Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Å andra sidan framstod Termanthia 2001 bredvid Haut Brion (1985?) och La Mission Haut Brion lite som Pamela Andersson bredvid någon som är snygg på riktigt. :cool:

...och alla som druckit 2002, 03 och 07 Petrus bredvid 2013 YTPN vet hur fel en Pétrus kan vara då det gäller umpa-umpa per krona... Som att köpa en "bättre begagnad" Porsche (=sönderkrockad) och försöka ignorera megalevererande Toyotan som står där bredvid...

...och mest VARJE dag föredrar jag nästan vilket vin som helst före 1981 Haut-Brion... Och erbjuder mig läsa lusen av varje Vinterror som innehåller detta just-se-pass ok vin för att verka vara ohemult grejt...

Men visst! Vi är alla fria att sätta BiC-tändaren på våra egna 10.000-lappar ifall det gör oss lyckliga :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besök på Frantzén för första gången. Lite korta smaknoter då fokus framför allt var på maten.
Visa bifogad bild 2585 Visa bifogad bild 2586 Visa bifogad bild 2587
Chartogne-Taillet Cuvée Sainte Anne. Citrus, äpple, brödigt, nötter. En aning hög syra för min smak, men vinet passade bra till de första rätterna.
2009 Philippe Pacelet Chablis 1cru Vau Ligneau. Mineral, äpple, citron. Utmärkt med havskräftan!
2004 Domaine du Closel Clos du Papillon. Krusbär?, mineral. Chenin Blanc med lite ålder har man ju inte druckit tidigare. Riktigt trevlig tillsammans med torsken.
1998 Guiseppe Cortese Barbaresco Rabaja. Körsbär, lakrits, vanilj. Medel-hög syra och tanniner. Satt som en smäck med dovhjorten.
2008 Kiralyudvar Tokaij Cuvée "Ilona". Persika, aprikos, hjortron, honung. Jag har druckit den tidigare på Matsalen, och den levererar ännu en gång.


Sedan blev det dags att laga lite egen mat och bjuda på 8-rätters meny med de flesta recept signerade Mathias Dahlgren.
2008 St Stephan's Crown Tokaji Aszu 5 Puttonyos
Med: Råriven morot & naturlig gåslever och
Mango & naturlig gåslever
Visa bifogad bild 2588 Visa bifogad bild 2589
2013 Charles Smith Kung Fu Girl Riesling. Ganska typisk Riesling med lite petroleum, citrus och äpple och hyggligt prisvärd. Syran blev en aning hög till de asiatiskinspirerade laxrätterna. Antagligen p.g.a sojan. Men funkade bra till den perfekta vakuumångade torsken.
Laxrygg i öl & forellrom
Ångad torsk med skogssvampemulsion & forellrom
Rimmad salmalax & gurka
Visa bifogad bild 2590 Visa bifogad bild 2591 Visa bifogad bild 2592 Visa bifogad bild 2593
2002 Chateau Beausejour, Saint-Émilion. Jordig med vanilj och lakrits och svaga toner av svarta vinbär och körsbär. Passade riktigt bra till bägge kötträtterna.
Karljohansvamp med rådjursfilé och bräserad persiljerot
Hällstekt svensk hängmörad biff med svampsallad och karljohancréme
Visa bifogad bild 2602 Visa bifogad bild 2599 Visa bifogad bild 2600
Tokaji igen till efterrätten
Exotiskt från naturen, havtorns- och örtsorbet
Visa bifogad bild 2601
Tack för det första riktigt omfattande fulla-meny-besöket som jag sett från denna restaurang.
Vore fantastiskt bra om du kunde besöka L'Effervescence nästa vecka. Halva priset och ett "annat" sätt att se på detta med råvaror, balans och presentation.

Som bonus kan vi ta med de viner vi själva föredrar samtidigt som vi sopar, slipar och polerarar manegen för @Matlen och hans fina besök i juletiden.

Det finns sannolikt ÄNDÅ mer att tanka!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 2616
Måndagskvällen förgylldes av
Fontanafredda Barolo Vigna la Rosa 2001 (gräddstuvad renskav och taggsvamp med potatispuré smaksatt med pecorino)
Rik doft av körsbär och nypon med den där parfymerade tonen av torkade rosor. På det en hel del kryddiga inslag; tallbarrig kryddighet, saltlakrits och tjära. Även lite tecken på att åren har gott i form av läder och jordighet/multna löv. Målarlåda och mörk fet choklad ger sig också till känna.
I munnen ett vin som är lite över medel i fyllighet med rejäl koncentration och uttalad kryddighet. Nyansrik och relativt lång eftersmak.

