Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 22160
Startar upp helgen med att prova 2016 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape .
30% Mourvedre, 30% Grenache, 10% Syrah, 10% Counoise + resten av tillåtna druvor.
Det öppnades förra helgen men var så knutet att jag hällde av lite vin för att se om det öppnar upp sig.
Det hade det absolut gjort, men fortfarande alldeles för ungt.
Medelstor doft av mörkröd körsbärsfrukt, garriguekryddor, lakrits, mocha/rostade toner
I munnen fräscht mörkrödfruktig, bra koncentration och djup, initialt mjuka tanniner men de kommer igen som lite riviga i den medellånga finishen.
Här finns massor som ännu ej är förlöst. Blir kul att följa hur det utvecklas.. Har fler flaskor kvar.
Tack för rapport. :)
Köpte både halv- och helmagnum av detta. Har inte öppnat någon ännu.
Min erfarenhet av Beaucastel (inte jättestor men ett antal har det blivit under årens lopp) och 2016 gör att jag tänkte vänta till vinet blivit i alla fall 10 år och helst 15 innan jag börjar poppa småflaskorna.
Tänker du tidigare?
 

buteljen

Medlem
Tack för rapport. :)
Köpte både halv- och helmagnum av detta. Har inte öppnat någon ännu.
Min erfarenhet av Beaucastel (inte jättestor men ett antal har det blivit under årens lopp) och 2016 gör att jag tänkte vänta till vinet blivit i alla fall 10 år och helst 15 innan jag börjar poppa småflaskorna.
Tänker du tidigare?
Jag tycker det är kul att följa ett vins utveckling så öppnar nog en om typ tre år igen? Med det intervallet öppnas sista flaskan 2036 :D. Men vill man dricka i optimalt drickfönster för moget vin så är det väl typ minst +10 år.
 

Cujo

Medlem
Har köpt på mig rätt mycket av Cd9P 2016 då de var extremt lovande som unga, men tycker att de inte riktigt levererar just nu... tunnelfenomen? Får hoppas på det...
 

buteljen

Medlem
Har köpt på mig rätt mycket av Cd9P 2016 då de var extremt lovande som unga, men tycker att de inte riktigt levererar just nu... tunnelfenomen? Får hoppas på det...
Lite intressant med det här tunnelfenomenet. Har fokuserat en del på Bordeaux senaste tiden och aldrig hört någon tala om ”de är inne i tunneln”. Man vet ju att det tar 10 år för en kvalitets bx att komma ut och 20 för en first growth. Varför snackar man ”tunnel” för andra viner? Vad är skillnaden mot Bx? Är det inte sammalika process?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tack för rapport. :)
Köpte både halv- och helmagnum av detta. Har inte öppnat någon ännu.
Min erfarenhet av Beaucastel (inte jättestor men ett antal har det blivit under årens lopp) och 2016 gör att jag tänkte vänta till vinet blivit i alla fall 10 år och helst 15 innan jag börjar poppa småflaskorna.
Tänker du tidigare?

Jag tycker det är kul att följa ett vins utveckling så öppnar nog en om typ tre år igen? Med det intervallet öppnas sista flaskan 2036 :D. Men vill man dricka i optimalt drickfönster för moget vin så är det väl typ minst +10 år.
Det beror helt på hur man vill ha sina viner. Tror den här följer min min preferensplan. Jag sätter kofoten i lådan 2023-2024. Sen får vi gå från det. 8-15 år är optimalt drickfönster för de flesta bästa CdP:na.
 

buteljen

Medlem
Det beror helt på hur man vill ha sina viner. Tror den här följer min min preferensplan. Jag sätter kofoten i lådan 2023-2024. Sen får vi gå från det. 8-15 år är optimalt drickfönster för de flesta bästa CdP:na.
Ja precis. Jag har dock problem med att bestämma mig vad jag gillar mest så det blir ofta magkänslan som bestämmer när de väl öppnas.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kan ju tycka att du måste ju upp på 100 pinnar innan du kan kalla det Livets Vin :)

Satt härförleden på en middag med bla en lite yngre vinprovare. Av det söta vinet började han fnissa helt galet av doften. Helt okontrollerbart! Och han var det lyckligaste människobarnet jag någonsin skådat. Han formligen hoppade och skuttade av glädje vid varje sniff och smutt.
På CT gav han sedan vinet "magiska" 91 p.
Några veckor senare dialogiserade vi kring det vinet och efter att han insett att det kanske aldrig mer blir en liknande upplevelse i vinlivet, kanske det söta vinet var värt ett lite högre betyg?
Är man pessimistisk lagd kanske man utgår från att man aldrig hittar den heliga graalen.:ängel:

Intressant med "magiska" 91 p. Kan det ha att göra med att:
  1. Medelbetyget på CT var nära 91 p?
  2. Vinet var för billigt för att vågas ge högre poäng?
Uppfattar att CT-poäng funkar som ankarvärde och har en starkt normerande verkan.
 

