Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Angående luftning av bättre äldre vintage port: där har jag enbart positiva upplevelser, helt utan undantag. De är aldrig på topp första veckan. De behöver lite luft och tid för att liksom veckla ut sig. (Skall snart testa min vintage från 1853, så får vi se om det är sammalika med den.)
Nämen så otippat att du har den erfarenheten :D. Tror att min vän som tog med sig portvinet har över 5000 vintage port och säkert lika många äldre Bx i sin källare tillsammans med sin svärfar och svåger (de driver siten www.vintageport.se ). Osäker på hur långt innan flaskan öppnades men jag tror han har druckit tillräckligt mycket vintage port under de senaste 30 åren för att ha koll på hur och när man bäst hanterar dessa drycker och även vad som passar utifrån producent. Alla flaskor som produceras är ju inte på topp 60 år senare trots en veckas luftning.

Château de la Négly Porte du Ciel har jag bara druckit några flaskor av deras 1998. Ett formidabelt vin i min motbok. Deras 2011 verkar onekligen vara mindre spännande och jag lär inte ge mig på den... Stort för storlekens skull är inte imponerande.
Alla gillade vinet! Det fick från alltifrån 93-97p

La Chapelle är en gammal kärlek som rostat lite. '85 och '89 är obeskrivligt bra viner som jag gärna skulle dricka varje dag, medan tex deras vin från '96 inte ens är ett försök till att göra ett bra vin - syrorna dominerar på en oseriös nivå... Har noterat att undvika '90:an också.
Tycker inte du behöver undvika den. Underbar doft som jag skrev och vissa runt bordet berördes mindre av den höga syran än vad jag gjorde.

Tack för feedback. Kul när det blir lite kommentarer och funderingar :).
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dricker ukraisk meritage i afton.
Galet bra!
Min flaska är med liten ålder, från 2016, men fortfarande väldigt ung. Vineriet är uppenbarligen mycket seriöst för det här är åka av!
Senaste årgången av detta vin kostar 9,90 BGN, dvs ca 58kr flaskan direkt från vineriet…

IMG_3204.jpeg


IMG_3203.jpeg


2016 Logodaj Winery Selection CS, CF & Merlot, 92p

En uppenbarelse från Bulgariens terroir, Logodaj Winery Selection Meritage 2016, övertygar med en överraskande och komplex portfölj av dofter och smaker. Mörkröd färg, en doft av rökig CS och plommonrik Merlot inleder upplevelsen. På gommen avslöjar vinet en förbluffande balans mellan robusta, ändå diskreta tanniner och en rik fruktighet, med en struktur och syra som speglar de finaste, mest välpolerade exemplaren av meritsge från Toscana och Bolgheri.

Som alla vet: Årgång 2016 i Bulgarien bjöd på optimala förhållanden, vilket tydligt avspeglas i detta vin. En absolut pärla, därför jag känner mig trygg i ett starkt betyg på 92p. Samma betyg jag tidigare givit storheter som 2003 Ducru Beaucaillou och 1970 Chateau de Pommard. En flaska att minnas, och för de som vågar, en att åldras ytterligare.

Om man tittar in i deras webshop ser man bla:
IMG_3206.jpeg


Jag är både biten, sugen och nyfiken på mer av vad de har att erbjuda. Hoppas finna en leverantör i Japan…

Här skall forskas!

 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite höstrensning bland nytillkomna viner. Följande flaskor stod på dagens agenda:

PXL_20231015_070527412.jpg


Någon slags kinesisk sprit i en blå keramikflaska som luktade lösningsmedel och risk att bli blind. Vågar vägra alkohol!

U.Å. Los Molinos Tempranillo och Grenache, F
Brun vämjelig sörja.

2005 Ramos Pinto Douro Duas Quintas Branco White Blend, F
Extremt oxiderad. Odoftbar

1999 Brightwater Vineyards Sauvignon Blanc Nelson, 78 p
Fortfarande med lite liv och ek. Märgen är borta. Tunt och syrligt. Drickbar, men livet är för kort.

Två flaskor: 1995 Ferdinand Pieroth Sommeracher Thüngersheimer Scharlachberg Silvaner trocken Franken F
Båda flaskorna Silvaner: Brun, rutten vätska. Fruktansvärt oxiderad.

Har ställt tre mycket tveksamma flaskor på undantag eftersom det inte är alldeles säkert att de dött:​

16973556028655243363199687985918.jpg

1980 Egri Bikaver med fyllning i axelnivå.
1981 Liebfraumilch av Ewald Theod. Draathen med skruvkork.
1996 Château Thieulay (AOC Bdx)
 
Last edited:

matage

Medlem
Helgens Gott-och-Blandat bjöd på både högt och mediokert..

Penfolds Bin 311 2022
Test av flaska från senaste släppet men jag blir inte klok på vinet. Visst, det är ungt men jag får inte ihop doft och smak. Väldigt hög syra, lite stramt/snipigt och en ganska besk eftersmak där jag saknar kropp och rondör. Till Bouillabaisse med aioli får jag i vissa klunkar en extrem vegetal ostrondoft/smak i gommen tillsammans med de citrusartade syrorna.
Vi snackar inte den mineraliga noten man normalt associerar med ostronskal utan mer att tugga på ostronört / svepa nyöppnat ostronvatten...
En spännande upplevelse som var helt ny för mig men inte riktigt vad jag vill ha i ett vin...
Skippar fåfyllning och låter nästa flaska ligga i 3-5 år men jag vet inte... flaskvariation? Jag har inga referensramar (eller kamerafokus) till 311'an...
IMG_8324.jpeg



Paul Jaboulet Crozes Hermitage Domaine de Thalabert 2015
Funderade först på om det var smygkork på denna direkt efter öppning men den var nog bara betydligt mer mogen än jag väntat mig.
Björnbär/fikon, chark och katrinplommon/kokt rödbeta med en nypa färsk lakrits och vitpeppar. En del garrique och mentol i avslutet med lite grovhuggna tanniner.
Redan en del tertiära toner vilket förvånade mig men känns lite överextraherat och ur balans.
Frukten är långt gången i gommen så mittpartiet är förvånansvärt lätt och står inte riktigt upp mot tanninerna i slutet.
Köptes innan min flytt under tropiksommaren 2018 så jag hoppas att detta var en one-off semikokt flaska.
IMG_8342.jpeg


Domaine Cordier Macon Milly Lamartine Clos du Four 2017
Nu snackar vi!
Drack denna senast våren 2021 och tiden sen dess har gjort den gott. Gula plommon (+ gula hallon??), en nypa smöriga popcorn (jellybeans "buttered popcorn flavour"), rostade pinjenötter/hasselnöt, lite fänkålsdill och grillad lime.
Lång aromatisk eftersmak med snygga fat! Satt som en smäck till resterna av fiskgrytan och är en klar kandidat till årets Most Bang for the Buck med tanke på att jag betalade 189kr för den när det begav sig. Den kör cirklar kring Penfolds 311'an och mycket annat vitt jag druckit i år..
IMG_8348.jpeg
 
Last edited:

Jos

Medlem
Helgens Gott-och-Blandat bjöd på både högt och mediokert..

Penfolds Bin 311 2022
Test av flaska från senaste släppet men jag blir inte klok på vinet. Visst, det är ungt men jag får inte ihop doft och smak. Väldigt hög syra, lite stramt/snipigt och en ganska besk eftersmak där jag saknar kropp och rondör. Till Bouillabaisse med aioli får jag i vissa klunkar en extrem vegetal ostrondoft/smak i gommen tillsammans med de citrusartade syrorna.
Vi snackar inte den mineraliga noten man normalt associerar med ostronskal utan mer att tugga på ostronört / svepa nyöppnat ostronvatten...
En spännande upplevelse som var helt ny för mig men inte riktigt vad jag vill ha i ett vin...
Skippar fåfyllning och låter nästa flaska ligga i 3-5 år men jag vet inte... flaskvariation? Jag har inga referensramar (eller kamerafokus) till 311'an...
Visa bifogad bild 30368


Paul Jaboulet Domaine de Thalabert Ch 2015
Funderade först på om det var smygkork på denna direkt efter öppning men den var nog bara betydligt mer mogen än jag väntat mig.
Björnbär/fikon, chark och katrinplommon/kokt rödbeta med en nypa färsk lakrits och vitpeppar. En del garrique och mentol i avslutet med lite grovhuggna tanniner.
Redan en del tertiära toner vilket förvånade mig men känns lite överextraherat och ur balans.
Frukten är långt gången i gommen så mittpartiet är förvånansvärt lätt och står inte riktigt upp mot tanninerna i slutet.
Köptes innan min flytt under tropiksommaren 2018 så jag hoppas att detta var en one-off semikokt flaska.
Visa bifogad bild 30369

Domaine Cordier Macon Milly Lamartine Clos du Four 2017
Nu snackar vi!
Drack denna senast våren 2021 och tiden sen dess har gjort den gott. Gula plommon (+ gula hallon??), en nypa smöriga popcorn (jellybeans "buttered popcorn flavour"), rostade pinjenötter/hasselnöt, lite fänkålsdill och grillad lime.
Lång aromatisk eftersmak med snygga fat! Satt som en smäck till resterna av fiskgrytan och är en klar kandidat till årets Most Bang for the Buck med tanke på att jag betalade 189kr för den när det begav sig. Den kör cirklar kring Penfolds 311'an och mycket annat vitt jag druckit i år..
Visa bifogad bild 30370
Har druckit ett gäng 2021 av 311 och de har alla varit fantastiskt bra. Kan det vara fel på flaskan?

Ser att RP är 93 poäng för 2022 medan Decanter ger hela 96p
2021 har 93+ hos RP
 
Last edited:

matage

Medlem
Har druckit ett gäng 2021 av 311 och de har alla varit fantastiskt bra. Kan det vara fel på flaskan?

Ser att RP är 93 poäng för 2022 medan Decanter ger hela 96p
2021 har 93+ hos RP
Finns bara ett sätt att ta reda på det - Jag får helt enkelt öppna nästa flaska i närtid . Mina notiser stämmer inte med nåt annat jag läst vilket gör mig fundersam.
Kände ex inte av näranog någon ek i min flaska annat än flyktigt på näsan...
 

LarsW

Medlem
Helgens Gott-och-Blandat bjöd på både högt och mediokert..

Penfolds Bin 311 2022
Test av flaska från senaste släppet men jag blir inte klok på vinet. Visst, det är ungt men jag får inte ihop doft och smak. Väldigt hög syra, lite stramt/snipigt och en ganska besk eftersmak där jag saknar kropp och rondör. Till Bouillabaisse med aioli får jag i vissa klunkar en extrem vegetal ostrondoft/smak i gommen tillsammans med de citrusartade syrorna.
Vi snackar inte den mineraliga noten man normalt associerar med ostronskal utan mer att tugga på ostronört / svepa nyöppnat ostronvatten...
En spännande upplevelse som var helt ny för mig men inte riktigt vad jag vill ha i ett vin...
Skippar fåfyllning och låter nästa flaska ligga i 3-5 år men jag vet inte... flaskvariation? Jag har inga referensramar (eller kamerafokus) till 311'an...

Jag drack denna nyligen, hade en liknande upplevelse med att det saknade kropp och doften var väldigt knuten i flera dagar.
Sedan vaknade det plötsligt dag 4 och blommade ut med smöriga blomster och massa tropiska smaker och blev väldigt klunkvänligt... hmmm... blir inte heller helt klok på denna.
 

matage

Medlem
Jag drack denna nyligen, hade en liknande upplevelse med att det saknade kropp och doften var väldigt knuten i flera dagar.
Sedan vaknade det plötsligt dag 4 och blommade ut med smöriga blomster och massa tropiska smaker och blev väldigt klunkvänligt... hmmm... blir inte heller helt klok på denna.
Intressant... har ett knappt glas kvar i flaskan som jag tänkte offra till en risotto men nu får det bli återbesök imorgon för att se om det skärpt till sig.
 

LeChat

Medlem
IMG_5398.jpeg

2019 Domaine de Montcalmes Terrasses du Larzac Rouge

Terrasses du Larzac är ett trevligt sydfranskt vin med relativt sval frukt trots varm årgång. Lagom bett i tanninerna och med god frukt som balanseras upp av en hygglig syra. Lite jordig smak.

Polerad, god och ganska elegant. Kanske lite som en enklare variant av Gourt de Mautens om man vill vara riktigt positiv. :cool:

På tallriken lite senare blir det grillade skivor av fläskkarré, röd paprika och en rejäl klick tzatziki.
 

Foley

Medlem
Jag känner igen beskrivningen av 311 efter köp häromåret. Köpte 4 st efter bra recensioner och drack de 3 första flaskorna inom 6 månader efter köp och ingen imponerade. Lät då sista flaskan vila ytterligare några månader och vips var vinet mkt mjukare, rundare och njutbart. Baserat på min (enda) erfarenhet skulle jag låta vinet ligga åtminstone ett år efter köp.
 

Foodcoma

Medlem
744BC21A-DBA3-42BD-A4AE-ACE88AF593CA.jpeg
Scarpa verduno pelaverga 2021

Inte druckit mycket pelaverga i mina dagar, köptes på inrådan av vänner. Drucken över tre dagar. Fin försiktig näsa av jordgubbar, grusväg, marsipan och lösningsmedel. I munnen söta jordgubbar (pendlar mellan fin balans i dem till att ibland kännas lite mycket åt godishållet), körsbärskärnor och mycket lakrits. Syran är där men kunde haft ännu lite mer klipp i den. Tanniner är det ej att tala om.
Dag 1 är vinet bråkigt obalanserat i munnen, dag 2 något bättre och dag 3 som bäst. Det som stör är genomslag av alkohol och lite för påfallande beska som inte riktigt bärs upp av övriga paketet. Dag 3 störs jag ej av alkohol däremot är beskan fortfarande något påfallande.

Svårt att se att där är stoppning som ger det högre betyg med lagring.

Helhetsupplevelsen är att det är charmigt, skoj och ett korrekt gjort vin men inte mer. Det speciella, egna anslaget gör att det ändå får 86p av mig dag tre.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30389Scarpa verduno pelaverga 2021
Inte druckit mycket pelaverga i mina dagar, köptes på inrådan av vänner. Drucken över tre dagar. Fin försiktig näsa av jordgubbar, grusväg, marsipan och lösningsmedel. I munnen söta jordgubbar (pendlar mellan fin balans i dem till att ibland kännas lite mycket åt godishållet), körsbärskärnor och mycket lakrits. Syran är där men kunde haft ännu lite mer klipp i den. Tanniner är det ej att tala om.
Dag 1 är vinet bråkigt obalanserat i munnen, dag 2 något bättre och dag 3 som bäst. Det som stör är genomslag av alkohol och lite för påfallande beska som inte riktigt bärs upp av övriga paketet. Dag 3 störs jag ej av alkohol däremot är beskan fortfarande något påfallande.

Svårt att se att där är stoppning som ger det högre betyg med lagring.

Helhetsupplevelsen är att det är charmigt, skoj och ett korrekt gjort vin men inte mer. Det speciella, egna anslaget gör att det ändå får 86p av mig dag tre.
Testa vinet (om det blir fler ggr) tillsammans med en rätt med riven pepparrot. Beska brukar lira bra i sådant sällskap.
 

Foodcoma

Medlem
Testa vinet (om det blir fler ggr) tillsammans med en rätt med riven pepparrot. Beska brukar lira bra i sådant sällskap.

Tack för tipset! Blir inte fler vändor med just detta vin, men skall lägga det på minnet för framtiden.
När vi ändå är inne på beska så fick jag en liten fundering i bilen tidigare. Kom fram till att jag upplever att lakritstoner i viner framhäver beska i negativ bemärkelse,, låter dock något ologiskt utifrån att det är vanligt med anistoner i snapsar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nämen så otippat att du har den erfarenheten :D. Tror att min vän som tog med sig portvinet har över 5000 vintage port och säkert lika många äldre Bx i sin källare tillsammans med sin svärfar och svåger (de driver siten www.vintageport.se ). Osäker på hur långt innan flaskan öppnades men jag tror han har druckit tillräckligt mycket vintage port under de senaste 30 åren för att ha koll på hur och när man bäst hanterar dessa drycker och även vad som passar utifrån producent. Alla flaskor som produceras är ju inte på topp 60 år senare trots en veckas luftning.

Handen på hjärtat, har du verkligen provat spara några äldre vintage port under kork under mer än en vecka?
Har en vän i USA som tillsammans med sin hustru dricker minst två flaskor Vintage Port varje vecka, oftast fler. De har aldrig sparat en vintage port ens till nästa dag. De är inte intresserade av att forska eller experimentera. Vi är alla olika! Känner tyvärr inte dina vänner. Det vore dock mycket spännande att höra om deras erfarenheter av port-under-kork.

Pre-COVID hade vi en diskussion på CT:s forum om just detta. De allra flesta portvinsnördarna där tyckte då att en månad var minimum för att verkligen kunna njuta av sina portviners alla aspekter. Jag börjar tro att de har rätt, hittar nämligen inga empiriska bevis (i min erfarenhetsvärld) som pekar på att det INTE skulle vara så.

Mitt nästa "speciella" experiment på området VP blir till jul, då jag ploppar en VP från 1853. Planen är att följa den under 3 månader under kork. Det blir väldigt spännande! 🤓
 

buteljen

Medlem
Handen på hjärtat, har du verkligen provat spara några äldre vintage port under kork under mer än en vecka?
Har en vän i USA som tillsammans med sin hustru dricker minst två flaskor Vintage Port varje vecka, oftast fler. De har aldrig sparat en vintage port ens till nästa dag. De är inte intresserade av att forska eller experimentera. Vi är alla olika! Känner tyvärr inte dina vänner. Det vore dock mycket spännande att höra om deras erfarenheter av port-under-kork.

Pre-COVID hade vi en diskussion på CT:s forum om just detta. De allra flesta portvinsnördarna där tyckte då att en månad var minimum för att verkligen kunna njuta av sina portviners alla aspekter. Jag börjar tro att de har rätt, hittar nämligen inga empiriska bevis (i min erfarenhetsvärld) som pekar på att det INTE skulle vara så.

Mitt nästa "speciella" experiment på området VP blir till jul, då jag ploppar en VP från 1853. Planen är att följa den under 3 månader under kork. Det blir väldigt spännande! 🤓
Handen på hjärtat - ja det har jag 😘. Både egna flaskor och jag har även fått många smakprov av min vän med Bx från 70-80-talet som varit öppna flera veckor och som varit ljuvliga och även sådana som varit döda. Även äldre port som stått öppen länge har han generöst delat med sig av. Nedanstående flaskor t.ex hade stått öppna flera veckor och var helt magiska.


Men det är ju inte alls säkert att om en flaska är kraftigt ur balans när den öppnas så kommer det automatiskt att bli bättre om den står öppen i sju veckor?

Du är inte unik på något sätt att låta viner luftas under längre perioder. Däremot är du unik på det viset att du måste påpeka i nästa varje post att vi dricker flaskor för unga och att alla flaskor blir bättre av att vara öppna i 73 veckor. Nej förresten, du är inte ensam om detta. Jag har flera vinvänner som bara måste kommentera "barnaroooov" så fort man öppnar en flaska som är yngre än 10 år ... typ ... (lite överdrivet). Jaja, jag börjar veckan med att göra mig av med lite frustration 😇😇

Med vänlig hälsning,
"Vi som gillar att dricka på frukt, dricka ur och inte spara"

Här är mina julexperiment 🤩🤩:

1697444017779.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Handen på hjärtat - ja det har jag 😘. Både egna flaskor och jag har även fått många smakprov av min vän med Bx från 70-80-talet som varit öppna flera veckor och som varit ljuvliga och även sådana som varit döda. Även äldre port som stått öppen länge har han generöst delat med sig av. Nedanstående flaskor t.ex hade stått öppna flera veckor och var helt magiska.


Men det är ju inte alls säkert att om en flaska är kraftigt ur balans när den öppnas så kommer det automatiskt att bli bättre om den står öppen i sju veckor?

Du är inte unik på något sätt att låta viner luftas under längre perioder. Däremot är du unik på det viset att du måste påpeka i nästa varje post att vi dricker flaskor för unga och att alla flaskor blir bättre av att vara öppna i 73 veckor. Nej förresten, du är inte ensam om detta. Jag har flera vinvänner som bara måste kommentera "barnaroooov" så fort man öppnar en flaska som är yngre än 10 år ... typ ... (lite överdrivet). Jaja, jag börjar veckan med att göra mig av med lite frustration 😇😇

Med vänlig hälsning,
"Vi som gillar att dricka på frukt, dricka ur och inte spara"

Här är mina julexperiment 🤩🤩:

Visa bifogad bild 30391
Huvudsaken vi njuter av det vi har i glasen. Dina tomtar kommer bli mycket lyckliga om du byter ut gröten mot dessa portviner 🎅🧑‍🎄🤶
 

Vingubben

Medlem
IMG_4885.jpeg


Domaine Johann Michel, Cornas, Cuvée Jana 2015

Drack denna som ung och upplevde den då som syltig, och den kändes mer södra än norra Rhone. Nu har den stramat till sig och slipat ner tanninerna. Fortfarande bra med frukt, framförallt björnbär och körsbär. Lite sötlakrits i bakgrunden, ingen peppar att tala om men en hel del rökt kött. Elegant kraftpaket med lång eftersmak. 94p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fyndade hem ett 6-pack Ribera del Duero. För mig okänd storskalig odlare med ett svårt stort utbud av olika cuvéer som dessutom förändrats över tid. Dock, 150 kr är normalt en bra kurs för denna appellation. Ssk om man får hela 6 flaskor till det priset plus knappa hunkan i frakt.

I afton blev nyfikenheten för stor och tog överhanden.

2013 Corona de Castilla Ribera del Duero Elite

Flaska nr 1 plopppades och…

IMG_3208.jpeg


Det visade sog vara ett riktigt vin. Bra kraft, kräm, märg, tanninstruktur, syror, längd, djup, koncentration, intensitet och stora skopor ungfrukt: lingonkok, kallt smör, granbarr, våta varma stenar, dova aromer som drar mot mörk choklad, torr höstskog i Umeå, ballong, flagnande fernissa och ny bomullströja. Då mitt smakprov var väldigt litet är det svårt sätta betyg idag. Men, en sak är klar: nästa flaska blir inte än på ett tag. Imorgon blir stor njutning! Ser jag fram mot!



Har i afton varit ute på dåligheter på Yanmo i Omotesando (Tokyo) med bla underbara fiskar och sakkar. 十四代 (Djuu Yon Dai) är förmodligen Japans bästa hus. Deras flaskor säljs till Champanjepriser. Därför extra trevligt att kocken kom ut och serverade oss en karaff ("kallt och gratis") som uppskattning att vi ständigt återvänder. Har genom åren avnjutit deras service och underbarheter vid över 50 besök och ”avverkat” tre fantastiska kockar.

PXL_20231019_100508538_Original.jpeg


Som en sakkarnas Château Latour. Enorm och ypperligt komplex med storartad struktur, elegans, finess och längd. Går åt det rikt fruktiga hållet. Nästan så man tappar andan. Tyvärr bleknade övriga fyra sakkar i skenet av denna magiska sol.

Maten var naturligtvis även den på nästa nivå… Några smakprov från kvällens meny. Vi brukar äta á la carte, men i afton valde vi menyn eftersom den innehöll både MATSU TAKE (japansk goliatmusseron) och AKAMUTSU (fantastisk grillfisk)…

Sukiyaki
Akamutsu
Startbricka
Efterrättspudding
PXL_20231019_110046550_Original.jpegPXL_20231019_103701715_Original.jpegPXL_20231019_094421053_Original.jpegPXL_20231019_114050935_Original.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag drack denna nyligen, hade en liknande upplevelse med att det saknade kropp och doften var väldigt knuten i flera dagar.
Sedan vaknade det plötsligt dag 4 och blommade ut med smöriga blomster och massa tropiska smaker och blev väldigt klunkvänligt... hmmm... blir inte heller helt klok på denna.
Kanske den fortfarande är lite åt det unga hållet och har mer att ge med några år på rygg? Många av Penfold's viner åldras ju med stort behag.
 
Toppen