Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag får säga att Le Serre Nouve dell'Ornellaia (Ornellaias andravin för den som inte klurade ut det från namnet) faktisk satt riktigt bra till lunch när jag och två icke-vinnördar plockade in den från vinkällaren i fd direktörsmatsalen på UBS efter att ha dragit i oss en pava standard Taittinger. Eftermiddagen var en skön utförsbacke, i synnerhet som jag dessutom klapp en 8:a grappa till kaffet.
Ibland är det faktiskt ganska behagligt på jobbet. :)
Du är uppenbarligen den svenska tvillingen till brittiska Pjaines på CT.
Just saying... :rolleyes:
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
De Saint Gall BdB 1961 lagrad hos producenten.
Öppnar med en liten poff.
Attacken är intensiv o har en inledningsvis pigg Mousse, som dock dör ganska snabbt efter ett tiotal minuter. När vinet fått andas kommer ett helt annat uttryck fram, typisk mogen chardonnay med smörkaramell lager på lager av komplex frukt där kryddiga fikon drag är tydligast, en perfekt flaska som precis gått över gränsen.
 

Attachments

  • IMAG2020.jpg
    IMAG2020.jpg
    40,7 KB · Visningar: 267

Skrutt

Medlem
De Saint Gall BdB 1961 lagrad hos producenten.
Öppnar med en liten poff.
Attacken är intensiv o har en inledningsvis pigg Mousse, som dock dör ganska snabbt efter ett tiotal minuter. När vinet fått andas kommer ett helt annat uttryck fram, typisk mogen chardonnay med smörkaramell lager på lager av komplex frukt där kryddiga fikon drag är tydligast, en perfekt flaska som precis gått över gränsen.
Läskigt öga och näsa i reflektionen - ser faktiskt ut som en ande i flaskan!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Tog en egodag igår och promenerade runt lite. Bestämde mig för att ta en burgare på the Sanchez (det var skitkallt ute insåg jag när jag satt där, men burgaren var grym). Sen gick jag gränden upp till 19 glas och bad om en sherry. Peter fick någonting vilt i blicken och sa att han hade någonting kul källaren. Han försvinner och kommer tillbaka med en halvflaska med kronkapsyl som han kyler och sen häller upp.

Vin de Voile, gjord på chenin blanc och jäst på öppna kar. Sinnessjukt gott. Han hällde upp ett glas och ställde sedan flaskan bredvid mig och försvann. Det var omöjligt att inte släcka den. Lite nötter, lite vin. Massor med njutning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Barone Ricasoli Chianti Classico Riserva Rocca Guicciarda 2005. "Worth waiting for", apropå reklamkampanjer. Den här flarran påminde mig verkligen om vad lite lagring kan göra med någonting tämligen billigt.

Näsmässigt är det munvattnande och påminner om en nya världen-PN. Men här målar jag kanske med grova pixlar eftersom jag är dåligt bevandrad i sangiovese. Kanske ligger den och pinot noir ofta nära varann. Det är iaf något distinkt likartat i den kryddiga bikarbonatdoften.

Smakmässigt skiljer Guicciarda ut sig genom en uttalad lakritsdominans - inte mig emot - och jag glömmer nästan PN tills det blir dags att lukta igen. Eftersmaken är sval (mintig) och elegant med lite mysiga bigaråer som stryker runt i periferin.

Tyckte bättre om detta än en Gevrey-Chambertin 2012 i 270-kr-klassen från förra helgen. Nu är det inte en rättvis jämförelse med tanke på lagringen men det påminner om att dekantering svårligen ersätter lagring. Jag ger baronen 90 pinnar.
Visa bifogad bild 1391
Låter riktigt gott! Var den fortfarande på väg uppåt, på topp eller dalande?
Skall tömma en 2008 nu snart. Vi kör strax ett par veckor Chianti följt av ett gäng VNdP och sedan Brunello.
För träningens skull.
För njutningens skull.
För Livet och Friheten!
Mot Monopolet!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Galen BYOB-kväll med @Grapeskull, @gbgpatrik och ett gäng till igår. Massor av vin av god kvalitet, allt provades helblint förutom det egna vinet (och mitt fall frugans) som serverades halvblint. Tack alla inblandade för en mycket trevlig kväll! Betygen som delas ut bör tas med en stor nypa salt. Mycket vin och relativt lite tid med varje. Jämn kvalitet dessutom med få trista vin.

Första flighten - Vita

1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Vina Tondonia (91p)

image.jpg


Massiv mineralkaraktär åt flinta, petroleum och svavel. Citrusklingande frukt med lite drag av sur disktrasa, gummi, kräftspad och dill (när jag visste vad det var). Frisk syra med lång eftersmak.

Jag var helt bortkollrad på detta vin. Tyckte mineralkaraktären påminde om Riesling och gissade lite småkorkat på just detta (ibland så litar man för mycket på det spontana intrycket). Bra lärdom, dessutom inser jag att vit Rioja kan vara fullkomligt underbar. Mycket trevligt vin!

2010 Chateau Carbonnieux Blanc (89p)

image.jpg


Fina fat, krut och steniga mineraler ihop med gula äpplen, citrus och pinjenötter. Mycket pigg syra med lite eldighet och fet munkänsla.

God och trevlig men aningen generisk i stilen. För mig så föll gissningen på en Chardonnay från nya världen, typ NZ.

2007 Villa Bucci Riserva (90p)

image.jpg


Söt arom med lite oxidationstoner, mandel, fänkol och fet gul frukt. Mogen karaktär i fyllig stil med hög intensitet, medelsyra och rejäl längd.

Gott och udda men lite svårdefinierat. Hade inte direkt någon idé kring var det var i glaset, men både lakrits och mandel borde fått mig till Italien i brist på annat.

1998 Francois Raveneau Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre (91p)

image.jpg


Moget och aningen kokt. Torkad frukt, honung, aprikos och ett helt lass med burkmajs. Ganska fet munkänsla med lite eldighet och medelsyra. Bra längd, men aningen besk i eftersmaken.

