Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack och lov existerar fler kanaler än världens självutnämt bästa monopol.

Ja, tur är det :) iaf när man har lite mer kunskap som du har i ditt bagage!

Jag är än så länge nöjd med mitt monopolbolag, eftersom att jag aldrig stött på några problem.

Men jag kan tänka mig att ju högre krav man har, desto sämre kommer bolaget att leverera?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, tur är det :) iaf när man har lite mer kunskap som du har i ditt bagage!

Jag är än så länge nöjd med mitt monopolbolag, eftersom att jag aldrig stött på några problem.

Men jag kan tänka mig att ju högre krav man har, desto sämre kommer bolaget att leverera?
Mnjae...
Prismässigt ligger de nästan alltid för högt.
Urvalet är katastrofalt.
Försök plocka ihop en provning av mogna Syrah-viner där en flight representerar Napa, en representerar Rhône och en representerar Oz. Eller försök köpa mogna Muscadet? Eller något så enkelt som kalla öl?
 

Vino fino

Medlem
Mnjae...
Prismässigt ligger de nästan alltid för högt.
Urvalet är katastrofalt.
Försök plocka ihop en provning av mogna Syrah-viner där en flight representerar Napa, en representerar Rhône och en representerar Oz. Eller försök köpa mogna Muscadet? Eller något så enkelt som kalla öl?
Väl talat
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Mnjae...
Prismässigt ligger de nästan alltid för högt.
Urvalet är katastrofalt.
Försök plocka ihop en provning av mogna Syrah-viner där en flight representerar Napa, en representerar Rhône och en representerar Oz. Eller försök köpa mogna Muscadet? Eller något så enkelt som kalla öl?


Jag kan förstå din poäng, men för mig är just de här sakerna som du nämner för mig inget problem. Jag är inte så pass insatt att jag kan uttala mig om deras prisbild. Vilka produkter ligger de i överkant på menar du?

Anledningen till att de inte är några problem för mig hur bolaget sätter sina priser är för att det dyraste vinet jag har köpt ligger på 337:/ (månadens vin februari 2015). Vilket således gör att jag tar mig friheten till att tro att jag personligen inte blir speciellt drabbad av detta.

Att urvalet är katastrofalt har jag svårt att köpa. Jag vet att ni som tycker det redan har löst det på andra håll, exempelvis genom att ha en öppen dialog direkt med olika leverantörer/producenter och köpa produkterna på annat håll.

De flesta viner jag köpt har jag varit nöjd med, kanske beror det på min okunskap att jag kan nöja mig med något så simpelt som utbudet på Systembolaget, men jag ser det inte som något problem att hitta ett vin som faller mig i smaken när de erbjuder över 5900 olika röda viner. Dessutom tycker jag att många av deras öler är goda :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kan förstå din poäng, men för mig är just de här sakerna som du nämner för mig inget problem. Jag är inte så pass insatt att jag kan uttala mig om deras prisbild. Vilka produkter ligger de i överkant på menar du?

Anledningen till att de inte är några problem för mig hur bolaget sätter sina priser är för att det dyraste vinet jag har köpt ligger på 337:/ (månadens vin februari 2015). Vilket således gör att jag tar mig friheten till att tro att jag personligen inte blir speciellt drabbad av detta.

Att urvalet är katastrofalt har jag svårt att köpa. Jag vet att ni som tycker det redan har löst det på andra håll, exempelvis genom att ha en öppen dialog direkt med olika leverantörer/producenter och köpa produkterna på annat håll.

De flesta viner jag köpt har jag varit nöjd med, kanske beror det på min okunskap att jag kan nöja mig med något så simpelt som utbudet på Systembolaget, men jag ser det inte som något problem att hitta ett vin som faller mig i smaken när de erbjuder över 5900 olika röda viner. Dessutom tycker jag att många av deras öler är goda :)
Bara för att SB inte är ett problem för dig, så betyder det ju inte att SB därför är världens bästa monopol ;-)

SB har väldigt bra fabriksproducerade sötade bag-in-box-viner också. Där har de sannolikt världens bäst ubud. Typ Franzia Gondwanaland. Det kan ingen ta ifrån dem!

Då jag handlar italienska viner på min lokala butik, så har de alltid över 6000 olika sorters italienska viner i sin affär. Alltid. Och det är ändå skralt. För om man betänker antalet producenter och olika producerade viner varje är, så skrumpnar ju siffan.

Det gör mig glad att höra att du njuter av SB:s utbud. Grattis!

