Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Peder

Medlem
Igår damma vi av fritösen och gjorde riktig wiener schnitzel på gödkalv med en Österrikisk potatissallad och en fatlagrad Sankt Laurent och det var en helt perfekt kombo. Sen blev det lite Pinot också eftersom vi hade behövt minst en Magnum. :)

IMG_20161230_224820.jpg
 

grappa

Medlem
Lite Bourgogne till kalkonen.
Savigny; Rubinröd. Bärig och frisk med härlig doft av jordgubbe och vinbär. Ändå relativt stram och elegant. Viss syra med bärighet i smaken. Lång eftersmak och utvecklas väl i glaset. 90 p
Chambolle; Rubinröd, något mörkare. Även den bärig men med mer stall, lite höstlöv, svamp. Bättre bett i syran och lite tanniner. En antydan till kvistighet. 91 p
Härliga viner inköpta på Theis i Köpenhamn. Har bara testat Anne Gros Languedoc viner tidigare. Riktigt bra. Lagringspotential? Gissar att Chambollen skulle kunna tåla ytterligare 5 år. Savignyn mer tveksam.
20161230_192545[1].jpg
 

matage

Medlem
Landade på en 2006 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano till hjorten idag.
Provade den sist 2012 och tyckte den var väldigt ung och knuten då. Tyvärr fortfarande samma känsla.. mycket körsbär och syra men inte mycket frukt...

Oh well - tur det finns annat att botanisera bland ikväll så får vi se om nåt hänt med andra halvan av flaskan tills imorgon...
 

Elvis

Medlem
Nyårsmiddag där fyra par skulle ta med sig vin till varsin rätt plus varsin flaska bubbel till tolvslaget. Vi tog med en Louis Roederer Brut Premier på magnum till förrätten. Den var ett perfekt exempel på hur bra en vanlig NV kan vara på magnum. Sedan gick det utför...

Värden bjöd på Drostdy-Hof Chenin Blanc på bag-in-box, iofs klädsamt serverad i karaff, till en mellanrätt. Och sedan blev det Gardo & Morris Pinot Noir 2014 till huvudrätten. Då använde jag appen Promillekollen som berättade för mig att jag skulle ha 0 i promille vid tolvslaget om jag slutade dricka då. Diskret drack jag inget mer utan kunde sedan köra bil hem. Jag sa till min fru att hon gärna fick korka upp vår Vilmart Grand Cellier d'Or 2011 på tolvslaget men den fick följa med hem.

Vinmässigt blev nyårsafton en av årets mindre minnesvärda kvällar men det var faktiskt riktigt trevligt ändå.
 

LeChat

Medlem
IMG_6910.JPG

Nyårsaftons vinpaket blev riktigt bra till mig och min fru:
-Jacques Selosse Initial deg. 24 april 2015
-Château Prieure-Lichine 2009
-Savart Brut l'Ouverture

Initialen var riktigt bra och blev bara bättre under kvällen. Fick lite samma vibbar som när jag drack Henri Giraud Fût de Chêne tidigare i år (2016) Men den räckte inte ända fram utan jag var tvungen:rolleyes: att plocka fram bonusflaskan, en Savart Brut l'Ouverture. Köptes hos Caviste nyligen och är min första Savart. Initial är bättre, mer komplex, men Savart Brut l'Ouverture är makalöst bra Champagne för nästan inga pengar.
 

Peder

Medlem
En riktigt 80-talare när förrätten blev en gratinerad skaldjurssnäcka med färsk hummer, krabba, blåmusslor och räkor där musslorna var kokta i en Welschriesling och till detta drack vi Weingut Wittmann Riesling 2015.

Sedan blev det en fransk Entrecote med gratäng och Artisan Halbturn Red 2013.

Madeira Barbeitos till kaffet och Pol Roger Brut till tolvslaget och firandet slutade med en GT på Tanqueray Bloomsbury. Gott Nytt År alla finewines.se medlemmar.


IMG_20170101_112837.jpg
 

Ekdahl

Medlem
Genomgående bra drycker som avslutning på ett bra vinår. Dryckerna under nyårskvällen i kronologisk ordning:
  • Legras St Vincent 2000
  • Leclerc Briant Divine 2004
  • Marchand-Tawse, Savigny-lès-Beaune 2014 (månadens vin, återkommer med noteringar ikväll - vill prova igen med slatten idag först)
  • Greywacke Pinot Noir 2014
  • Dr Loosen Riesling Beerenauslese 2013
  • Pol Roger NV
IMG_2783.JPG
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Hur var Nicolas?
Tog inga noter eller tänkte allt för mycket på drycken. Den var helt ok, ganska bra kraft där PN lyser igenom fint. Kan bero på att jag de senaste flaskorna nästan enbart druckit BdB.
Bra längd, fin syra, ganska mycket hav och ostronskal i smaken i början av flaskan (den klarade sig dock inte längre än 2 timmar öppnad).
Helt ok, spec för priset jag gav. Tror det var runt 35-40 euro på PdB.
Drack den när jag lagade mat samt till forum-klassikern; chips med löjrom - givetvis med gräslök ist rödlök.
 