Trots att det kändes lite över sin tid (?) så fanns det kvaliteter. Själv så vacklade jag mellan södra Rhône, en sydlig Bourgogne och en fetare Chenin Blanc från Loire.

2003 Künstler Hölle Riesling Auslese Trocken (92p)

image.jpg


Underbara rieslingsaromer av det rikare och tyngre slaget. Söt tropisk frukt, gräs, flinta, diesel och honung. Frisk och läskande lemonadsyra i torr och intensiv stil.

Ja, så här skall bra Riesling smaka. Underbart god och korrekt, men trots att det var min favorit i det vita heatet så inser jag att det saknades lite komplexitet. Men det spelar ingen roll, det var riktigt gott!

2012 Torre Fornello Colli Piacentini Malvasia Una (87p)

image.jpg


Udda vin med mängder av nivea, tonårsparfym, rosor, violer och lavendel. Helt unikt och komplext. Förutom all parfym så hittades även persika. Hög syra och bra intensitet i fyllig kostym.

Jag gillar udda ting, således även detta. Gissade såklart på en gewurtz av bättre slag, men det kändes inte riktigt rätt det heller, om inte annat var syran lite för hög. Ja ja, kul som satan och gott på sitt egna lilla vis, men mest troligt så lär man tröttna ganska snabbt efter mer än ett glas.

2010 Tablas Creek Esprit de Beaucastel Blanc (88p)

image.jpg


Söt och uppenbart fatat med tydliga drag av vanilj, smör och sötlakrits. Frukten drar åt aprikos och mogna äpplen. Medelsyra med lite kort och eldigt avslut.

USA så det skriker om det, trots detta så vacklade jag en aning då frukten kändes södra Rhône. I brist på annat så föll gissningen på en Chardonnay från Californien. Ganska småtrevligt, men inte mycket mer.

Andra flighten - Röda

1981 Faustino I Gran Reserva (defekt?)

image.jpg


Tyvärr var denna flaska aningen defekt då korken inte hade hållit tillräckligt tätt. Grumlig färg och lite onödigt oxiderat. Trots detta så fanns där liv. Lingon, stall och läder ihop med torkade körsbär. Hyfsad syra men lite vattnigt avslut.

Frugans vin och således halvblint för oss. Har dessutom fått det blint tidigare och gissade då på en schysst Bourgogne, vilket alla var rörande överens om även igår. Tyckte inte det var trevligt att dricka igår.

? Blagny La Piece Sous le Bois (93p)

image.jpg


Medelfyllig och moget med inslag av stall, dill och läder. Detta ihop med kaffe och torkade körsbär. Bra intensitet och otroligt fin balans.

Jädrigt gott och ett av kvällens stora utropstecken. Kunde svurit på att det var en Tempranillo från Spanien. Gott som fan i vilket fall som helst

2009 Nicolás Catena Zapata (92p)

image.jpg


Stor, ung och bumlig med massiva mängder svarta vinbär och blåbär. Därefter rejäla fat, ceder, ngt gummi och små stråk av stall och viol. Otroligt intensiv och lång med bra syra och bitande tanniner.

Alldeles för ung för att drickas nu. Det saknades komplexitet och balansen fanns inte där, men hur gott som helst ändå. Mycket internationellt i stilen. Mitt bidrag, därför lätt att gissa.

2010 Dinastia Vivanco Rioja Colección Vivanco Parcelas de Garnacha (90p)

image.jpg


Fyllig och sötfruktig med mängder av hallon, björnbär, violer och en kryddighet som drog åt kardemumma och aningen peppar. Intensiv med aningen restsötma samt tydliga drag av pomerans och bergamott i eftersmaken.

Mycket svårt vin att gissa på. För mig så kändes det som en konstig och överdrivet fruktdriven syrah, men jag fick även lite känsla av den udda druvan Ruché. Märkligt vin utan minsta lilla Rioja-känsla. Jag landade i att gissa på en Syrah från NZ, vilket blev i brist på annat. Gott och annorlunda.

2005 Quinta do Vallado Touriga Nacional (89p)

image.jpg


Rejält fruktig i fyllig stil. Mörka körsbär, mandel, björnbär och plommon tillsammans med choklad, ngt plast, smörkola och lakrits. Ganska mjuka tanniner med tydlig restsötma och hyfsad syra.

För mig var detta primärt en syditalienare, typ Nero d'Avola. Alternativt en varmklimatssyrah från Australien. Gott men lite småtrist i sammanhanget.


2005 Clos Mogador Priorat Manyetes (93p)

image.jpg


Fyllig och fet frukt med plommon, jordgubb, potpurri, örter och läder. Mycket sträv med mängder av blyerts och tobak i den långa eftersmaken.

Andades Italien spontant, men övergick i att kännas ganska typiskt Priorat, vilket blev min gissning. Gott som tusan, men det tog ett tag innan alla nyanser kom fram. Tyckte den var relativt intetsägande i början. Växte långsamt till sig under kvällen.

2006 Fattoria di Félsina Berardenga Chianti Classico Riserva Rancia (89p)

image.jpg


Mörka bär, fat och gummirök med lite lakrits. Mycket strävt, hög syra och blyerts.

Ingen direkt harmoni. Reduktivt möjligen? Kändes som en hyfsad sydafrikan. Kvaliteter fanns ändå såklart, men kvällen sämsta röda ändå trots höga poäng.

1998 Radici Taurasi Riserva (92p)

image.jpg


Medelfyllig och intensiv med mörka körsbär, ceder, stall och violer. Massiv syra och tannin med mängder av blyerts i eftersmaken.

Växlade mellan att gissa Bordeaux eller Barolo. Totalmiss på sätt och vis, speciellt då jag drack detta relativt nyligen. Lika bra nu som då. Ett mycket bra vin som är mumma att smutta på.

