Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M

Mouton

Älskar det, och köpte,hem det efter din rek.
Doften av gammalt murket trä, är outstanding för mig.. Pigga syror, Bigaroer läder. Som en väl använd Cowboy sadel.. Jamdu intryckerna haglar, är salig.... Och tack för tipset, utan det har jag alldrig köpt..
Kul! Jag köpte också några men har inte dragit kork än.
nu är låga att göra så
 
IMG_20190323_181244.jpg

2015 Castello Fonterutoli Gran Selezione
Plockade en flaska på vinst och förlust i fredags, oväntat bra!
Tobak, ceder, körsbär. Sangiovese-doft. Lite multet, frisk syra, behagliga tanniner. Mogna körsbär. 90p
 

LeChat

Medlem
8935E76D-4AB0-4319-A04E-36A2CD5CBC4E.jpeg

1986 Château Chasse-Spleen

Trodde till en början att jag skulle ha tur med korken men tyvärr gick den av mot slutet. Gick dock bra ändå utan små irriterande korkbitar i vinet. Men det får bli att skaffa en bladöppnare. Färgen lovade gott. Tyckte även att doften hade något positivt över sig direkt vid öppnandet. Men mer skulle komma!
Jag satte flaskan i mitt dekanteringsställ som härmed blev använt för första gången. Mest för att det var kul, men kändes samtidigt bra att kunna hälla vinet jämnt och försiktigt.
F1C579A1-D512-4937-8A14-4B9A4D98A6DB.jpeg


Vinet behöver lite tid i glaset för att öppna upp men bjuder sen på fina mognadstoner. Den här är verkligen inte i utförsbacken. Smekande munkänsla med små, minimala pulvriga tanniner som fortfarande vill märkas, och en lite söt frukt som har en fantastisk mognad samtidigt som den är full av liv. Kanske något kort i eftersmaken. Denna flaska hade sämst ullage av mina flaskor, såg iofs bra ut även på denna. Behöver inte känna någon direkt brådska med de två andra tror jag.
Det här var skitkul, spännande, intressant och förbannat gott! :)
 

Vingubben

Medlem
Fullt normalt med så "lätt" garnacha! Det är en druva som många i producenter i Spanien behandlar på väldigt olika sätt - från det du drack till supermaffiga, trögflytande saker. För mig gör det garnacha till en mycket spännande druva, tillsammans med bobal (som kan göra liknande resor i stil). Men det gör det också lite lurigt att veta vad som är i flaskan; andras smaknoter och producenternas egna information blir måsten.

Jag vill hävda att ganska få personer vet vad som händer med den här lätta, moderna, stilen från relativt nya producenter när flaskorna får tid på rygg. Så jag tycker du ska spara minst en flaska (och återrapportera om några år!)!
B87AC77A-5BA0-4913-A110-C9A85F3C9D48.jpeg

Har den ”lätta” stilen något att göra med att druvorna är odlade på hög höjd, eller kommer det från vinmakningen?
Mycket bra vin för sin peng, underbar bärighet och bra balans.
 

Zingo

Medlem
Chateau Montus Madiran 2015, köttigt och fylligt med grova härliga tanniner, mörka frukter och bär, svarta vinbär, plommon.. hela registret finns med. Ek, blyerts och lite lakrits.
Enligt mig perfekt balanserat med mycket struktur och drickbart idag även om jag gissar många skulle lagra den några år... 4,5/5.

IMG_0117.jpeg
 

LarsW

Medlem
Jahapp. Tänkte jag skulle vara tidigt ute med mina tankar runt Navaherreras Gernacha 2016 men jäklar vad det duggat poster om denna.

Dag ett.... inte imponerad. I går när jag öppna flaskan var det först trevligt men sen dyker det upp lite väl mycket naturvinsvibbar på det dåliga sättet och jag tycker det är lite tunn-surt och spretar. Men ska ju på jobb idag så kan inte sänka en flaska kvällen innan utan sparar halva.

