Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
Chene Bleu Heloise 2007, 60% Syrah, 37% Grenache och resten Viogner. Mörkt blåröd färg, hög opacitet. Stor doft av mörka bär, plommon, björnbär, vanilj, en antydan av stall, blomsteräng och parfym (lätt att tro att man känner viognern men det är nog hjärnspöken). Balanserade tanniner och syra. Bombastisk frukt med röda vinbär, plommon, lite tobak och men en härlig lång eftersmak. Dag två lika bra som dag ett, ingen större utveckling. Klarar nog några års lagring till men inte så mycket mer om det inte kommer in i en annan fas. Tycke och smak 93 p, kvalitet 92 p. Gillar man fruktdrivna viner med stor doft är detta en klar rekommendation.
Ett underbart vin! Tog fram det för att se om frun kunde övertalas att köpa några 2010 och det gick som en dans, 2 st köptes in i helgen. 529 SEK/st känns faktiskt som prisvärt.
 

LeChat

Medlem
0DF47C56-6937-4A8E-8571-79A914430083.jpeg

2008 Nicolas Rossignol Volnay 1er Cru Clos des Angles

Den här har nog mått bra av tio år på flaska. Karaktären är lite rå och bångstyrig vid öppnandet. Här finns tydliga sekundära aromer och det är inget tvivel om att den hör hemma i Bourgogne. Detta är en PN som inte krusar eller vill behaga. Men så ger man den lite tid. Efter en stund får man en blick. Och en stund senare kan man skymta ett leende. Så har man bara lite tålamod och låter luften göra jobbet så får man ett lite sötfruktigt välkomnande till slut. Hade dock inga större förväntningar på vinet, helt ok men inte mer.
 

v_skogh

Medlem
Drack Delas Les Bessards 2009 för en vecka sedan. Ett vin jag hade stor förhoppning på. Efter ca två timmar på karaff hälldes det upp på glas.
Direkt på snoken massa bacon, jag tyckte klockrent Big Mac. I övrigt inga klassiska syrah-vibbar öht. Både smak och doft känns som det har en hinna över sig. Vissa trodde vinet va defekt.
Någon med erfarenhet eller input?
Borde jag sälja resterande flaskor? Parker diggade iaf vinet en gång i tiden (100 pp).
IMG_72351.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Helgens viner..
Fredag: 2015 Viñedos Bernabeleva Vinos de Madrid Navaherreros En tartar med tonfisk, avokado och pinjenötter krävde något matchande och då jag behövde något rött föll valet på denna 100% Garnacha. Sista flaskan och den bästa. Detta vin går från klarhet till klarhet. Påminner fortfarande om min mormors slånbärssaft. Blommig, fruktig näsa, aromatisk smak med fina tanniner. Ganska mycket PN känsla (vad jag nu vet om den?). 89p
Lördag: Stekt färsk bläckfisk med Morning Glory. Behövde något vitt att först koka bläckfisken i och det blev ett vin jag inte varit så förtjust i innan 2014 Palacios Remondo Rioja Plácet Valtomelloso Gillar inte Viura så där jättemycket men denna gången var det helt ok. Smör och popcorn. Kanske något överekat för stilen men ganska njutbart ändå. Även här sista flaskan och det blir inte fler. 86p
Söndag: Ryggbiff med svamp, sparris och sockerärtor. Kräver Syrah. 2014 Domaine des Lises Crozes-Hermitage equis Det här måste vara ett skolboksexempel på Syrah? Svart och vitpeppar i både doft och smak. Mycket frukt, fina tanniner. Klunkvänligt och gott! 89p
IMG_6542.JPG
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Direkt på snoken massa bacon, jag tyckte klockrent Big Mac. I övrigt inga klassiska syrah-vibbar öht. Både smak och doft känns som det har en hinna över sig. Vissa trodde vinet va defekt.
Påminner om den flaska vi hade på en BYOB som enligt en del var inne i en "tunnel". Det kan vara så i ditt fall med. Jag skulle spara flaskorna och prova igenom om ett par år.
 