Tredje flighten - Bonus

Här slutade jag att bry mig och bara drack...:död:

Flertalet trevliga viner blev det. Lite Barolo, lite sydfrankrike och lite naturvin från Beaujolais.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Galen BYOB-kväll med @Grapeskull, @gbgpatrik och ett gäng till igår. Massor av vin av god kvalitet, allt provades helblint förutom det egna vinet (och mitt fall frugans) som serverades halvblint. Tack alla inblandade för en mycket trevlig kväll! Betygen som delas ut bör tas med en stor nypa salt. Mycket vin och relativt lite tid med varje. Jämn kvalitet dessutom med få trista vin.

Första flighten - Vita

1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Vina Tondonia (91p)

Visa bifogad bild 1393

Massiv mineralkaraktär åt flinta, petroleum och svavel. Citrusklingande frukt med lite drag av sur disktrasa, gummi, kräftspad och dill (när jag visste vad det var). Frisk syra med lång eftersmak.

Jag var helt bortkollrad på detta vin. Tyckte mineralkaraktären påminde om Riesling och gissade lite småkorkat på just detta (ibland så litar man för mycket på det spontana intrycket). Bra lärdom, dessutom inser jag att vit Rioja kan vara fullkomligt underbar. Mycket trevligt vin!

2010 Chateau Carbonnieux Blanc (89p)

Visa bifogad bild 1394

Fina fat, krut och steniga mineraler ihop med gula äpplen, citrus och pinjenötter. Mycket pigg syra med lite eldighet och fet munkänsla.

God och trevlig men aningen generisk i stilen. För mig så föll gissningen på en Chardonnay från nya världen, typ NZ.

2007 Villa Bucci Riserva (90p)

Visa bifogad bild 1395

Söt arom med lite oxidationstoner, mandel, fänkol och fet gul frukt. Mogen karaktär i fyllig stil med hög intensitet, medelsyra och rejäl längd.

Gott och udda men lite svårdefinierat. Hade inte direkt någon idé kring var det var i glaset, men både lakrits och mandel borde fått mig till Italien i brist på annat.

1998 Francois Raveneau Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre (91p)

Visa bifogad bild 1396


Moget och aningen kokt. Torkad frukt, honung, aprikos och ett helt lass med burkmajs. Ganska fet munkänsla med lite eldighet och medelsyra. Bra längd, men aningen besk i eftersmaken.

Trots att det kändes lite över sin tid (?) så fanns det kvaliteter. Själv så vacklade jag mellan södra Rhône, en sydlig Bourgogne och en fetare Chenin Blanc från Loire.

2003 Künstler Hölle Riesling Auslese Trocken (92p)

Visa bifogad bild 1397


Underbara rieslingsaromer av det rikare och tyngre slaget. Söt tropisk frukt, gräs, flinta, diesel och honung. Frisk och läskande lemonadsyra i torr och intensiv stil.

Ja, så här skall bra Riesling smaka. Underbart god och korrekt, men trots att det var min favorit i det vita heatet så inser jag att det saknades lite komplexitet. Men det spelar ingen roll, det var riktigt gott!

2012 Torre Fornello Colli Piacentini Malvasia Una (87p)

Visa bifogad bild 1398

Udda vin med mängder av nivea, tonårsparfym, rosor, violer och lavendel. Helt unikt och komplext. Förutom all parfym så hittades även persika. Hög syra och bra intensitet i fyllig kostym.

Jag gillar udda ting, således även detta. Gissade såklart på en gewurtz av bättre slag, men det kändes inte riktigt rätt det heller, om inte annat var syran lite för hög. Ja ja, kul som satan och gott på sitt egna lilla vis, men mest troligt så lär man tröttna ganska snabbt efter mer än ett glas.

2010 Tablas Creek Esprit de Beaucastel Blanc (88p)

Visa bifogad bild 1399


Söt och uppenbart fatat med tydliga drag av vanilj, smör och sötlakrits. Frukten drar åt aprikos och mogna äpplen. Medelsyra med lite kort och eldigt avslut.

USA så det skriker om det, trots detta så vacklade jag en aning då frukten kändes södra Rhône. I brist på annat så föll gissningen på en Chardonnay från Californien. Ganska småtrevligt, men inte mycket mer.

Andra flighten - Röda

1981 Faustino I Gran Reserva (defekt?)

Visa bifogad bild 1400

Tyvärr var denna flaska aningen defekt då korken inte hade hållit tillräckligt tätt. Grumlig färg och lite onödigt oxiderat. Trots detta så fanns där liv. Lingon, stall och läder ihop med torkade körsbär. Hyfsad syra men lite vattnigt avslut.

Frugans vin och således halvblint för oss. Har dessutom fått det blint tidigare och gissade då på en schysst Bourgogne, vilket alla var rörande överens om även igår. Tyckte inte det var trevligt att dricka igår.

? Blagny La Piece Sous le Bois (93p)

Visa bifogad bild 1408


Medelfyllig och moget med inslag av stall, dill och läder. Detta ihop med kaffe och torkade körsbär. Bra intensitet och otroligt fin balans.

Jädrigt gott och ett av kvällens stora utropstecken. Kunde svurit på att det var en Tempranillo från Spanien. Gott som fan i vilket fall som helst

2009 Nicolás Catena Zapata (92p)

Visa bifogad bild 1401


Stor, ung och bumlig med massiva mängder svarta vinbär och blåbär. Därefter rejäla fat, ceder, ngt gummi och små stråk av stall och viol. Otroligt intensiv och lång med bra syra och bitande tanniner.

Alldeles för ung för att drickas nu. Det saknades komplexitet och balansen fanns inte där, men hur gott som helst ändå. Mycket internationellt i stilen. Mitt bidrag, därför lätt att gissa.

2010 Dinastia Vivanco Rioja Colección Vivanco Parcelas de Garnacha (90p)

Visa bifogad bild 1402


Fyllig och sötfruktig med mängder av hallon, björnbär, violer och en kryddighet som drog åt kardemumma och aningen peppar. Intensiv med aningen restsötma samt tydliga drag av pomerans och bergamott i eftersmaken.

Mycket svårt vin att gissa på. För mig så kändes det som en konstig och överdrivet fruktdriven syrah, men jag fick även lite känsla av den udda druvan Ruché. Märkligt vin utan minsta lilla Rioja-känsla. Jag landade i att gissa på en Syrah från NZ, vilket blev i brist på annat. Gott och annorlunda.

