Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
37A2F1E7-3C2D-4F5D-A1EA-F1B1AAD9CD7C.jpeg

2012 Caprili Brunello di Montalcino


Vin från Italien är Brunello! I alla fall blir det oftast så här hemma när jag känner för ett rött italienskt.
Denna Caprili är i en mycket trevlig fas nu. Parfymerad och komplex med härlig energi och med läskande syror, samtidigt som den är skönt maffig. 2012 bekräftar igen sin storhet.
Hembakad pizza blir en perfekt kombo.
 

Bastardo

Medlem
Har någon här druckit det här vinet: Côte-Rôtie Les Jumelles Paul Jaboulet Ainé 2015? Vad jag kan förstå är att priset hos oss är internationellt mycket bra, men ändå finns det ganska gott om kvar flaskor på bolis. Det måste vara någonting med själva vinet att göra, misstänker jag. Kanske smaken faller inte på läppen för konnässörerna? ;)
Jag skulle vara oerhört tacksam för alla uppgifter om varför viner säljer inte här. Hos Munkis fick vinet alla fall 17 poäng, vilket är ganska bra betyg. :)
 
Har någon här druckit det här vinet: Côte-Rôtie Les Jumelles Paul Jaboulet Ainé 2015? Vad jag kan förstå är att priset hos oss är internationellt mycket bra, men ändå finns det ganska gott om kvar flaskor i landet. Det måste vara någonting med själva vinet att göra, misstänker jag. Kanske smaken faller inte på läppen för konnässörerna? :)

drack för några helger sedan. Tyckte det var ett bra vin, men kändes som att det skulle behöva ganska mycket tid för att komma till sin rätt. Inget jag personligen skulle köpa igen i varje fall!
 

Bastardo

Medlem
drack för några helger sedan. Tyckte det var ett bra vin, men kändes som att det skulle behöva ganska mycket tid för att komma till sin rätt. Inget jag personligen skulle köpa igen i varje fall!
Tusen tack, Mikael! Världens snabbaste att svara! :)
Var väldigt nära för att beställa en flaska, men jag backar ur nu. Har inte råd att köpa grisen i säcken, fast just det här området är min stora favorit.
 

BallyJ

Medlem
Tusen tack, Mikael! Världens snabbaste att svara! :)
Var väldigt nära för att beställa en flaska, men jag backar ur nu. Har inte råd att köpa grisen i säcken, fast just det här området är min stora favorit.
Hej, jag hade två flaskor 2013 som jag drack i slutet av förra året och håller med. Det här vinet behöver tid, min uppskattning 10+ år, men jag vill tillägga att allt fanns där som en typsik Syrah från Cote Rotie ska ha(det köttiga men samtidigt eleganta med mycket mörk frukt och den härliga mörklila färgtonen) men vinet måste få lugna sig och mogna på flaska. Den andra flaskan jag drack luftades 4h innan vi började dricka det gav iaf en mycket mer positiv upplevelse än den första som fick kort tid ur flaska innan konsumtion. Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa 2-3 flaskor av 2015 som lagringsprojekt att följa mellan år 10-15. Dessutom är 2015 i norra Rhone något extra;-)
 

The Wall

Medlem
Har någon här druckit det här vinet: Côte-Rôtie Les Jumelles Paul Jaboulet Ainé 2015? Vad jag kan förstå är att priset hos oss är internationellt mycket bra, men ändå finns det ganska gott om kvar flaskor på bolis. Det måste vara någonting med själva vinet att göra, misstänker jag. Kanske smaken faller inte på läppen för konnässörerna? ;)
Jag skulle vara oerhört tacksam för alla uppgifter om varför viner säljer inte här. Hos Munkis fick vinet alla fall 17 poäng, vilket är ganska bra betyg. :)
Helt ok vin, men det finns annat i källaren som lockar mer. Vid akutbehov finns annat att tillgå på sovjetbolaget. Dock, vinet är både gott och bra och lär ge fin utdelning över tid. Frågan är om upplevelsen blir lika bra som Vino Nobile om några år. Olika viner, javisst, och var befinner sig smakpreferenserna om 10 år? Det finns bara ett sätt att ta reda på det; bunkra. Och ur vilka glas? Tja, det finns föga förvånande bara ett sätt att få reda på det också...
 

The Wall

Medlem
Hej, jag hade två flaskor 2013 som jag drack i slutet av förra året och håller med. Det här vinet behöver tid, min uppskattning 10+ år, men jag vill tillägga att allt fanns där som en typsik Syrah från Cote Rotie ska ha(det köttiga men samtidigt eleganta med mycket mörk frukt och den härliga mörklila färgtonen) men vinet måste få lugna sig och mogna på flaska. Den andra flaskan jag drack luftades 4h innan vi började dricka det gav iaf en mycket mer positiv upplevelse än den första som fick kort tid ur flaska innan konsumtion. Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa 2-3 flaskor av 2015 som lagringsprojekt att följa mellan år 10-15. Dessutom är 2015 i norra Rhone något extra;-)
Helt klart en budget-Rôtie som man skulle köpt flera flaskor av när man korkar upp om 12 år och sitter med finfin grillad ryggbiff i solnedgången och svär.
 

