Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wintermute

Medlem
Mas Martinet Pesseroles Brisat Orange 2019
Funk, fenoler, aceton. Komplexitet och längd i drivor. Springer i cirklar runt rosévin, men med ungefär samma tillämpning. Jag drar till med 92p (med fredagsfeeling).

Hypotes: i ett alternativt universum, där allt rosévin ersatts av orangevin, skulle människan ändå kunna leva fullvärdiga liv.
 

buteljen

Medlem
BYOB hos mig och det var framförallt ett vin som var så speciellt att det får en egen post 😍. Det kändes som rena rama julafton för en vinnörd 👏.

Chevalier Montrachet Grand Cru har utökats ett antal gånger under åren. 1939 inkluderades Les Demoiselles och 1974 en annan plot ägd av Domaine Chartron. Det bildades då ett “gap” i Grand Cru-vingården mellan dessa två plots. Detta “gap” är oklassificerat.

Det finns inte mycket att googla fram angående detta, men lite info fick jag fram:
The little gap in Chevalier Demoiselles wasn’t planted for generations because it was a large murger - so wasn’t in the AOC. It was later used for vineyard “work” – they moved top soil from some Caillerets plots (not included in Chevalier Montrachet) to the northern plots … thus “improving” these plots. Jadot and Latour who shared the ‘murger’ cleared the site and broke up the ground - there was virtually no soil below the murger so you can see it’s much rockier than the rest of Demoiselles - this work was done in ~2012 and vines were planted. There are only a couple of barrels for each producer and it is Vin de France at this time - despite sitting in a modest gap with grand cru vines on both sides.

Vinet vi hade ynnesten att prova kommer alltså från “the gap” mitt i Chevalier Montrachet Grand Cru, klassificerat som “Vin de France”. Så jäkla coolt! 🤩🥳

2015 gjordes 180 flaskor. 2016 inga flaskor alls. 2017 600 flaskor. Tror inte det finns ute på marknaden ännu.

2017 Louis Jadot La Roche des Demoiselles Domaine des Héritiers Louis Jadot (med vit etikett) fick 95+ p i snitt (helblint) av församlingen. Otroligt gott och förföriskt vin trots att rankorna är så pass unga.

Magiskt!💓
1686994305596.jpeg
 
BYOB hos mig och det var framförallt ett vin som var så speciellt att det får en egen post 😍. Det kändes som rena rama julafton för en vinnörd 👏.

Chevalier Montrachet Grand Cru har utökats ett antal gånger under åren. 1939 inkluderades Les Demoiselles och 1974 en annan plot ägd av Domaine Chartron. Det bildades då ett “gap” i Grand Cru-vingården mellan dessa två plots. Detta “gap” är oklassificerat.

Det finns inte mycket att googla fram angående detta, men lite info fick jag fram:
The little gap in Chevalier Demoiselles wasn’t planted for generations because it was a large murger - so wasn’t in the AOC. It was later used for vineyard “work” – they moved top soil from some Caillerets plots (not included in Chevalier Montrachet) to the northern plots … thus “improving” these plots. Jadot and Latour who shared the ‘murger’ cleared the site and broke up the ground - there was virtually no soil below the murger so you can see it’s much rockier than the rest of Demoiselles - this work was done in ~2012 and vines were planted. There are only a couple of barrels for each producer and it is Vin de France at this time - despite sitting in a modest gap with grand cru vines on both sides.

Vinet vi hade ynnesten att prova kommer alltså från “the gap” mitt i Chevalier Montrachet Grand Cru, klassificerat som “Vin de France”. Så jäkla coolt! 🤩🥳

2015 gjordes 180 flaskor. 2016 inga flaskor alls. 2017 600 flaskor. Tror inte det finns ute på marknaden ännu.

2017 Louis Jadot La Roche des Demoiselles Domaine des Héritiers Louis Jadot (med vit etikett) fick 95+ p i snitt (helblint) av församlingen. Otroligt gott och förföriskt vin trots att rankorna är så pass unga.

