Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ekdahl

Medlem
Tillbringade en trevlig kväll igår på Thörnströms Kök med en upplevelse som motsvarar stjärnstatusen. De lyckades verkligen med fina matupplevelser på i grunden ganska enkla råvaror.

Hade studerat vinlistan i förväg och kände mig övertygad om att hoppa vinpaket då det finns en hel del intressant, några med riktigt bra priser också. Valet föll till slut på 2004 Bruno Paillard Brut Assemblage och 2010 Sadie Family Columella

IMG_0316.jpg

Paillard var mycket fin men oväntat ungdomlig med tanke på att den var deggad i mars 2012. Mycket citrus med kolaremmar och lite skogsvegetation nere i djupet. 90 p.
Columella var helt underbar med ena benet med begynnande ålderstecken och andra benet med fin nyanserad frukt. Mycket kontemplativt vin. 93 p. Grymt pris också på 995 kr (2016 kostar 849 kr på SB), fördelen med bra restauranger med källare som köpt på sig när det var billigare.

Avslutade kvällen på Juan Font vinbar och provade igenom en del nya Spanien, bl.a. en Bobal Gran Reserva från 2001 som var hur ungdomlig, fruktdriven och fin som helst. Inga bilder och noteringar från det dock.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tillbringade en trevlig kväll igår på Thörnströms Kök med en upplevelse som motsvarar stjärnstatusen. De lyckades verkligen med fina matupplevelser på i grunden ganska enkla råvaror.

Hade studerat vinlistan i förväg och kände mig övertygad om att hoppa vinpaket då det finns en hel del intressant, några med riktigt bra priser också. Valet föll till slut på 2004 Bruno Paillard Brut Assemblage och 2010 Sadie Family Columella

Visa bifogad bild 16033
Paillard var mycket fin men oväntat ungdomlig med tanke på att den var deggad i mars 2012. Mycket citrus med kolaremmar och lite skogsvegetation nere i djupet. 90 p.
Columella var helt underbar med ena benet med begynnande ålderstecken och andra benet med fin nyanserad frukt. Mycket kontemplativt vin. 93 p. Grymt pris också på 995 kr (2016 kostar 849 kr på SB), fördelen med bra restauranger med källare som köpt på sig när det var billigare.

Avslutade kvällen på Juan Font vinbar och provade igenom en del nya Spanien, bl.a. en Bobal Gran Reserva från 2001 som var hur ungdomlig, fruktdriven och fin som helst. Inga bilder och noteringar från det dock.
Snorbra pris för Columella!
 

Pontus

Medlem
Det kan tänkas stämma in, då jag inte är en van vinprovare utan dricker mycket för nöjets skull. Den är åtminstone sjukligt god och syran är nog helt enkelt rejält inbäddad redan idag. :)
Drack denna igår, och skulle snarare säga att syran är skyhög och absolut ej integrerad. Jag har aldrig upplevt sån syra i någon tidigare årgång. Och då är ändå frukten massiv. Detta är ett grymt lagringsobjekt!!!
 

LarsW

Medlem
Vingodis när det är som bäst! :p

Har sagt det förut... dessa viner gör mig lycklig på precis alla sätt! Och är nog den enda typen av vin som klarar det inklusive champagne. Mina första vinupplevelser var i Moseldalen. Nu snart 30 år senare framkallar de fortfarande det där härligt barnsliga lyckoruset som inte behöver analyseras i detalj utan bara upplevas...

Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett 2017
Denna är mer tillgänglig från dag 1 än vad 2016 var.
I doften är det ananas, citron, gråsten, visst känner man petroleum men inte så mycket och man anar en sötma.
I smaken har vi en duktig syra från citron, inte överväldigande men klart framträdande. Det är ananas, burkpersika och andra stenfrukter. Karamelliserat limeskal. Nyregnad grusväg och rostfria spikar. En härlig oljig besk känsla som att bita i ett citrusskal. Sötman är lagom diskret och döljs nog lite av syran. Eftersmaken är förvånande torr i karaktären.
Mums!

