Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
"Fyndet" från det andra "finewines" mot en av bolagets säkra C9P:
Visa bifogad bild 18563
2017 Domaine du Pégau Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée: doft av stall och kobajs, choklad och halm. Smaken domineras också av bajs och stall. Här finns också ingefära, kanel, muskot och kanel. Tjock, oljig svartvinbärskräm med tulpan, lakrits och mörk choklad. Sval och örtig, med tydlig sälta. Klar vattendelare, antingen älskar man det här, eller så gör man det inte. Jag tillhör kategori ett.
Det där låter ljuvligt i mina öron. Pegau rules:cool:
 

LeChat

Medlem
CF02399A-CE3B-4D7F-BAA5-01D179EE0755.jpeg

2013 Altesino Brunello di Montalcino

Nyöppnad Grana Padano, köttfärssåsen puttrar på spisen och brunello i glaset. Så gott och så enkelt att förgylla sin vardag.:)
 

LarsW

Medlem
Serpico dei feudi di San Gregorio 2004

Mums!
100% Aglianico, 18+ månader på stora fat.
Skulle säga perfekt just nu, säkert varit drickfärdig i många år men inga ålderskrämpor ännu.

I näsan är det björnbär och blåbärspaj. Ekad parmaskinka och... nybruten björkkvist?
I munnen är det mjukt men med vitala tanniner som håller ordning på leden. Vilda röda/blåa bär. Trevlig ton av ek och tobak. Lite mer rått kött än i doften. Mjuk syra och medel lång eftersmak.

Jäkla gott till pizza dag ett och en hämt-shawarma dag två.

Känns som 91p är välförtjänt!

thumbnail_20191214_131913.jpg
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2016 Weingut Wechsler Riesling Benn

Lätt doft av petroleum och lite vildhonung. I munnen känns initialt bara den höga syran av både citron och lime. Efter ett tag dämpas den och petroleumtonerna tillsammans med Granny Smith och Cantaloupmelon får plats. Helt torrt men med en antydan av honung och jasmin. Kommer att utvecklas mer under ett antal år. En underbar riesling som jag måste skaffa mer av. En perfekt match till ångkokta knivmusslor med vitlök o chilli :p 90+
IMG_3993.JPG
 

LeChat

Medlem
9C1977D4-C695-4924-9F68-E330C968D92C.jpeg

1996 Château Lafon-Rochet


Det doftar cigarrlåda och svarta vinbär. Både doft- och synintryck antyder att vinet har en del ungdom och fräschör kvar. Smaken är len och harmonisk och allt sitter ihop på ett välsmakande snyggt sätt.
Den har lite lyxig och elegant karaktär över sig. Det är bara att luta sig tillbaka och njuta i fulla drag. Och när man sniffat sinnescellerna till ett förlamat tillstånd, ja då tar man bara en liten sipp och så ler man stort och fånigt. Easy living! :cigarr:
 

Trydebull

Medlem
2016 René Rostaing Cote-Rotie Cote Blonde

0F25EB7F-5589-41AF-8D33-62B85F436383.jpeg


Noter från dag två med halva flaskan kvar och kork i i källare med ca 10 grader.

Härligt blålilaröd.

Väldigt subtila dofter men väldigt många nyanser - Friska björnbär, sälta, gröna russin, aska

Smaken är anmärkningsvärt tillgänglig med finstämda rödblåa bär rök, aska, balans och renhet

Jag känner inte till ekanvändningen här men om den är omfattande så är den fabulöst integrerad.

Otroligt bra! Jag köpte alla flaskor jag kom över vid släpp för något år sedan och brukar vänta 8-10 år för bra årgångar men jag skulle mycket väl kunna öppna en ny flaska i morgon.

Elegant! Ren! Snygg!

Såg att CT satte 96,3.

Jag är helt enig. Det är exakt 96,3 men det här har möjlighet att kvala in på min topp-tre-Norra-Rhone om fem-tio år.

... Lika bra att knalla ner och öppna en flaska till ikväll. Det är ju söndag i morgon! Den må vi helga!
 