2005 Quinta do Vallado Touriga Nacional (89p)

Visa bifogad bild 1403


Rejält fruktig i fyllig stil. Mörka körsbär, mandel, björnbär och plommon tillsammans med choklad, ngt plast, smörkola och lakrits. Ganska mjuka tanniner med tydlig restsötma och hyfsad syra.

För mig var detta primärt en syditalienare, typ Nero d'Avola. Alternativt en varmklimatssyrah från Australien. Gott men lite småtrist i sammanhanget.


2005 Clos Mogador Priorat Manyetes (93p)

Visa bifogad bild 1404


Fyllig och fet frukt med plommon, jordgubb, potpurri, örter och läder. Mycket sträv med mängder av blyerts och tobak i den långa eftersmaken.

Andades Italien spontant, men övergick i att kännas ganska typiskt Priorat, vilket blev min gissning. Gott som tusan, men det tog ett tag innan alla nyanser kom fram. Tyckte den var relativt intetsägande i början. Växte långsamt till sig under kvällen.

2006 Fattoria di Félsina Berardenga Chianti Classico Riserva Rancia (89p)

Visa bifogad bild 1406

Mörka bär, fat och gummirök med lite lakrits. Mycket strävt, hög syra och blyerts.

Ingen direkt harmoni. Reduktivt möjligen? Kändes som en hyfsad sydafrikan. Kvaliteter fanns ändå såklart, men kvällen sämsta röda ändå trots höga poäng.

1998 Radici Taurasi Riserva (92p)

Visa bifogad bild 1407


Medelfyllig och intensiv med mörka körsbär, ceder, stall och violer. Massiv syra och tannin med mängder av blyerts i eftersmaken.

Växlade mellan att gissa Bordeaux eller Barolo. Totalmiss på sätt och vis, speciellt då jag drack detta relativt nyligen. Lika bra nu som då. Ett mycket bra vin som är mumma att smutta på.

Tredje flighten - Bonus

Här slutade jag att bry mig och bara drack...:död:

Flertalet trevliga viner blev det. Lite Barolo, lite sydfrankrike och lite naturvin från Beaujolais.
Såg ingen champagne :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Galen BYOB-kväll med @Grapeskull, @gbgpatrik och ett gäng till igår. Massor av vin av god kvalitet, allt provades helblint förutom det egna vinet (och mitt fall frugans) som serverades halvblint. Tack alla inblandade för en mycket trevlig kväll! Betygen som delas ut bör tas med en stor nypa salt. Mycket vin och relativt lite tid med varje. Jämn kvalitet dessutom med få trista vin.

Första flighten - Vita

1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Vina Tondonia (91p)

Visa bifogad bild 1393

Massiv mineralkaraktär åt flinta, petroleum och svavel. Citrusklingande frukt med lite drag av sur disktrasa, gummi, kräftspad och dill (när jag visste vad det var). Frisk syra med lång eftersmak.

Jag var helt bortkollrad på detta vin. Tyckte mineralkaraktären påminde om Riesling och gissade lite småkorkat på just detta (ibland så litar man för mycket på det spontana intrycket). Bra lärdom, dessutom inser jag att vit Rioja kan vara fullkomligt underbar. Mycket trevligt vin!

2010 Chateau Carbonnieux Blanc (89p)

Visa bifogad bild 1394

Fina fat, krut och steniga mineraler ihop med gula äpplen, citrus och pinjenötter. Mycket pigg syra med lite eldighet och fet munkänsla.

God och trevlig men aningen generisk i stilen. För mig så föll gissningen på en Chardonnay från nya världen, typ NZ.

2007 Villa Bucci Riserva (90p)

Visa bifogad bild 1395

Söt arom med lite oxidationstoner, mandel, fänkol och fet gul frukt. Mogen karaktär i fyllig stil med hög intensitet, medelsyra och rejäl längd.

Gott och udda men lite svårdefinierat. Hade inte direkt någon idé kring var det var i glaset, men både lakrits och mandel borde fått mig till Italien i brist på annat.

1998 Francois Raveneau Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre (91p)

Visa bifogad bild 1396


Moget och aningen kokt. Torkad frukt, honung, aprikos och ett helt lass med burkmajs. Ganska fet munkänsla med lite eldighet och medelsyra. Bra längd, men aningen besk i eftersmaken.

Trots att det kändes lite över sin tid (?) så fanns det kvaliteter. Själv så vacklade jag mellan södra Rhône, en sydlig Bourgogne och en fetare Chenin Blanc från Loire.

2003 Künstler Hölle Riesling Auslese Trocken (92p)

Visa bifogad bild 1397


Underbara rieslingsaromer av det rikare och tyngre slaget. Söt tropisk frukt, gräs, flinta, diesel och honung. Frisk och läskande lemonadsyra i torr och intensiv stil.

Ja, så här skall bra Riesling smaka. Underbart god och korrekt, men trots att det var min favorit i det vita heatet så inser jag att det saknades lite komplexitet. Men det spelar ingen roll, det var riktigt gott!

2012 Torre Fornello Colli Piacentini Malvasia Una (87p)

Visa bifogad bild 1398

Udda vin med mängder av nivea, tonårsparfym, rosor, violer och lavendel. Helt unikt och komplext. Förutom all parfym så hittades även persika. Hög syra och bra intensitet i fyllig kostym.

Jag gillar udda ting, således även detta. Gissade såklart på en gewurtz av bättre slag, men det kändes inte riktigt rätt det heller, om inte annat var syran lite för hög. Ja ja, kul som satan och gott på sitt egna lilla vis, men mest troligt så lär man tröttna ganska snabbt efter mer än ett glas.

2010 Tablas Creek Esprit de Beaucastel Blanc (88p)

Visa bifogad bild 1399


Söt och uppenbart fatat med tydliga drag av vanilj, smör och sötlakrits. Frukten drar åt aprikos och mogna äpplen. Medelsyra med lite kort och eldigt avslut.

