Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M

Mouton

Dagens lunch vin behöver verkligen inte skämmas för sig, mörkt murrigt med tyngdpunkt på blåa bär. Totalt otypiskt Italienskt med låga syror och med mognad. Dricks till en enkel bolognese.
image.jpeg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2016 Letiz Magic Mountain Rudesheimer Riesling trocken

Hoppsan! Jag fick visst en 2016 med mig hem, inte en 2015 som jag beställde. Ack så slarvigt av mig att inte kontrollera det.
Äsch. Gott ändå!

Doft av mestadels fläder och apelsin, lite krusbär och en söt touch som jag inte riktigt hittar, kanske honung?
Ganska låg alkohol, 12,5% vilket gör vinet väldigt lätt och elegant.
Syran är hög och man känner hur det drar längst kindbenet efter att man svalt första klunken. Lite som att bita i en citron. Jag gillar det skarpt! Viner som har hög syra och klarar av att bli välbalanserade med frukten är en fin kombo i min bok.
Smakerna är mestadels fläder och apelsin.
Torrt, krispigt, semi-lång finish.
Riktigt gott kallt! Det här är inte ett vin som jag tycker blir bättre med luft i glaset. Tycker nästan att vinet får en "svettig" smak när det stått i glaset i två timmar.

Mycket bra vin för 159kr, jag kommer att köpa fler.
89p.

IMG_1217.JPG
 

Magikern

Medlem
Chacra Cinquenta Y Cinco Pinot Noir 2015

Doft: dämpad örtig körsbärsdioft
Smak: Förvånansvärt fyllig faktiskt. Örter och toner av körsbär och hallon. Enbart 12.5 % alkohol faktiskt. Finns vissa brända toner jag inte gillar men helhetsmässigt är vinet bra. Mörkt för att vara en Pinot och druvtypiskt. Viss Burgundisk jordighet finns också. Syrlig och örtig eftersmak. Silkiga tanniner och diskret syra.

Svårt att säga hur det kommer att utvecklas men 90+ med mersmak för framtiden kan jag lugnt ge vinet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2014 Charles Joguet Chinon Les Petites Roches

God, men inte upphetsande. Tillrättalagd vinbärsfrukt med blåbärsris, ceder och ett uns jordigt gräs. Slankt och finstämt, men det händer inte så mycket mer. Visst, priset är ju inget som borde skapa höga förväntningar visserligen, men lite mer dammigt grus och sköna papriktoner hade jag gärna sett. Rimligt bra ändå, men knappast minnesvärt eller särskilt intressant. (86p)
 

matage

Medlem
Visa bifogad bild 10309
2014 Charles Joguet Chinon Les Petites Roches

God, men inte upphetsande. Tillrättalagd vinbärsfrukt med blåbärsris, ceder och ett uns jordigt gräs. Slankt och finstämt, men det händer inte så mycket mer. Visst, priset är ju inget som borde skapa höga förväntningar visserligen, men lite mer dammigt grus och sköna papriktoner hade jag gärna sett. Rimligt bra ändå, men knappast minnesvärt eller särskilt intressant. (86p)
Chinon är en vit fläck på kartan för mig och det enda jag kan minnas att jag druckit är just den där flaskan förra sommaren med nån vag notering att jag giillade den men vill ha "mer"..
Så - har du nåt roligare förslag på chinon på lager? ;)
 

Daniel A

Administratör
Chinon är en vit fläck på kartan för mig och det enda jag kan minnas att jag druckit är just den där flaskan förra sommaren med nån vag notering att jag giillade den men vill ha "mer"..
Så - har du nåt roligare förslag på chinon på lager? ;)

Tyvärr suger Bolaget extra hårt när det kommer till Chinon. Couly-Dutheil dyker upp ibland. Joguets vingårdsbetecknade viner är riktigt bra.

Försök hitta nått från Bernard Baudry
Baudry är svinbra. Olga Raffault är en favorit för mig. Vet inga bra inköpsställen alls för dessa, men är inte helt ovanliga på restauranger i Sverige.

"Stilen" finns ju också utanför just Chinon. Catherine & Pierre Breton i Bourgeil är bra grejer. I Saumur håller min husgud Domaine Guiberteau till. Och bara för att hålla liv i finewines.ses tradition av att rekommendera sagoviner så passar jag på att slänga ur mig: Clos Rougeard också. (Samtliga "finns" hos Rosforth & Rosforth i Köpenhamn, men det hjälper dig nog föga).
 
Last edited:

matage

Medlem
Tyvärr suger Bolaget extra hårt när det kommer till Chinon. Couly-Dutheil dyker upp ibland. Joguets vingårdsbetecknade viner är riktigt bra.

Baudry är svinbra. Olga Raffault är en favorit för mig. Vet inga bra inköpsställen alls för dessa, men är inte helt ovanliga på restauranger i Sverige.

"Stilen" finns ju också utanför just Chinon. Catherine & Pierre Breton i Bourgeil är bra grejer. I Saumur håller min husgud Domaine Guiberteau till. Och bara för att hålla liv i finewines.ses tradition av att rekommendera sagoviner så passar jag på att slänga ur mig: Clos Rougeard också. (Samtliga "finns" hos Rosforth & Rosforth i Köpenhamn, men det hjälper dig nog föga).
Tusen tack för tipsen.
Som en slump ska jag till Köpenhamn imorgon och bor inte långt ifrån Rosforthx2... men tyvärr bara handbagage den här gången :/
 

Daniel A

Administratör
Kolla Pompette, privatimport eller låda på SB.
Hur har jag missat detta? Tack för uppmärksammandet!

Tusen tack för tipsen.
Som en slump ska jag till Köpenhamn imorgon och bor inte långt ifrån Rosforthx2... men tyvärr bara handbagage den här gången :/

Om du har plats för en flaska hade jag tagit någon av Guiberteaus vingårdsviner (ligger väl mellan 2-300 DKK). Hoppas du ska trivas i världen av cabernet franc; inte många som vet att det är världens bästa rödvinsdruva. :ängel:
 

Magikern

Medlem
Recioto Le Guaite di Noemi 2008

Doft: Russin,plommon, brettiga mognadstoner och fikon, lovande och intressant. Lite utvecklad kvalitets Pomerol med lite russin på doften faktiskt.

Smak: Russin, torkade plommon och fikon i mängder. Bra sting och balans med lagom tanniner. Man märker att detta är ett vin som behöver den lagring det fått. Fylligt och rätt bra syra och en längd som varar flera minuter. Julkryddor och lakrits i mängder.

92 poäng utan tvekan och ett bra vin att prova om man tvivlar på att det finns bra Recioto på systemet till rimligt pris.
 
Toppen