Hatt et Söner?

Diskussion i 'Vin' startad av vintomas, 29 juli 2012.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Hatt et Söner?

Så olika man kan uppfatta smak och vin

Richard Juhlin om Hatt et Söner Grande Cuvée Extra Brut:
    Frontface och Andreas Kjörling om samma vin
    http://frontface.se/magazine/hatt-et-soner-champagnehus-med-svenska-fortecken/

En intressant iaktagelse är att artikeln i Frontface (även om journalisten har skrivit en del grodor, som att man ska börja ekfatslagra flaskor ) innehåller en hel del fakta. Hatt et Söner tar nu upp att flaskorna är RC och pratar en del om hur man vill göra viner framåt. Om ett antal år får vi se om de lyckats med sin ambition att höja med att höja kvaliten. Det är ju tidigast 2018 vi konsumenter kan se om kvalitén har börjat att höjas

2. SUPRA

SUPRA Bäst

Hur gör man då, lägger flaskorna i en eklåda och hoppas att det "fixar till sig"? ;D

3. Elvis

Elvis Medlem

4. chambertin

chambertin Medlem

Tvärt emot era erfarenheter från provningen där ni hade med Hatt & Söner så påstår dom ju att vinerna var bättre än andra dubbelt så dyra champagner. Är det Andreas Kjörlings kommentar eller artikelförfattarens erfarenheter tro ?
    Undrar vilka betydlig dyrare produkter dom menade då eller var det bara ett påstående ryckt ur luften.

Kommentarsfunktionen verkar vara avstängd för den här artikeln på Frontface. Undrar varför. ;)

5. Anders Landström

Jag vet inte vems kommentar det är. Jag kan inte hålla med om det när det gäller Le Grand-Père men kan inte kommentera deras Extra Brut. Har pratat med ett antal sommeliers som provat hela Hatt er Söners sortiment och just Extra Brut är den bästa av de fyra. Dock, att den ska vara i klass med dubbelt så dyra champagner där det finns väldigt mycket att välja på vet jag inte om de tyckt. Men som sagt , har inte provat den.

Och ja, de har ambitioner men vi som är intresserade av vin vet att det är en lång process och att det tar tid innan kvalitén uppnås.

Väntar för övrigt fortfarande på Livets Godas provning, har inte sett något från dem.

6. vintomas

vintomas Bloggare

Noterade på Systembolaget på Regeringsgatan att det stod ett antal flaskor av Hatt et Söners 899 kr-skumpa Le Grand-Père på hyllan (http://www.systembolaget.se/7594, nu i ordinarie sortiment), och att årgången var 2005, till skillnad från den 2004 som några av oss provade i höstas.

Nu kommer det som förvånade mig: på 2005:ans baksidesetikett står det nu 80% Grand Cru och 20% Premier Cru och producentkoden är nu ND = Négoçiant Distributeur = en firma som säljer andras produkter under sitt eget namn. Dock vill jag minnas att kooperativet i Vertus stod som producent, precis som för 2004:an. För 2004:an gällde, så vitt jag förstått, 100% Premier Cru från Bergères-les-Vertus (hemsidan pratade tidigare om deras egna vingårdar där) och producentkoden var då RC = Récoltant Co-opérateur, d.v.s. en kooperativmedlem som låter kooperativet vinifiera men som själv säljer. Så 2005:an är alltså gjord på druvor av annat ursprung än 2004:an. Kan man gissa på andra kooperativ-medlemmars druvor? Undrar om resultatet är bättre eller sämre - någon som har provat båda?

7. Anders Landström

Har för mig Hatt et Söner har i någon kommunikation nämnt att de kommer gå via ND för att slutgiltligen bli NM. Hittar dock inte den informationen men rätt säker på att jag läst det.

Har inte provat 2005an ännu.

8. Anders Landström

9. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

haha bra artikel... har dock hållt mig borta personligen efter allt jag läst..

10. CH

CH Medlem

11. Keen

Keen slan

När inte ens Allt om Vin ger en betyget Prisvärt är det något som inte står rätt till. Gillar smak- och doftbeskrivningen också.

tobbe81 gillar detta.
  12. Jos

Jos Medlem

Det här är ju löjligt. De kan inte ha smakat samma vin. Att samma rosébubbel får så vitt skilda omdömen kan ju inte stämma. ".. avikande, mycket ofin smak" känns ju hyfsat långt ifrån Uppkorkats smaknoteringar.

13. Segol

Segol Medlem

Jag borde kanske inte bli sugen efter den beskrivningen men jag måste testa det vid tillfälle!

14. Martin Berggren

Martin Berggren Bad santa

Två stjärnor på den beskrivningen. Hur smakar då en stjärna?

15. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Hahaha ;D

16. Guayabera

Guayabera Medlem

Som toalettvatten?

17. Keen

Keen slan

Som den där doftar.

18. kayaker

kayaker Cyklist

Notera att den dyra och usla prestigecuvéen klassas som det förbjudna uttrycket.

19. Anders Landström

Läser du regelbundet AoV Keen eller snodde du ett ex hos tandläkaren?

20. Keen

Keen slan

Finns lösnummer av allsköns oklara tidningar på jobbet.

Dela sidan