Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
98p till årtusendet bästa vin, vad krävs för 99 och 100p?
Ja det skulle jag också vilja veta.:D

Hade syran varit lika perfekt integrerad som resten av komponenterna hade jag nog frestats med 100p.

Sen var det inte årtusendets bästa vin, det var det bästa rödvinet. Drack en Krug 1988 för några år sen som jag gav 99p, det var buteljerad religion! - Så här i efterhand var jag kanske lite snål där då då det enda egentliga felet med den flaskan var att den tog slut...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Pizza-La pizza och flaska nr 2 ur denna serie. Först 2007, nu 2008. Inom kort: 2009:

PXL_20230915_124219459.jpg


2008 Pago de Circus Opus 11, Navarra
80-95 poäng. Välj själv!

Det är ett enormt vin.
Svart-röd.
En buteljerad Gargantua.
Everything everywhere all at once.
För känsliga själar är det mer lämpligt att leta någon annanstans!

Fortfarande för ung för att kunna säga något om den kommer att nå en venerabel hög ålder eller inte. Absolut ingen subtilitet här! (Inte ännu.)

Jag tycker inte det verkar kunna vara lovande. Redan oxidation är ju ett extremt varningstecken. Men jag har nog lämnat Jämmerdalen innan dess bevis blir synliga.

Aromer på nosen: Tobak, kinesisk soya, lätta oxidativa toner (!), rik mylla och en kombo av mynta och plommon.

Aromer på gommen: torkade frukter, lerig jord, surnande döda daggmaskar, lätta oxidativa noter, mörka och mörkare frukter, brittisk fruit cake, svarta vinbär, segelduk, äldre virke och mycket mer.

Uppfyller lätt alla grader av enorm komplexitet.

Bra syror, förvånansvärt lätta tanniner och bra Schwarzenegger-balans.

Ultra extraherad, mycket värme och sol med den "anonymitet" som kommer från moderna kemikaliskt konstruerade viner.

Jag skulle älska att se detta vin hända. Men jag tänker inte köpa fler flaskor.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5336.jpeg

2015 Domaine Gourt de Mautens

Blev sugen på att prova en flaska ur den nya lådan. Men eftersom det bara gjordes en batch så borde den ju vara i paritet med tidigare flaskor. Och efter att den fått öppna upp i glaset och efter ett par sippar senare står det klart: Lika svingod som tidigare flaskor! :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För alla som letar efter en fransk karrikatyr av ett Sb-vin från NZ!
Detta vin är perfekt för denna underliga fetishism!

PXL_20230915_155536925.jpg

2021 Domaine Michel Thomas Sancerre Silex

Inget betyg - inte min smak/mitt tycke.

Mycket lätt, transparent, ljusgul.
Näsa: parfymig, djup, NZ-Sb-stil (väldigt många döda nyckelpigelarver) och grön på ett obehagligt sätt.
Mun: M syra, M+ fyllig, kort, icke-komplex Sancerre. Typicitet = inte alls. Ett björndjur bland däggdjur. ...och en länge kvardröjande NZ-typisk eftersmak av döda nyckelpigelarver...

Syrorna är direkt snipiga och varken frukt eller 'märg' är i närheten av att kunna balansera detta missförhållande. Kort. Huh!

Jag blev duktigt besviken.

Idag är det här 70 poäng för mig.

2 fl kvar, nästa om 5 eller fler år. Med hopp!

Tandkrämen var strået vassare!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vänta?! "Poultry flavor"?
Japan! Möjligheternas land!
Vänta tills du provat dig genom alla deras chipssmaker… ellr pizzor med: majs, broccoli, rättika, söta såser, majonnäs, friterade räkor…

Allt går! 🤣
Iallafall ibland.
Eller med bräckjärn…

De flesta pizzor jag ätit här har varit påvra. Ett fåtal bra. Många direkt oätliga… Den värsta (hitintills, bara 16 år här) var: vit pizza med gorgonzola, shizo, rättika samt med grillad majonnäs istf ost som topping.

Jag står redo att langa hundtandkräm! Bara maila mig din adress så skickar jag Swishnummer!
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Vänta?! "Poultry flavor"?
Kemikalielagstiftningen i Japan verkar vara dåligt uppdaterad sen kriget. Bland de märkligare grejer jag sett är receptfri magmedicin med kreosot. Min dotter lekte med sina sysslingar och frågade hur de gjorde sitt lekslajm som var så mycket bättre än det hon gjorde hemma med potatismjöl. Vi fick receptet av min frus kusin och det visade sig innehålla borax, som dessutom säljs i 100 yen-butikerna (allt kostar 100 yen dvs strax söder om en tia).
 

buteljen

Medlem
1694815771616.jpeg


Ozyetra 2019 🤩, mycket bra med en fantastisk koncentration, intensitet, energi och finish. Men inte alls lika “chardonnay’ig” och “bourgogne’ig” som årgång 2017 (som är den jag druckit tidigare). Doftar som en maffig vit bourgogne, men i smaken är den annorlunda. Syran framträder mer och överlag mycket mer tropisk frukt. Tror inte denna hade fått alla runt bordet att blint gissa klassisk vit Bourgogne i det högre skiktet på samma sätt som 2017 gjorde. Men ett underbart vin som tog slut alldeles för snabbt!💯
 
Last edited:

Poussard

Medlem
För alla som letar efter en fransk karrikatyr av ett Sb-vin från NZ!
Detta vin är perfekt för denna underliga fetishism!