Boletus

Medlem
Lite intressant med det här tunnelfenomenet. Har fokuserat en del på Bordeaux senaste tiden och aldrig hört någon tala om ”de är inne i tunneln”. Man vet ju att det tar 10 år för en kvalitets bx att komma ut och 20 för en first growth. Varför snackar man ”tunnel” för andra viner? Vad är skillnaden mot Bx? Är det inte sammalika process?
Min egen högst subjektiva åsikt är att Bordeaux inte är särskilt roligt i unga år när primärfrukt och ek slår igenom, medan CdP kan vara strålande i primärfruktsstadiet. Så Bdx har mer en långsam stegring (även om den kan sakta ned under en period) medan CdP ganska tydligt förändras till det sämre när utvecklingen sätter fart för att till slut komma ut på andra sidan som något helt annat och väldigt spännande.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 22160
Startar upp helgen med att prova 2016 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape .
30% Mourvedre, 30% Grenache, 10% Syrah, 10% Counoise + resten av tillåtna druvor.
Det öppnades förra helgen men var så knutet att jag hällde av lite vin för att se om det öppnar upp sig.
Det hade det absolut gjort, men fortfarande alldeles för ungt.
Medelstor doft av mörkröd körsbärsfrukt, garriguekryddor, lakrits, mocha/rostade toner
I munnen fräscht mörkrödfruktig, bra koncentration och djup, initialt mjuka tanniner men de kommer igen som lite riviga i den medellånga finishen.
Här finns massor som ännu ej är förlöst. Blir kul att följa hur det utvecklas.. Har fler flaskor kvar.
Tack för det! Har 2 flaskor som jag sparar ett par år till då. :D
 

buteljen

Medlem
Min egen högst subjektiva åsikt är att Bordeaux inte är särskilt roligt i unga år när primärfrukt och ek slår igenom, medan CdP kan vara strålande i primärfruktsstadiet. Så Bdx har mer en långsam stegring (även om den kan sakta ned under en period) medan CdP ganska tydligt förändras till det sämre när utvecklingen sätter fart för att till slut komma ut på andra sidan som något helt annat och väldigt spännande.
Det låter rimligt tycker jag!! Tack :)
Bourgogne beter sig ju också som C9dp.
 
Visa bifogad bild 22160
Startar upp helgen med att prova 2016 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape .
30% Mourvedre, 30% Grenache, 10% Syrah, 10% Counoise + resten av tillåtna druvor.
Det öppnades förra helgen men var så knutet att jag hällde av lite vin för att se om det öppnar upp sig.
Det hade det absolut gjort, men fortfarande alldeles för ungt.
Medelstor doft av mörkröd körsbärsfrukt, garriguekryddor, lakrits, mocha/rostade toner
I munnen fräscht mörkrödfruktig, bra koncentration och djup, initialt mjuka tanniner men de kommer igen som lite riviga i den medellånga finishen.
Här finns massor som ännu ej är förlöst. Blir kul att följa hur det utvecklas.. Har fler flaskor kvar.
I tunneln? ;)
 

Magikern

Medlem
Antonin Guyon Chambolle-Musigny Les Cras- 2018
Doft: Mycket dämpad mörk frukt. Detta är ungt.
Attack: Till min stora förvåning rätt fylligt. Dämpad frukt som domineras av jordgubbar och tranbär.
Mellansmak: Mineraler och rätt låg syra. Ungt och oförlöst. Lite jordiga toner märks också.
Eftersmak: Silkestanniner och oförlöst pinotfrukt.

Kul med ett vin som dödar fördomar. Syran är lite låg men vinet är i övrigt betydligt bättre än vad man skulle tro av pris och etikett att döma.
90 poäng i dagsläget.
 

Fredrik L

Medlem
Stefania Barbot Ion- 2017
Doft: Surkörsbär och kokta grönsaker men rätt dämpad.
Attack: Körsbär, grönsaker och tanniner. Ungt och strävt.
Mellansmak: Här märker man att vinet är fylligt och syran är balanserad. Även lite kaffetoner märks.
Eftersmak: Lång, syrlig och tanninsträv. Vinet är lite ungt.

Detta är vad man kan kalla ett bevis för att vårt ärade monopol ibland har fyndviner. Detta är ett utmärkt köp för ca. 270 kronor. Köp och lägg i källaren i 5 år. 90- idag och betydligt mer i framtiden.
Kul att Barbot finns på bolaget. En av de bättre Taurasi-producenterna, från byn Paternopoli, där i mitt tycke de bästa lägena verkar finnas.
 