USA så det skriker om det, trots detta så vacklade jag en aning då frukten kändes södra Rhône. I brist på annat så föll gissningen på en Chardonnay från Californien. Ganska småtrevligt, men inte mycket mer.

Andra flighten - Röda

1981 Faustino I Gran Reserva (defekt?)

Visa bifogad bild 1400

Tyvärr var denna flaska aningen defekt då korken inte hade hållit tillräckligt tätt. Grumlig färg och lite onödigt oxiderat. Trots detta så fanns där liv. Lingon, stall och läder ihop med torkade körsbär. Hyfsad syra men lite vattnigt avslut.

Frugans vin och således halvblint för oss. Har dessutom fått det blint tidigare och gissade då på en schysst Bourgogne, vilket alla var rörande överens om även igår. Tyckte inte det var trevligt att dricka igår.

? Blagny La Piece Sous le Bois (93p)

Visa bifogad bild 1408


Medelfyllig och moget med inslag av stall, dill och läder. Detta ihop med kaffe och torkade körsbär. Bra intensitet och otroligt fin balans.

Jädrigt gott och ett av kvällens stora utropstecken. Kunde svurit på att det var en Tempranillo från Spanien. Gott som fan i vilket fall som helst

2009 Nicolás Catena Zapata (92p)

Visa bifogad bild 1401


Stor, ung och bumlig med massiva mängder svarta vinbär och blåbär. Därefter rejäla fat, ceder, ngt gummi och små stråk av stall och viol. Otroligt intensiv och lång med bra syra och bitande tanniner.

Alldeles för ung för att drickas nu. Det saknades komplexitet och balansen fanns inte där, men hur gott som helst ändå. Mycket internationellt i stilen. Mitt bidrag, därför lätt att gissa.

2010 Dinastia Vivanco Rioja Colección Vivanco Parcelas de Garnacha (90p)

Visa bifogad bild 1402


Fyllig och sötfruktig med mängder av hallon, björnbär, violer och en kryddighet som drog åt kardemumma och aningen peppar. Intensiv med aningen restsötma samt tydliga drag av pomerans och bergamott i eftersmaken.

Mycket svårt vin att gissa på. För mig så kändes det som en konstig och överdrivet fruktdriven syrah, men jag fick även lite känsla av den udda druvan Ruché. Märkligt vin utan minsta lilla Rioja-känsla. Jag landade i att gissa på en Syrah från NZ, vilket blev i brist på annat. Gott och annorlunda.

2005 Quinta do Vallado Touriga Nacional (89p)

Visa bifogad bild 1403


Rejält fruktig i fyllig stil. Mörka körsbär, mandel, björnbär och plommon tillsammans med choklad, ngt plast, smörkola och lakrits. Ganska mjuka tanniner med tydlig restsötma och hyfsad syra.

För mig var detta primärt en syditalienare, typ Nero d'Avola. Alternativt en varmklimatssyrah från Australien. Gott men lite småtrist i sammanhanget.


2005 Clos Mogador Priorat Manyetes (93p)

Visa bifogad bild 1404


Fyllig och fet frukt med plommon, jordgubb, potpurri, örter och läder. Mycket sträv med mängder av blyerts och tobak i den långa eftersmaken.

Andades Italien spontant, men övergick i att kännas ganska typiskt Priorat, vilket blev min gissning. Gott som tusan, men det tog ett tag innan alla nyanser kom fram. Tyckte den var relativt intetsägande i början. Växte långsamt till sig under kvällen.

2006 Fattoria di Félsina Berardenga Chianti Classico Riserva Rancia (89p)

Visa bifogad bild 1406

Mörka bär, fat och gummirök med lite lakrits. Mycket strävt, hög syra och blyerts.

Ingen direkt harmoni. Reduktivt möjligen? Kändes som en hyfsad sydafrikan. Kvaliteter fanns ändå såklart, men kvällen sämsta röda ändå trots höga poäng.

1998 Radici Taurasi Riserva (92p)

Visa bifogad bild 1407


Medelfyllig och intensiv med mörka körsbär, ceder, stall och violer. Massiv syra och tannin med mängder av blyerts i eftersmaken.

Växlade mellan att gissa Bordeaux eller Barolo. Totalmiss på sätt och vis, speciellt då jag drack detta relativt nyligen. Lika bra nu som då. Ett mycket bra vin som är mumma att smutta på.

Tredje flighten - Bonus

Här slutade jag att bry mig och bara drack...:död:

Flertalet trevliga viner blev det. Lite Barolo, lite sydfrankrike och lite naturvin från Beaujolais.

Kul med lite bilder och anteckningar, och tack för trevligt sällskap. Från bonusflighten stog det här vinet ut ordentligt, och jag tyckte det var bättre än egentligen samtliga i huvudflighten. Dock så var jag nog lite grumlig från de 16 föregående vinerna :)

1995 Clarendon Hills Astralis
2014-06-15 - I wrote: 95 points

This is absolutely fabulous! Wish I had had more time and focus, but it came late in the evening and the senses had been dulled by another 20-ish wines before.

Big, open nose full of red berries, plums and forest raspberries. There's plenty of spices here as well, together with a slight hint of pepper.
The palate is stunning, still very young, but fresh, supple fruit and a long vibrant acidity. There is still tartness in the tannins and as I didn't know the year when tasting I guessed early 2000's. This has still a long and promising journey ahead of it.
 

Skrutt

Medlem
Låter riktigt gott! Var den fortfarande på väg uppåt, på topp eller dalande?
Skall tömma en 2008 nu snart. Vi kör strax ett par veckor Chianti följt av ett gäng VNdP och sedan Brunello.
För träningens skull.
För njutningens skull.
För Livet och Friheten!
Mot Monopolet!
Vet ej men nog var eftersmaken lite tunn som om vinet börjat sopa igen sina spår. En snabbt uppblossande smak med måttlig syra men inte för lite frukt. Jag hoppas att via den Bacchuska Dionysosmetoden erövra större förmåga att besvara dylika frågor vid senare tillfällen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul med lite bilder och anteckningar, och tack för trevligt sällskap. Från bonusflighten stog det här vinet ut ordentligt, och jag tyckte det var bättre än egentligen samtliga i huvudflighten. Dock så var jag nog lite grumlig från de 16 föregående vinerna :)

1995 Clarendon Hills Astralis
2014-06-15 - I wrote: 95 points

This is absolutely fabulous! Wish I had had more time and focus, but it came late in the evening and the senses had been dulled by another 20-ish wines before.

