Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

n_micke

Medlem
Le Prince de courthezon côtes du rhône 2016

Blev visst att öppna en flaska till, precis enligt sambons tycke...

Rätt ok vardagsvin att slurka ner en lördagskväll till en komedi på Femman. Inget exceptionellt men gott. Lagt ett tidigare betyg på 3.5/5 o där landar även denna flaska.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Crozes-Hermitage Les Meysonniers 2016
Vet inte vad man kan säga riktigt, det var ju inte dåligt, men inte heller något som jag springer till bolaget och klöser mig in efter en flaska till. Lite chark skulle jag väl kunna tycka, samt (som vanligt) röda bär/frukter. Nåt sånt, kanske :D Så kass på smaknoteringar...kan väl inbilla sig att det blir bättre efter några flaskor till.
Smakerna kanske öppnar upp sig lite mer om en timme om det blir ett glas till.
Är helt med dig. Provade en flaska för ett tag sedan och blev riktigt besviken. Fick inga vibbar alls, men det är ändå ett ok vin givetvis. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är det så himla viktigt med smak och doftnoteringar egentligen? Varför inte bara gradera 1-10 utan att motivera? Smaknoteringar för andras skull? Varför analysera och beskriva och inte bara nöja sig med att det var gott eller inte? Att berätta att vinet smakar/doftar skumbanan, björnklister eller nyvässad blyertspenna etc, vad spelar det för roll? Man måste ju ändå själv avgöra om det är gott eller inte. Fast skriver nån jäst/brödigt så drar jag mig för att köpa ;)
Nu har nog @chambertin avverkat det mesta som jag tycker i frågan, men skulle vilja lägga till en annan viktig aspekt.

En välskriven smaknot skriven av någon som ”kan vinstilen” ger mig som läsare en god bild av vad för vin jag kan förvänta mig. Det motiverade omdömet ger mig en indikation kring vinets kvaliteter, som beroende på formulering och person, är något jag lägger vikt vid.

Enbart en poäng eller uttryck som ”gott” är inte ointressant, speciellt om jag har kalibrerat mig mot bedömaren, men det är motiveringen till varför man tycker som man gör som är mest givande och intressant.

Behöver vi namedroppa 15 olika doftmarkörer? Inte direkt, men det kan vara en indikation på att vinet upplevs komplext och nyanserat. Det kan också vara underhållande att läsa och något som får mig intresserad av att prova vinet själv och jämföra med min egna upplevelse. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fredagens viner från BYOB med tema: "typiska klassiska viner från klassiska regioner"
BYOB 20190308 flight 1.jpg

Flight 1:
2002 Foreau Domaine du Clos Naudin Vouvray Pétillant Brut Réserve (2 röster)
1988 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Vintage Rare (6 röster)
BYOB 20190308 flight 2.jpg

Flight 2:
2013 Arnaud Ente Meursault Clos des Ambres (4 röster)
2006 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia (3 röster)
1995 Kalin Cellars Chardonnay Cuvée L (1 röst)
BYOB 20190308 flight 3.jpg

Flight 3:
1993 Foreau Domaine du Clos Naudin Vouvray Demi-Sec
1989 Foreau Domaine du Clos Naudin Vouvray Demi-Sec (alla röster)
BYOB 20190308 flight 4.jpg

Flight 4:
2009 Giuseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore (3 röster)
2011 Buccella Cabernet Sauvignon (3 röster)
2011 Maison Ilan Mazoyères-Chambertin (2 röster)
2005 Costers del Siurana Priorat Clos de L'Obac
BYOB 20190308 flight 5.jpg

Flight 5:
2000 Château Larrivet-Haut-Brion (5 röster)
2008 Cerbaiola (Salvioni) Brunello di Montalcino (2 röster)
2007 Brigaldara Amarone della Valpolicella Classico Case Vecie (1 röst)
BYOB 20190308 flight 6..jpg

Flight 6:
2001 Château Rieussec
NV Bodegas Tradición Jerez-Xérès-Sherry Palo Cortado Muy Viejo Superior a 30 Años
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nu är det nog med utflykter, till kvällens ostar chansas icke.
Hem till moderlandet.
Domaine Santa Duce -16
Bjuder upp till den dans jag igentligen längtade efter.
Visa bifogad bild 16097

Animalisk, köttig blodig doft, men inte alls överdådig.
Smaken är detsamma men med läskande syra, sandiga tanniner.
Inte alls vulgär, bara ödmjuk. Detta är bra skit.
Ikväll öppnade jag viner för 1500:- två va bra, godkänt resultat. Och bara för att klargöra en sak, nej vi drack inte upp alla 3 flaskor. Spinetta mötte slasken. Sista flaskan avslutas i morgon till Söndagens ost bit.