Klarar nog att lagras men jag älskar mina kabinetter unga så får se om jag har karaktär nog till det...

Detta är väldigt mycket drickglädje för pengarna!
90p
thumbnail_20190303_144352.jpg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Drack denna igår, och skulle snarare säga att syran är skyhög och absolut ej integrerad. Jag har aldrig upplevt sån syra i någon tidigare årgång. Och då är ändå frukten massiv. Detta är ett grymt lagringsobjekt!!!
Du ser vad man upplever flaskorna olika! Charmen med vin och champagne! :D
 

Pontus

Medlem
Vingodis när det är som bäst! :p

Har sagt det förut... dessa viner gör mig lycklig på precis alla sätt! Och är nog den enda typen av vin som klarar det inklusive champagne. Mina första vinupplevelser var i Moseldalen. Nu snart 30 år senare framkallar de fortfarande det där härligt barnsliga lyckoruset som inte behöver analyseras i detalj utan bara upplevas...

Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett 2017
Denna är mer tillgänglig från dag 1 än vad 2016 var.
I doften är det ananas, citron, gråsten, visst känner man petroleum men inte så mycket och man anar en sötma.
I smaken har vi en duktig syra från citron, inte överväldigande men klart framträdande. Det är ananas, burkpersika och andra stenfrukter. Karamelliserat limeskal. Nyregnad grusväg och rostfria spikar. En härlig oljig besk känsla som att bita i ett citrusskal. Sötman är lagom diskret och döljs nog lite av syran. Eftersmaken är förvånande torr i karaktären.
Mums!

Klarar nog att lagras men jag älskar mina kabinetter unga så får se om jag har karaktär nog till det...

Detta är väldigt mycket drickglädje för pengarna!
90p
Visa bifogad bild 16035
Tycker syran överskuggade typ det mesta, även om den bakomliggande frukten (som ändå är relativt tung) var där. Potentialen är enorm, en absolut toppårgång för detta vin. Men jag skulle knappast kalla den tillgänglig nu, och då är jag ändå torsk på syra i allmänhet.
 

chambertin

Medlem
Vingodis när det är som bäst! :p

Har sagt det förut... dessa viner gör mig lycklig på precis alla sätt! Och är nog den enda typen av vin som klarar det inklusive champagne. Mina första vinupplevelser var i Moseldalen. Nu snart 30 år senare framkallar de fortfarande det där härligt barnsliga lyckoruset som inte behöver analyseras i detalj utan bara upplevas...

Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett 2017
Denna är mer tillgänglig från dag 1 än vad 2016 var.
I doften är det ananas, citron, gråsten, visst känner man petroleum men inte så mycket och man anar en sötma.
I smaken har vi en duktig syra från citron, inte överväldigande men klart framträdande. Det är ananas, burkpersika och andra stenfrukter. Karamelliserat limeskal. Nyregnad grusväg och rostfria spikar. En härlig oljig besk känsla som att bita i ett citrusskal. Sötman är lagom diskret och döljs nog lite av syran. Eftersmaken är förvånande torr i karaktären.
Mums!

Klarar nog att lagras men jag älskar mina kabinetter unga så får se om jag har karaktär nog till det...

Detta är väldigt mycket drickglädje för pengarna!
90p
Visa bifogad bild 16035
Håller med fullt ut att bra Mosel (söta som torra) är fantastiskt mkt drickglädje.
Nu verkar ju många dessutom ha kommit lite i kölvattnet på alla bra GG från Nahe, Rheinhessen och Rheinpfalz m.fl så det är ju bara att tacka och ta emot.
Drack den här skönheten för några veckor sedan och det kändes lite som vinernas svar på evig ungdom.
Lite lätt för att vara en Auslese men ack så elegant och balanserad.
IMG_1371.JPG
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Schysst vinkväll igår.
Mellanbror och lillebror Aguila.
2013 Dominio del Aguila Reserva 6 timmar i karaffen fick denna. Full med vanilj och choklad. Mörk frukt. Bra syra och massiva tanniner. Mycket bra balans. Ett riktigt bra vin! Fortfarande ung. 2014:eek:rna får nog ligga några år till om jag kan hålla mig. 94+
2016 Pícaro del Águila PnP. Som ovan fast "mindre". Full med mörka frukter, vanilj och cigarraska. Balanserat. Klart tillgänglig trots sin ungdom. Mycket bra! 90+
IMG_3054.JPG
 