Magiskt!💓
Visa bifogad bild 29393
Mäktigt! Hur/var fick man tag på den flarran?
 

buteljen

Medlem
1687029405245.jpeg


2020 Sabelli-Frisch Zinfandel Faun Lauchland Vineyard
Ett riktigt bra vin (90-91p) - slankt, läskande, fräscht, bra intensitet, bra balans och fin finish. Man måste ju dock gilla Zinfandels aromatik för att bli ett riktigt fan, men de där lite fruktsöta julkryddorna blandat med blå frukt är inte riktigt min grej.
Älskar den lätta, snygga, stilrena flaskan 😍
 
Last edited:
Plockade en Vajra Albe '18 till att agera kvällens entrekottvän som betedde sig lite knepigt. Subtila röda vinbär med lite nypon och gröna tanniner vid öppning, växte till sig i smak över 30 minuter för att sedan gå åt andra hållet och inbefinna sig i ett dammdoftande och vattnigt stadium utan mycket smaksubstans eller frukt att hämta.

Hmmm... Kan det vara så att Barolo '18 börjar lämna det brådmogna dryckesfönstret bakom sig och krypa till kojs för en längre vila? Vad säger inbitna nebheads?

Kan ju ha varit ett måndagsexemplar också, men mindre sugen på att öppna fler '18 nu
 

Attachments

  • IMG_20230617_190501508_MF_PORTRAIT.jpg
    IMG_20230617_190501508_MF_PORTRAIT.jpg
    42,8 KB · Visningar: 47

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mas Martinet Pesseroles Brisat Orange 2019
Funk, fenoler, aceton. Komplexitet och längd i drivor. Springer i cirklar runt rosévin, men med ungefär samma tillämpning. Jag drar till med 92p (med fredagsfeeling).

Hypotes: i ett alternativt universum, där allt rosévin ersatts av orangevin, skulle människan ändå kunna leva fullvärdiga liv.
Var är bilderna???
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
BYOB hos mig och det var framförallt ett vin som var så speciellt att det får en egen post 😍. Det kändes som rena rama julafton för en vinnörd 👏.

Chevalier Montrachet Grand Cru har utökats ett antal gånger under åren. 1939 inkluderades Les Demoiselles och 1974 en annan plot ägd av Domaine Chartron. Det bildades då ett “gap” i Grand Cru-vingården mellan dessa två plots. Detta “gap” är oklassificerat.

Det finns inte mycket att googla fram angående detta, men lite info fick jag fram:
The little gap in Chevalier Demoiselles wasn’t planted for generations because it was a large murger - so wasn’t in the AOC. It was later used for vineyard “work” – they moved top soil from some Caillerets plots (not included in Chevalier Montrachet) to the northern plots … thus “improving” these plots. Jadot and Latour who shared the ‘murger’ cleared the site and broke up the ground - there was virtually no soil below the murger so you can see it’s much rockier than the rest of Demoiselles - this work was done in ~2012 and vines were planted. There are only a couple of barrels for each producer and it is Vin de France at this time - despite sitting in a modest gap with grand cru vines on both sides.

Vinet vi hade ynnesten att prova kommer alltså från “the gap” mitt i Chevalier Montrachet Grand Cru, klassificerat som “Vin de France”. Så jäkla coolt! 🤩🥳

2015 gjordes 180 flaskor. 2016 inga flaskor alls. 2017 600 flaskor. Tror inte det finns ute på marknaden ännu.

2017 Louis Jadot La Roche des Demoiselles Domaine des Héritiers Louis Jadot (med vit etikett) fick 95+ p i snitt (helblint) av församlingen. Otroligt gott och förföriskt vin trots att rankorna är så pass unga.

Magiskt!💓
Visa bifogad bild 29393
Byråkrati är väldigt sällan, men ibland, en vän ( ^ω^ )
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hmmm... Kan det vara så att Barolo '18 börjar lämna det brådmogna dryckesfönstret bakom sig och krypa till kojs för en längre vila? Vad säger inbitna nebheads?

Kan ju ha varit ett måndagsexemplar också, men mindre sugen på att öppna fler '18 nu
Har aldrig i mitt långa lömska liv avnjutit Barolo under 15 år. Har druckit gäng och fång av unga Barolosar, men de behöver lite tid för att blomma ut. Din putell må ha varit en måndagssnurv, men … Det finns så mycket annat att hänge sig åt än fruktstinna ungviner. Tålamod är en dygd :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Pecorella, söndagsmiddag och lite väl mogna viner för hustruns smak.:

PXL_20230618_120207836.PORTRAIT_Original.jpeg


2015 Brusset Les Hauts de Montmirail, Gigondas, 86p
Trist, endimensionell Syrah som redan (iaf denna putell) kastat in handduken och levererar oxidativa toner så hustrun kväljdes. En hel del sediment. Personligen hade jag en rätt god relation med denna flaska till den grillade wagyu som serverades som sista rätt i afton. Mums!

