Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Bastardo

Medlem
Har slutat yra omkring och testa nya smaker när jag ändå brukar bli besviken. Har hittat min mbftb-cognac i Delamain Vesper och jag trodde Highland, typ Macallan 18, var den rätta innan jag fick prova en Coopers choice.
Det var en Laphroaig-version med bas ifrån 1994 som ruckade min värld. En sherrybomb med massa nyanser som på köpet var len som få. Jag har alltid haft svårt för rökighet men denna skapelse var grym men ack, nästan omöjlig att få tag på.
Så, när SB för nå´n månad sedan släppte en ny Cooper med bas i en 10-årig Laphroaig var jag snabb och plockade på mig några årsbehov. Nästan lika bra som den förra Laphroaig-versionen men till halva priset ( runt en tusenlapp ) och (då) tillgänglig.
Skön känsla att sitta lugnt i båten och vill jag testa något nytt, köper jag lite vin.
Gällande Vesper delar jag din åsikt, utan att ens ha någonsin smuttat en cognac från firman! :) Har läst så många fina recensioner om den, så att jag köper det rakt av. Och Laphroaig är riktig god maltwhisky i de flesta tappningar. Får be min revisor att fixa lite min ekonomi så att jag kan be butlern beställa några lådor Delamain;)
 

Niclas

Medlem
Ja, vad ska man svara ? Alla har inte samma smak. Innan du ber om pengar för att beställa några lådor kanske det skulle vara lämpligt att köpa en(1) att prova först ?
Finns numer åter i Sb-sortimentet.

Sedan förstår jag inte tankemeningen att alla forumsmedlemmar ska komma med en massa förslag till dig på toppviner till box-pris när du i denna tråd visar en dryghet och ska beställa några lådor oprovat.

Visst, några smileys fanns i inlägget så här kommer också några :cool:;):):rolleyes:
 

Bastardo

Medlem
Jag tror helt enkelt att vi missuppfattar varandra lite grann … Jag kör mycket med humor och tar inte saker och ting så blodigt allvarligt. Och vi verkar ha en helt annan uppfattning vad som är roligt.
Har varken revisor eller butler, men det finns säkert folk här, som har sådana anställda hos sig. Och jag har inte heller resurser att kunna beställa lådvis med fin cognac. Vid något tillfälle kan jag i bästa fall sträcka mig att beställa en låda vin, speciellt om det är frågan om halvflaskor i sexpack.
Jag överlever även utan tips om viner här på forumet, men jag skulle bli jätteglad om jag får rekommandationer om bra deals etc. Förresten går det att luska ut vilka viner är omtyckta av forummedlemmar utan att budskapet är riktad direkt till mig.
Skulle gärna köpa en riktig fin cognac, men så viktigt är det inte för mig. Jag nöjer mig med rimligt prissatta starkvaror. Naturligtvis kan jag prova den på en finare restaurang, när tillfället ges. Förresten den cognac jag köper ibland passar alldeles utomordentligt till de cocktails jag gör.
Halva världen skrattar åt en andra halvan och jag skrattar åt alltihop.
(Cuba–spanskt)
 

Niclas

Medlem
Det är lugnt, alla vill ju ha tips om fynd och vad som är ett fynd är ju högst personligt.
Jag är själv löntagare och har en begränsad budget. Dock är min sprit-konsumtion så låg med endast avec nån gång i månaden, och då kan man kanske unna sig det där lilla extra.
 

Bastardo

Medlem
En eloge och stort tack till Deppodi, som så proffsigt och vänligt ledde mig till rätt avdelning. :)

Först och främst. Jag dricker väldigt sällan ren sprit. Det blir inte så kraftig och omedelbar reaktion på alkohol när man dricker ”grogg”. Jag vill alltid ha is i mina blandningar. Förut körde jag med två isbitar, men numera har jag märkt att en isbit är alldeles lagom.
Favoritrom till drinkar är Captain Morgan Jamaica Rum med äkta Coca Cola. Sen brukar jag köpa ibland även Havana Club Añejo 7 años. Provade med El Dorado 8 Year Old, men den var nästan lite för fin för att blandas med ”färgat sockervatten”.
Det funkar nästan vilken cola som helst, och två gånger har jag gissat fel i provsmakningen mellan Pepsi och CC, men jag vill ändå använda CC till mina drinkar.
Smaksatt mörk rom går också bra ihop med cola. Bäst i min smak är då The Kraken, den blir inte så söt tillsammans groggvirket. Fast just den verkar inte räknas bland rom enligt bolis! Det står smaksatt sprit i stället.
Sak samma verkar gälla också Captain Morgan Black Spiced.
Det är lite konstigt att inte dem räknas som rom, men däremot kallar man Stroh för rom, fast det är egentligen brännvin gjort med romessäns! :(

Har aldrig mätt hur mycket cola jag tillsätter i glaset, men det är alla fall mer än dubbelt så mycket cola än rom. Det är lite inviduellt hur man gillar kombon. Hälften ginger beer och hälften cola funkar också. Lite piggare smak då.
Jag dricker highballs för att jag mår bra av dem, lite salongberusad blir man naturligtvis, men ingenting som påverkar negativt annat än möjligen plånboken.
Har märkt att jag har tappat lite suget för vin. Det drar liksom inte på samma sätt som förut. Jag dricker oftast bara ett glas vin till maten. Och att bara smutta vin har jag svårt numera. Det ska helst alltid vara någonting lite exotisk eller alla fall god mat tillsammans av vin för att njuta.
En drink kan man ta nästan när som helst. Inte för tidigt på dagen, så klart …

Naturligtvis dricker jag andra spritsorter också, men för att grogga med funkar gin och mörk rom allra bäst. Sen är jag en stor vän av högklassiga cocktails också, men det blir ganska sällan jag gör sådana hemma. Har många böcker om ämnet och har även gjort noteringar i de flesta, för att komma ihåg hur smaken var.