Tack att du så oförblommerat påminner mig om att jag skall vara tacksam som slipper leva i vinets Nordkorea. Imorgon går jag och tacksamhetsoffrar i templet här invid.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Bara för att SB inte är ett problem för dig, så betyder det ju inte att SB därför är världens bästa monopol ;-)

SB har väldigt bra fabriksproducerade sötade bag-in-box-viner också. Där har de sannolikt världens bäst ubud. Typ Franzia Gondwanaland. Det kan ingen ta ifrån dem!

Då jag handlar italienska viner på min lokala butik, så har de alltid över 6000 olika sorters italienska viner i sin affär. Alltid. Och det är ändå skralt. För om man betänker antalet producenter och olika producerade viner varje är, så skrumpnar ju siffan.

Det gör mig glad att höra att du njuter av SB:s utbud. Grattis!

Tack att du så oförblommerat påminner mig om att jag skall vara tacksam som slipper leva i vinets Nordkorea. Imorgon går jag och tacksamhetsoffrar i templet här invid.

Att bedöma vilket monopol som är bäst måste vara otroligt svårt om man försöker att se det från ett objektivt perspektiv! :D

Tur att vi alla kan tycka olika och vara nöjda med olika erbjudanden och alternativ. Det hade varit väldigt tråkigt om alla hade tyckt likadant! Men om jag kan ge dig glädje genom att göra en sådan enkel sak som att säga att jag för närvarande är nöjd med systembolagets sortiment, så glädjer det mig också! Det sprids alldeles för mycket negativitet idag, och om du blir glad på min bekostnad så bjuder jag gärna på det!

Jag har tyvärr inget tempel att gå till, men jag får försöka att hitta någon annan lokal där jag be min tacksamhetsbön. Att tacksamhetsoffra känns alldeles för vulgärt för min del.
 

ChristianB

DipWSET
Igår kväll blev det faktiskt en riktigt härlig dag i vinets tecken, precis som jag hoppats på i mitt förra inlägg! ;) Vi inledde med lite champagne och vitt vin hos morföräldrarna:

NV Paul-Etienne Saint-Germain "Charme": 75% PN och 25% Ch från Grand Cru-byar runtom i distriktet. Vinets namn tillkom tydligen fö att det var så charmigt, och det är det faktiskt. Vi köpte två lådor av det när vi var förbi i höstas! I glaset bjuds det på kex, mogna äpplen med välbehållen syra, lite aprikos och fin längd. Det är inget komplicerat utan snarare en champagne som leverar substans och finess. Utmärkt vinterchampagne som drar åt det lite fylligare hållet.

2013 Rustenberg Chardonnay: Fatad Chardonnay från Sydafrika till den stekta torskryggen med pressad potatis och champagnesås. Inte så dumt vin med klassiska drag, om än lite slankt för den här maten kanske. Ek, viss jästighet, aprikos, örter och citrus. Lirade fint med såsen dock! Höjdpunkten får ändå vara den hemgjorda korven som @Thylith tog med sig, den tyckte jag fungerade kanon till vinet faktiskt! :)

Därefter så drog vi vidare för att se fotboll och dricka lite öl tillsammans med yngsta brodern och vår ärade far! Efter matchslut och utan öl (ve och fasa, ingen dricka!) slutade det med att jag och @Thylith hamnade på Eriks Vinbar för att avsluta på topp!

1999 Cuvée Nicolas-Francois Billecart: Wow, här talar vi fin doft! Vi fick in den i Riesling-glas för att bättre fånga aromerna och det var inte alls dumt! Första sippen var omedelbar och nästan vass i bubblorna, så vi beslöt att låta den stå lite. Efter en halvtimme i glaset och ständigt sniffande på det, så började det blomma ut lite. Diskussionen gick fram och tillbaka mellan vilka aromord som bäst beskrev vinet, men "riktigt torra Marie-kex, lite kartiga bär, nötter, kritsten, aningen rökig, citrusfrukt och citron från ett bakverk typ"... Ungefär så lät det! Jag gillade det hur som helst och satte drickfönster till 2017-2025. :p Den kartiga biten och det djup som fanns i vinet gav en hint om att detta inte var riktigt färdiglagrat. Vi språkade lite med vinservitören för kvällen och fick veta att han just öppnat flaskan. 91 p.

2012 Pommard 1er Cru Pézerolles, Domaine Ballot-Millot: Jag doftade lite snabbt på glaset och konstaterade att detta är skälet till att jag älskar Bourgogne, både rött och vitt förstås! En doft av lager-på-lager fanns i glaset, där det inledningsvis var mogna hallon, jordgubbar och moreller som kom upp! Känns relativt stiltypiskt för en Pommard att vara så fin i frukten, även om vi hade fått veta innan att den var något stramare än brukligt. Under stunden vi satt med glasen så blommade vinet ut ytterligare och till den fina frukten får man lägga till lakritsrot, vanilj, ekkrydda och en liten hetta i avslutet som påminde om ingefära. Mycket bra! 90 p.

