Henriot 1996

Diskussion i 'Vin' startad av Bubblaren, 7 september 2008.

1. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Hej,

Är sprillans ny medlem här och har en fråga (såklart!)

Jag har lovat ngr bekanta att inför en hummermiddag berätta lite om skillnaden mellan standard och vintage champagne och även låte dem få en smakupplevelse.

Efter att ha gått igenom sortimentet på beställningssortimentet på bolaget funderar jag på att köpa ut Henriot 1996. Eftersom jag inte druckit den själv så vill jag höra om ngn av er testat den nyligen och kan tala om hur den är.

Tar självfallet emot andra tips (max 500 kr) på vintage som finns på monopolet och som kan vara en bra inkörsport för det här gänget.

2. Elvis

Elvis Medlem

SV: Henriot 1996

Har inte provat den själv, men:

3. CH

CH Medlem

Det är en grym champagne. Tyvärr verkar det vara lite problem att få tag på den. v_skogh beställde för ca 1 månad sedan och fick ordern avbokad av okänd anledning. Han la en ny som han ännu inte fått svar på.
    Har du chans att komma över den så köp den omgående. Du kommer inte ångra dig.

4. vintjej

vintjej Medlem

Jag citerar mig själv ang Henriot 96 när jag provade den i år på champagnedagen (28:e maj):
    "Henriot var också strålande rakt igenom och även om deras viner inte tillhörde de billigaste skulle jag gott kunna tänka mig att betala lite mer för så goda viner. Särskilt Millésimé Brut 1996 får man säga vara ett fynd. Ett mycket gott vin från stjärnårgången 1996 med härliga komplexa toner av valnöt och kantarell och en ljuvlig fruktsyra som drar åt mandarinhållet."

Ja, den är god god god.

5. Per Stade

Per Stade Lege artis

Det har kommit en ny omgång av Henriot 1996 över i stort sett hela landet.
    På Regeringsgatan hade de 131 när jag tittade för några timmar sedan - nu 6

6. Andreas

Andreas Medlem

klippte precis en. Måste säga att jag är riktigt impad. Dryg 5hundring... finns inte så mycket bättre för den slanten. Jäkla bra syra-attack, skön lagom mognad och härlig frukt. Kommer bli fantastisk, men är redan GRYM. Blir nog ett par lådor till om det finns kvar. Perfekt husbubbel.

och för den oinvigde på hummermiddag kommer den att blåsa huvudet av.

Andreas

7. Krug88

Krug88 Medlem

Jag tycker precis som dig, men vänta några år för riktig njutning.
    Uppskattar speciellt att du signar med ditt namn när du ändå har samma användarnamn, din jävla uteliggare...

8. Andreas

Andreas Medlem

jag = "uteliggare"
    du = uteliggare, men eventuellt en hydda på gång.

ANDREAS

9. CH

CH Medlem

:D
    Hahahaha

10. Lando

Lando Medlem

Bwhahahaha, owned!

On topic: ja Henriot 96 är verkligen skitgod, men den sista jag drack kändes väldigt ung, jag skulle sparat längre om jag vetat bättre.

11. SUPRA

SUPRA Bäst

Missade en flaska med några minuter idag. :(

12. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Det finns ju runt 100 stycken på SB, kan inte vara allt för svårt att få tag i en

Dela sidan