LeChat

Medlem
E57A5C8E-C19B-46E5-8917-AEA331CE3D1F.jpeg

2012 Château Larrivet-Haut-Brion

Drack detta vin senast för ett år sedan och var då glad över tillgängligheten hos detta vin. Eftersom jag inte har en källare full av äldre årgångar så är det härligt med bordeauxer som har ett tidigt drickfönster. De lite bättre slotten från 2012 får ligga ett tag till men många av de enklare som jag druckit funkar fint redan och kan nog med fördel drickas tidigt. 2012 har inte materialet för att kunna hålla länge som t.ex 2005, 2009 eller 2010. Men sämre lagringspotential betyder ju inte att årgången är dålig. Man får anpassa sitt lagrande/ drickande efter årgången.

Kvällens 2012a har bra balans, vilket gör det klunkvänligt. Mörk, lite torr frukt, fattoner med lite ekbeska, läder och skoputs.
God bordeaux som nog ska drickas de närmsta åren om man vill att det ska finnas lite liv kvar i frukten.
 

Gradin

Medlem
Avslutar helgjour med något jag alltid brukar gilla och passar på med den nya årgången 16.
Doften är som den brukar med viss syltighet,jordgubbar,körsbär,pepprighet.
Däremot smaken känns lite annorlunda, upplever denna lite mer än vanligt fatad och känner av en viss obalans i detta unga stadie, kan vara flaskvariation eller annat som spelat roll, bortsett från eken väldigt god.
88-89p
15516372493517295184611251332287.jpg
 

Rexel

Medlem
2013 Cavallotto Barolo Bricco Boschis
Ung, Javisst, men ack so god:)
Lavendel, söt lakrits, blommor, lite tjära.
Bra balans, lite vresig dag 1, men nu dag 2 riktigt god, toort , men fint avslut och skön munkänsla. Precis så som jag vill ha mina Barolos.
En så där 91-93P och lovar gott för framtiden.
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 16038
2012 Château Larrivet-Haut-Brion

Drack detta vin senast för ett år sedan och var då glad över tillgängligheten hos detta vin. Eftersom jag inte har en källare full av äldre årgångar så är det härligt med bordeauxer som har ett tidigt drickfönster. De lite bättre slotten från 2012 får ligga ett tag till men många av de enklare som jag druckit funkar fint redan och kan nog med fördel drickas tidigt. 2012 har inte materialet för att kunna hålla länge som t.ex 2005, 2009 eller 2010. Men sämre lagringspotential betyder ju inte att årgången är dålig. Man får anpassa sitt lagrande/ drickande efter årgången.

Kvällens 2012a har bra balans, vilket gör det klunkvänligt. Mörk, lite torr frukt, fattoner med lite ekbeska, läder och skoputs.
God bordeaux som nog ska drickas de närmsta åren om man vill att det ska finnas lite liv kvar i frukten.
Självklart kan jag inte hålla mig från att kommentera, Bdx skall alldrig drickas på frukt, utan alltid på mognadstoner. Och där är inte den enklaste 12:a än på flera år;) som regel, medelmåttig årgång 12-15 år, bra årgång 15-20 år. Dålig årgång, undvik (exempel -2013, 2002)
Ett riktigt bra slott, lägg på 7-10 år. Men smaken är som baken, och det är ju det roliga med vin (bland annat)
 
Last edited by a moderator:

LeChat

Medlem
Avslutar helgjour med något jag alltid brukar gilla och passar på med den nya årgången 16.
Doften är som den brukar med viss syltighet,jordgubbar,körsbär,pepprighet.
Däremot smaken känns lite annorlunda, upplever denna lite mer än vanligt fatad och känner av en viss obalans i detta unga stadie, kan vara flaskvariation eller annat som spelat roll, bortsett från eken väldigt god.
88-89p
Visa bifogad bild 16039
Den är lite ung som du själv skriver. Jag drack den över två dagar och tycker att den levererade som förväntat. Jämn och bra kvalitet. Ett säkert kort. Bäst dag två. Fick lite vibbar av Marimar Estate La Masia.
 

LeChat

Medlem
Självklart kan jag inte hålla mig från att kommentera, Bdx skall alldrig drickas på frukt, utan alltid på mognadstoner. Och där är inte den enklaste 12:a än på flera år;) som regel, medelmåttig årgång 12-15 år, bra årgång 15-20 år.
Ett riktigt bra slott, lägg på 7-10 år. Men smaken är som baken, och det är ju det roliga med vin (bland annat)
Du har säkert mer erfarenhet än jag och kan absolut ha rätt i detta. Så jag sparar de bästa i varje årgång och dricker de enklare eftersom jag finner dessa definitivt njutbara.
 

Gradin

Medlem
Den är lite ung som du själv skriver. Jag drack den över två dagar och tycker att den levererade som förväntat. Jämn och bra kvalitet. Ett säkert kort. Bäst dag två. Fick lite vibbar av Marimar Estate La Masia.

Ja det är en beska/sälta på slutet som jag ej upplevt tidigare, men skall helt klart spara ett glas till imorgon och testa!
 
M

Mouton

Du har säkert mer erfarenhet än jag och kan absolut ha rätt i detta. Så jag sparar de bästa i varje årgång och dricker de enklare eftersom jag finner dessa definitivt njutbara.
Och jag vill inte påstå att du har fel efter din smak. Lustigt nog tycker jag bara så här gällande Bdx och Napa viner. Rhone viner och Toscana dricker jag med välbehag ungt. Dock inte Piemonte, dom vill jag ha med rejäl mognad.
 

LarsW

Medlem
Helgens andra vin... i dubbel bemärkelse!

Kanonkop Cabernet Sauvignon 2008

Körsbärsmarmelad och tobak dominerar doften. Under detta hittar jag ek, kakao och lakrits.
Smaken är sammetsmjuk. Helt färdig att dricka nu. Integrerade tanniner. Det är körsbär, riktigt mörk och bitter choklad, timjan och söt lakrits. Cigarrlåda och en diskret syra. Medellång eftersmak. En bra "nya världen" cab.
Känns dock lite tillrättalagd... polerad kanske är ordet.
Gott på flera sätt men går inte igång på samma sätt som med kabinetten.

Inser att jag låter lite negativ här på slutet och det är inte meningen. Detta är ett bra vin!
88p

thumbnail_20190303_201748.jpg
 

Sigdarve

Medlem
Pratade med en kollega om Champagne idag. Hon gillar inte Champagne för att det smakar och doftar jäst. Skulle man kunna använda jästsmak/doft istället för beskrivning som brödighet och brioche? Det är nog pga av att jag tycker, att många Champagne doftar och smakar jäst, jag inte gillar brödiga/jästiga skumpor. Har svårt för jästsmak.
Pratat om Champagne, med en mörkhyad kollega också. Den enda Champagne han kände till var Cristal. Hip Hop-skumpa.
https://www.vinjournalen.se/vin-tips/cristal-champagne-en-valdigt-efterfragad-prestige-champagne/
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
2015 Stolpman Vineyards Originals Syrah

Jättebra Syrah, med fina fat, bra balans som bara lite bättre viner har. Blandning av norra Rhone och nya världen. Elegant, kryddig och köttig, lite peppar, med mörka bär och olivspad blandat med chokladsmak. Lätt 91-92p, mer om några år... beställde fler.
 
Toppen