Sigdarve

Medlem
Visa bifogad bild 19372

2017 Chateau Ste Michelle Mimi

Från dagens släpp. Anonym doft med rosor, plommon och lite choklad. I munnen blyerts, lagerblad, vanilj och ordentliga fattoner. Förvånadsvärt hög syra. Inget större fel på vinet men får inte riktig feeling. Saknar balans och tanninerna är lite för trubbiga. Svår att sia om vart detta tar väg då det känns som att det saknar frukt och struktur för att utvecklas. 84p

Vill man dricka Cab från nya världen i rimlig prisklass så rekommenderar jag att man hänger på månadens pava.
Höll Mimi i handen idag. Men släppte henne för en annan.
 

The Wall

Medlem
2017 Nebbiolo d’Alba från Vigna Valmaggiore:

I Zalto Bourgogne; lite spearmint i doften, får lite godiskänsla, ger lite mer unket intryck idag jmf med gårdagen.

I Gabriel Gold; mer solkust-känsla i doften, mer kompakt och instängd doft och inte lika utbredd som i Zalto, påminner lite om en ny lädersko i kartong.

2017 Montesecondo Chianti Classico

I Zalto Universal; lite besk bittermandel, salvia och pinjekärnor som legat i panna för rostning i någon minut, dvs doften har just frigjorts innan de blir rostade.

I Gold; lite nyponsoppa i doften när Gold kommer direkt efter Zalto, lutar åt lite doft av simhall.

2011 Geoff Merril Reserve Cabernet Sauvignon
I Zalto Bordeaux; 1) mynta, 2) mynta 3) Cassis? Eller mynta? Med lite tålamod och väntan dyker det upp smörkola.
I Gabriel Gold; mer brett o stall, myntan finns där, svarta vinbär? Kanske lite. Senare kommer lite Ajax-vibb, tänk nystädat badrum, tydligen behöver vinet en hel del luft. Så småningom kommer det förbryllande nog lite ”gröna toner” à la Sydafrika.

Smakmässigt; I Gold ger vinet ett lite beskare intryck, mer mynta, längre eftersmak, och mer mynta i eftersmaken.
I Zalto BX, lång eftersmak, lite beska i eftersmaken. Samma med "gröna toner" som dyker upp i Gold kan identifieras, men framstår som lite mildare/utspädda så att säga.

Bästa glas? Nja, det beror på vilka doft- och smakpreferenser man har samt hur snabbt man dricker eller hur lite man har ro att vänta på att vinet ska finna sig till rätta i glaset. Vi var lite sena med middagen och slarvade (ok då, vi skippade) med karaffering av vinet, men det blir troligen återbesök ikväll igen.
 

LeChat

Medlem
0CEE5714-5F19-4162-A005-CBCE75C71A52.jpeg

1985 Château Bourgneuf


Idag blir det söndagmiddag med tjocka revben, sås och potatis. En rätt man ofta och gärna fick hos farmor som liten.

Var först inne på att plocka fram en bourgogne men det fick bli en gammal bordeaux som jag druckit några gånger tidigare. Kvällens flaska uppträder på samma sätt som tidigare tycker jag. Ingen större flaskvariation alltså. Ikväll dricks den däremot ur bourgognekupa. Ja jag vet, jag är lite av en äventyrare, helt gränslös.

Smaken har mycket finlakrits, tranbär, rökt korv mm. Gott och mysigt vin nu, men inget att hålla på någon längre tid.
 

The Wall

Medlem
Ikväll dricks den däremot ur bourgognekupa. Ja jag vet, jag är lite av en äventyrare, helt gränslös.
Med lite tur lyckas jag sluta skratta till midsommar. :D
Efter att ha försökt återhämta mig någorlunda undrar jag om det är dags att börja konsumera sitt krigslager av Pomerol -85?
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Återbesök för tredje kvällen i rad för Grimaldi; bara i Zalto Bourgogne ikväll och tur var väl det, märkligt nog påtaglig tca-känsla. Gissar att någon plockade ur läderskon från igår och lade pappkartongen i vatten.
Även återbesök för Geoff Merrill och inspirerades av LeChat och äventyrligheten att hälla cab sauv i en Bourgogne-kupa. Lite osäker på hur jag ska beskriva vinet, håller på att hämta mig från min busiga hällning.
 

LeChat

Medlem
Om du skulle vara tvungen att sätta poäng :)?
Inga höga poäng, typ 89 p. Men är man sugen på ett moget vin så kan det ju ändå vara bättre, än ett ungt vin med betydligt högre poäng.
Intressant med Borgougne-kupa. Kan tänka mig att det funkar rätt bra med Merlot?
Jag gillar Riedels glas och känner mig väldigt bekväm med dessa. Om det sen är en bourgogne- eller bordeauxkupa har inte så stor betydelse för mig även om jag oftast använder bordeauxglasen till de flesta röda jag dricker, men t.ex. PN och nebbiolo brukar drickas ur bourgogneglasen. Bra glas är viktigt, och det har jag.
 
Toppen