Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
Tack för en intressant recension! Kan du ge ex. på en nöt som är ”nötig åt timida mer beskedliga smakatunga nötter”? Det lät lite motsägelsefullt och just därför intressant.

Kul med referensdiskussion tycker jag!
Jag tänker t ex Paranöt ovan.

För mig har t ex hassel- och valnötter en bred tydlig distinkt djup smak.

Sen finns väldigt runda och, även orostade och osaltade, än mer tydligt runda och smöriga nötter med t ex Macadamianöt i spetsen.

Och sen finns det väldigt många nötter med en helt egen stil. Om man skriver den specifika nöten så vet alla vad man menar. Jordnöt, pinjenöt och cashewnöt t ex.
 

Trydebull

Medlem
nötig åt timida mer beskedliga smakatunga nötter”? Det lät lite motsägelsefullt och just därför intressant.
Jag ser nu att böjningsformen av adjektivet "beskedliga" har blivit felaktig. Det skulle ju stått "beskedligt" såklart. Det var kanske mer det du tyckte lät motsägelsefullt?
 

Skrutt

Medlem
Jag ser nu att böjningsformen av adjektivet "beskedliga" har blivit felaktig. Det skulle ju stått "beskedligt" såklart. Det var kanske mer det du tyckte lät motsägelsefullt?
Ja, då låter det mer som ”ganska smakfulla”. Det var svårt att föreställa sig hur ngt kan vara beskedligt och smakfullt samtidigt, men jag grunnade på om beskedlig var en antonym till skarp (eller distinkt som du skrev i ditt första svar), och då kunde jag greppa det. Beskedlig(a) blir då ungefär som ”rund” i ditt första svar.

På frågan om nötigheten i rieslingen var antingen lite tunn och mesig eller också rund är väl svaret då sammanfattningsvis det förstnämnda?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag och sambon tog en jobbvecka nere i Malaga och passade på att testa lite lokala vinproducenter från Malagas omnejd!

Fick tyvärr endast med ett av vinen på bild!

2010 Bodegas Morosanto Serranía de Ronda Lunera
Kraftig doft av mörka bär och frukt, vilket känns av i den oerhört generösa fruktigheten som finns i smaken. Strävt som bara den, men med en trevlig ton av körsbär, björnbär och blåbär. En trevlig och lite annorlunda fikonsötma går att förnimma. Det är första gången för mig som jag dricker ett vin från Malaga-regionen och jag gör det gärna igen. Nästa gång får dock fruktigheten vara lite mer dämpad och elegant. Inköpt på en liten trevlig lokal vinbutik i Torre del Mar.
87p

dpoR3uj.jpg
 
M

Mouton

Jag och sambon tog en jobbvecka nere i Malaga och passade på att testa lite lokala vinproducenter från Malagas omnejd!

Fick tyvärr endast med ett av vinen på bild!

2010 Bodegas Morosanto Serranía de Ronda Lunera
Kraftig doft av mörka bär och frukt, vilket känns av i den oerhört generösa fruktigheten som finns i smaken. Strävt som bara den, men med en trevlig ton av körsbär, björnbär och blåbär. En trevlig och lite annorlunda fikonsötma går att förnimma. Det är första gången för mig som jag dricker ett vin från Malaga-regionen och jag gör det gärna igen. Nästa gång får dock fruktigheten vara lite mer dämpad och elegant. Inköpt på en liten trevlig lokal vinbutik i Torre del Mar.
87p

dpoR3uj.jpg
Den utsikten va helt klart mer attraktiv än min, typ målgången i Mora....
 

Trydebull

Medlem
Det var svårt att föreställa sig hur ngt kan vara beskedligt och smakfullt samtidigt,
Ok, nu förstår jag.
Jag har inte skrivit "smakfullt" utan "smaktungt". Så med "beskedligt smaktungt" menade jag, på kanske mer begriplig svenska, att nötigheten inte var alls påtaglig.

På frågan om nötigheten i rieslingen var antingen lite tunn och mesig eller också rund är väl svaret då sammanfattningsvis det förstnämnda?

Precis så!

Nu är väl nötighet inte det första man tänker på i en torrare riesling, men med ett halvt dygn luft fanns det ändå en observationsbar ton av det!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Herregud vilken kväll med extra allt hos @chambertin igår! Det är bara att ödmjukt buga och bocka all generösitet! :)

Senaste upplagan av Damien Hugot Rosé är en champagne helt i min smak med utmärkt intensitet och finfina toner av grapefrukt, smultron, krita och persika. Läckert!