Väldigt gott! Öppet med försiktigt begynnande mogenhetstecken (kan utvecklas till det bättre länge än). Bra balans och en ren njutning. 92p

Passade perfekt till maten.

Ska tilläggas att noterna är tagna efter cirka två timmars luftning. Efter ytterligare två timmar tyckte jag att vinet började stänga ner. Fanns inte samma komplexitet längre. Tecken på att det är väldigt ungt ännu eller att det till slut blev sönderluftat (fast 4h är ju egentligen inte så länge)?
Nu svartnade det för mina ögon.
Jag är i ärlighetens namn nästan okontrollerbart avundsjuk på vad du just nu druckit...
La Rosa var min första Italienska kärlek, och jag har ännu inte övergivit henne. Senast möttes vi under intensiva former i Firenze i fjol... Efterskalven påverkar min vardag än idag.

Min mer balanserade persona är oändligt glad för din skull, att du hade möjligheten njuta av detta. Grattis!
Verkligen!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dricker en:

Opéra, deggad 2008. Har stått i kylskåpet sedan jan 2009, i piccolo-flaska. 87p. I dörrfacket, som öppnats och stängts flera ggr VARJE dag, typ 5000+ omskakningar i stående tillstånd + jordbäwningar och alla extrema väderombyten med höga amplituder mln låg- och högtryck. Vi har också sett extrema vädervariationer som inte på något vis verkar ha påverkat vinerna negativet.

Färgen är crèmigt ljusgul med dragning åt det lite mörkare. Mot bärnsten, men inte framme riktigt ännu.
Doften är brödig med inslag av elegant frukt, lite kaffesump och välartat återhållna TuttiFrutti-pastiller.
I munnen är detta ett vin som uttrycker en slags 'bonnig' kärlek då det är ett ärligt vin med mogen frukt, moget uttryck och bra bornyr. Lätt att älska. Det samlade intrycket är rättframt och okomplicerat. Välmognad frukt, jordig närvaro och och murriga aromer av röd frukt och multnande aromer. Suddigt foto mer än kristallklart porträtt. Elegant med återhållna syror och något kort. Saknar den där stringensen som bättre cava alltid trakterar min gom med.

Ljusår från de Opéra jag tveksamt smuttat på under underliga nyårsaftnar i ett tidigare liv.

Fansicken vilket otippat bra vin! Har kommit i form väl över årens Hwila. Måste erkänna att jag hällde upp mitt glas likt en kemist som skall börja undersöka jästa kvarlevor av sälar som levde för 8000 år sedan. Ytterst tveksamt begick jag de första smuttarna... Men snabbt sansade jag mig och flaskan tog sedan raskt slut.

Klår flera bra och ogra bättre Cava som jag druckit, så jag är djupt imponerad.

(Champis? Ha-ha!?! Mnjae, är väl egentligen enbart deprimerande med kronorna vid jämförelser. Blir så knäppt jämföra ett 15-kronorsvin som levererar 87p med ett 300kr-vin som levererar 86p och som anses "typiskt" eller "husbra". Och särskilt i de fall där former av "monomaniskt knarkande" ersätter vetenskaplig vetgirighet. (Svårt för icke-lämmeln i mig att smälta.)

Ya-ya...
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
(Champis? Ha-ha!?!...


image.jpg
 

jocke

Medlem
Förra veckans champagner:
Cristal 2002 och 2004
Enchanteleurs 1982
Churchill 1995
Bollinger GA 1995
Selosse Le Bout de Clos
VCP 1979
Diebolt FdP 2005 och 2006
Krug Grand Cuveé (1982-1996)
Comtes de Champagne 1990
Pierre Peter Chettilons 1990
Roederer Rosé 2008
Bara Rosé SC 2008
Perrier-Jouet Belle Epoque 2006
Paul Clouet 1992
Varnier-Fanniere 1993
Roger Brun Familiale 2000
plus en del andra flaskor från Bonnaire, Varnier-Fanniere och Roger Brun. Magnum har skrivit lite utförligare om de flesta av dessa champagner. Alla dessa champagner är RIKTIGT bra champagner. Finns ingen dålig. De har lite olika stilar och är svåra att jämföra med varandra. Men jag vågar på en kortfattat rangordning. I botten ligger Cristal 2004 tätt följd av 2002. Riktiga syrabomber. Toppen, Comtes 1990 och PP 1990. Dessa är kanon. Comtes klarar sig typ 15-20 år till. Andra champagner som stack ut och som testades hos odlarna, PC 1992 är riktigt trevlig, fet, balanserad, definitivt på sin topp nu. VF 1993 såg ut som det var en 2004 el 2006. Färgen är helt klar, finns inget som sa att denna var 21 år gammal. Fräsch. Riktigt fin. Brun 2000 tycker jag är en rak käftsmäll, väldigt rak, fin struktur, bra djup, 100 % PN. Blir riktigt bra med lagring. Påminner lite om Charles Heidsieck till smaken. En väldigt trevlig vecka med lagom mkt champagne ;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
...och alla som druckit 2002, 03 och 07 Petrus bredvid 2013 YTPN vet hur fel en Pétrus kan vara då det gäller umpa-umpa per krona... Som att köpa en "bättre begagnad" Porsche (=sönderkrockad) och försöka ignorera megalevererande Toyotan som står där bredvid...
...och mest VARJE dag föredrar jag nästan vilket vin som helst före 1981 Haut-Brion... Och erbjuder mig läsa lusen av varje Vinterror som innehåller detta just-se-pass ok vin för att verka vara ohemult grejt...
Men visst! Vi är alla fria att sätta BiC-tändaren på våra egna 10.000-lappar ifall det gör oss lyckliga :)
Alltså: Jag fattar Porscheliknelsen, men vad är YTPN, nåt med Pinot Noir?
 
Tack för det första riktigt omfattande fulla-meny-besöket som jag sett från denna restaurang.
Jag borde kanske ha delat upp det i två separata inlägg då det verkar som du tror att min taffliga uppläggningar är vad som serverades på Frantzén. :) I så fall så har du antingen väldigt låga förväntningar på Frantzén, eller så lyckades jag inte så illa med att kopiera Mathias Dahlgrens presentationer som jag trodde.
Vore fantastiskt bra om du kunde besöka L'Effervescence nästa vecka. Halva priset och ett "annat" sätt att se på detta med råvaror, balans och presentation.
Det vore väldigt trevligt. Men Tokyo är nog inget bra resmål för en weekendresa från Sverige. Jag gissar att jag åtminstone behöver två-tre veckor när jag besöker Japan, men då ska jag verkligen försöka boka in ett besök på "Leffe" :)
 

ChristianB

DipWSET
Efter en rätt seg, tråkig och frustrerande dag på jobbet så blir det till att lindra sorgerna med en halvflaska Bdx, Chatêau Couteaut 2007, Saint Emilion GC. Notera att jag också för första gången gett mig på att poängsätta ett vin! :p

Appearance: Clear, medium intensity ruby colour, thin legs and no deposits.

Nose: Clean, medium (-) intensity notes of baked plum, dry coffee, violets, dry grass, oak and a hint of liqourice. Wine is fully developed.

Palate: Wine is dry with medium acidity, medium tannin, medium alcohol and medium body. Medium (-) flavours of plum, coffee, oak, grass and grassy, dried flowers. Finish is medium (-).

Conclusions: Wine of good quality, high-priced. Drink now, not suitable for ageing or further ageing. In my opinion a fully matured wine, a bit thin and definitely with too much dry notes. Might be personal preference of course. Decanted about an hour before tasting. 88p.

@jocke Galen vecka där! Man blir ju alldeles torr i munnen (och törstig ;) ) när man läser om dina eskapader!
 

MartinE

Medlem
Förra veckans champagner:
Cristal 2002 och 2004
Enchanteleurs 1982
Churchill 1995
Bollinger GA 1995
Selosse Le Bout de Clos
VCP 1979
Diebolt FdP 2005 och 2006
Krug Grand Cuveé (1982-1996)
Comtes de Champagne 1990
Pierre Peter Chettilons 1990
Roederer Rosé 2008
Bara Rosé SC 2008
Perrier-Jouet Belle Epoque 2006
Paul Clouet 1992
Varnier-Fanniere 1993
Roger Brun Familiale 2000
plus en del andra flaskor från Bonnaire, Varnier-Fanniere och Roger Brun. Magnum har skrivit lite utförligare om de flesta av dessa champagner. Alla dessa champagner är RIKTIGT bra champagner. Finns ingen dålig. De har lite olika stilar och är svåra att jämföra med varandra. Men jag vågar på en kortfattat rangordning. I botten ligger Cristal 2004 tätt följd av 2002. Riktiga syrabomber. Toppen, Comtes 1990 och PP 1990. Dessa är kanon. Comtes klarar sig typ 15-20 år till. Andra champagner som stack ut och som testades hos odlarna, PC 1992 är riktigt trevlig, fet, balanserad, definitivt på sin topp nu. VF 1993 såg ut som det var en 2004 el 2006. Färgen är helt klar, finns inget som sa att denna var 21 år gammal. Fräsch. Riktigt fin. Brun 2000 tycker jag är en rak käftsmäll, väldigt rak, fin struktur, bra djup, 100 % PN. Blir riktigt bra med lagring. Påminner lite om Charles Heidsieck till smaken. En väldigt trevlig vecka med lagom mkt champagne ;)
Exakt så ska man ha det när man har det som sämst! Grattis till en fantastisk vecka!
 