2012 Chassagne-Montrachet 1er Cru Dent de Chien, Domaine Coffinet-Duvernay: Återigen den spontana lyckan av att dofta på ett bra vin! Under kvällen diskuterade vi reklamskyltarna för Coca-Cola Zero och tyckte att det var konstigt att man blev så glad bara av att öppna en sådan flaska, men... Om det finns sådana människor så är det antagligen samma känsla som jag får när jag sätter näsan till ett glas bra Bggne!
Här var det oerhört ekkryddigt och frukten lyste lite med sin frånvaro först. Vanilj, pomerans, rostad ek, aprikos, riktigt fullmogna Victoria-plommon och en kryddig citrus som placerades som yuzu-frukt. Lite oklart hur men tankarna gick till den där glöggen som var smaksatt med yuzu och ingefära. :p Efter en stund i glaset kom också en härlig ton av citronlakrits, ni som minns godiset "Käck" kanske vet vad jag menar?
Mot slutet klingade vinet aningens aning av lite så jag känner nog att 90 p är bra här.

Till sist fick vi också in den sista skvätten av en flaska österrikisk Riesling, 2011 Prager Wachstum Bodenstein Riesling Smaragd: Det har inte blivit så mycket Riesling från Österrike, men det här gav blodad tand! Lite kallt först, men redan från början var det fantastiskt inbjudande med en frukt som jag aldrig stött på tidigare i en Riesling. Aprikos och persika var omedelbart och obönhörligt, men på detta kom tanken av jordgubbar! Tänk självplock, halmstrå i gångarna mellan raderna, leran och de nedtrampade jordgubbarna... Det var EXAKT det här som kom upp i mitt huvud. Tillsammans med en bild av mörk, stenig jordmån så blev det här en av de mest spännande Riesling-vinerna som jag provat hittills! 88 p, det saknas lite komplexitet och syra, men ett häftigt vin och grym avslutning!

En shout-out till Eriks Vinbar också som hällde upp Bggne-vinerna på två glas var, så att vi kunde få hälften var av proverna. Fantastiskt tillmötesgående och en mycket hemtrevlig känsla. Det blir återbesök snart!
 

Larseman

Medlem
Lördags-lunch på Cultur Bar & Restaurang i Gamla Stan
WP_20150207_001.jpg


Sen ett stopp på 19 Glas innan hemfärd
WP_20150207_002.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att bedöma vilket monopol som är bäst måste vara otroligt svårt om man försöker att se det från ett objektivt perspektiv! :D

Tur att vi alla kan tycka olika och vara nöjda med olika erbjudanden och alternativ. Det hade varit väldigt tråkigt om alla hade tyckt likadant! Men om jag kan ge dig glädje genom att göra en sådan enkel sak som att säga att jag för närvarande är nöjd med systembolagets sortiment, så glädjer det mig också! Det sprids alldeles för mycket negativitet idag, och om du blir glad på min bekostnad så bjuder jag gärna på det!

Jag har tyvärr inget tempel att gå till, men jag får försöka att hitta någon annan lokal där jag be min tacksamhetsbön. Att tacksamhetsoffra känns alldeles för vulgärt för min del.
Då jag var en mycket yngre varelse så gillade jag verkligen den goa känslan av att ha koll på "alla viner", vilket ju var den självklarhet som SB:s skrala utbud förde med sig. Trodde mig ha GOD koll ända tills dess jag besökte min första Michelinrestaurang i Milano och snopet insåg att jag inte hade någon koll alls då jag ögnade genom den telefonkatalogsliknande källarlistan.

Tittar nästan aldrig på TV, men då jag gör det så föredrar jag många kanaler framför få kanaler.

Tacksamhetsoffrade 200 yen till templet här invid, motsvarar ca 14kr. Var varken smetigt eller vulgärt, tvärtom. Det är fö ett vackert litet tempel med en naggande god liten stenträdgård och ett väldigt gammalt plommonträd som snart börjar blomma. En fin plats för eftertänksam kontemplation.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var frugans glas och hon gillade det skarpt. Ljusa bär, kryddigt, eldig men ändå sval på nåt vis. Tranbär och lingon med mycket syra. Finns i BS så ska nog köpa några.
Skoj att höra!
Anne Gros är fantastisk. Hon vill ta mer betalt för sina viner eftersom arbetsinsatsen för att göra dem är så hög. Perfektion osv. Men, appellationen gör att det inte är många som är villiga betala 700kr flaskan för dem. Iaf inte ännu. Men, man kan väl gissa att den dagen kommer komma. För Anne Gros är ju inte okänd och hennes viner med orange etiketter är ypperliga.