3B3ACAC1-00DA-4588-8E80-5F2FE48423C1.jpeg


Två vita viner därefter. En snorbra, intensiv och läcker bourgogne med lätt tropisk frukt, popkorn och sötlakrits samt en aningen kufig kanariefågel gjord på malvasia aromatica. Fyllig och mjuk med drag av spiskummin och korianderfrön. Riktigt kul dynamisk duo, men det var ingen tvekan om vilket vin som tog för sig bäst. ;)

02085717-92C5-4754-AFC9-8AC11E5C80EB.jpeg

2008 Henri Boillot Meursault 1er Cru Charmes – 2015 Llanos Negros La Palma La Batista

Vi gick vidare till rött och fem läckerbitar.

Barolo av modernt snitt med klassiska drag som nätt och jämt påbörjat sin resa till mognad. Hur god som helst och fånigt kvalitativ!

68034051-0D85-45A6-850F-E6255EB5C9C2.jpeg

2007 Domenico Clerico Barolo Ciabot Mentin

En mycket mogen och avrundad aussie-shiraz. Mycket tomatsalsa, nypon och, efter avtäckning, lätt chark och tjära. Udda och småskumt, men gott. Det behövdes många ledtrådar för att hitta rätt här.

64989810-7D97-49DC-B5E4-184E7EC3A56C.jpeg

1998 JJ Hahn Shiraz Nineteen Fourteen

Ännu en kanariefågel av läckert, reduktivt slag. Kommentarer om avlopp dök snabbt upp, men med lite luft kommer köttiga, oljiga och bäriga inslag fram. Som en bättre, kryddig beaujolais med en funkig tvist. Jag gillar det här väldigt mycket!

3C6B9B88-6067-41B7-938A-6C1E332B5D2D.jpeg

2017 Suertes del Marqués Valle de la Orotava El Chibirique

Yppig, kraftfull och snorbra jänkarpinot med mosade hallon och körsbär i kubik och snygga fat. Läckert!

CED53964-8C4F-4E43-8D22-4EC4737F2D21.jpeg

2015 Anthill Farms Pinot Noir Comptche Ridge Vineyard

Sydafrikansk syrah av okänt slag för mig. Lätt brända pinjenötter, salmiak, peppar och chark. Mycket gott och lovande!

AFE1F963-5E4B-4EED-9D16-E595C3283F52.jpeg

2014 Leeuwenkuil Family Vineyards Syrah Heritage Series

Avslutning med klass!

Syrlig och klassisk mosel med relativt lite sötma för att vara auslese och en helt magisk sauternes som nog når topp-tre av mina absolut bästa sauternes-upplevelser någonsin! Yquem -96 var nog aningen bättre, men som jag ser saken blir inte sauternes mycket bättre än så här! Saffran, vanilj, marsipan, pomerans, honung och aprikos. Ja, ni kan det där! :)


19F888FF-87AF-4155-8DE9-C38C52135273.jpeg

1992 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Auslese


EE6A61EB-6A4B-47AF-ADAB-5E1F5BBB4562.jpeg

2007 Château de Fargues
 

Vingubben

Medlem
1C08B30C-6AD6-49E0-8FE9-E7871A935D38.jpeg

Domain Ilarria, Cuvée Bixintxo 2013

60% Tannat, 25% CF och 15% CS. Fikon, jordgubbar och choklad i doften. Ordentligt med peppar och mörka bär i smaken och en riktigt lång eftersmak med ordentliga tanniner. Saknar lite kropp för att vara fantastisk men ett riktigt bra vin från en för mig oprövad region. Kul med överraskningar. Kommer att klara flera år i källaren men har man inget emot tanniner så har det balansen för att uppskattas redan idag. 91p.
 
Trådskapare
A
WhatsApp Image 2019-02-24 at 15.00.50.jpeg

Comm. G. B. Burlotto 2013 Monvigliero

100% Nebbiolo. Vad kan man säga, fantastiskt gott idag. typiska nebbiolomarkörer, söta körsbär, apelsin, rosenblad, tryffel, läder. Smak, mycket frukt med en syra och tanninrikedom (bra bett långt upp i gommen) i ett mycket välbalanserat paket. som avrundas med en lätt smak av balsamvinäger Otroligt komplext och en smak som hänger kvar länge i munnen. Lång positiv utveckling framför sig samtidigt som det är lättdrucket, en paradox jag vet men det här vinet kombinerar båda.. Önskar jag hade i källaren då ett återbesök om 10 år eller så lär vara en än större upplevelse.
 