Skrutt

Medlem
Lite respons på helgens två rödvin. 'A Rina Etna Rosso 2014 tycker jag är en 90-poängare med både intensitet och balans. Med balans menar jag dels bra samspel mellan syra, frukt och tanniner men också att det "brända" inslaget är under kontroll och i jämförelse är det Black Stallion Cabernet Sauvignon 2013 som känns överdrivet bränd, torr, vaniljkletig och stabbig (men med hyfsad frukt) (84p) men så är jag inte någon fan av bastanta cabbar heller. Båda vinerna dekanterades strängt.

Divine Brut 2004 från Leclerc Briant satt som en smäck till kalvbräss. En kombo som transcenderar poäng.

God fortsättning!
 
Last edited:

Mmm

Medlem
Lite besviken på mina nyårsviner :(

Laville Haut-Brion 1994: Inte ett spår av oxidation men det finns en orenhet i vinet som kommer och går (ibland känner man det, ibland inte). Troligen lite smygkork som också drar ner intensiteten i vinet. Jag har ingen aning.

Armand Rousseau Clos de la Roche 2006: Jag köpte två flaskor ner de släpptes och drack den ena ganska fort efter släpp. Ungefär samma intryck som då trots åren. Grova tanniner (alla runt bordet gissade Barolo). Osar alkohol och kokosnöt. Det är inte obehagligt att dricka men med tanke på vad det är så är det en massiv besvikelse.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite besviken på mina nyårsviner :(

Laville Haut-Brion 1994: Inte ett spår av oxidation men det finns en orenhet i vinet som kommer och går (ibland känner man det, ibland inte). Troligen lite smygkork som också drar ner intensiteten i vinet. Jag har ingen aning.

Armand Rousseau Clos de la Roche 2006: Jag köpte två flaskor ner de släpptes och drack den ena ganska fort efter släpp. Ungefär samma intryck som då trots åren. Grova tanniner (alla runt bordet gissade Barolo). Osar alkohol och kokosnöt. Det är inte obehagligt att dricka men med tanke på vad det är så är det en massiv besvikelse.
Alltid trevligt att läsa när folk är missnöjda också. Ibland så kan man undra om gemene man någonsin blir besvikna med tanke på alla lovord man läser om vin på nätet. Men visst, det är roligare att skriva om roliga saker än tråkiga, men ur ett konsumentupplysningsperspektiv så behövs båda!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Armand Rousseau Clos de la Roche 2006: Jag köpte två flaskor ner de släpptes och drack den ena ganska fort efter släpp. Ungefär samma intryck som då trots åren. Grova tanniner (alla runt bordet gissade Barolo). Osar alkohol och kokosnöt. Det är inte obehagligt att dricka men med tanke på vad det är så är det en massiv besvikelse.
Trist utdelning! Men tror det kan vara en kombination av vingård och årgång. 2006 är en ganska "backward" och i min erfarenhet en rätt så dålig årgång på både rött och vitt i bourgogne.
Sen är väl Clos de la Roche en vingård som generellt är tanninrik och rustik och kräver sin lagring.
Mannen med riktig kunskap om Rousseau är väl @chambertin Vad tror du?
 

chambertin

Medlem
Trist utdelning! Men tror det kan vara en kombination av vingård och årgång. 2006 är en ganska "backward" och i min erfarenhet en rätt så dålig årgång på både rött och vitt i bourgogne.
Sen är väl Clos de la Roche en vingård som generellt är tanninrik och rustik och kräver sin lagring.
Mannen med riktig kunskap om Rousseau är väl @chambertin Vad tror du?
Jag har väl hyfsad koll på Rousseau fram till -99 men efter det noll tyvärr.
Med det sagt så brukar den precis som @Kostjan säger vara lite tvär som ung (10 år är ungt för nästan alla Rousseaus viner med undantag av kommunvinet då kanske) men med +15 år på rygg så brukar dom vara väldigt mjuka och eleganta men en bit ifrån mina favoriter från domänen som är Clos de Bèze, Chambertin, Clos Saint.Jacques och Ruchottes-Chambertin.

Själva tycker dom hos Rousseau att 15-25 år är optimalt för Clos de La Roche från årgångar liknande den som 2006.
http://www.domaine-rousseau.com/fr/millesimes/classement-millesimes.html
 

LeChat

Medlem
IMG_6926.JPG

Château de Beaucastel 2009

Förväntningarna på Beaucastel är höga men samtidigt har jag blivit mer skeptisk till Chateauneuf i allmänhet och vissa årgångar som t.ex. 2009 i synnerhet. Godbitarna är fina men många känns tunga och saknar en friskhet som jag uppskattar. Beaucastel är en sån här godbit. Friskt, elegant och balanserat. Här finns lagom mycket frukt och inga fat eller alkohol som ligger utanpå. Mycket gott!
 

LeChat

Medlem
IMG_6928.JPG

Château Saint-Pierre 2008

Det här vinet från St-Julien känns som ett bra matvin. Slankt, lite lättare i stilen med en bra syra. Vinet har börjat få lite mognadstoner men är fortfarande i en tidig fas. Känns som att årgång 2012 kan komma att bli något i den här stilen, hoppas på det i alla fall. Nyöppnad, bara luftad i glaset, så är den lätt att gilla även utan mat men med en stor ryggbiff till så blir det ännu bättre. :)
 
Toppen