Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

2011 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso
    Very young rascal but promising for the future.

Decanted for 4 hrs, not quite enough.
    Intense, yet light red color. Nose is young and tight, but still sporting beautiful (little old) roses, some darkness and wet lava rock.
    M+++ acids that pierce the fruit and creates a currently thin mid-palate. M+ tannin are hiding behind the fruit, making the wine seem unnecessarily watery and non-oomphy. The elderly woman's roses come in well on the palate that also sports minerality in a less than expected amount. Structurally close to a Syrah-based Côtes-du-Rhône.
    Too early for our tastes. Will go well with vinaigrettes and tomato-things.
    Two btls left, next one in 2016.
    Wife agrees on score but did not like it for the piercing acids and not enough concentration.
    At French restaurant Le Message (Gumyouji, Yokohama).

Anders Landström gillar detta.
  2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Två viner från Franska Vinlistan som låg och "skräpade".

2010 Domaine Arnoux Père & Fils Savigny-lès-Beaune Les Pimentiers Franska vinlistan beskrivning stämmer väldigt bra: detta överraskande goda vin.

Ett vin som går lite mot det lättare hållet och har tydlig årångskaraktär. Elegant vin med bra syra och fint , rent anslag. De dofter man förväntar sig av en Pinot, lite blommor. Bra medelfyllig smak och skön syra. Ett inte allt för komplext vin som är gott att dricka idag

2007 Domaine Gille Côte de Nuits-Villages Om Domaine Arnoux är årgångstypisk så är det här vinet det inte. Initialt är det ganska slutet och nästan lite beskt. Tar det åt sidan och ger det lite tid och ett annat vin öppnar upp sig. Köttiga toner ovanpå bären. Lite mer syra än jag förväntade mig I smaken, fortsatt beska men mindre dominerande då de andra smakerna öppnade upp sig. Bör nog lagras men för pengarna köper jag nog hellre (även om en annan stil) 2010an.

P1000165.JPG

3. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Egly-Ouriet VP deg 2007

Ek, väldigt mogna äpplen, katrinplommon och en hint av grape.
    Riktigt ljuvlig och en bra bomb.

MartinE och KockJohan gillar detta.
  4. gece

gece Man vänjer sig.

2010 Spy Valley Pinot Noir. Rejält syradriven, lätta tanniner, lite försiktig frukt (björnbär, hallon, lingon) och ek (vanilj) som tittar fram efter lite luft. Ganska lätt, men bra längd och fräsch känsla ger tokhög klunkabilitet.

Anders Landström gillar detta.
  5. sunqan

sunqan Vinös

Drack en Faustino I från 1981 (köpt på till SB i november) till kalvfile med klyftrotfrukter och chilibea. Rätt schysst kombo. Vinet doftar en hel del ek, men dilltonerna är väldigt tillbakadragna. Det känns att vinet är 30+, inte så det hunnit bli trött men jag har svårt att tro att det ska lagras så jättemycket till. Senare blev det en poggio salvia 2007 (brunello). Min första reaktion var hur lika de två vinerna var. Även om det var betydligt mer syra, tanniner och frukt i poggio, så fanns det mycket likheter. Hur 17 det gått till... en 30 år gammal riojagran reservation och en 6 årgammal brunello borde inte ha så mycket gemensamt.
    poggion är för övrigt ett rätt trevligt vin när man slötittar på tv en lördag, opretentiöst men ändå inte slätstruket.

6. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul! Jag fick detta blint av min hustru för några månader sedan. Hamnade i Bourgogne. Hittade inga uppenbara Rioja-markörer, men visst, när jag fick veta vad det var så kunde jag väl hitta något litet dillfrö. Blev grymt imponerad av att det var vid så god vigör. Tyckte inte det var uppenbart åldrat...men samtidigt lär det knappast utvecklas mer heller.

Last edited: 2 februari 2014
  7. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Spännande att du håller Vauzelle terme så högt ! :) - följdfråga på det;
    vilka är de tio bästa champagnerna anser du ?

Last edited: 3 februari 2014
  8. Anders Landström

För 199 på BS låter det som ett bra köp, eller?

9. Anders Landström

De 10 bästa jag druckit? Får tänka lite mer på det helt enkelt

Edit: Tog bort listan :)

10. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

För att du inte ska få smita undan frågan, gör jag det lite enklare för dig, de tio bästa champagnerna utan att räkna med årgångar?

11. Anders Landström

Det blir så tråkig lista. Samma som de flesta druckit, Krug, Salon, Selosse etc. Varför jag plockar upp en sådan som Vauzelle Terme och även L'Apotre är att de har något nytt och de är inte "labels" som alla redan känner till (förutom på forumet då :) )Det är egentligen inte så svårt. Det är klart att CdM 1979 är ett fantastiskt vin men jag blev mer överraskad av exempelvis Billecart-Salmon Grande Cuvée 1989. Välkänt vin men kanske från en lite "förbisedd" årgång.