Last edited:
Lite bilder och korta noter av flightvinnarna från en mycket trevlig BYOB i fredags.

mousserande flight.png

Från den mousserande flighten är min vinnare R&L Legras Saint Vincent 2008 (mitt vin). Ung naturligtvis men relativt tillgänglig redan efter 30 min i glaset. Hög syra, bra mousse, tydliga mineraltoner, en hel del apelsin och tropisk frukt. Mycket bra!
91P(++)

Taittinger 2013: 88P

vit flight.png

I den vita flighten presterade samtliga viner mycket bra! Min vinnare blev dock Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet 2001. Jag var helt fel ute i min gissning om vad det var men icke desto mindre var det för jäkla bra. Välintegrerad fin syra, smörpopcorn, hjortronsylt och en del oxidativa drag. Full mognad. 93-94P

Domaine des Croix - Corton Charlemagne Grand Cru 2012: 92P
Kistler - Sonoma Coast Les Noisetiers 2008: 91P

röd flight.png

Först och främst, vin 2 och 3 ovan är samma vin. Detta har jag nog aldrig varit med om tidigare i en blindprovning. Nog för att jag på smaknoten för vin 3 skrev "påminner mycket om vin nr 2" så vill jag ändå påstå att stora skillander fanns, ett bevis på flaskvariation!

Klar vinnare i denna flight blev för mig Tout Pres 2015 av by Farr. I sällskapet var mer än hälften inne på att detta var en Cab Franc. Jag kan förstå detta i doften då många av de druvtypiska Cab F dragen infann sig. Själv lyckades jag dock pricka rätt druva (även en blind höna kan hitta rätt ibland). Beträffande ålder var jag dock ute och cyklade, var alldeles övertygad om att detta var gammalt. Tegelbrunt i färgen, viss jordighet, tobak och lingon, medel syra. Sitter ihop oerhört snyggt! 93P

Terre di Leone - Amarone della Valpolicella Classico 2009 (x2): 87P
Dominio del Aguila Reserva 2014: 90P(++)

söt flight.png


I den avslutande flighten hittade jag mitt WOTN i Marcel Deiss GC SGN Schoenenbourg 1989. Wow vilket vin! Var helt ute och cyklade på druva. Riesling kändes uteslutet bara av att titta på färgen (vin 2 på bilden nedan). Här finns en viss syra men kändes aningen låg för att vara en Riesling. Detta är ett vin man inte gärna inte vill dricka upp, utan bara sitta och dofta på hela kvällen. Mycket mandel, russin och aprikos. En explosion av smaker i munnen i perfekt balans. 95P

Chateau Suduiraut 1999: 89P

söta glasbild.png
 
Last edited:

fxr

Medlem
20181231_213401.jpg

1966 Jackmann & Co. Drack bland annat denna på nyår. Inte mycket bubblor kvar. Mycket cherry toner, riktigt gott.

20190223_212328.jpg

NV Haton & Filles(fd Fils) Solo de meunier. Druckit ett par av denna sista tiden. Kul att testa något med bara pinot meunier. Luktar och smakar päron saft/cider.

20190214_182128.jpg

1964 Château d'Yquem Ygrec. Inte druckit ännu. Spännande med tanke på åldern.
 

fxr

Medlem
Willi Schaefer - Graacher Domprobst Riesling Kabinett -17.
Art nr: 96073 (åter i lager 2019-02-21)

Färg: Ljus ljus vit, känns ung redan vid första anblick.
Näsa: Doften tar mig bort till en varm sensommardag, mitt på ängen full av prästkragar och fläderblom. En hint av honungsdoft smyger sig på.
Mun: DÄR kom det! Vilken jävla saft detta är! Sötman, balansen och den låga syran gör sig närvarande direkt vid första swirlen i mun. Fortsatt på tungan med torkad ananas, kiwi och stjärnfrukt, och en lååång eftersmak.
Jag skulle säga drick nu och njut, skit i lagringspotential... för alla mina 6 flaskor kommer vara uppdruckna i sommar ändå
Visa bifogad bild 15891

Tror inte det var inte så längesen jag köpte årgång 2016 av denna i något små parti. Kan jag med gott samvete ta ut dem också tycker du?
 