Är ingen stor vän med fantasydrinkar med oerhört många olika ingredienser. Däremot försöker jag läsa in mig om riktigt gamla drinkböcker. För det här med blandade drinkar är egentligen betydligt äldre historia än vad de allra flesta vet om.
Det var inte så länge sen jag upptäckte en äkta Absinth. Den har jag hittills provat bara med en aning florsocker och med kallt kranvatten. Oerhört gott är det, men man är inte alltid på mod för att dricka det.

P.S. Finns det någon här som kan klargöra om det är frågan om äkta rom eller inte, gällande Stroh? Jag tror inte det personligt. Några år sen stod det inte bland romsortimentet, varken i Finland eller Sverige, utan förmodligen bland smaksatt sprit.
Hur skulle man kunna ha gjort så stora förändringar på den, utan att man har läst en enda rad om det? Eller gick EU på deras krav för att få kallas brygden för rom ändå, utan att egentligen vara det?
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Har aldrig mätt hur mycket cola jag tillsätter i glaset, men det är alla fall mer än dubbelt så mycket cola än rom. Det är lite inviduellt hur man gillar kombon. Hälften ginger beer och hälften cola funkar också. Lite piggare smak då.
Sen MÅSTE man ha några svättar angostura i också, höjer verkligen smaken ett snäpp. Bodde några år i Los Angeles och hade en kille från Barbados på labbet jag jobbade i och han lärde mig att en R&C utan angostura inte är en riktig R&C.
 

Bastardo

Medlem
Sen MÅSTE man ha några svättar angostura i också, höjer verkligen smaken ett snäpp. Bodde några år i Los Angeles och hade en kille från Barbados på labbet jag jobbade i och han lärde mig att en R&C utan angostura inte är en riktig R&C.
Tack för tipset, Mats! Måste erkänna att jag har aldrig varken sett eller läst någonstans om det här, men jag tror dig. Brukar alltid ha hemma lite Angostura Bitter. Angostura Orange Bitters har jag aldrig provat.
Den vanliga ger oerhört god smak för ganska enkla drinkar, (Java Cooler) med bl.a gin men jag har aldrig sett en recept där rom ingår, som använder det samma. Alltså inte tillsammans med cola!
Jag brukar ofta försöka förädla nya drinkrecept som jag provar första gången och som jag gillar. Ändrar lite proportioner etc. Med små förändringar kan man faktiskt göra en väsentlig skillnad. Återstår bara att hitta en bra drink som använder Root beer. ;)
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Smuttat på Kavalan Solist Sherry Cask vid några tillfällen sista tiden. Fantastiskt bra, komplex smak, havre, nötter, marsipan - påminner lite om en riktigt bra rom, faktiskt en av de bästas jag druckit.
Snackar vi poäng enligt parkerskalan typ 95-96, helt enkelt världsklass

Låter gott! Har aldrig provat den typen av whisky så måste nog köpa en Kavalan och prova. Har du testat den hollänska varianten, Millstone, som släpps på bolis 1/3?
 

Mats

Gone todash....
Låter gott! Har aldrig provat den typen av whisky så måste nog köpa en Kavalan och prova. Har du testat den hollänska varianten, Millstone, som släpps på bolis 1/3?
Nej det där var ett stolpskott. 600 spänn lite avrundad fulsprit. Inte speciellt rolig för sig själv, blir till att avnjutas blandad med Cola....
 

Bastardo

Medlem
Finns massvis med bra grejer i Japan förutom nämnda Kavalan. Även Frankrike har något enstaka bra destilleri.
Okej. Jag har kanske lite förutfattade meningar … ;) Men själv dricker jag helst maltwhisky som kommer från äkta källa.
När får vi se cognac från andra länder, må tro? :)
 
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Men själv dricker jag helst maltwhisky som kommer från äkta källa.
Du som flertalet gånger har opponerat dig mot stora etiketter och jagar prisvärda drycker som levererar hög kvalité borde kanske ta dig en funderare här.

När får vi se cognac från andra länder, må tro? :)

Se ovan. Samt googla "brandy".
 

Bastardo

Medlem
Du som flertalet gånger har opponerat dig mot stora etiketter och jagar prisvärda drycker som levererar hög kvalité borde kanske ta dig en funderare här.
Om jag ser den på någon bar eller restaurang, så vore intressant att prova, alla fall. :) Men jag går inte ut så ofta.
Kan leta efter den i sommar i Helsingfors, kanske. De har några ganska fina whiskybarer.
 
Toppen