Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
Sitter med en slatt PN från NZ som öppnades i tisdags:
2012 Saint Clair Family Estate Pinot Noir Pioneer Block 14 Doctor's Creek
Bra i tisdags och riktigt bra idag, i synnerhet till det priset :rolleyes:
Klara vibbar av norra Rhone trots att det är fel druva :eek:. Kryddig, lite rökig, jag säger BBQ medan frugan tycker brandrök. Mer hallon än jordgubbar, i tisdags mer kraft, i dag elegans. Gummi och svamp, tydligare första dagen, mer nedtonat nu. Friskt och läskande i munnen, hallon och jordgubb, kanske lite lingon, bra längd, gott! 87p (som vanligt helt från höften)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mina två vita veckor är över och det firade jag med ett restaurangbesök på en nyöppnad restaurang i West Hollywood. Inte särskilt imponerande mat men två bra viner blev det:

1999 Kalin Cellars Pinot Noir Cuvée DD
2004 Ojai Syrah Roll Ranch Vineyard

Kalin Cellars håller på sina viner lääänge och 1999:an är den senaste releasen av det här vinet! Ljusröd, nästan genomskinlig färg. Underbar på näsan, påminde lite om Barolo (!?) i munnen men tyvärr kort och lite besk i eftersmaken. Intressant vin ändå!

Ojai ligger bara 1,5 timme norr om Los Angeles och deras Syrah från 2004 en väldigt trevlig bekantskap. En vingård jag kommer att besöka under våren.

Vinkonsumtionen består alltså till 100 % av rödviner från Kalifornien i år. Ingen champagne!? Det ska jag ändra på ikväll!
Vi har ett gäng Ojai inkøpta på auktion i Chicago att se fram mot.
Mer nu!
Tack för påandet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@Matlen , du som är väl insatt i starkvinernas värld...
Funkar det här till foie gras?
Britterna säger det så bra: The proof of the pudding is IN the pudding.
Men, som gissning (utan att ha smakat) så gissar jag att det mest bara är sött-syrligt-ungt utan den finess som kommer med mognad. Kanske också lite för sött för all fois gras som inte caramelliserats.
Bara en gissning.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens hommage till Serge Hochar:

2002 Chateau Musar, 94p
What a fantastic wine! Almost no sediment when decanting (left standing for two weeks in preparation) but quite a load of geggamoja, オリ, sediment later washed out from the btl.

A toast to Serge's grand passion!

Medium deep, bricking garnet.
Nose is vinous with maturing red berries and some sumi ink. Rather promising, albeit non-descript.
In the mouth this is clearly a red berries wine: Red currants, cranberries, sour cherries and raspberries are underlined by the restrained framework of its acid-tannin structure and the wine's beginning (early) maturity. Some small hints of ice tea, emerging herbal qualities and sumi-ink, the tiniest speck of Brett and (Niklas W nailed it:) lilac.
Tannins M+, acids M+ and medium bodied. Elegant, INTENSE and superbly balanced.

This is an unusual Musar (for my limited experience), as it is a non-Brett, almost not-at-all oxidized wine. Typical of Musar (from my limited experience) this is a very, very fine specimen of high quality wine. An undeniably great wine, amazingly admirably priced and well suited for great pleasures from now and onwards for many years.

...and keepers will be even more highly rewarded as the years go by.

Wife: 92p and wunderful!

Only one btl to go, need to source more of everything Musar, just, please, read Jeff Leve's encounter with the '61!

Home dinner with wagyu, Japanese winter soup, garlic infused bean sprouts and nattou on rice.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jeff Leve's TN på CT om '61 Musar:
  • 2013-08-15 - 95 Points
    Served double blind, I was sure this was an older Bordeaux. Tea in color, the stunning aromatics popped with smoke, tobacco, cigar box, earth, herbs, red berries and fennel. Soft, silky and amazingly fresh at more than 50 years of age. A treat and a thrill to taste.
 

Håkan

Medlem
Tänkte ta tempen på årgång 2002 igen. Har länge spanat på 2002 Volnay Santenots de Mileu från domaine Mikulski och nu var det dags för första smakprovet. Initialt sluten, lite snipig och stram. Började blir lite orolig för om det skulle bli något alls av den. Efter ca 30 min i glaset börjar det hända lite, syran är fortfarande hög och vinet är fortfarande knutet men Bourgognefylligheten börjar märkas. Efter 1 h är vinet riktigt gott, bra fyllighet och bra ballans till syran som fortfarande är rätt hög. Stram fruktighet och inte alls några rotfrukter som kan vara lite besvärande i Bourgogner ibland. Sammanfattningsvis ett vin som börjar öppna sig lite men som har några år kvar till peak, jag sparar mina återstående flaskor ett tag till. 91 p.
 