v_skogh

Medlem
Påminner om den flaska vi hade på en BYOB som enligt en del var inne i en "tunnel". Det kan vara så i ditt fall med. Jag skulle spara flaskorna och prova igenom om ett par år.
Jo, jag har hört talas om denna tunnel. Ofta i samband med syrah. Dock har jag inte stött på det innan. Tycker iofs att denna flaska var mest konstig.
Well, time will tell.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 12638
2015 Montirius Vacqueyras Le Clos



Japp! Det här är ett vin som levererar mycket klass. Häftigt vin! Lätt grillat kött, lakritsrot, cigarrtobak, timjan, stall, sandelträ och björnbär följt av lagerblad, inpissad djurhud, salmiak, svartpeppar och rökigt te. Makalöst öppet och generöst trots en stram inramning med fin syra och lagringsdugliga tanniner. Lång fin smak med fokus och balans. Nästan lite spritz i avslutet. Fylligt, men långtifrån bombastiskt. Ett kap! Ett vin att bunkra upp lådvis av. (92p, minst!)
Mycket lovord här som helt säkert passar mina smaklökar perfekt så det tog inte lång tid att sabba mitt köpstopp :rolleyes: 4 flaskor inhandlade:)
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 12638
2015 Montirius Vacqueyras Le Clos



Japp! Det här är ett vin som levererar mycket klass. Häftigt vin! Lätt grillat kött, lakritsrot, cigarrtobak, timjan, stall, sandelträ och björnbär följt av lagerblad, inpissad djurhud, salmiak, svartpeppar och rökigt te. Makalöst öppet och generöst trots en stram inramning med fin syra och lagringsdugliga tanniner. Lång fin smak med fokus och balans. Nästan lite spritz i avslutet. Fylligt, men långtifrån bombastiskt. Ett kap! Ett vin att bunkra upp lådvis av. (92p, minst!)
Mycket lovord här som helt säkert passar mina smaklökar perfekt så det tog inte lång tid att sabba mitt köpstopp :rolleyes: 4 flaskor inhandlade:)

4 flaskor här med! :)
035F31B8-84E4-41BD-9A84-9B4AEA489308.jpeg
 

LeChat

Medlem
130F4750-7872-43AE-8DD4-E37016925C5A.jpeg

2015 Montirius Vacqueyras Le Clos

Jag hade tänkt att hoppa denna, men det hade ju varit dumt! Ungt och urläckert från södra Rhone. 2015 som sagt! Har för mig att innehållet är fifty-fifty Grenache och Syrah. Syrah dominerar i nuläget tycker jag. Känns som en korsning av den omtyckta 2013 Domaine Tempier Bandol och en 2015 Crozes-Hermitage av t.ex Alain Graillot. Recensionerna har varit mest positiva och jag kan bara hålla med. Det är väl nu ordet prisvärt lämpar sig?;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 12676
2015 Montirius Vacqueyras Le Clos

Jag hade tänkt att hoppa denna, men det hade ju varit dumt! Ungt och urläckert från södra Rhone. 2015 som sagt! Har för mig att innehållet är fifty-fifty Grenache och Syrah. Syrah dominerar i nuläget tycker jag. Känns som en korsning av den omtyckta 2013 Domaine Tempier Bandol och en 2015 Crozes-Hermitage av t.ex Alain Graillot. Recensionerna har varit mest positiva och jag kan bara hålla med. Det är väl nu ordet prisvärt lämpar sig?;)
:cigarr:

Klockren beskrivning!
 

john b

Medlem
20180312_191520.jpg


Gitton Père et Fils Sancerre les herses d'or 2002

Härlig färg!
Doft av mosade äpplen, honung och stendamm.

Smaken initialt väldigt väldigt fet. Min fru och jag kunde inte bestämma oss huruvida det var olja eller smör som vi skakade runt i munnen. Sedan tittade lite utspädd päronkonjak (xante) fram och lite syra tog tag i tungroten.
Eftersmaken var lång och torr, lite saliv rann till. Nästan tanninkänsla.

