Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ekdahl

Medlem
Visa bifogad bild 10138
2015 Louis Jadot Moulin-à-Vent Château des Jacques

Mörk, köttig och kryddig jordgubb- och körsbärsfrukt som har fått ligga och mogna i ett grustag efter ett sommarregn...

...därefter, stråk av halvmogna björnbär, grästuva, peppar, lakrits, rosor och kryddiga, nästan lite rökiga fat. Hög intensitet och koncentration, möjligen på gränsen till för mycket med tanke på den relativt späda kroppen. Viss tyngd och komplexitet. Ungefär medelfylligt med hög syra och ganska lätthanterad struktur.

Mycket Rhône-känsla. Struktur, kropp och slankhet som ett saftigt vin från norra. Aromkaraktäristik mer som södra, men ändå mycket beaujolais i slutändan. Ett vin helt i min smak. Kanske lite tillrättalagt och onödigt generöst för den trendkänsligaste hipstern, men jäkligt gott. (89p)
Finns också i 2011ans utgåva i BS för samma pris, helt ok årgång också. Prövade den i vintras med ungefär samma upplevelse som din plus lite mognadstoner.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2006 Châteauneuf-du-Pape Cuvée de mon Aïeu, Domaine Pierre Usseglio
Mognad i utseende, doft och smak! Angenämt men för mig kanske fortfarande för hög alkoholbeska? Vet inte varför jag är känslig för detta? Mycket (för mkt?) mineralitet och lite nätta tanniner. Doften säger peak el downhill, smaken säger annorlunda? Ganska gott men jag vet inte om detta är min grej? Dag 2 bättre men dricks lite svalare. Måste ju finnas potential kvar? Har några flaskor kvar. Spara eller inte?

2010 Chateau Tour Seran
Inget vin jag själv skulle köpa men den var en del av min frus avtackning när hon bytte jobb. Fasen! Detta är ju gott! Mycket svarta vinbär, annan mörk frukt, lite vanilj och kaffe. Sitter som en smäck till den spanska kossan. Lagom mjuka tanniner och en halvlång trevlig eftersmak. Måste definitivt kolla Bdx lite mer...
IMG_0042.JPG

LeChat

Medlem
IMG_7485.JPG

2013 Cascina Disa Dolcetto d'Alba

Vilket Capricciosavin! Till Capricciosans lätta smakare vill man ha ett lättare men ändå inget mesigt vattnigt vin. Den här Dolcetton och min hemgrillade pizza verkar ha äktenskapstycke. Smaker som gifter sig, fin matchning! Första gången jag gör pizza på grillen och verkligen inte sista! Alla pizzorna blev ungefär lika snygga;) Charmigt hemmagjorda och förmodligen de godaste pizzorna vi käkat!
IMG_7483.JPG

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 10143
2013 Cascina Disa Dolcetto d'Alba

Vilket Capricciosavin! Till Capricciosans lätta smakare vill man ha ett lättare men ändå inget mesigt vattnigt vin. Den här Dolcetton och min hemgrillade pizza verkar ha äktenskapstycke. Smaker som gifter sig, fin matchning! Första gången jag gör pizza på grillen och verkligen inte sista! Alla pizzorna blev ungefär lika snygga;) Charmigt hemmagjorda och förmodligen de godaste pizzorna vi käkat!
Visa bifogad bild 10144
Kul, måste testas!

Niclas

Medlem
Hej, min första post på forumet så ha förtröstan :)

Reggade mig för några veckor sedan och har sedan dess, med inspiration från Er, köpt en medium vinkyl, Riedel Shiraz, och hunnit fylla kylen med ett drygt 30-tal flaskor, mestadels Champagne, katalogiserade via Viniq.
Helt underbar hobby och nu när det är halv-fredag fick vi, jag och frun, korka upp en Clouet NV till grillningen av ryggbiff som serverades med nedanstående Clarendelle 2012.
Mina BDX-erfarenheter är närmast noll då det mestadels går röda Italienare hemma, men om jag ska försöka mig på en not så smakade vinet nog lite svenskt...
Ja, väldigt diskret och inget som stack ut, lite "mellanmjölk" och karaktärslöst. I och med detta var det inget som störde heller.
Vinet hade en underbar mörkröd färg med förvånansvärt mycket doft med tanke på dess lite tama karaktär. Hade säkert gjort sig gott med några år på rygg men jag kommer inte att köpa på mig fler.

IMG_5772.JPG

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej, min första post på forumet så ha förtröstan :)

Reggade mig för några veckor sedan och har sedan dess, med inspiration från Er, köpt en medium vinkyl, Riedel Shiraz, och hunnit fylla kylen med ett drygt 30-tal flaskor, mestadels Champagne, katalogiserade via Viniq.
Helt underbar hobby och nu när det är halv-fredag fick vi, jag och frun, korka upp en Clouet NV till grillningen av ryggbiff som serverades med nedanstående Clarendelle 2012.
Mina BDX-erfarenheter är närmast noll då det mestadels går röda Italienare hemma, men om jag ska försöka mig på en not så smakade vinet nog lite svenskt...
Ja, väldigt diskret och inget som stack ut, lite "mellanmjölk" och karaktärslöst. I och med detta var det inget som störde heller.
Vinet hade en underbar mörkröd färg med förvånansvärt mycket doft med tanke på dess lite tama karaktär. Hade säkert gjort sig gott med några år på rygg men jag kommer inte att köpa på mig fler.

Visa bifogad bild 10145
Varmt välkommen in i värmen och ner i fördärvet! :)

Niclas

Medlem
Varmt välkommen in i värmen och ner i fördärvet! :)

Tack så mycket !