Då min hustru inte är helt pigg på Grenache-viner, så föredrar vi Annes andra två orange etiketter, dvs hennes Carignan-baserade viner: Les Carrétals och La Ciaude. Underbara viner som i ärlighetens namn klår det mesta av dessa druvor från "finare" appellationer och dubbla prislapparna.
 

MartinE

Medlem
I fredags anordnade jag en liten provning på temat Pol Roger med följande viner:

IMG_5983_2.jpg


2004 Pol Roger Vintage
: Brödig och något utvecklad doft med rostade toner och inslag av gula äpplen, hasselnötter, nougat, apelsin, mineral och rostat bröd. Fruktig, torr och något utvecklad smak. Gula äpplen, nougat och citrus. Påtaglig syra. Har utvecklats sedan jag drack den senast. Mycket bra! 89 p.

2004 Pol Roger Blanc de Blancs: Blommig doft med lätt rostade toner och inslag av mineral, röda äpplen och nougat. Torr och mycket frisk smak med en påtaglig syra. Omogna röda äpplen, citrus och nötter. Känns ofärdig idag! 83 p.

2002 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill: Komplex och något brödig doft med lätt rostade toner. Gula äpplen, hasselnötter och apelsin. Torr och något fruktig smak av gula äpplen, hasselnötter, apelsin och mineral. Lång, mycket torr eftersmak. Ett solklart fall av barnarov! Potentialen är enorm, men den måste luftas länge idag! 88 p.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Igår provade vi stilla viner från 2014 hos Diebolt Vallois, baserat på dessa samt från ytterligare några producenter blir nog 2014 en bra kanske mycket bra årgång. Får nog rankas efter 2013 och 2012. Vi avslutade med några olika utgåvor av Prestige samt Fleur de Passion 2006 samt direkt deggad Fleur de Passion 2008 vilket också blev provningens bästa vin, grymt bra, om 3-4 år kan vi handla!.Imorse kl. 10.00 var det dags igen vi började med 2002 klart att dricka nu med bra mognad och fortfarande en del syra. 1985 Cuis, svag flaska, lite platt och livlös, 1982 Cuis, massvis med kaffe och syrlig frukt trevlig att dricka nu, Prestige mix 96/95, full av energi och krämig gul frukt, kittlande syra, grymt bra ( såg att denna finns på Eriks vinbar). 1961, Saknade en del bubblor, otroligt ung och viril denna hade lätt fått 100 poäng om alla bubblorna varit på plats!! Fleur de Passion 2008 med dosage, igen en fantastisk upplevelse personligen föredrar jag den utan dosage. En väldigt bra söndagsmorgon:)
 

gece

Man vänjer sig.
När jag slank ner på Passagen i fredags förmiddag stals den sista lådan med Felton Road Block 2 Chardonnay framför mina ögon, så jag plockade istället upp några 2013 Felton Road Bannockburn Pinot Noir som tröstpris och en fick sätta livet till samma kväll.

Jag borde ha väntat ett år eller så...

Eken - riktigt ekig ek, nysågad ekplanka - ligger och flyter ovanpå allting. Därunder finns riktigt trevliga toner av solmogna hallon och violer, grädde, samt en ganska lång svans, bra syra och hyfsade tanniner, men allt spretar åt olika håll och det är rätt jobbigt att dricka. Kan nog bli nåt av det här om bara eken lugnar ner sig, så jag väntar nog ett hyfsat tag innan nästa flaska poppas.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Sen ett stopp på 19 Glas innan hemfärd

Gick förbi det stället i lördagskväll. Tanken var att vi skulle stanna till där, men det såg ganska tomt och tråkigt ut på håll. Men nu när jag läste din post så blev jag till viss del fylld av ångest över att vi inte gick in. Får se till att stanna där nästa gång jag är på stan!
 

Gurto

Medlem
När jag slank ner på Passagen i fredags förmiddag stals den sista lådan med Felton Road Block 2 Chardonnay framför mina ögon, så jag plockade istället upp några 2013 Felton Road Bannockburn Pinot Noir som tröstpris och en fick sätta livet till samma kväll.

Jag borde ha väntat ett år eller så...

Eken - riktigt ekig ek, nysågad ekplanka - ligger och flyter ovanpå allting. Därunder finns riktigt trevliga toner av solmogna hallon och violer, grädde, samt en ganska lång svans, bra syra och hyfsade tanniner, men allt spretar åt olika håll och det är rätt jobbigt att dricka. Kan nog bli nåt av det här om bara eken lugnar ner sig, så jag väntar nog ett hyfsat tag innan nästa flaska poppas.


Om Bannockburn var så oförlåtande som ung kanske jag ska revidera mina planer på att öppna en av mina beställda block 3 i vår?
 
Toppen