Och jäsiken vilken tur det var. Ett helt annat vin idag! Allt är liksom mycket snyggare ihopsatt! Mumma!
Sval frukt, citronskal och nejlika i doften. lite dirty på det bra sättet.
Smak med torkade jordgubbar. Metall. Mumsiga tanniner med vått hö. Eucalyptus-pastill.

Detta var kul! Dag två alltså. Tror nog ett år eller tre på rygg kommer vara lagom.
Dag två. 88 väldigt prisvärda poäng!

thumbnail_20190323_195128.jpg
 

LarsW

Medlem
Jag satte flaskan i mitt dekanteringsställ som härmed blev använt för första gången. Mest för att det var kul, men kändes samtidigt bra att kunna hälla vinet jämnt och försiktigt.
Var har du fått tag på denna?
Känner att jag behöver en sådan i mitt liv nu!

Vinet behöver lite tid i glaset för att öppna upp men bjuder sen på fina mognadstoner. Den här är verkligen inte i utförsbacken. Smekande munkänsla med små, minimala pulvriga tanniner som fortfarande vill märkas, och en lite söt frukt som har en fantastisk mognad samtidigt som den är full av liv. Kanske något kort i eftersmaken. Denna flaska hade sämst ullage av mina flaskor, såg iofs bra ut även på denna. Behöver inte känna någon direkt brådska med de två andra tror jag.
Det här var skitkul, spännande, intressant och förbannat gott!
Låter hur gott som helst!
Kan kontra med en skumpa i samma generation för en trevlig kväll! :)
 

Dan

Medlem
Fullt normalt med så "lätt" garnacha! Det är en druva som många i producenter i Spanien behandlar på väldigt olika sätt - från det du drack till supermaffiga, trögflytande saker. För mig gör det garnacha till en mycket spännande druva, tillsammans med bobal (som kan göra liknande resor i stil). Men det gör det också lite lurigt att veta vad som är i flaskan; andras smaknoter och producenternas egna information blir måsten.

Jag vill hävda att ganska få personer vet vad som händer med den här lätta, moderna, stilen från relativt nya producenter när flaskorna får tid på rygg. Så jag tycker du ska spara minst en flaska (och återrapportera om några år!)!
Tack för bra och utförligt svar! Ser fram emot att utforska de olika typerna av garnacha :)
 
M

Mouton

image.jpeg

Nu när jag fortfarande har en Groowe(feeling?) Till mer Italien.
Denna har en mer mogen karaktär.
Söta körsbär, enbär och ceder. Man märker verkligen skillnad på årgång. Den förra, stram aristokratisk. Denna som en regnblöt September skog. Älskar dom bägge
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 16283
Köpe pizza, Chianti och bokad Rome resa. Bättre Söndag får man leta efter.

Visa bifogad bild 16284
Nu när jag fortfarande har en Groowe(feeling?) Till mer Italien.
Denna har en mer mogen karaktär.
Söta körsbär, enbär och ceder. Man märker verkligen skillnad på årgång. Den förra, stram aristokratisk. Denna som en regnblöt September skog. Älskar dom bägge
Jäklar vad du korkar upp @Mouton! Skulle inte du ha ett vitt halvår? Ser bara en massa röda....;):)
 

fxr

Medlem
Vitt halvår. För
Sicket minne du har, tydligen bättre än mitt eget;) och, jodå du minns rätt, saticken det vita halvåret får vänta :):);)

@Mouton. Jag läste med nöje och beundran @LarsW s tråd(ar).Kanske kan @LarsW bidra med lite tips? Jag tror absolut att det kan vara vettigt med en "reality check" i mellanåt, men det är ju högst subjektivt.
 
Lite noter kring gårdagens viner.
Först ut var Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny från släppet i höstas (blend av 2014, 2013 och 2012).

