Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hatt et Söner?

SUPRA

Bäst
SV: Hatt et Söner?

Anders Landström skrev:
(även om journalisten har skrivit en del grodor, som att man ska börja ekfatslagra flaskor )

Hur gör man då, lägger flaskorna i en eklåda och hoppas att det "fixar till sig"? ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Hatt et Söner?

Anders Landström skrev:
En intressant iaktagelse är att artikeln i Frontface (även om journalisten har skrivit en del grodor, som att man ska börja ekfatslagra flaskor ) innehåller en hel del fakta. Hatt et Söner tar nu upp att flaskorna är RC och pratar en del om hur man vill göra viner framåt. Om ett antal år får vi se om de lyckats med sin ambition att höja med att höja kvaliten. Det är ju tidigast 2018 vi konsumenter kan se om kvalitén har börjat att höjas

Tvärt emot era erfarenheter från provningen där ni hade med Hatt & Söner så påstår dom ju att vinerna var bättre än andra dubbelt så dyra champagner. Är det Andreas Kjörlings kommentar eller artikelförfattarens erfarenheter tro ?
Undrar vilka betydlig dyrare produkter dom menade då eller var det bara ett påstående ryckt ur luften.

Kommentarsfunktionen verkar vara avstängd för den här artikeln på Frontface. Undrar varför. ;)

Vi fann även att samtliga tre andra provade
sorter, står sig mycket väl i konkurrensen
med betydligt dyrare produkter och i flera fall
klart ligger i paritet med dubbelt så dyra varor.
 
SV: Hatt et Söner?

chambertin skrev:
Tvärt emot era erfarenheter från provningen där ni hade med Hatt & Söner så påstår dom ju att vinerna var bättre än andra dubbelt så dyra champagner. Är det Andreas Kjörlings kommentar eller artikelförfattarens erfarenheter tro ?
Undrar vilka betydlig dyrare produkter dom menade då eller var det bara ett påstående ryckt ur luften.

Kommentarsfunktionen verkar vara avstängd för den här artikeln på Frontface. Undrar varför. ;)

Jag vet inte vems kommentar det är. Jag kan inte hålla med om det när det gäller Le Grand-Père men kan inte kommentera deras Extra Brut. Har pratat med ett antal sommeliers som provat hela Hatt er Söners sortiment och just Extra Brut är den bästa av de fyra. Dock, att den ska vara i klass med dubbelt så dyra champagner där det finns väldigt mycket att välja på vet jag inte om de tyckt. Men som sagt , har inte provat den.

Och ja, de har ambitioner men vi som är intresserade av vin vet att det är en lång process och att det tar tid innan kvalitén uppnås.

Väntar för övrigt fortfarande på Livets Godas provning, har inte sett något från dem.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Hatt et Söner?

Noterade på Systembolaget på Regeringsgatan att det stod ett antal flaskor av Hatt et Söners 899 kr-skumpa Le Grand-Père på hyllan (http://www.systembolaget.se/7594, nu i ordinarie sortiment), och att årgången var 2005, till skillnad från den 2004 som några av oss provade i höstas.

Nu kommer det som förvånade mig: på 2005:ans baksidesetikett står det nu 80% Grand Cru och 20% Premier Cru och producentkoden är nu ND = Négoçiant Distributeur = en firma som säljer andras produkter under sitt eget namn. Dock vill jag minnas att kooperativet i Vertus stod som producent, precis som för 2004:an. För 2004:an gällde, så vitt jag förstått, 100% Premier Cru från Bergères-les-Vertus (hemsidan pratade tidigare om deras egna vingårdar där) och producentkoden var då RC = Récoltant Co-opérateur, d.v.s. en kooperativmedlem som låter kooperativet vinifiera men som själv säljer. Så 2005:an är alltså gjord på druvor av annat ursprung än 2004:an. Kan man gissa på andra kooperativ-medlemmars druvor? Undrar om resultatet är bättre eller sämre - någon som har provat båda?
 
SV: Hatt et Söner?

vintomas skrev:
Noterade på Systembolaget på Regeringsgatan att det stod ett antal flaskor av Hatt et Söners 899 kr-skumpa Le Grand-Père på hyllan (http://www.systembolaget.se/7594, nu i ordinarie sortiment), och att årgången var 2005, till skillnad från den 2004 som några av oss provade i höstas.

Nu kommer det som förvånade mig: på 2005:ans baksidesetikett står det nu 80% Grand Cru och 20% Premier Cru och producentkoden är nu ND = Négoçiant Distributeur = en firma som säljer andras produkter under sitt eget namn. Dock vill jag minnas att kooperativet i Vertus stod som producent, precis som för 2004:an. För 2004:an gällde, så vitt jag förstått, 100% Premier Cru från Bergères-les-Vertus (hemsidan pratade tidigare om deras egna vingårdar där) och producentkoden var då RC = Récoltant Co-opérateur, d.v.s. en kooperativmedlem som låter kooperativet vinifiera men som själv säljer. Så 2005:an är alltså gjord på druvor av annat ursprung än 2004:an. Kan man gissa på andra kooperativ-medlemmars druvor? Undrar om resultatet är bättre eller sämre - någon som har provat båda?

Har för mig Hatt et Söner har i någon kommunikation nämnt att de kommer gå via ND för att slutgiltligen bli NM. Hittar dock inte den informationen men rätt säker på att jag läst det.

Har inte provat 2005an ännu.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Hatt et Söner?

haha bra artikel... har dock hållt mig borta personligen efter allt jag läst..
 

Keen

slan
SV: Hatt et Söner?

När inte ens Allt om Vin ger en betyget Prisvärt är det något som inte står rätt till. Gillar smak- och doftbeskrivningen också.

isjpkKF.jpg
 

Jos

Medlem
SV: Hatt et Söner?

Keen skrev:
När inte ens Allt om Vin ger en betyget Prisvärt är det något som inte står rätt till. Gillar smak- och doftbeskrivningen också.

isjpkKF.jpg

Det här är ju löjligt. De kan inte ha smakat samma vin. Att samma rosébubbel får så vitt skilda omdömen kan ju inte stämma. ".. avikande, mycket ofin smak" känns ju hyfsat långt ifrån Uppkorkats smaknoteringar.
 

Segol

Medlem
SV: Hatt et Söner?

Jag borde kanske inte bli sugen efter den beskrivningen men jag måste testa det vid tillfälle!
 

kayaker

Cyklist
SV: Hatt et Söner?

Notera att den dyra och usla prestigecuvéen klassas som det förbjudna uttrycket.
 
SV: Hatt et Söner?

Keen skrev:
När inte ens Allt om Vin ger en betyget Prisvärt är det något som inte står rätt till. Gillar smak- och doftbeskrivningen också.

Läser du regelbundet AoV Keen eller snodde du ett ex hos tandläkaren?
 

Keen

slan
SV: Hatt et Söner?

Anders Landström skrev:
Läser du regelbundet AoV Keen eller snodde du ett ex hos tandläkaren?

Finns lösnummer av allsköns oklara tidningar på jobbet.
 
SV: Hatt et Söner?

Keen skrev:
Finns lösnummer av allsköns oklara tidningar på jobbet.

Vilket kanske egentligen är en ännu större fråga, att du faktiskt tar kort på och citerar en artikel från "sommarens mest prisvärda rosé-BiB tidningen" (med respekt för att vi faktiskt har en representant från nämnda alster på forumet, dock med en något annorlunda hållning till dylika drycker)

Observerar att de har Prisvärt? på något 65 kronors mousserade Sauvignon Blanc? till vänster i artikeln. Publicerat på finewines.se.

Hmm!!
 
Toppen