Denna smaknot är författad tillsammans med Chat GPT och ett drygt 30-tal promptar. Ungefär som att ha tillgång till 25 varianter av
@vintomas vad gäller djup kompetens om detaljer samt minst lika många Donald Trump vad gäller ignorans, missad information och knepig svenska... Men, helt klart trevligare och mer givande än att bara dricka alldeles ensam. (Hustrun var mindre engagerad av vinet än av fredagskvällens filmtajm.)
Årgång: 2018
Vinmakare: Vinarija Dingač
Druva: Plavac Mali
Distrikt: Pelješac, Dingač, Kroatien
Betyg: 92p
Framtid: mycket lovande!
Visa bifogad bild 30878
Utseende: Vinet fångar uppmärksamheten med en djup rubinröd färg, accentuerad av en aning lila vid kanterna, vilket antyder både rikedom och ungdom.
Doft: En rik bukett av mörka, jordnära fruktaromer möter näsan, där mörka körsbär och mogna krusbär är särskilt framträdande. Profilen komplexifieras av unika noter av läder (ungdom och läder är en ovanlig kombination) och en fängslande antydan av skokräm.
Smak: Vinet är robust, fylligt och välbalanserat. Det kännetecknas av sin rika väv av mörka fruktsmaker, understödda av ett jordnära djup. Tanninerna är framträdande, vilket ger en betydande struktur och bidrar till vinets djärva och bestämda karaktär. Syran är ett steg över förväntningarna och två steg över M.
Finish: Långvarig, där tanninernas närvaro och de mörka fruktsmakerna omsluts av jord, kvarstår beständigt på gommen.
Diskussion: Det här vinet visar på ett fascinerande sätt druvans karaktär (som ett skolboksexempel, då detta är min första bekantskap). De dominerande mörka fruktsmakerna och det betydande inslaget av tanniner är typiska för Plavac Mali, som vanligtvis ger robusta viner. Som detta.
Vinet är för närvarande ungt, kraftfullt och engagerande. Det är bättre i sällskap med mat än på egen hand. Det här vinet har definitivt potential för ytterligare utveckling, vilket kan ge en mer avrundad och nyanserad komplexitet i framtiden.
Min strategi, om jag hade en låda, skulle vara att öppna nästa flaska om ca tre år, med förväntan om mognadsplatån avsevärt senare än så.
Lite för dyrt i Japan. (250 pix hade jag gärna betalat för detta.)
Ligger ännu inte upplagt på CT, så behöver kavla upp ärmarna lite och skapa ett nytt vin där.