbeskrivningar, förutom t ex prisintervall, druvsorter och ursprung. När en offertförfrågan skickas ut kan alla Systembolagets leverantörer som så önskar och har efterfrågade produkt svara med offerter."

Men kommer ni ihåg denna tråd från tidigare i år?
    Förutom att denna förfrågan ansågs mycket "riggad" av Peder, innebär ju kravet om omnämnande i en viss vinguide att det åtminstone inte kan komma i fråga med en "Skåneblend". Frågan är då på vilka grunder man väljer att i vissa fall inkludera denna typ av kriterier, och i andra fall inte gör det? Finns det kanske en prisgräns där vissa typer av kriterier - typ av producent - får vara med?

12. kayaker

kayaker Cyklist

Jag tror att det bara handlar om godtycke men överbevisa mig gärna...

Dela sidan