Visa bifogad bild 30137

2021 Domaine Michel Thomas Sancerre Silex

Inget betyg - inte min smak/mitt tycke.

Mycket lätt, transparent, ljusgul.
Näsa: parfymig, djup, NZ-Sb-stil (väldigt många döda nyckelpigelarver) och grön på ett obehagligt sätt.
Mun: M syra, M+ fyllig, kort, icke-komplex Sancerre. Typicitet = inte alls. Ett björndjur bland däggdjur. ...och en länge kvardröjande NZ-typisk eftersmak av döda nyckelpigelarver...

Syrorna är direkt snipiga och varken frukt eller 'märg' är i närheten av att kunna balansera detta missförhållande. Kort. Huh!

Jag blev duktigt besviken.

Idag är det här 70 poäng för mig.

2 fl kvar, nästa om 5 eller fler år. Med hopp!

Tandkrämen var strået vassare!
Vad är storyn bakom nyckelpigelarverna?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kemikalielagstiftningen i Japan verkar vara dåligt uppdaterad sen kriget. Bland de märkligare grejer jag sett är receptfri magmedicin med kreosot. Min dotter lekte med sina sysslingar och frågade hur de gjorde sitt lekslajm som var så mycket bättre än det hon gjorde hemma med potatismjöl. Vi fick receptet av min frus kusin och det visade sig innehålla borax, som dessutom säljs i 100 yen-butikerna (allt kostar 100 yen dvs strax söder om en tia).
...dessutom är icket mindre än 11 födoämnestillsatser som är godkända över hela världen, inte godkända här. Bla kaliumsorbat som resulterar i att IKEA inte kan sälja Kalles i Japan.

Dessa 11 tillsatser utgör naturligtvis en liten del av Japans myriader av handelshinder.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning av ett par sydafrikaner från släppen i början av september:
catherine marshall.jpg

Då:
"93212 Catherine Marshall Grenache 2022 269 kr
N: Viol, plommon, smultron, blåbär och grönt gräs.
M: Grädde, plommon och smultron. Lätt och fräscht med bra frukt och snygg balans. 89-91p"
Nu:
Det mesta stämmer, kanske mer hallon än smultron och en del lavendel tillsammans med violen. Jag gillar verkligen det här och med tillräckligt med luft hamnar betyget på 91p.
Grenache Blanc.jpg

Då:
"92896 KWV The Mentors Grenache Blanc 2017 199 kr
N: Tung doft med krusbär, citron, syren, fläder och melon.
M: Ananas, aprikos, fläder citron och alkohol. Blommigt och fläskigt med bra syra. Överdrivet men kul. 88-90p"
Nu:
Från karaff blir det inte lika överdrivet som från flaska. Det är dock rejält koncentrerat med fin tropisk frukt, en hel del mango som jag inte plockade upp förra gången, och förvånansvärt bra syra. Tim Atkins 94 pinnar är nog att ta i, men det står och balanserar mellan 89 och 90. Att det är ett väldigt kul vin kvarstår fortfarande.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 30145

Ozyetra 2019 🤩, mycket bra med en fantastisk koncentration, intensitet, energi och finish. Men inte alls lika “chardonnay’ig” och “bourgogne’ig” som årgång 2017 (som är den jag druckit tidigare). Doftar som en maffig vit bourgogne, men i smaken är den annorlunda. Syran framträder mer och överlag mycket mer tropisk frukt. Tror inte denna hade fått alla runt bordet att blint gissa klassisk vit Bourgogne i det högre skiktet på samma sätt som 2017 gjorde. Men ett underbart vin som tog slut alldeles för snabbt!💯
Då har du duktigare vinkompisar än vad jag har.:D
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag hörde ett rykte om det i Champagne 2011.
Vet inte om det var ironiskt, men det är sant. 2011 är den enda årgången jag prickat blint enbart på doften vid flera tillfällen, inklusive en chablis (vet ej om Chablis också hade problem).

Inte alls roligt när de gröna sparristonerna slår igenom. Därför är 2011 än av ytterst få champagneårgångar jag ratar på förhand. Sedan finns det såklart producenter som har lyckats göra bra vin 2011.
 

Poussard

Medlem
Vet inte om det var ironiskt, men det är sant. 2011 är den enda årgången jag prickat blint enbart på doften vid flera tillfällen, inklusive en chablis (vet ej om Chablis också hade problem).

Inte alls roligt när de gröna sparristonerna slår igenom. Därför är 2011 än av ytterst få champagneårgångar jag ratar på förhand. Sedan finns det såklart producenter som har lyckats göra bra vin 2011.
Nej då. Inte ironiskt. Men nu har jag fått det bekräftat. Tack för inspel!
 
Toppen