Kolsyra

Kolsyra
I tisdags va jag sugen på lite rödvin så jag öppnade en flaska copertino. Den smakade inge vidare. kom på i fredags att jag hade öppnat en flasksa vin så jag tänkte att jag måste smaka hur den hade utvecklas. Kan inte beskriva i ord hur bra detta vin blir av luft i ett par dagar. kul att hitta denna kvalite för detta priset. Dock måste det luftas minst 4 dagar. Mitt tips är att ta ett halvt glas vin första dagen. Sen öppna flaskan efter 4 dagar och njut
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
För 10 dagar sedan fick jag min leverans av Fanwines Phase 2 från Roussillon. Nyfiken som jag är så Coravinade jag ett glas på studs. Och ja, jag vet att viner behöver lugna sig efter lång transport men nyfikenheten tog överhanden. Korken var stenhård så jag trodde nålen skulle böja sig!
2018 Collectif Anonyme Collioure Beau Oui Comme Bowie Phase 2 (80% syrah, 10% carignan, 10% grenache)
Ut forsade en opak vätska och en doft av kostall nådde min näsa. Shit (minst sagt)! Ner med näsan i glaset och det var som att kolla ner i hålet på utedasset! Var det här reduktivt eller brettigt i kubik? Okey, jag fick faktiskt inte ens för mig att ta en sipp:confused:. En timme senare - samma sak. Två timmar- något bättre och tre timmar senare kunde skiten knappt förnimmas. Undrar om det var som när man sitter på ett utedass och läser - man märker inte doften efter ett tag? Första sippen efter ca tre timmar (har ALDRIG väntat så länge). Ahh! Söt frukt, ngt brett, tanniner! Gott!
Lite mer än en vecka senare. Glas nummer två. Samma initiala utedass. Denna gång tog det bara ca en timme (eller börjar man redan vänja sig?) Plommon, björnbär, peppar, brett. Lite tunn mitt men gott som attan. Jag känner något beroendeframkallande över detta vin:eek:? Redan nyfiken på de andra flaskorna men de får nog vänta till nästa sommar - minst. Tror dock inte på någon långlagring på dessa naturfunksviner. Kan inte sätta betyg.
IMG_1142.JPG
 

Trydebull

Medlem
2012 Vaio Armaron Sergio Alighieri
0C62C3CF-496D-408F-B2C3-3A2E8542A229.jpeg


Besök från vin-ovana. Försökte med Cote-Rotie - ”för kraftigt” blev svaret. Plockade upp en vettig Brunello med ålder - ”för stark(!)”, och en lite yngre BGN från vettig producents byvin var ”för syrlig”. De är trots kommentarerna jag skriver extremt artiga och svarade bara när jag avtvingade dem ett omdöme. De erbjöd sig att dricka vatten men självklart fick jag gå ner och hämta en flaska av ett säkert kort som jag brukar servera dem: Amarone. Hittade i all hast ingen Costasera som jag brukar bjuda dem på - så tog den här istället. Lite skeptiska var de allt men den fick ändå ok till slut!

Maken till ”vinbestämda” ”men vin-ovana vänner får man leta efter!

Djupt mörkt röd

Doftar sötfruktigt, lite knäckigt, någon nötton och men inslag av torkade fikon. Rök och tobaksblad

Smaken är helt annorlunda med hög frukt, tydlig syra, rökt kött, charkbricka.

Bör få ligga fem-tio år. Jag tycker ändå att det här är gott även idag och slås varje gång jag dricker Amarone att om jag hade fått vettig Amarone när den bjöds för 20-25 år sedan så hade både mitt och andras förutfattade meningar varit helt annorlunda. Dessutom är jag glad över att kunna uppskatta så många olika vinstilar.

90-91 poäng med plus efter för utvecklingsmöjligheter.
 

LeChat

Medlem
D28D3C61-3E77-41C5-ACE6-929D7F6AC0BB.jpeg

2012 Il Poggione Brunello di Montalcino


Förr hade jag tyckt att syrorna är alldeles för framträdande men nu för tiden älskar jag den här stilen. Läskande och matvänlig.

Faten är tydliga men lyxiga och snyggt integrerade. Väääldigt god redan nu men självklart har den många år kvar. Fast den har en j-vligt fin energi nu, vilket kanske kan väga tyngre än att lagra för mognadstoner i det här fallet. Hm... Som vanlig är det bra med många flaskor så man kan göra båda. Jag köpte 2 :mad:

Ikväll blir det hembakad pizza!:)
 

LeChat

Medlem
4BE14B5C-3BEA-4F4D-83D7-C9FFF9D198C6.jpeg

2016 Domaine Santa Duc Gigondas Les Hautes Garrigues


Jag tror verkligen att detta kan bli ett kanonvin, men i nuläget är frukten alldeles för framträdande för min smak. På plussidan finns fantastisk struktur och syra.

