Bastardo
Medlem
Här är en mening från Nederburgs Fact Sheet för Nederburg The Winemasters Noble Late Harvest 2023:Oechsle brukar vara en indirekt mätning där man estimerar densitet utifrån refraktion. Tror det bara används för fältmätning?
”The botrytis cinerea (noble rot) grapes were strictly selected and harvested by hand at 30º to 42º Balling during April.”
Men märk väl, att alla vindruvor brukar inte innehålla enbart sådana druvor, utan jag är ganska säker på att det är blandad med vindruvor som inte innehåller noble rot och de är kanske inte precis lika söta.
Jag har försökt ’översätta’ det värdet till mer kända termer som finns, men har inte hittat riktigt bra ställe för det. Men det ser man på en gång att det är frågan om väldigt söta vindruvor. Motsvarar på ett ungefär nivåer mellan BA och TBA, men det är ju frågan hur mycket av varje söthetsgrad fanns med procentuellt.
Om man tänker på ett vin som skulle ha hela 275 g/l sötma i det färdiga vinet och ha en alkoholhalt på 8.5%, så känns det inte så trovärdigt att den ekvationen går ihop om man jämför med de andra årgångarna där högsta mätta sockermängden har varit 230 g/l.
Nederburg har hittills haft en sötma i sina söta viner av just det här vinet ungefär mellan 150+ gram och upp till 230 gram. Det berättade han som jag pratade med från SB. Så det vore ett ordentligt hopp från de siffrorna till 275 gram per liter. Och vinet har sålts i Sverige från och med årgång 2006, om jag kommer ihåg rätt.
Någon här bör vara kunnig nog att förklara lite kring det som jag undrar. Det hoppas jag i alla fall. Annars kommer undersökningen fortsätta tills jag är nöjdmed resultatet.
Jag kan ju försöka även att mejla till den e-postadress som jag fick och be SB att skicka lite fakta om vinet genom åren, men det är högst osäkert om jag skulle få ens något svar. Ja, ja. Man kan inte göra mer än att försöka i alla fall.
Last edited: