Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Men om någon tycker att vin som har fått 91 poäng får kosta så här mycket, så säger jag bara, njut av vinet, för det finns mycket godare att upptäcka och som inte kostar lika mycket. :)
Hur vet du det om du inte provat vinet? Går du enbart på vad andra skriver?
Sedan tycker jag att @StefanAkiko har en något annan smaknot än den du hänvisar till (juli 2020) så det kanske har hänt en del positivt med flaskan efter några år?
Ser på Wine-searcher att vinet fått 92 i snitt från 9 olika källor.
 

Bastardo

Medlem
Hur vet du det om du inte provat vinet? Går du enbart på vad andra skriver?
Sedan tycker jag att @StefanAkiko har en något annan smaknot än den du hänvisar till (juli 2020) så det kanske har hänt en del positivt med flaskan efter några år?
Ser på Wine-searcher att vinet fått 92 i snitt från 9 olika källor.
Jag tog omdömet bara som ett exempel och i går såg jag där bara en enda recension om årgången 2016. Men nu ser jag att det finn flera betyg om vinet.
Vet inte hur jag kunde missa det eller om sajten har uppdaterat sin information.
Men om ni vill ha gott vin i den klassen som inte kostar skjortan så kolla lite vad det här vinet kostar på bolis:
Castello di Fonterutoli Gran Selezione 2018, fast det heter INTE så i rubriken. :D OM inte det kan kallas för ett prisvärt vin, så vill jag inte veta av de människor som inte förstår den saken.
P.S. Jag är även med som aktiv medlem på Munkis vingrupp på Facebook. Kom med ni också som vågar framstå med ert eget namn. :cool: Nivån på diskussioner har kanske inte tyngdpunkten på så dyra viner som det är här, men man brukar få ganska bra tips lite då och då. Men som sagt då kan ni inte gärna vara anonyma och fega bakom nicket. Och aktiviteten är minst tio gånger högre! MEN det kan så klart bero på vem som frågar … :p
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Säkert gott, men inte så prisvärt, i alla fall ur min synvinkel:
Formerly 'Badia a Passignano Chianti Classico' was labeled as 'Riserva'.
Critic tasting note: "Aromas of coconut, botanical herb, wild berry and oak-driven spice are front and center. The oak sensations carry over to the firm, rather austere palate along with sour cherry, raw coffee bean and licorice set against close-grained tannins. Drink 2022–2031. Kerin O’Keefe" - 91/100, Wine Enthusiast
Källa: wine-searcher.com/

Men om någon tycker att vin som har fått 91 poäng får kosta så här mycket, så säger jag bara, njut av vinet, för det finns mycket godare att upptäcka och som inte kostar lika mycket. :)
Jag köper på auktion 🤗
Både hustrun och jag fnissade lite fisförnämt åt dem som betalar 7-800 pix för detta vin. För de summorna finns det avsevärt bättre investeringar. (Iaf så länge man bryr sig om pengar.)

Vi betalade 450 kr för en lot om tre högoktaniga Italienska puteller. Detta var det första ploppet och den (på papperet) enklaste av dem. De andra två:
- 2016 Tenuta Meraviglia Bolgheri Maestro di Cava
- 2016 Michele Chiarlo Barolo Tortoniano

Slutsats:
Systembolagets prislista är bara en av de som existerar i världen. Och väldigt sällan (men ibland!) den bästa prissatta för konsumenten.

Kommentarer från Hr Knutsson:
- Fynd! sa Bill.
- Fynd! sa Bull.
- Håll käften! sa Måns.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är helt sant, absolut, men jag ville bara kolla också vad experterna säger. Jag kikar nästan alltid vilka betyg vinet har fått innan jag handlar nånting, för jag vill inte kasta pengar över helt okända viner, i alla fall sådana som är lite dyrare. Och det kan handla i stort sett vad som helst, kläder, skor och alla möjliga attiraljer.
Med en aning billigare viner kan jag göra ett undantag, som jag när jag senast köpte ett vin som heter Vigneti Romio Sangiovese Superiore Riserva 2019 och är från Romagna D.O.C. Inte dåligt vin heller, men inte just i min smak. :D
Då jag var ny vinälskare betraktade jag Hugh Johnson's smidigt kompakta vinbok (stor som en smartphone) och Parkers poäng som 'facit'. De gånger jag tyckte annorlunda kände jag att mina intryck helt enkelt var felaktiga och att jag var tvungen prova hårdare och bättre.

Screenshot_20231211-232350.png


Men, som mogen vinälskare (på platån) skiter jag fullständigt i vad kritikerna tycker. För det är ändå alltid bara tyckande efter mer eller mindre vältränad smak. Min smak är min smak och den är viktigare att förstå än någon annans smak. Jag väger gärna in kritikerna, CT, FW, Googling inför inköp, men kommer aldrig mer se någon annans smak som "facit".

Min smak är mitt facit.

Screenshot_20231211-232330.png


Bilder från mitt kontor, såsom Dall-E uppfattar hur det är för mig "att jobba hårt" 🤭
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Men, som mogen vinälskare (på platån) skiter jag fullständigt i vad kritikerna tycker. För det är ändå alltid bara tyckande efter mer eller mindre vältränad smak. Min smak är min smak och den är viktigare att förstå än någon annans smak. Jag väger gärna in kritikerna, CT, FW, Googling inför inköp, men kommer aldrig mer se någon annans smak som "facit".

Min smak är mitt facit.
Jag gör precis som du och tar inte någon annans åsikt som facit heller, men man får ganska goda grunder för att lyckas att göra ett bra val.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag gör precis som du och tar inte någon annans åsikt som facit heller, men man får ganska goda grunder för att lyckas att göra ett bra val.
Du resonerar ibland som om det fanns ett facit 😉 Men, det spelar mindre roll. Huvudsaken är ju nyfikenheten och växandet.

Med tiden hittat man sina favoriter (som förändras och förfinas över tid). Då menar jag inte en monomanisk inställning som " jag samlar bara på Troplong Mondot" utan stilar, områden, klimat osv som skapar välbehag i hela det inre systemet.

Personligen har jag valt att kliva av flera favoriter pga prisutveckling, med tanken att det ju borde finnas några up-and-coming som är minst lika bra.

Till exempel: min första låda Paleo (2008) var ingen större investering. Men våra två flaskor av deras 2019 var det. De blev dessutom vårt sista butiksköp av denna glädjespridare. (Förra veckan fick jag hem en av vardera Paleo '97, '02 och '03 till sammanlagda priset av lite drygt en putell av 2019... Auktionsfynd är alltid välkomna!)

Vi är för närvarande helt klart på väg mot Languedoc, Minervois, Roussillon och närliggande områden med solkysst Syrah som huvudskådespelare. Det är nu. Om några år kanske vi blir färdiga där och ger oss i kast med något annat spännande och mumsigt 🤤🤤🤤🤤🤤
 

Bastardo

Medlem
Vad tyckte du om vinet? Har du några noter att dela med dig av?
Vem har sagt att jag skulle ha druckit det? Men jämför gärna vad Wine-searcher säger om vinet gentemot det som du skrev förut, så förstår hur fördelaktigt pris vi har i Sverige just nu. Och om inte det kan kallas för prisvärt, så finns det nästan inga viner som är det. 🤣
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vem har sagt att jag skulle ha druckit det? Men jämför gärna vad Wine-searcher säger om vinet gentemot det som du skrev förut, så förstår hur fördelaktigt pris vi har i Sverige just nu. Och om inte det kan kallas för prisvärt, så finns det nästan inga viner som är det. 🤣
Nä, det förstås, hur kunde jag tro att du skulle ha druckit ett vin som du berättar om. Borde veta bättre.
Så det handlar bara om att hitta viner som inom en viss summa får en viss poäng? Typ som en variant av etikettsdrickande bara för att...
Det finns många viner som jag tycker mycket om (vilka tänker jag inte berätta) som kanske inte får de högsta betygen av alla andra. Är jag då lurad/naiv och borde veta bättre? Trots att det i min kategori kan klassas som prisvärt?
 

Bastardo

Medlem
Jag tog omdömet bara som ett exempel och i går såg jag där bara en enda recension om årgången 2016. Men nu ser jag att det finn flera betyg om vinet.
Vet inte hur jag kunde missa det eller om sajten har uppdaterat sin information.
Men om ni vill ha gott vin i den klassen som inte kostar skjortan så kolla lite vad det här vinet kostar på bolis:
Castello di Fonterutoli Gran Selezione 2018, fast det heter INTE så i rubriken. :D OM inte det kan kallas för ett prisvärt vin, så vill jag inte veta av de människor som inte förstår den saken.
P.S. Jag är även med som aktiv medlem på Munkis vingrupp på Facebook. Kom med ni också som vågar framstå med ert eget namn. :cool: Nivån på diskussioner har kanske inte tyngdpunkten på så dyra viner som det är här, men man brukar få ganska bra tips lite då och då. Men som sagt då kan ni inte gärna vara anonyma och fega bakom nicket. Och aktiviteten är minst tio gånger högre! MEN det kan så klart bero på vem som frågar … :p
Min tråd har fått 62 kommentarer på ungefär 26 timmar. Det är lite mer action där … även om man kanske inte snackar så mycket om samma saker som här. :)
Det är trots allt, mig veterligen, över 8000 medlemmar som är med, fast alla är inte så aktiva.
Här verkar det vara mest osämja och dålig stämning. På Facebook och Munkis har de även riktiga moderatorer som städar bort alla opassande inslag.
Och huvudnöjet för herrarna här verkar vara att anklaga mig hela tiden om alla möjliga saker och hetsa upp mig med olämpliga kommentarer! Uruselt.
 
Last edited:

Jonas Sand

Medlem
På lågstadiet hade jag en kompis som hette Christoffer. Han ville så gärna hamna i dispyt med allt och alla, och jag tror han sökte den gnistan av strålkastarljus som uppstod av konfrontationen. Jag slutade umgås med honom efter ett tag, tyvärr kom vi vi aldrig fram till vems pappa som var starkast.
Det var kul att komma att tänka på Christoffer igen, så tack för det.
Ps. Jag heter Jonas Sand på riktigt. Detta är inget ”hat” och får gärna raderas om admin finner det lämpligt Ds
 

Vingubben

Medlem
Jag gör precis som du och tar inte någon annans åsikt som facit heller, men man får ganska goda grunder för att lyckas att göra ett bra val.
Vänta lite. Du kommenterade att ett vin som @StefanAkiko hade druckit, men du själv inte provat, som inte prisvärt. Dessutom hade du ingen koll på vad han hade betalat för vinet. Hur kan du då inte ha någon annans åsikt som facit?
 

Vingubben

Medlem
IMG_5037.jpeg


Domaine Antonin Guyot, Chambolle-Musigny, Les Cras 2018

Det som initialt slår mig är att vinet är förvånadsvärt kralligt för att vara en Chambolle. Lätta men vresiga tanniner som bär upp syran och frukten. Hallon, viol och bittermandel. Bra idag men några år till på korken så kommer det bli en pärla. 92p
 

Sebran

Medlem
Två saker.

1. Återgå till on topic tack. Jag förstår er som för ett krig tillbaka men det är menlöst. Det leder mig osökt till…
2. Det finns en ignorera-funktion. Den är bra.

Tack, håller med 100%

Ignorera-funktionen är redan påslagen för trollet, men tyvärr hjälper ju inte funktionen när ett troll alltid lyckas uppvigla 15 andra personer som svarar i tråden och fortsätter på offtopic. Vore därför tacksam om folk kunde sluta svara på trollets försök att gå offtopic i nästan samtliga trådar. Det börjar förstöra forumet på riktigt när så många andra medlemmar hakar på.
 

Bastardo

Medlem
Tack, håller med 100%

Ignorera-funktionen är redan påslagen för trollet, men tyvärr hjälper ju inte funktionen när ett troll alltid lyckas uppvigla 15 andra personer som svarar i tråden och fortsätter på offtopic. Vore därför tacksam om folk kunde sluta svara på trollets försök att gå offtopic i nästan samtliga trådar. Det börjar förstöra forumet på riktigt när så många andra medlemmar hakar på.
Har tagit bort bevakningen och kommer inte skriva mer i den här tråden. :) Jag är ingen troll, men det känns tråkigt att prata om samma och samma hela tiden, därför hoppar jag lite mellan olika ämnen. Jag ber om ursäkt om det upplevs som störande. :cool:
P.S. Nu har jag ignorerat en medlem till, dock inte dig, för du har bra åsikter fast du är inte så aktiv inom Riesling, som jag skulle hoppas.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tack, håller med 100%

Ignorera-funktionen är redan påslagen för trollet, men tyvärr hjälper ju inte funktionen när ett troll alltid lyckas uppvigla 15 andra personer som svarar i tråden och fortsätter på offtopic. Vore därför tacksam om folk kunde sluta svara på trollets försök att gå offtopic i nästan samtliga trådar. Det börjar förstöra forumet på riktigt när så många andra medlemmar hakar på.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
 
Tack, håller med 100%

Ignorera-funktionen är redan påslagen för trollet, men tyvärr hjälper ju inte funktionen när ett troll alltid lyckas uppvigla 15 andra personer som svarar i tråden och fortsätter på offtopic. Vore därför tacksam om folk kunde sluta svara på trollets försök att gå offtopic i nästan samtliga trådar. Det börjar förstöra forumet på riktigt när så många andra medlemmar hakar på.
Håller helt med.
 

ZQT

Medlem
Tack, håller med 100%

Ignorera-funktionen är redan påslagen för trollet, men tyvärr hjälper ju inte funktionen när ett troll alltid lyckas uppvigla 15 andra personer som svarar i tråden och fortsätter på offtopic. Vore därför tacksam om folk kunde sluta svara på trollets försök att gå offtopic i nästan samtliga trådar. Det börjar förstöra forumet på riktigt när så många andra medlemmar hakar på.

Haha, har försökt samma men likväl landat där du gjort....
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 30491

Au Bon Climat chardonnay santa barbara county


På näsan är det vanilj & popcorn men även viss rökig mineralitet och lite blandat citrusskal och melon. I munnen smör, citron, melon. Lite beskt citronbett. Bra syra som möter upp. Något kort avslut möjligtvis. Bättre till mat än efteråt. 13,5% alkohol och är inget som märks. En people pleaser känns det som, de allra flesta kan nog hitta något att gilla i denna butelj.
Dricks bäst lite varmare i mitt tycke kanske 12-15 grader. Halv flaska kvar till imorgon och den lär nog hålla upp fint med vanlig kork känns det som.
89p från mig idag.
I Zalto Pinot/Nebbiolo brukar både markörer och alkohol ofta framträda extra tydligt jämfört med Veritas Oaked Chardonnay. Ett trick som jag har för mig att @buteljen rekommenderade är att dricka sin ekfatslagrade chardonnay ur Zalto Bx, vilket vi har testat med behag.
 
Last edited:
Toppen