Big, open nose full of red berries, plums and forest raspberries. There's plenty of spices here as well, together with a slight hint of pepper.
The palate is stunning, still very young, but fresh, supple fruit and a long vibrant acidity. There is still tartness in the tannins and as I didn't know the year when tasting I guessed early 2000's. This has still a long and promising journey ahead of it.
Grumligt sinne milt sagt. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vet ej men nog var eftersmaken lite tunn som om vinet börjat sopa igen sina spår. En snabbt uppblossande smak med måttlig syra men inte för lite frukt. Jag hoppas att via den Bacchuska Dionysosmetoden erövra större förmåga att besvara dylika frågor vid senare tillfällen.
Träna med Bacchus låter som ett drömliv :)
 

Gurto

Medlem
För några dagar sedan:
Domaine Pierre Labet Bourgogne Vieilles Vignes 2009 (kalvrevbensspjäll med creamed corn). Doftar röda bär (svårdefinierade - frukten har börjat komma i skymundan), mycket lakrits, örter (bl.a. mynta) som håller på att övergå från färska till torkade, dammigt/träigt parfymerat (sandelträ kanske...) och lite målarlåda. Smakmässigt rödbärig med mörk grusig mineralitet med lakrisal sälta. Frisk syra med lite lingonbeska i.

Rätt god men i en knepig fas. Har följt detta vin sedan 2012 (var då den Bourgogne som fick mig att utforska områdets viner mer) och det känns som att det är i tunneln mellan ung och utvecklad. Huruvida vinets byggstenar är bra nog för att komma ut ur tunneln som ett bättre vin än i ungdomen är jag tveksam till. Återstår att se; har flaskor kvar.

Var väl ingen klockren match till maten men funkade.

Idag (middag med vänner. Tog inga noter så blir lite mer kortfattat)

Hugel Riesling Tradition 2008 (kryddsotad salmalax med sparris och pepparrotshollandaise).
Ungdomlig men öppen. Doftar gröngula äpplen, lite örtig mintighet med någon grön kardemumma kapsel samt en liten petroleumskvätt. Bra koncentration, fin balans och tillräckligt skarp syra. Riktigt gott! Mkt riesling för pengarna - prisvärdhetens rätta ansikte (motsvarande 155kr för 2 år sedan i Riquewihr). Som gjord för maten.

Fredric Esmonin Gevrey-Chambertin Clos Prieur 2012 (helgrillad kalvytterfilé med primörmorötter, bakad rödlök, rostad vitlökscreme och rödvinsreduktion smaksatt med stjärnanis) Doftar först väldigt primär babyfet blå-röd-fruktighet (får mig att tänka Syrah) med en del kryddighet samt feta jordiga/leriga toner i bakgrunden. Frukten blir efterhand, med luft, mindre blå och mer rödfruktig och parfymerad samt att kryddigheten då får utrymme. Riktigt gott med bra koncentration och finess. Kommer må bra av några års vila men är god redan nu - speciellt efter en timmes luftning. Bourgogne som leverar så bra på villagenivå och för 267 kr - det är bara att tacka och ta emot. Lysande till maten.

Reichsgraf von Kesselstatt Josephshöfer Riesling Auslese 1999 (rabarberpannacotta). Doftar aprikos, honung, lätt blommigt och lite diskret av petroleum. Inte jättesöt, frisk syra och vettig koncentration. Kunde önskat lite mer djup och komplexitet men det är hur som helst väldigt gott. Passade bra med rabarberns syrlighet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sillmiddag med...
...ta-daaaa...
Pukor och trumpeter:
2010 Montalbera Ruchè di Castagnole Monferrato L'Accento
Denna överparfymerade, lättviktade styggelse funkade inte heller till matjessill. O. P. Andersson funkade bra mycket bättre!
2014-06-15 19.00.40 HDR.jpg


Vi förlustade oss också med en buteljerad efterrätt:
1999 Reichsgraf von Kesselstatt Scharzhofberger Riesling Auslese, (92p)
Lika bra som tidigare. Otroligt välbalanserad Riesling med en msk oljebaserad målarfärg. Sötman är åt det lättare hållet och syran balanserar allt på ett utsökt sätt. Lent som en smekning. En 1/2-butelj kvar för drickning hitom 2020.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sillmiddag med...
...ta-daaaa...
Pukor och trumpeter:
2010 Montalbera Ruchè di Castagnole Monferrato L'Accento
Denna överparfymerade, lättviktade styggelse funkade inte heller till matjessill. O. P. Andersson funkade bra mycket bättre!
Visa bifogad bild 1409

Vi förlustade oss också med en buteljerad efterrätt:
1999 Reichsgraf von Kesselstatt Scharzhofberger Riesling Auslese, (92p)
Lika bra som tidigare. Otroligt välbalanserad Riesling med en msk oljebaserad målarfärg. Sötman är åt det lättare hållet och syran balanserar allt på ett utsökt sätt. Lent som en smekning. En 1/2-butelj kvar för drickning hitom 2020.
Du fortsätter i alla fall att testa Ruché, inte illa. En vacker dag kanske du börjar gilla det. o_O
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du fortsätter i alla fall att testa Ruché, inte illa. En vacker dag kanske du börjar gilla det. o_O
....nej, det var värden som hade finurlat till det med en flaska lite finare vin.
Jag höll naturligtvis god min och drack upp mitt glas.
Tror heller inte att detta stygga vins aromer någonsin hittar in till mitt lustcentrum.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
World Cup Football BBQ wine dinner
Hemmahos @Mats , Umeå, Sweden, 14 juni 2014.

INTRODUCTION
We came.
We enjoyed.
We emptied all the btls.
We went home to watch football.

FLIGHT 1 - ENTRÉE
No, I still don't get it with rosé, other than as a quencher.

  • 2012 Domaine Tempier Bandol Rosé 81 Points
    France, Provence, Bandol
    Plain Jane.
    Indifferent wine.
    No personality.
    Good taste, like Coca Cola has a good taste. Nothing exciting, nothing interesting, just a plain rosé. The finish holds a small bitterness that will go well with most foods.

    The bitterness gives the extra point that distinguishes this wine from the "good" wines of 80 points.
FLIGHT 2 - REAL RED BBQ WINES, PART 1
The Montus was amazing and blew many of us away.
Beaucastel was unexpectedly smooth and easy-drinking, lacking oomph and interesting traits.

  • 2010 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape A la Gloire de mon Grand-Père 89 Points
    France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape
    Dark purple.
    Beautifully perfumed with hints of herbs and bergamot (!).
    A distinctly tannic, red-berried and pointed SPEAR that somehow manages to lack sharpness, weight and roundness. Thus: in a thin state, in a way that it shouldn't be drunk.

    Insanely young wine, should be allowed to rest for 10 more years. Will definitely become greater.

  • 2005 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape 90 Points
    France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape
    Not sure this wine was completely on par. Started out with a foul "corked" stench that thankfully blew off after some hours of dbl decanting. No problems with the taste.

    Red with some signs of maturity.
    Nose of loamy parsnip with deep notes.
    On the palate it is apparent it spent some time on barrels, displaying a round, warm-vintage character that is still elegant, even if acids and tannins ar both M.

    Compared to prior experiences, this is either a rather odd bird or this btl (1st of 5) just under-performed. No apparent fault.
    Four to go, next one ~2018.

  • 2009 Château Montus Madiran 94 Points
    France, Southwest France, Madiran
    Shockingly good, and all people attending were flabbergasted of this comparatively humble wine's amazing performance.

    Blackish red with a violet tinge.
    Nose took a long time to even wake up. Awake, it displays lingonberries and molten butter (jag saknar bara palt och Biggan: gnocchi) in an awesome way. Attractive and compelling.
    On the palate, it was immediately strong and rich. Superbly intense and layered. M+++ tannin M+ acid. Peerless richness.
    Intense, balanced and mega-young with a great future.

    I repeat myself: Of all the Montus plain wines, this is the best young one I ever tasted. And at a price like this... QPR of the decade!

    Many btls to go, next one (hopefully) after 2020.

  • 2007 Château Cantemerle 85 Points
    France, Bordeaux, Médoc, Haut-Médoc
    Spot on typical Great nose, but 2007 wateriness.

    Blackish red with some maturity.
    Nose that is so typically Bdx that all around the table immediately referred to it as not "#3", but "the Bdx".
    Palate is suffering from the 2007 watery disease. Has a fine Brett and Bdx-earth palate.
    A perfect "learn the typical Bdx wine" but not great and amazing pleasure.
FLIGHT 3 - REAL RED BBQ WINES, PART 2
The Portugese wine underperformed. The Amon-Ra over-performed. WHAT A GREAT WINE!!!

  • 2004 Vinhas da Ciderma Douro Reserva 90 Points
    Portugal, Douro
    After the great wines so far this evening, this one shone as rather uninteresting. Some Brett, great structure, harsh acids and good length.
    Comes from a warm place.
    Unnecessarily expensive wine at ~€30 per btl.


  • 2005 Glaetzer Shiraz Amon-Ra Barossa Valley 97 Points
    Australia, South Australia, Barossa, Barossa Valley
    WOTN.
    Fantastic performance tonight!
    Mjuffingly fantastic! Previous TN stands, just turn up the volume a bit! Please...
    If you have a higher degree of self discipline, than, please, keep it for at least 5 years. Longer is better.


  • 2008 d'Arenberg Shiraz The Dead Arm 93 Points
    Australia, South Australia, Fleurieu, McLaren Vale
    Rich, juicy, alcoholic, high-strung, turbo-concentrated Shiraz with a supurbly earthy minerality and a long-long dinagalong finish.
    For keeping.
    This will turn out GREAT!
    (meaning, it will turn out even greater than today's performance.)
    Next btl (of two) in ~2019.
FLIGHT 4 - DESSERT
Hjortron berries, hjortron berry jam and vanilla ice-cream. Fingerlicking good!

  • NV Yalumba Muscat Museum Reserve Barossa Valley
    Australia, South Australia, Barossa, Barossa Valley
    My personal taste: 87 points.
    My objective POV: 93 points.

    Very sweet but acids not matching up.
    Has that incredibly typical black tea + tobacco + fruitiness of the Muscat grape. The complex and layered aromas also include åkerbärssylt (jam of Rubus arctica). A super rich, PHAT wine that just doesn't have The Sh*t. Unfortunately.
    Will work better as a sauce for dessert than as a wine.
    I prefer the Portugese versions at a better price.


  • 1983 Kereskedöhâz RT Tokaji Aszú 6 Puttonyos 92 Points
    Hungary, Hegyalja, Tokaji
    Just like a modern St Stephan's Crown with only the slightest hint of maturity. Like as if a time-machine was used for this wine. Bought in Hungary (by @Mats ) many years ago.

    Well balanced, intense and well made. Still young and lacking the depth of the truly great ones.

    Always fantastic to enjoy these golden miracles of yore.
CLOSING
What a fabulous evening with fantastic wines, delicious food and great conversation.
 

Mattias Schyberg

Administratör
World Cup Football BBQ wine dinner
Hemmahos @Mats , Umeå, Sweden, 14 juni 2014.

INTRODUCTION
We came.
We enjoyed.
We emptied all the btls.
We went home to watch football.

FLIGHT 1 - ENTRÉE
No, I still don't get it with rosé, other than as a quencher.