Minns samma sak i årgång 2007 som var fullkomligt lysande efter knappt 10 år, men visade enbart en framtida potential som ungt. Sparar resterande flaskor till ca 2025.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 18631
2016 Domaine Santa Duc Gigondas Les Hautes Garrigues


Jag tror verkligen att detta kan bli ett kanonvin, men i nuläget är frukten alldeles för framträdande för min smak. På plussidan finns fantastisk struktur och syra.

Minns samma sak i årgång 2007 som var fullkomligt lysande efter knappt 10 år, men visade enbart en framtida potential som ungt. Sparar resterande flaskor till ca 2025.
Jag tyckte den var ovanligt balanserad redan när jag testade min första flaska av denna. Jag ska också vänta några år till nästa men inte så länge som till 2025 ;). För att testa min hypotes om att 2016 är drickbara tidigt så har jag under några veckor Coravinat
2016 Domaine Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Le Pied de Baud
Ok jag erkänner. Denna är inte riktigt drickfärdig. Den spretar lite för mycket mellan alla delar och mitten är lite tunn just nu. Ett coravinat glas har en klar nackdel - den kan inte få tillräckligt tid med luft. Sista glaset fick stå ett par timmar innan sippen och det gjorde susen. Ett förbaskat bra vin. Men här måste jag nog hålla med @LeChat - de andra flaskorna får ligga till 2025.
IMG_0961.JPG
 

Skrutt

Medlem
Jag tyckte den var ovanligt balanserad redan när jag testade min första flaska av denna. Jag ska också vänta några år till nästa men inte så länge som till 2025 ;). För att testa min hypotes om att 2016 är drickbara tidigt så har jag under några veckor Coravinat
2016 Domaine Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Le Pied de Baud
Ok jag erkänner. Denna är inte riktigt drickfärdig. Den spretar lite för mycket mellan alla delar och mitten är lite tunn just nu. Ett coravinat glas har en klar nackdel - den kan inte få tillräckligt tid med luft. Sista glaset fick stå ett par timmar innan sippen och det gjorde susen. Ett förbaskat bra vin. Men här måste jag nog hålla med @LeChat - de andra flaskorna får ligga till 2025.
Visa bifogad bild 18632
Intressant, men jag förstår inte varför vinet inte kan luftas i glaset. ”Ettcoravinat glas har en klar nackdel - den kan inte få tillräckligt tid med luft.”
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Intressant, men jag förstår inte varför vinet inte kan luftas i glaset. ”Ettcoravinat glas har en klar nackdel - den kan inte få tillräckligt tid med luft.”
Ganska enkelt. Man har inte tid att vänta med bara ett glas. Svårt med framförhållningen att Coravina när man kommer hem kl 18 och dricka kl 21. Gäller högst personligt mig iaf :rolleyes:. Andra kanske har andra förutsättningar?
 

jrick

Medlem
Ganska enkelt. Man har inte tid att vänta med bara ett glas. Svårt med framförhållningen att Coravina när man kommer hem kl 18 och dricka kl 21. Gäller högst personligt mig iaf :rolleyes:. Andra kanske har andra förutsättningar?
Coravina ner mer än ett glas i en karaff?
 
Dagens vin blev bordeaux från 2010

Från början ganska slutet och gav inte mkt till njuting av varken doft eller smak
Men efter 3 h i glaset börjar vinet vakna till liv o bli riktigt trevligt.
En doft som bjuder på kakao,nymalrn svartpeppar,plommon och svarta vinbär
I munnen bjuds på avrundade tanniner, uppiggande syror,svartpeppar,plommon och svarta vinbär.


Långt till peak men idag blir det 91 välförtjänta efter en tveksam start
20191219_202735.jpg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
41322B4F-AB0B-45D6-91A4-2E7150B8766D.jpeg

1985 Château Bourgneuf

Jullov!
Känns som läge för en äldre bordeaux att sitta och mysa med i soffan. 80-tals bordeaux har varit mumsig förr så det får bli en -85a.

Vackert mjukt röd med en orange kant. Så elegant! Doften som förväntat, härligt mogen, men med spänst. En spänst som även visar sig i smaken. En mäktig frukt som åldrats snyggt. Komplext och harmoniskt. Inga minustecken. Att det är en bordeaux står klart, men hade någon påstått att det var en flaska från 2000 så hade det inte känts alls konstigt. Mycket härlig bordeaux från Pomerol. Älskvärd! Har fyra flaskor kvar.
 
Toppen