The Wall

Medlem
2004 Domaine Santa Duc Prestige des Hautes Garrigues

6 minusgrader och klar himmel i fredags, bara att tända grillen och leta upp något lämpligt från källaren. @buteljen halade fram en ung Beaucastel så jag får väl kontra med något äldre. Dessutom var det dags att testa ett av de onödiga (?) nyförvärven som kanske kan ge svar på om det är någon skillnad mellan Riedel Veritas OW syrah och Riedel Sommeliers Hermitage. För att vara på den säkra sidan hamnar en skvätt i Zalto Bourgogne, Zalto Universal och Zalto Bordeaux. Det är omöjligt att överdriva när det kommer till att hitta rätt glas till vinet. Har jag hört.

Direkt från karaff, via tratt med sil, ner i glas;

Veritas; något knuten, men det vankas lite svett eneträ och bränd rosmarinstam, lite salmiak samt en eldigt känsla (15%, fattas bara). Munnen, tjo! Här kommer alla intrycken på eeeen och samma gång! Först örter, sedan eld, sedan lite salmiak, och fort går det, smaklökarna hinner knappt reagera och sortera upp intrycken innan det är försent. Nåja, det går ju trots allt att ta en klunk till.

Sommeliers; (lite kraftigare stjälk i glaset plus ett pajjigare intryck av sammanfogningen med kupan, känns helt klart mer primitiv, eller ”rustik” om så föredras, än Veritas, vilket v e r k l i g e n motiverar mer än dubbla priset för glaset - "duh!"), form och storlek på kupan är väldigt lik Veritas, men ändå är inte mineraler lika framtonande som i Veritas. Lite mer finstämt och återhållsamt intryck i näsan, även om doften är knuten. Munnen; samma intrycksattack som i Veritas, dock att eldigheten är lite mer dämpad, lite svett eneträ, lite övermogna jordgubbar, lite jordighet och lite beskare än i Veritas.

Märkligt. I två glas som ser näst intill likadana ut till form och storlek ger vinet olika intryck. Nu rör det sig kanske inte om så stor skillnad som mellan en ung tannat och en åldrad gamay, men ändå en viss skillnad.

Zalto Bordeaux; lite flyktiga aromer, örter finns, men inte fullt så påtagliga. Munnen; örter, lite salmiak, lite svett eneträ, viss eldighet, lite beska. Trots sparsmakade noter ger det här glaset den bästa smakupplevelsen hittills.

Zalto Bourgogne; hm, eldigheten känns, sedan lite gammal hederlig xerox-kopia från 70-talet samt lite blandade rotfrukter (främst palsternacka och rotselleri). Munnen; påminner smakmässigt om Bx, men den gröna stjälkigheten är lite mer påtaglig, inte negativt, bara annorlunda.

Zalto Universal; knutet, på gränsen till neutralt, lite grönaktig och stjälkig ton i bakgrunden. Munnen; något utslätat, inte påtagligt eldigt. Nja. Vi häller över vinet till Bx och ställer undan Universal för tillfället.

Ju längre kvällen lider desto mer vaknar vinet till liv och öppnar sig utmärkt, tydligen sov vinet väldigt gott innan jag bryskt väckte det med att dra ur korken. Jag ska inte påstå att vinet blir lättklunkat, men man vill gärna ta ytterligare en sipp hela tiden, men det är säkrast att dra i munbromsen om vi ska få reda på hur vinet mår imorgon.

Och vips är det lördag; ut ur kylen, uppvärmning i rumstemperatur i flaskan i någon timme och därefter ner i gårdagens bästa glas för vinet; Zalto Bordeaux; gårdagens doftintryck håller i sig finfint även idag och i munnen kommer eldighet fram i kombination med svedd rosmarinstam (från en riktig rosmarinbuske som man hittar lite längre söderut, typ runt Medelhavet). Fascinerande att vinet håller ihop så pass fint även idag, inte en minsta antydan till tomatsoppa. Ska man säga något lite negativt om vinet skulle det vara att alkoholen är kanske en aning i överkant och tar lite väl mycket plats. Dricka nu eller lagra vidare? Tja, visst finns det en del ålderstecken, men vinet lär nog klara av 5-10 år till utan problem, men jag är osäker på om det kommer att förändras/utvecklas ytterligare.

2004_SantaDucHG.jpg
 

The Wall

Medlem
2018 Gianfranco Bovio Firagnetti Langhe Nebbiolo

Efter @mackan92 rekommenderade vinet beställde jag raskt två flaskor och korkade upp parallellt med 2004 Santa Duc Prestige des Hautes Garrigues till fredagens grillade entrecôte.