1991 Viña Herminia GR, Rioja, 94 p
Vilken annorlunda upplevelse jämfört med den föregående flaskan av denna Rioja. Köptes på auktion som ett par. Den första flaskan hade perfekt fyllnadsgrad men presterade inte alls väl. Denna flaska var upp till axeln och öppnades som en vaskningswannabe. Korken gav upp på mitten, men var inte indränkt alls.

Initiala ploppdofterna var ... oxiderade, men de försvann. Den syrliga strukturen fick mig att känna mig som ett barn igen, i en godisbutik! Du vet, när varje doft kittlar dina salivkörtlar. Fantastiskt! Precis som detta vin.

Otroliga mängder sediment i denna flaska. Efter dekantering hemma var nivån sänkt från mid-shoulder till lost-below-shoulder…

Lätt och genomskinlig tegel-orange färg.
Doften lutar mot det avancerade, inte bara på positiva sätt.
I munnen är de oxiderade aromerna från doften helt enkelt ... inte ... här. På paletten visar vinet upp tobak, torkad frukt, hö och en vacker mentolkvalitet som är galet underbar. Detta är fö en glad och djup påminnelse om varför biff är en så fantastisk rätt. Kvällens rätter med kött ingick omedelbart äktenskap med denna vän. En stor upplevelse för mig :)

Detta var på alla sätt, en stor Rioja GR som den föregående flaskan inte var. Och det är fantastiskt att denna axelfyllda saft var så mycket bättre än den föregående, perfekt fyllda flaskan... Går emot min förståelse för vin... Dock är jag alltid glad att acceptera mina nådegåvor var de än är att finna ;-)

Andra flaskan av två, från fynd på auktion. 100 pix för två flaskor är egentligen kriminellt…

Efterskrift
1991 var ett utmärkt år i Rioja, vilket gav druvor av hög kvalitet som tillät vinmakarna att skapa djupa och välstrukturerade viner. Observera att den här flaskan har åldrats på ett sätt som skiljer sig från vad man förväntar sig baserat på både årgång och fyllnadsnivå. Men, ibland har man tur :cool:
 
Croix & Courbet 'Savadonnay' 2018

En Côtes du Jura bestående av 70% Chardonnay 30% Savagnin, kraftpaket på 14%
Dracks ur Riedel Veloce Pinot Noir.

Gyllengula toner i färgen med citron, honung och något mandelmassa-aktigt på nosen. I munnen en underbar balans mellan viskös lite oljig konsistens och syrlig fräschör, chardonnayiga citrustoner återkommer men även en nötighet och tropisk frukt som för tankarna mot mango. Rejält lång eftersmak att tugga på medan man lagade mat.

Trist att den är slutsåld, tristare att man bara köpte en flaska.
😤
IMG_20230618_223430290_MF_PORTRAIT.jpg
 

Magikern

Medlem
Roblot-Marchand Vosne-romanee premier cru les Rouges du Dessus 2020

Doft: Mycket dämpad doft av Jordgubbar, tranbär och kanske även kanel. Ung Bourgogne utan tvekan.
Attack: Mycket solmogna bär och en sluten jordig karaktär som är mycket lovande.
Mellansmak: Här kommer frukten in. Jordgubbar, tranbär, mineraler och lite kanel. Låg syra vilket stör men vilken struktur och vilka tanniner. Vinet är rätt fylligt faktiskt men lite halvslutet idag.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av silkestanniner och jordiga mineraler.