Pontus

Medlem
Tror inte det var inte så längesen jag köpte årgång 2016 av denna i något små parti. Kan jag med gott samvete ta ut dem också tycker du?
De är goda nu och om 30 år. Det skiljer dock en hel del på ett barnarov och en åldring. Den förstnämnda är elegant och piggelinig med hög syra och spritsig munkänsla, den sistnämnda är tyngre med petroleumtoner och helt integrerad (och nedtonad) syra. Båda är ljuvliga att dricka väl kylda en varm sommarkväll.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tror inte det var inte så längesen jag köpte årgång 2016 av denna i något små parti. Kan jag med gott samvete ta ut dem också tycker du?
Enligt mig skulle jag låta -16 ligga en stund till så jag tyckte den var en aningens lätt och inte helt balanserad än, dock ändå god.
 

fxr

Medlem
De är goda nu och om 30 år. Det skiljer dock en hel del på ett barnarov och en åldring. Den förstnämnda är elegant och piggelinig med hög syra och spritsig munkänsla, den sistnämnda är tyngre med petroleumtoner och helt integrerad (och nedtonad) syra. Båda är ljuvliga att dricka väl kylda en varm sommarkväll.

Tackar för den målande beskrivningen. Petroleumtonerna och nedtonad/integrerad syra brukar jag föredra(tror jag, urvalet har varit relativt begränsat.) och var tanken jag hade när jag mer eller mindre spontant köpte dessa. Det blir nog bra detta.
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 15960
Comm. G. B. Burlotto 2013 Monvigliero

100% Nebbiolo. Vad kan man säga, fantastiskt gott idag. typiska nebbiolomarkörer, söta körsbär, apelsin, rosenblad, tryffel, läder. Smak, mycket frukt med en syra och tanninrikedom (bra bett långt upp i gommen) i ett mycket välbalanserat paket. som avrundas med en lätt smak av balsamvinäger Otroligt komplext och en smak som hänger kvar länge i munnen. Lång positiv utveckling framför sig samtidigt som det är lättdrucket, en paradox jag vet men det här vinet kombinerar båda.. Önskar jag hade i källaren då ett återbesök om 10 år eller så lär vara en än större upplevelse.
Låter frestande och väldigt gott.
Har inga Monvigliero -13 tyvärr men några -10, -11 och -14 ligger och väntar.
Såg att BaroloBrunello har Monvigliero -14 och Acclivi -13 kvar och att det fnns några Monvigliero-10 hos Wein-Diehl också.
Inte så värst många år sedan som Burlotto passerade ganska obemärkt förbi på marknaden och hos bl.a Atomwine så brukade nysläppta viner finnas kvar ganska länge men det är ett minne blott numera.
 

Trydebull

Medlem
Jag och sambon tog en jobbvecka nere i Malaga och passade på att testa lite lokala vinproducenter från Malagas omnejd!

Fick tyvärr endast med ett av vinen på bild!

2010 Bodegas Morosanto Serranía de Ronda Lunera
Kraftig doft av mörka bär och frukt, vilket känns av i den oerhört generösa fruktigheten som finns i smaken. Strävt som bara den, men med en trevlig ton av körsbär, björnbär och blåbär. En trevlig och lite annorlunda fikonsötma går att förnimma. Det är första gången för mig som jag dricker ett vin från Malaga-regionen och jag gör det gärna igen. Nästa gång får dock fruktigheten vara lite mer dämpad och elegant. Inköpt på en liten trevlig lokal vinbutik i Torre del Mar.
87p

dpoR3uj.jpg
Var tvungen att bikta min okunskap - letade en bra stund (nåja, tio minuter i varje fall...) efter hur släktbanden mellan Rondo och Ronda såg ut innan jag inser att jag försöker jämföra en ganska vanlig druva i Svenskt klimat med en hel syd-spansk liten by... Ridå.
 

tobbe81

Medlem
Styrde upp en middag i lördags och tog med mig vin således också
Zind Humbrecht pinotgris 2015 serverades till lax och tonfisktartar med kokos caviar
Fösta gången jag dricker just detta vin jag tog inga noter men jag kommer ihåg att jag gillade smörigheten och den låga syran trots 13% alkohol halt
IMG_20190223_192759_520.jpg

Kvällens röda till den 60dagars hängmörade clubsteak med tomat och burratta sallad

IMG_20190223_211607_003.jpg

Till ostbrickan
Jonathan didier pabiot pouilly fume 2016
Så typisk som en hög kvalitét sauvignon Blanc ska smaka inget att klaga på här bara +++++
IMG_20190223_220558_028.jpg
 
Toppen