Sammantaget härlig doft, rätt tråkig i munnen. Tog fram en bit ost och då piggnade den till. Inget underverk dock. Får se hur den är imorgon.

Har två kvar, blir den inte bättre imorgon vetefan vad jag gör. Kanske har dem som reservviner att ta fram efter fördrink och huvudrätt samt kaffe. Till en mindre ambitiös ostbricka och fulla gäster liksom .



Edit: orkade inte vänta en hel dag.
Efter ordentlig luftning klart mer äpplen i början när man smakar. Nu som svag grogg på äppeljuice, xante och avslagen loka citron. Helt klart bättre.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
IMG_2596.JPG

2015 Jaboulet Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Drack det här vinet över tre dagar. Hände nästan ingenting med smak i munnen eller dofterna i glaset. Träplanka rakt igenom. Välgjort, absolut, men låt era flaskor ligga många år till för guds skull! Se mitt inlägg som en varning så ni inte behöver stilla eran nyfikenhet som jag gjorde. :D
 

Adamanko

Medlem
Visa bifogad bild 12683
2015 Jaboulet Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Drack det här vinet över tre dagar. Hände nästan ingenting med smak i munnen eller dofterna i glaset. Träplanka rakt igenom. Välgjort, absolut, men låt era flaskor ligga många år till för guds skull! Se mitt inlägg som en varning så ni inte behöver stilla eran nyfikenhet som jag gjorde. :D
Ajdå, gör att jag kanske inte hämtar ut mina tre beställda flarror... :O
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
clendenen murray.jpg

Efter tips från @Mattias Schyberg blev det en Petit Verdot från Jim Clendenen (Au Bon Climat):
2011 Clendenen Family Vineyards Petit Verdot "Bien Nacido Estate Plantings": doft av lavendel, grönt ceremonite, örter och viol. I smaken finns det också massor av lavendel, kombinerat med blyerts, cigarettaska, viol och fänkål. Frukten är tät och sval. Blyertsen och den svala frukten gör att man får klara Pauillac-vibbar, det saknas dock stall och faten är mycket lugna. 91p (bra tips @Mattias Schyberg)
2015 Andrew Murray Syrah Stolpman Vineyard: animalisk doft med drag av svartpeppar, liljekonvalj och blodpudding. Tät, mörk koncentrerad, sval och torr fikonfrukt. Animalisk: här finns både blod och rått kött. Sötlakrits, läder och mörk choklad. Fantastiskt tillgänglig för att vara så ung: massiv syra och frukt, sval, inga tanniner som bråkar. 92p Köpte tyvärr bara en flaska - det hade varit kul att prova den här om ~5 år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ajdå, gör att jag kanske inte hämtar ut mina tre beställda flarror... :O
Det finns sällan anledning att köpa vin med en förhoppning om att de blir bättre på sikt. Levererar inte ett vin i sin ungdom kommer det mest troligt aldrig bli riktigt bra. Varför chansa när det finns mängder med vin som levererar både i sin ungdom samt har potential att bli bättre med lagring?

Låt flaskorna vara och köp något riktigt gott istället!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Sitter på Combo Vinbar just nu och njuter av ett glas
2014 Delas Domaine des Tourettes, Hermitage
Frukt, choklad och lite peppar i näsan och smaken domineras av mörka bär, subtil ek och kokos ( samma sak?). Lite för hög syra men det får nog tillskrivas åldern. Insåg vid en check på CT att jag inte har en enda Delas! Måste åtgärdas! Jag njuter:p 90+
 

Pontus

Medlem
Sitter på Combo Vinbar just nu och njuter av ett glas
2014 Delas Domaine des Tourettes, Hermitage
Frukt, choklad och lite peppar i näsan och smaken domineras av mörka bär, subtil ek och kokos ( samma sak?). Lite för hög syra men det får nog tillskrivas åldern. Insåg vid en check på CT att jag inte har en enda Delas! Måste åtgärdas! Jag njuter:p 90+
Delas har verkligen ryckt upp sig sen ett antal år och levererar numera i alla årgångar och prisklasser. Även jag gillar denna.
 
Toppen