Det här vinet är kanske på väg in en tunnel men 91 poäng kan det få. Jag tror att många på forumet varit sugna på det. Det finns ju på många butikshyllor men Vosne-romanee i denna prisklassen lär ju inte vara så kul kan man tycka. Imponerande att det finns i det ordinarie sortimentet faktiskt.
 

buteljen

Medlem
I kväll provades den 14e utgåvan av Tio Pepe Fino en Rama 😍. Årets buteljering är alltid något man ser fram emot 👏. Lite mindre florkänsla än förra året men stilen känns igen som sig bör. Jag har sparat några flaskor av varje årgång sedan 2019 för att ha en provning och se vad skillnaderna är och även se vad som händer med ålder! Väntar ev. till nästa år så det blir sex årgångar att prova. Intogs tillsammans med fuet, manchego, oliver, spansk tortilla och gazpacho 💯.

1687284401508.jpeg
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Mas Martinet Pesseroles Brisat Orange 2019
Funk, fenoler, aceton. Komplexitet och längd i drivor. Springer i cirklar runt rosévin, men med ungefär samma tillämpning. Jag drar till med 92p (med fredagsfeeling).

Hypotes: i ett alternativt universum, där allt rosévin ersatts av orangevin, skulle människan ändå kunna leva fullvärdiga liv.
@StefanAkiko ...och snygg etikett också.
 

Attachments

  • 20230620_221311.jpg
    20230620_221311.jpg
    83 KB · Visningar: 72

mackan92

Medlem
Ca Del Baio Barbaresco Asili 2011 - Magnum

N: Otroligt elegant på näsan med underbyggd tryck av mörk frukt. Domineras av rosor, tobak och mörka körsbär.

M: väl sammansatt vin med det mesta på plats i min smak av vad jag förväntar mig av en Barbaresco. Sammetslena tanniner, komplexa smaker av det som återfanns på näsan med tillägg granatäpplen. Lång och trevlig finish.

92-94p i min bok trots vad det sägs varit ett ganska bråkigt år. Flaskan var inköpt på plats ifjol på vingården. Dracks till pizza och charkuterier
1687510263634.jpeg
 

katho27

Medlem
IMG_6317.jpg


Boom! Sjukt smaskig Chardonnay från Chile.

2018 Concha y Toro Amelia

Rikt ++ i doft och smak utan att bli too much.
Citrus, sötfrukt (päron och ananas?), mineral, och bra syra.
Kryddighet och lite skalbeska.
Koncentration, rundhet, krämighet och samtidigt skärpa.
Gravonia 2012 blev just omåkt som hittills bästa vita 2023.
Glad midsommar.
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Visa bifogad bild 29417

Boom! Sjukt smaskig Chardonnay från Chile.

2018 Concha y Toro Amelia

Rikt ++ i doft och smak utan att bli too much.
Citrus, sötfrukt (päron och ananas?), mineral, och bra syra.
Kryddighet och lite skalbeska.
Koncentration, rundhet, krämighet och samtidigt skärpa.
Gravonia 2012 blev just omåkt som hittills bästa vita 2023.
Glad midsommar.
Ett otroligt prisvärt och bra vin! Fin beskrivning!
 
74EB969E-EBAD-4F5E-96DE-C2B24D4ECFC3.jpeg

Askesäng 2021, Kullabergs vingård
Midsommar i Dalarna, då passar det bra med svenskt vitt i glaset.

Doftar rejält av fläder, därefter aprikos och örter(oregano var det första jag tänkte på).

I munnen är det stram syra, väldigt fin längd och en harmonisk balans. Persika, gummi, fläder, grillad citron och örter.

Välgjort och uppfriskande!
 

mackan92

Medlem
Visa bifogad bild 29419
Askesäng 2021, Kullabergs vingård
Midsommar i Dalarna, då passar det bra med svenskt vitt i glaset.

Doftar rejält av fläder, därefter aprikos och örter(oregano var det första jag tänkte på).

I munnen är det stram syra, väldigt fin längd och en harmonisk balans. Persika, gummi, fläder, grillad citron och örter.

Välgjort och uppfriskande!
Kul, drack samma vin igår och håller med om noterna.
 

LeChat

Medlem
IMG_5056.jpeg

2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso

Nyss hemkommen efter en veckas öldrickande i Parga, då känns det gott att kunna plocka upp en kvalitetsbrunello från källaren och njuta några glas till fruns eminenta bolognese.

Pianrosson känns mer mogen i munnen än vad jag minns den från i våras. Härligt komplex brunello som nu är i en harmonisk fas med bl.a. körsbär, balsamico, te, jord, läder och lite choklad i avslutet. Smaskens!
 
Toppen