Det ser ut som en displayhylla överst!

Korrekt, displyhylla överst i varje zon.
Inget jag prioriterade men dem flesta vinkylar jag tittade på var byggda för bdx-flaskor och därmed ont om plats mellan hyllplanen. Eftersom jag kommer att ha en del skumpa i dem hade det blivit för trångt.
Ett vinlagringsskåp med fast dörr var aldrig ett alternativ då skåpet står väl synligt hemma.

Niclas

Medlem
Vet faktiskt inte vad jag ska ha där.
Kylen är ny och först tänkte jag på dem fiiina vinerna, sedan tvärt om.
Men, dem som skall drickas snart ligger närmst till hands ( att gå och titta på och vänta på helgen ;) ). Skruvkork hade jag inte tänkt på innan och det är ju en lysande idé som jag tackar för.

Jag resonerar nog att jag vill smaka av viner jag tror jag ska bunkra av, även om dem då dricks unga. Inte så lätt när man är ny, men jag måste nog gå igenom "do´s and don´ts" innan jag vet vad jag kommer att vilja ha i framtiden.
Tills dess provar jag mig fram och samlar 08-or i bubbelvatten.

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev en heldag i Bacchus tecken igår. Redan vid lunch så hade jag ett inbokat möte med en barndomsvän som jag inte sett på minst 20 år. Vi hamnade på urmysiga Restaurang Atelier och deras soldränkta takterrass. Det blev en fullkomligt underbar eftermiddag med en stor dos nostalgi och gamla minnen. Konstigt att vi har låtit åren gå när vi trivs som handen i handsken tillsammans!

Lite enkel och god mat sköljdes ner med Stigbergs-ipa för att sedan få sällskap av lite funkigt naturvin i form av 2014 Matassa Vin de Pays des Côtes Catalanes Cuvée Marguerite. Jag måste erkänna att jag trodde att jag beställt ett rött vin. Slarvade med att titta tillräckligt noga i vinlistan. Gjort är gjort, det var bara att köra på. Blev inte direkt besviken, men nog kändes det lite väl kort i rocken för sitt pris. Funkiga cideraromer och fin komplexitet till trots så får det nöja sig med ett mediokert omdöme. (86p)

image.jpeg

Efter avslutad träff så bar det iväg till Göteborgs Vinkällare och en spontan byob med @Magnus L, @karl_ek, @chambertin, @Appel och några andra förmågor. Var redan från start i bra form så mina anteckningar blev skrala minst sagt. Största positiva överraskning var 2014 Blank Bottle Riesling Im Hinterhofkabuff. Lätt fatad riesling som påminner om de flesta vita vinstilar växelvis under kvällen. Oerhört komplext och fint nyanserat. Ett uns petroleum, persika, pinjenötter och honung. Ingen var särskilt nära att hitta rätt här givetvis även om riesling kom på tal den också och likaså Sydafrika som ursprung. Ett lysande vin #nittiplus.

Hela listan med favoriter denna kväll:

image.jpeg

Mattias Schyberg

Administratör
Hela listan med favoriter denna kväll:

Visa bifogad bild 10151
Hur var Cabassaou´n? Kan kanske få en hint om hur länge mina ska få ligga?
Mycket tät och lite knuten, men med underbar animalisk karaktär. Inte bombastiskt men klart av det fylligare slaget. Långtifrån peak med enbart begynnande mognad. 10 år är nog en ganska bra riktlinje, men det hade säkerligen varit drickbart även tidigare också.

Niclas

Medlem
Ännu en fantastisk smakbeskrivning signerad FW! :D
Vill du utveckla hur du menar så skulle det vara intressant!

Ja, lite mellanmjölk :). Alltså inget, absolut inget sticker ut, inget gör bort sig utan allt bara flyter ihopa, gärna beskrivet som lite menlöst men ändå ok, om du hajar.
Jag glömmer aldrig när vi köpte vår första kåk, typ 5 kedjehus som sitter med ytterligare 5 hus i 90graders vinkel.
Första sommardagen satt ALLA på sin egen veranda och grillade och förmodligen pratade om varandra.
-Vi skall inte synas, vi ska inte ta för oss, vi ska passa in, vi ska....

@Mattias S Hur smakade Bandolen ? Har den på veckans inköpslista.

ChristianB

DipWSET
Ja, lite mellanmjölk :). Alltså inget, absolut inget sticker ut, inget gör bort sig utan allt bara flyter ihopa, gärna beskrivet som lite menlöst men ändå ok, om du hajar.
Jag glömmer aldrig när vi köpte vår första kåk, typ 5 kedjehus som sitter med ytterligare 5 hus i 90graders vinkel.
Första sommardagen satt ALLA på sin egen veranda och grillade och förmodligen pratade om varandra.
Jag förstår precis vad du menar! Vissa viner är så typiska att de tappar all charm utan att för den skull vara dåliga på något sätt. "Tillrättalagt" kan man nog också säga. :)

Kul att du snöat in på vin i alla fall! Inspiration brukar inte vara svårt att få tag på här!

Mattias Schyberg

Administratör

@Mattias S Hur smakade Bandolen ? Har den på veckans inköpslista.
Bandolen smakade så här:

Mycket tät och lite knuten, men med underbar animalisk karaktär. Inte bombastiskt men klart av det fylligare slaget. Långtifrån peak med enbart begynnande mognad. 10 år är nog en ganska bra riktlinje, men det hade säkerligen varit drickbart även tidigare också.

Toppen