  • 2012 Domaine Tempier Bandol Rosé 81 Points
    France, Provence, Bandol
    Plain Jane.
    Indifferent wine.
    No personality.
    Good taste, like Coca Cola has a good taste. Nothing exciting, nothing interesting, just a plain rosé. The finish holds a small bitterness that will go well with most foods.

    The bitterness gives the extra point that distinguishes this wine from the "good" wines of 80 points.
FLIGHT 2 - REAL RED BBQ WINES, PART 1
The Montus was amazing and blew many of us away.
Beaucastel was unexpectedly smooth and easy-drinking, lacking oomph and interesting traits.

  • 2010 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape A la Gloire de mon Grand-Père 89 Points
    France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape
    Dark purple.
    Beautifully perfumed with hints of herbs and bergamot (!).
    A distinctly tannic, red-berried and pointed SPEAR that somehow manages to lack sharpness, weight and roundness. Thus: in a thin state, in a way that it shouldn't be drunk.

    Insanely young wine, should be allowed to rest for 10 more years. Will definitely become greater.

  • 2005 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape 90 Points
    France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape
    Not sure this wine was completely on par. Started out with a foul "corked" stench that thankfully blew off after some hours of dbl decanting. No problems with the taste.

    Red with some signs of maturity.
    Nose of loamy parsnip with deep notes.
    On the palate it is apparent it spent some time on barrels, displaying a round, warm-vintage character that is still elegant, even if acids and tannins ar both M.

    Compared to prior experiences, this is either a rather odd bird or this btl (1st of 5) just under-performed. No apparent fault.
    Four to go, next one ~2018.

  • 2009 Château Montus Madiran 94 Points
    France, Southwest France, Madiran
    Shockingly good, and all people attending were flabbergasted of this comparatively humble wine's amazing performance.

    Blackish red with a violet tinge.
    Nose took a long time to even wake up. Awake, it displays lingonberries and molten butter (jag saknar bara palt och Biggan: gnocchi) in an awesome way. Attractive and compelling.
    On the palate, it was immediately strong and rich. Superbly intense and layered. M+++ tannin M+ acid. Peerless richness.
    Intense, balanced and mega-young with a great future.

    I repeat myself: Of all the Montus plain wines, this is the best young one I ever tasted. And at a price like this... QPR of the decade!

    Many btls to go, next one (hopefully) after 2020.

  • 2007 Château Cantemerle 85 Points
    France, Bordeaux, Médoc, Haut-Médoc
    Spot on typical Great nose, but 2007 wateriness.

    Blackish red with some maturity.
    Nose that is so typically Bdx that all around the table immediately referred to it as not "#3", but "the Bdx".
    Palate is suffering from the 2007 watery disease. Has a fine Brett and Bdx-earth palate.
    A perfect "learn the typical Bdx wine" but not great and amazing pleasure.
FLIGHT 3 - REAL RED BBQ WINES, PART 2
The Portugese wine underperformed. The Amon-Ra over-performed. WHAT A GREAT WINE!!!

  • 2004 Vinhas da Ciderma Douro Reserva 90 Points
    Portugal, Douro
    After the great wines so far this evening, this one shone as rather uninteresting. Some Brett, great structure, harsh acids and good length.
    Comes from a warm place.
    Unnecessarily expensive wine at ~€30 per btl.


  • 2005 Glaetzer Shiraz Amon-Ra Barossa Valley 97 Points
    Australia, South Australia, Barossa, Barossa Valley
    WOTN.
    Fantastic performance tonight!
    Mjuffingly fantastic! Previous TN stands, just turn up the volume a bit! Please...
    If you have a higher degree of self discipline, than, please, keep it for at least 5 years. Longer is better.


  • 2008 d'Arenberg Shiraz The Dead Arm 93 Points
    Australia, South Australia, Fleurieu, McLaren Vale
    Rich, juicy, alcoholic, high-strung, turbo-concentrated Shiraz with a supurbly earthy minerality and a long-long dinagalong finish.
    For keeping.
    This will turn out GREAT!
    (meaning, it will turn out even greater than today's performance.)
    Next btl (of two) in ~2019.
FLIGHT 4 - DESSERT
Hjortron berries, hjortron berry jam and vanilla ice-cream. Fingerlicking good!

  • NV Yalumba Muscat Museum Reserve Barossa Valley
    Australia, South Australia, Barossa, Barossa Valley
    My personal taste: 87 points.
    My objective POV: 93 points.

    Very sweet but acids not matching up.
    Has that incredibly typical black tea + tobacco + fruitiness of the Muscat grape. The complex and layered aromas also include åkerbärssylt (jam of Rubus arctica). A super rich, PHAT wine that just doesn't have The Sh*t. Unfortunately.
    Will work better as a sauce for dessert than as a wine.
    I prefer the Portugese versions at a better price.


  • 1983 Kereskedöhâz RT Tokaji Aszú 6 Puttonyos 92 Points
    Hungary, Hegyalja, Tokaji
    Just like a modern St Stephan's Crown with only the slightest hint of maturity. Like as if a time-machine was used for this wine. Bought in Hungary (by @Mats ) many years ago.

    Well balanced, intense and well made. Still young and lacking the depth of the truly great ones.

    Always fantastic to enjoy these golden miracles of yore.
CLOSING
What a fabulous evening with fantastic wines, delicious food and great conversation.
Hurra! Nu fick jag veta hur Dead Arm -08 är. Finemang som det verkar. Får hålla mig ifrån att öppna det ett tag till. :)
 

anders

Medlem
Har druckit 81:an vid ett par tillfällen senaste tiden, senast var igår. Tyvärr var just gårdagens flaska aningen för oxiderad och alldeles grumlig. Har en flaska kvar och förhoppningsvis är den bättre. Ingen gissade på Rioja under provningen, de flesta hamnade i Bourgogne. Kul vin, helt klart. :)
Det var tyvärr min sista flaska. Fast blondinen finns kvar. :)
Jag tror jag ska ta och skicka ett litet mail och se om hon har lust att gå och dricka ohemula mängder champagne. :cool:
 
Toppen