Jag gillar den, krämig generös mousse där allting sitter ihop på ett snyggt och välbalanserat sätt. Väldigt mycket äpple, främst röda. I övrigt en del röda bär (vinbär?), grillad citron och citroncest. Medel+ avslut. En champagne man inte behöver vänta på, den är bra redan nu. Klarar naturligtvis lagring, men är expressiv och öppen redan idag. 90P
Egly.png


Näst på tur var Bue Apis 2000, ett pre-phylloxera vin, dvs med druvor från vinstockar före vinlusens härjande under andra hälften av 1800-talet (150+ år gamla). Vinlusen trivdes som bekant inte på sandjordarna i Chile, och på samma sätt inte på de vulkaniska jordarna i Kampanien. Detta vin har klarat lagringen fantastiskt bra, jag tyckte initialt att detta kändes betydligt yngre än vinet nedan. Under kvällens gång utvecklades det dock inte såsom vinet nedan gjorde, vilket kan tyda på att ytterligare lagring inte är att föredra. Stor komplex doft där det som står ut mest för mig är rosor och terpentin ihop med röda körsbär. I munnen bra kraft och lätta snygga tanniner, en hel del brett och animaliska toner. Kul vin att testa! 92P
bue apis.png


Sist ut var Amon Ra 2003. Jädrans vad bra detta är idag! Stort och maffigt utan att kännas bombastiskt, allting sitter ihop oerhört snyggt. Hallonlakrits, svartpeppar, björnbär, svarta plommon och svartpeppar. Växer under kvällens gång. LÅNG finish. I jämförelse med Bue Apis som serverades bredvid, tycker jag detta är bättre, men Bue Apis är nog mer spännande och olikt det jag brukar dricka. Två grymma viner dock! Amon Ra får 94P.
amon ra.png
 

Daniel A

Administratör
Här kommer lite noter från gårdagens slagfält, utkämpat av undertecknad, @Trydebull , @MartinE och @Skaggs.

Flight 1 - rosébubbel
DSC_0890.JPG

#1 N.V. J.M. Seleque
-skriver om i månadens vin-tråden-

#2 (2011) Ulysse Collin, Les Maillons saignée de rosé
Underbart djupröd färg! Väldigt egen doft med våta stenar, krut, lingon, lite stalliga toner (superintressant i en champagne!!), lägereld, lakrits, blodapelsin. Magisk doft! Smakmässigt är den… utmanande. Mycket hög syra, med ett släng av finpolerade tanniner (även det här superintressant i en champagne!!). Det smakar lite skalbeska, blod, blodapelsin, mer lägereld. Mycket elegant, med viss kraft bakom. Något oförlöst i munnen, men ändå i ett trevligt fönster. Har framtiden framför sig. Jag tycker det här är fantastiskt. 91p.
Mitt vin.

Flight 2 - bubbel
DSC_0891.JPG

#3 1995 Charles Heidsieck, Blanc de Millenaires
Kaffe! Räkor (ej med skal), ostkant, flour, syrliga äpplen, druvkärnor, popcorn, honung. Begynnande mognadstoner, men doftade och smakade yngst i sällskapet. Smakmässigt är det mycket torrt, med högar av äpplen (ej bokna), lite blommig (men vet inte riktigt hur blommor smakar…), honung och en ton av ljusrostat kaffe. Ett vin med mycket personlighet. 92p.
Trodde att det var en odlare, årgång 2004. Trodde också att det var en blandning mellan alla tre stora druvorna.

#4 1995 Bruno Paillard, Nec Plus Ultra
Burkchampinjon! Lite återhållsamt till en början. Öppnar upp till kalk, bokna äpplen (i mängder), tändsticksplån, stekta champinjoner, fina toner av nougat. Det är en hög syra, men väldigt balanserat med de kraftiga mognadstonerna. Smakar kraftigt av bokna äpplen och nötter. Upplever det betydligt mer moget än föregående vin - inne i en mycket bra fas, som jag trivs bra med. 92p.
Kvällens kanske mest svårgissade vin. Jag skämtgissade tidigt på en 1996a från Bruno Paillard...