Den där är så ruskigt bra, lugnt en av mina favoriter som fick mig att intresseras av vin! Måste knipa Clos Derrière och Habemus Papam som släpps 22 Mars.

På bilden ser det ut att vara 2015 Domaine Santa Duc Gigondas Aux Lieux-Dits? Den finns fortfarande kvar på SB och hela 120.- billigare än Clos Derrière som släpps 22/3. Det är bara att skynda att fynda! :)
 

CalleNylle

Medlem
På bilden ser det ut att vara 2015 Domaine Santa Duc Gigondas Aux Lieux-Dits? Den finns fortfarande kvar på SB och hela 120.- billigare än Clos Derrière som släpps 22/3. Det är bara att skynda att fynda! :)
Helt medveten om det. Vill mest bygga ut min Habemus Papam vertikal. Gillar Benjamin Gras viner väldigt mycket.
 

Trydebull

Medlem
På bilden ser det ut att vara 2015 Domaine Santa Duc Gigondas Aux Lieux-Dits? Den finns fortfarande kvar på SB och hela 120.- billigare än Clos Derrière som släpps 22/3. Det är bara att skynda att fynda! :)
Nu tycker jag att båda är bra, även om jag inte druckit 15 av någon av dem, men måste då också lägga till att det är också 120 kr x 3 skillnad på upplevelsen till den dyrares fördel imo...
 

fxr

Medlem
IMG_3177.jpg

1959 chateau la tour de grenet lussac saint emilion.

IMG_3178.jpg

Låg ullage.

IMG_3179.jpg

Ingen höjdare till vare sig kork eller korkskruv heller, Bland det värsta jag sett. Korken fick åka ner i flaskan istället för upp, det var ingen spänst kvar i korken så den gled lätt ner. Silade innehållet genom en kökssil. Denna hade potentiellt kunnat skapa en mindre olycka i form av läckage om den fått stanna.

Ska försöka(finns förbättringspotential) uppdatera med några toner när den kommit upp i temperatur. Initialt tycker jag att den doftar lite plommon kanske svarta oliver, Lite fruktsmak även om både doft och smak vittnar om att den har sett sina bättre dagar.
 

Christer J

Medlem
Visa bifogad bild 16109
1959 chateau la tour de grenet lussac saint emilion.

Visa bifogad bild 16110
Låg ullage.

Visa bifogad bild 16111
Ingen höjdare till vare sig kork eller korkskruv heller, Bland det värsta jag sett. Korken fick åka ner i flaskan istället för upp, det var ingen spänst kvar i korken så den gled lätt ner. Silade innehållet genom en kökssil. Denna hade potentiellt kunnat skapa en mindre olycka i form av läckage om den fått stanna.

Ska försöka(finns förbättringspotential) uppdatera med några toner när den kommit upp i temperatur. Initialt tycker jag att den doftar lite plommon kanske svarta oliver, Lite fruktsmak även om både doft och smak vittnar om att den har sett sina bättre dagar.
Jag kan komma över och smaka :)
 

LeChat

Medlem
27605586-D375-42CC-A998-19EAE21A454A.jpeg

2008 Nicolas Rossignol Volnay 1er Cru Clos des Angles

Initialt är målarlåda, tjära och lite brasa tydligt men även soja och balsamico är framträdande drag i denna Volnay. Med tiden kryper det även fram lite söt frukt vilket är högst välkommet!
Oftast blir det unga och fruktiga nya världen pinoter här hemma och detta är ju något helt annat. Till en början tycker jag att den känns lite klen i frukten med något dominerande syra. Men efter att flaskan stått öppnad ett tag, temperaturen stigit ett par grader från en lite för kall starttemperatur, så blev den faktiskt riktigt fantastiskt bra ihop med långlagad fläsksida.
 