Gurto

Medlem
Maison Roche de Bellene Chambolle-Musigny Vieilles Vignes 2009 (confiterat anklår med buljongkokta puylinser med blomkål, ockra och sidfläsk samt friterad grönkål)
Doftar rödbärigt av jordgubb och hallon, rätt mycket lakritstoner, lite bacon och fat som bidrar med lite fetare toner av svarta oliver samt en kryddighet. Fin blommig parfymering i bakgrunden.
Smakmässigt samma smäckra rödbärighet, lite kryddighet och fat som är på gränsen till för robusta för den finlemmade kroppen. Medelhög syra.

En väldigt god Bourgogne men saknar det lilla extra i komplexitet, elegans och koncentration. 87p+

Gjorde sig ändå fint till anklåren.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En väldigt god Bourgogne men saknar det lilla extra i komplexitet, elegans och koncentration.
Detta tycker jag är så väl formulerat att jag kommer låna det utifall att jag, av någon händelse, också råkar stöta på ännu ett liknande vin från Bgn eller Bjs.
 
Last edited by a moderator:

LeChat

Medlem
image.jpg

2002 Bollinger La Grande Annee blev det igår. Hade en viss nötighet och syra, kanske något låg. Degorgerad nov-11. Drickfärdig och jättegod, men inte magisk. Av någon anledning har jag aldrig blivit tokförälskad i Bollinger.
Till denna åt vi sjötunga meuniere som var ljuvligt god! :)
 

mnor

Medlem
2009 d'Arenberg Cabernet Sauvignon The Coppermine Road
20150118_105914.jpg

Doft: Svarta vinbär, mörka söta plommon
Smak: Först söta svarta vinbär som går över till plommon med inslag av tobak, lite kryddighet och avslutas med rikigt syrliga svarta vinbär.

Ett mycket gott bombastiskt vin med lagringspotential. Lite ungt just nu och skulle behöva några år till i källaren. Drack det över 2 dagar och där syran var påtaglig dag 1 och lite mer dämpad dag 2. Om man dricker det nu, så dekantera och drick det till mat. Syran dämpades påtagligt med mat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2009 d'Arenberg Cabernet Sauvignon The Coppermine Road
Visa bifogad bild 3219

Doft: Svarta vinbär, mörka söta plommon
Smak: Först söta svarta vinbär som går över till plommon med inslag av tobak, lite kryddighet och avslutas med rikigt syrliga svarta vinbär.

Ett mycket gott bombastiskt vin med lagringspotential. Lite ungt just nu och skulle behöva några år till i källaren. Drack det över 2 dagar och där syran var påtaglig dag 1 och lite mer dämpad dag 2. Om man dricker det nu, så dekantera och drick det till mat. Syran dämpades påtagligt med mat.
Drack det för ett tag sedan och tyckte syran kändes vresig och pålagd på något vis. Gillade inte detta alls, även om det har kvaliteter. :)

Kan tänka mig att mat gör susen...
 
En sista kommentar om Winston Churchill 2002.

Trots att den i allra högsta grad redan var väldigt god, så var den helt klart ung, och kunde kanske inte helt leverera vad jag tror att den borde kunna i framtiden. Jag är nog lite benägen att hålla med @Matlen om att Winston Churchill 2000 är något trevligare i nuläget, även om jag inte provar dem sida vid sida, och det är taget ur minnet. Hur som helst ingen jättestor skillnad, och båda är utmärkta. Winston Churchill 2002 har mer kvar att utveckla, men blev bättre med en del luft.
Dock så är allt detta ganska självklart, bara utifrån teori och tidigare erfarenheter av champagne i samma skeden av sin utvecklingskurva och av samma årgångar. Det är precis vad jag hade kunnat gissa, även utan att prova.

Men Winston Churchill är en väldigt bra champagne, alltid. Det kan inte sägas något annat.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Blir enträget utsatt för väldigt bra Champagne, och det är väl bara en tidsfråga innan man trillar dit. Tur att prislappen ständigt och jämt får mig på bättre tankar! :)

IMG_20150117_220604.jpg


Jacques Selosse V.O. (deg. 20.04.2012)/

Initialt like kall och dominerad av framförallt gröna äpplen och citrus. Med lite temperatur och tid kommer det dock en uppsjö av härliga dofter och ett fantastiskt djup. Burkchampinjoner, grädde, sirliga röda vinbär, lite stendamm, massor av jäst, nötter och lite vanilj.

I munnen är det stort och fylligt med hög intensitet och ett lång sammanhållet avslut. Rejäl syra som efter en stund mjukar upp sig och sista klunken har en riktigt fin balans, sen vart det slut! :(

Tack @gbgpatrik för ytterligare en stor Champagneupplevelse!
 
Toppen