Per Stade

Lege artis
Det var väl inte idag och inte heller igår utan förra helgen. Vi hade en liten familjemiddag hemma med tre av mina barn. Mycket trevligt kväll med årets första hummerkalas. Jag har aldrig lyckats så bra med hummerkoket, dottern som sa att hon var mätt efter en halv hummer åt glatt upp andra halvan också. Som tur var så hade vi så det räckte och blev över, 6 humrar på tillsammans 4,5 kg.
Till aperitif hade jag öppnat en magnum Palmer & Co BdB 2002 (sic!). Blev en klar besvikelse trots att Tom Stevenson anser att det är en av de bästa BdB som finns. Doftade lite unket som många chardonnayviner gör, samma doft som jag alltid stör mig på hos Brocards chabliser, lite av avlopp i diskhon eller något sådant. Smaken var platt och mest sur, behöver lagras många år till om det ska bli något gott att dricka. Var Tom Stevenson hittade frukten övergår mitt förstånd eller kanske mina smaklökar. Jag börjar förstå vad @StefanAkiko menar när han bashar champagne.
En magnum av Clotilde Davenne Chablis 2012 satt desto bättre, men den har jag för mig att jag har hyllat förut, ren och fin och välbalanserad chablis från en bra årgång.
Yngste sonen som hade kvistat över från London över helgen hade med sig en Sancerre från Hubert Brochard, som var riktigt trevlig, druvtypisk men utan kattpissdoften, som jag har svårt för. Dessutom hade han med sig en rosé gjord på PN från samma producent. Också det en trevlig bekantskap, som var annorlunda än de vanliga saftsmakande rosévinerna, som det finns tretton på dussin av.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det var väl inte idag och inte heller igår utan förra helgen. Vi hade en liten familjemiddag hemma med tre av mina barn. Mycket trevligt kväll med årets första hummerkalas. Jag har aldrig lyckats så bra med hummerkoket, dottern som sa att hon var mätt efter en halv hummer åt glatt upp andra halvan också. Som tur var så hade vi så det räckte och blev över, 6 humrar på tillsammans 4,5 kg.
Till aperitif hade jag öppnat en magnum Palmer & Co BdB 2002 (sic!). Blev en klar besvikelse trots att Tom Stevenson anser att det är en av de bästa BdB som finns. Doftade lite unket som många chardonnayviner gör, samma doft som jag alltid stör mig på hos Brocards chabliser, lite av avlopp i diskhon eller något sådant. Smaken var platt och mest sur, behöver lagras många år till om det ska bli något gott att dricka. Var Tom Stevenson hittade frukten övergår mitt förstånd eller kanske mina smaklökar. Jag börjar förstå vad @StefanAkiko menar när han bashar champagne.
En magnum av Clotilde Davenne Chablis 2012 satt desto bättre, men den har jag för mig att jag har hyllat förut, ren och fin och välbalanserad chablis från en bra årgång.
Yngste sonen som hade kvistat över från London över helgen hade med sig en Sancerre från Hubert Brochard, som var riktigt trevlig, druvtypisk men utan kattpissdoften, som jag har svårt för. Dessutom hade han med sig en rosé gjord på PN från samma producent. Också det en trevlig bekantskap, som var annorlunda än de vanliga saftsmakande rosévinerna, som det finns tretton på dussin av.
Korkdefekt på Palmer kanske?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag borde kanske ha delat upp det i två separata inlägg då det verkar som du tror att min taffliga uppläggningar är vad som serverades på Frantzén. :) I så fall så har du antingen väldigt låga förväntningar på Frantzén, eller så lyckades jag inte så illa med att kopiera Mathias Dahlgrens presentationer som jag trodde.

Det vore väldigt trevligt. Men Tokyo är nog inget bra resmål för en weekendresa från Sverige. Jag gissar att jag åtminstone behöver två-tre veckor när jag besöker Japan, men då ska jag verkligen försöka boka in ett besök på "Leffe" :)
Har inga förväntningar alls. Som med vin försöker jag para ihop det jag har framför mig med min sensorik, notan och den samlade upplevelsen av allt som inte ligger på tallriken. Ser fram mot glada amatörbilder från svenska restauranger utanför Gbg och Umeå också :cigarr:
 

Gurto

Medlem
Det blev en minivertikal ikväll:
Fruitiere Vinicole d'Arbois Chardonnay Côtes du Jura Caveau des Jacobins 2010 och 2011 (ugnsbakad lax med varm sallad av polkabetor, rucola, sockerärter, pinjenötter, chèvre och rucola). 2011:
Doftar citrus, gula äpplen och flintstensrökig mineralitet.
I munnen ganska lätt och friskt med samma intryck som i doften där den steniga mineraliteten hänger kvar längst.