Carinasomm

Medlem
Fredagens viner från BYOB med tema: "typiska klassiska viner från klassiska regioner"
Visa bifogad bild 16103
Flight 1:
2002 Foreau Domaine du Clos Naudin Vouvray Pétillant Brut Réserve (2 röster)
1988 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Vintage Rare (6 röster)
Visa bifogad bild 16104
Flight 2:
2013 Arnaud Ente Meursault Clos des Ambres (4 röster)
2006 R. López de Heredia Rioja Blanco Reserva Viña Tondonia (3 röster)
1995 Kalin Cellars Chardonnay Cuvée L (1 röst)
Visa bifogad bild 16105
Flight 3:
1993 Foreau Domaine du Clos Naudin Vouvray Demi-Sec
1989 Foreau Domaine du Clos Naudin Vouvray Demi-Sec (alla röster)
Visa bifogad bild 16106
Flight 4:
2009 Giuseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore (3 röster)
2011 Buccella Cabernet Sauvignon (3 röster)
2011 Maison Ilan Mazoyères-Chambertin (2 röster)
2005 Costers del Siurana Priorat Clos de L'Obac
Visa bifogad bild 16107
Flight 5:
2000 Château Larrivet-Haut-Brion (5 röster)
2008 Cerbaiola (Salvioni) Brunello di Montalcino (2 röster)
2007 Brigaldara Amarone della Valpolicella Classico Case Vecie (1 röst)
Visa bifogad bild 16108
Flight 6:
2001 Château Rieussec
NV Bodegas Tradición Jerez-Xérès-Sherry Palo Cortado Muy Viejo Superior a 30 Años

Dennadär Brunellon från Salvioni dag 2 var ju helt magisk :kyss: helt i balans med snygg körsbärsfrukt, medium plus syra och silkeslena tanniner. 91-93

Prioraten från Clos de L’Obac hade utvecklats mycket positivt med viol, söt lakrits och örter. 89-92

Buccella cabben 2011 tog ju slut redan vid midnatt i fredags, men av det som jag minns var en förförisk doft och smak av lingon och supersvarta vinbär inlagda i vitpeppar och timjan. Kvällens bästa efterservicevin utan tvekan... 95 (den flaskan... tror inte att jag kommer att ha vare sig chans eller råd att testa den igen)[/QUOTE]
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Dennadär Brunellon från Salvioni dag 2 var ju helt magisk :kyss: helt i balans med snygg körsbärsfrukt, medium plus syra och silkeslena tanniner. 91-93

Prioraten från Clos de L’Obac hade utvecklats mycket positivt med viol, söt lakrits och örter. 89-92

Buccella cabben 2011 tog ju slut redan vid midnatt i fredags, men av det som jag minns var en förförisk doft och smak av lingon och supersvarta vinbär inlagda i vitpeppar och timjan. Kvällens bästa efterservicevin utan tvekan... 95 (den flaskan... tror inte att jag kommer att ha vare sig chans eller råd att testa den igen)
Buccellan var grym. Brunellon hade jag som mycket bra men inget extra, det kanske dök upp dag 2. Jag är nyfiken på hur Palo Cortadon står sig efter några veckor.
 

Carinasomm

Medlem
Buccellan var grym. Brunellon hade jag som mycket bra men inget extra, det kanske dök upp dag 2. Jag är nyfiken på hur Palo Cortadon står sig efter några veckor.
Återkommer med rapport om Palo Cortadon senare om någon vecka Thunberg.
Btw så prickade jag att det var en palo cortado på provningen... så i bland tror jag att jag vet vad jag håller på med, (men äter ödmjukhetspaj lika ofta. :oops:)
 

Magikern

Medlem
Buccellan var grym. Brunellon hade jag som mycket bra men inget extra, det kanske dök upp dag 2. Jag är nyfiken på hur Palo Cortadon står sig efter några veckor.

Jag provade det vinet för något år sedan och jag tyckte att det tappade redan efter 10-12 timmar. Trevlig doft men en halvbesvikelse som jag inte kan sätta mer än 90 poäng på men jag är nog ingen fan av stilen.
 
Toppen