#5 1995 Dom Perignon, Oenotheque
Burkchampinjon här också! Dammiga böcker sade någon, och det stämde fint. Stor och djup doft, smör, dill, bokna äpplen, torkad ingefära (underbart!), apelsinskal och kaffe. Det första som slog mig var den höga syran (uppenbar 96a!), men liksom föregående vägs det upp av kraftiga smaker av, kaffe, smutsig honung, allmänt gulfruktigt. Mycket likheter med föregående, men det här drar det längsta strået. Riktigt, riktigt bra. 93p.

Flight 3 - rött
DSC_0895.JPG


#6 1993 Château Montelena, Cabernet Sauvignon
Örtigt, grön paprika, mörka bär, grön skog, timjan, ett släng av läder. Jaha, ja. Gissa om jag går igång på det här? Det är riktigt kraftig och “djup” doft. Smakmässigt är det mer av samma, men upplever det inte alls som lika komplext. Mycket sandiga tanniner - biter ifrån rejält. Massivt och maffigt vin, men något oförlöst. 91p.
Att det här skulle vara kvällens äldsta vin kändes otroligt. Det var uppenbart att det hade lite ålder (bruna kanter, och sådär), men wow. Det här är byggt för att överleva köparen.

#7 2005 Aalto P.S.
Kokos! En hel hög av krossad bounty-choklad, tillsammans med vanilj, blåbär, läder. Mycket expressivt och insmickrande. I munnen är det massiv frukt, med de lyxiga faten i baksätet. Vaniljen och chokladen väger upp de fruktiga tonerna (mörka bär i mängder), och sen kommer lite läder ute i marginalerna och gör det intressant. Tanninerna biter ifrån, men det känns som att det är i ett bra drickfönster nu (och kommer vara om 10+ år också). Fånigt smaskigt. Dekadent med stil. Vi skämtade lite och kom fram till att det legat på 2-litersfat - s.k. nano-barriquer. 93p.

#8 1995 E. Guigal, Château d’Ampuis
Elegant som fan (sticker verkligen ut i den här flighten), intressant ton av eukalyptus, kött, jord, peppar, lagerblad, “dumleklubba innan den blev dålig” (inte min not, men håller med), rökt korv - ja, hela jäkla köttgrytan. Och så har någon hällt lite blåbär i den. Mycket intressant, men lite stumt och öppnar aldrig riktigt upp. I munnen är det betydligt kraftigare än doften ger sken av - en hel del tanniner kvar i det här. Har skrivit väldigt lite på smaknoterna här - lite röda bär, kött, jord och peppar. Ett bra vin på alla sätt och vis, men på väg utför. 91p.
Mitt vin. Sällskapet hittade hit tämligen snabbt.

#9 2014 SQN, Piranha Waterdance Syrah
Massivt! Bläck, kryddnejlika, stall, “tre vise männen” (fundera på den ni!), björnbär, blåbär. Helt galet expressivt! I munnen är det ett monster i kedjor, en galet kompakt boll av smaker som inte släpper ifrån sig mycket - men det finns i alla fall lite björnbär och blandade kryddor (inga gröna). Tunga tanniner, något av ett knytnävslag faktiskt. Sjukt dekadent, full frontal nudity. Omöjligt att inte falla pladask för det här. 94p.

Bonusar
DSC_0896.JPG

#0 2007 Keller, Abst Er.de Spätelse
Serverades som välkomstvin - solklart bästa välkomstvinet någonsin! Saffran, aprikos, lite botrytis, honung av olika slag. Primärfrukten är borta och har börjat bli ersatt med viss begynnande mognad. Perfekt balanserad syra och sötma - rimliga höga båda två. Riktigt intensiva smaker! Riktigt läckert! 93p.
Var ute och cyklade något vansinnigt, då jag tog det som en självklar Sauternes...

#10 2007 Château La Tour Blanche
Smakade som hastigast. Det här var ju faktiskt mer uppenbar Sauternes än Keller!

Ja, helt klart en av de bättre söndagarna. Stort tack alla inblandade, och lite extra tack till @Trydebull för grym mat!
 
Toppen