Enkelt och okomplicerat men gott. 84p. Gjorde sig bra till maten.

2010:
Doftar gula mogna äpplen, skirat smör, nötigt åt mandel, kalkig mineralitet (inte lika uttalad och inte heller rökig som i 11:an) och brödigt (likt Chamagneautolysa drag).
Smakmässigt är det också de mogna gula äpplena med smörighet och nötighet med en lite fetare, oljigare textur.

Relativt enkelt men betydligt mer komplext och större än -11. Speciellt doften är riktigt trevlig. Men också smakmässigt levereras en bra vinupplevelse. 86p

I början fanns ett störande oxidativt drag av för gamla och skruttiga äpplen (också därför jag ställde flaskan åt sidan och öppnade 11:an) men detta avtog betydligt då den öppnade flaskan fått stå i en dryg timme. Här tycker jag man får lov att använda begreppet prisvärd :) (kostade 89kr på SB)
 

Per Stade

Lege artis
Korkdefekt på Palmer kanske?

Korkdefekt är möglig källare. Som jag skrev så har chablis från Brocard samma doft av avlopp och de har skruvpropp. Som jag uppfattar det så är det chardonnay som ger den där doften, kanske är det den som en del kallar mineralitet, vad vet jag. Vissa dofter och smaker har jag svårt för, just denna doft av avlopp, smaken av ekfatslagrad chardonnay, kattpissdoften av många sauvignon blanc, dieseldoften som vi har diskuterat i en annan tråd o.s.v.
Dessutom har jag numera svårt för cigarettrök, tycker att det luktar fan när jag går ut med hunden på morgonen och det står nån nikotinist på trappan till sitt hus och girigt suger i sig sin första morgonrök. Brukar känna det 25-50 meter innan jag ser dem.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Ikväll blev det en högtidsstund tillsammans med en Jacques Selosse Initial (deg 20 sept 2012). Och jäklar vad bra den var! Utan tvekan den bästa Initial jag druckit! Magisk doft: stor, utvecklad, komplex, blommig och något kryddig med rostade toner. Inslag av jordnötssmör, rostade nötter, mineral, äppelmos, en aning persika och petroleum. Tydlig fatkaraktär. Utvecklad och fyllig smak av röda och gula äpplen, mineral och en aning gräddkola. Lång, kryddig eftersmak med inslag av mogen grapefrukt.

Inget kattpiss här inte! ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Korkdefekt är möglig källare. Som jag skrev så har chablis från Brocard samma doft av avlopp och de har skruvpropp. Som jag uppfattar det så är det chardonnay som ger den där doften, kanske är det den som en del kallar mineralitet, vad vet jag. Vissa dofter och smaker har jag svårt för, just denna doft av avlopp, smaken av ekfatslagrad chardonnay, kattpissdoften av många sauvignon blanc, dieseldoften som vi har diskuterat i en annan tråd o.s.v.
Dessutom har jag numera svårt för cigarettrök, tycker att det luktar fan när jag går ut med hunden på morgonen och det står nån nikotinist på trappan till sitt hus och girigt suger i sig sin första morgonrök. Brukar känna det 25-50 meter innan jag ser dem.
Jag förstår vad du menar. Jag tänkte mer på unken doft och saknad av frukt. Har du fler i källaren?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Korkdefekt är möglig källare. Som jag skrev så har chablis från Brocard samma doft av avlopp och de har skruvpropp. Som jag uppfattar det så är det chardonnay som ger den där doften, kanske är det den som en del kallar mineralitet, vad vet jag. Vissa dofter och smaker har jag svårt för, just denna doft av avlopp, smaken av ekfatslagrad chardonnay, kattpissdoften av många sauvignon blanc, dieseldoften som vi har diskuterat i en annan tråd o.s.v.
Dessutom har jag numera svårt för cigarettrök, tycker att det luktar fan när jag går ut med hunden på morgonen och det står nån nikotinist på trappan till sitt hus och girigt suger i sig sin första morgonrök. Brukar känna det 25-50 meter innan jag ser dem.
Du har svårt för mycket låter det som. ;)
 
Toppen