KockJohan och MartinE gillar detta.
  12. gece

gece Man vänjer sig.

Stilmässigt tänker jag att den är rätt nära en bra Beaujoulais, så den känns väl hyfsat lagom prissatt. Gott iaf :)

13. Andreas

Andreas Medlem

Fan vad vi kommer sakna dig Pelle.

14. StefanAkiko

Det blev Bolgheri Superiore i afton.
    2008 Campo Al Mare Baia al Vento
    Merlot 90% och lika delar CF och PV.
    Dark ruby. Wine has LOTS of very fine sediment, so recommend standing the btl for some days before careful decanting.
    Nose is warm and rich, with muffled dark berries and a herbal and mineral component. Very napaesque, screaming of Merlot. Also speaks a slightly geriatric and tired nasal prose.
    On the palate this is much more sleek than the nose led us to expect. The M++ acids work well to make this Merlot like a firm handshake. Behind the fruit is a good portion of mature M+ tannins that to us was the finest building block of this wine. The wine enters in a merloty way, has a little glitch on the mid-palate and blooms for the end-game with dark fruits and fine herbal notes towards garrigue, but more sweet.
    We enjoyed this rather extracted btl very much thanks to 3-4 hrs decant. Married all courses except the squid-ink-pasta, where the combo brought out a bitter metallic taste.
    One btl to go, possibly 2016.
    Wife agrees on the score.
    At Italian 1 star restaurant, Honda, in Gaienmae (Tokyo).

15. Anders Landström

Var tvungen att följa upp med en 2008 Rafael Palacios Godello Louro do Bolo. Gyllengul som drar åt det mörkare hållet med en rökig doft. En hel del päron och mycket honung. Upplever samma lite feta smak som i As Sortes, en antydan till lite för mycket alkohol. Finns en komplexitet i smaken som jag inte blir helt klok då vinet å ena sidan direkt i munnen upplevs som ganska enkelt men efter ett tag så utvecklas allt mer smaklager och det lämnar efter sig en bra eftersmak. Behöver mycket luft så ska nog ligga ett antal år. Återigen en trevlig överraskning från ett för mig ganska nytt område.

16. StefanAkiko

2007 Chateau Lagrange (St Julien)
    Reste två frågor:
    Fråga 1: Varför dricker vi öht annat än bra Bordeaux?
    Jag dissar korta viner min hustru dissar viner med svag mid-palate. Svag mid-palate bekommer mig inte särskilt och korta viner stör inte min fru. Därför som våra poäng går isär här. Och därför våra poäng ofta går isär på Madiran-viner.
    Fråga 2: Kan man värdera mid-palate eller avslutningen högre? Eller tycker du de smäller lika?

2014-02-06 - I LIKE THIS WINE: 90 points
    Sumi ink lovers find a treasure here. Very young, splendid wine but finishing short. A great wine from this pesky vintage.

Nose filled the kitchen upon decant: Bordeaux earth, some oak and loads of sumi ink.
    In the mouth it is well balanced, filling out the mid-palate well but dying off early. Tannins are strong and acids are kept well inside our accepted boundaries. Lots of young fruit.

3 btls to go, next one ~2018.
    Wife: 92-93p.
    Enjoyed at rising star Cuscina Avrillo 13 in Azabu-Juban (Tokyo).

17. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag tycker att ett vin känns åt det kortare hållet om det saknar mitt, typ. Svårt det där med längd i vin. Låter dock som ett trevligt vin ni drack :)

18. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Kul att du tyckte om 2007:an, har en låda Lagrange -08 och vertikalt därefter men har än så länge lyckats hålla mig från att bryta upp och synda... Nu blir man ju förstås sugen på att bra glänta på locket lite försiktigt och se om det kanske är någon liten flaska som vill ut...

19. Anders Landström

Missade det här inlägget. Tack. Alltid intressant att få en överblick på det här sättet. Intressant att du hade en 1crus som bäst. Någon annan som var "favoriten" för kvällen @Gurto?

20. Anders Landström

Fortsätter min resa in i Godellos värld med en 2009 Rafael Palacios Godello Louro do Bolo. Naturligtvis väldigt lik 2008an men upplever den här årgången som bättre. Stramare och mer mineralisk både i doft och smak, mindre alkoholstinn, mer fokuserad och bättre koncentration. Ligger närmare bourgogne i struktur. Av de två den som har mest utvecklingspotential. Skulle ha druckit dem sida vid sida men det får bli en annan gång.

BarisMattsson gillar detta.

Dela sidan