Rätt ner i Zalto Bourgogne från flaskan; lite vaniljtoner och mjuk framtoning, lite bränd gummisnodd och lakritstoner i doften. Hm, inte riktigt vad jag hade förväntat mig. I munnen då? Tja, intrycket av vanilj kommer igen, syrligt, viss beska, ganska slank och snäll. Hm, jag hade lite större förhoppningar och det slutade med ett ”nja” för min del.

Skam den som ger sig, på’n igen dag två för att se mina inte alltför positiva intryck från gårdagen kvarstod. Samma typ av glas och nu då? Nu är det mer kakao/mörk chokladtoffee i doften, äntligen dyker den efterfrågade spearminten upp med lite nypon som sällskap. En eldighet som jag inte kände igår tittar också fram. Munnen då? Helt annorlunda jämfört med igår, nu har vi de typiska nebbiolo-markörerna på rätt plats; tanninerna, fin balans mellan syra och eldighet, bra smak, fin eftersmak som inspirerar till ytterligare en klunk…svårt att stå emot. Konsumtion av vinet kräver dock lite planering; istället för att dekantera 2-4 timmar är det 24 timmar som gäller för att vinet ska våga visa sig från sin bästa sida.

Tack till @mackan92 för bra tips!
2018_Bovio.jpg

Dekantera 24 timmar för bästa resultat. Repeterar; 24 timmar.
 

The Wall

Medlem
2018 Renato Corino Langhe Nebbiolo

@JonasBo rekommenderade kort efter rubricerat vin så det var ju bara att klicka hem två flaskor för att undersöka vinet. Skulle det här också bli en 24-timmarsdekantering eller kommer vi undan med 2-4 timmar? Från flaskan, ner i Zalto Bourgogne; jahapp, här har vi nebbiolo för hela slanten direkt från start; spearmint, bittermandel, lite körsbärskärnor, nyponrosor och intrycket av varm jord. I munnen håller tanninerna sig i bakgrunden och det dyker upp lite björnklister som jag tillskriver bittermandeln. Efterföljande klunk har tanninerna vaknat till liv och håller sig framme. Klart trevligt vin med fin smak. Det här vinet var onekligen lite mer insmickrande redan från första början och när jag stoppar näsan i Bovio-glaset igen är det nypon och salmiak som står först i ledet, tätt följda av spearmint. Tillbaka i Corino-glaset och nu får jag lite stalliga vibbar, typ merlot. Nåja, kanske dags att ta en paus från vinet och börja laga mat?

Tack till @JonasBo för bra tips!
2018_RenatoCorino.jpg

Här blir det åka av redan från första klunk.
 

The Wall

Medlem
NV Delamotte Champagne Blanc de noirs

Mot bättre vetande inköpt från Vinoteket för 2-3 år sedan med motiveringen ”kan vara kul att testa”. Vi får väl se. Jag har för tillfället inte orkat forska vidare i namnet och sambandet med "riktiga" Delamotte, men lär göra det vid tillfälle.

Ner i Riedel Veritas Champagne och en doft av ensilage som senare övergår till tinande tjäle sprider sig i glaset. Kul. Med lite tålamod avtar lukten av gammalt vått gräs och det dyker upp toner av brödighet istället, även om det är svårt att få lukten av när tjälen går ur marken på våren ur nästan. Det är egentligen inget fel på den doften, men jag föredrar att känna den utomhus på våren än i ett Champagneglas mitt i vintern.

Munnen då? Tja, fin och pigg syra, helt ok smak, även om doften följer med lite väl mycket när man tar en klunk. Viss behaglig brödighet i eftersmaken.

Efter att @buteljen nämnde att Champagne funkar bra i Zalto Universal verkade det vara en bra idé att testa redan nu; här är det mer av gammalt vått gräs än av nytinad tjäle i doften och tack vare det lite större och vidare glaset blir intrycket inte lika, ähum, utmanande som i Veritas Champagne. I munnen kryper det fram Granny Smith, en påtagligare syra samt en trevlig brödighet toppat med lite nougat. Vinet blir tom fullt drickbart utan störande vårliga intryck.

Jaha, ur klassiska Champagne-glas är vinet perfekt som dryck vid 12-slaget på nyårsafton om man prompt vill dricka Champagne när smaklökarna ändå är på väg att lägga sig. Men ur Universal blir vinet faktiskt drickbart redan innan 12-slaget, fast man bör nog välja ett annat tillfälle än just nyårsafton. Nåväl, stort tack till @buteljen för det fina glastipset!
Delamotte_01.jpg

I traditionellt Champagne-glas kan du känna doften av vår redan nu.
Delamott_baksida.jpg

Baksidesetikett för den som vill fördjupa sig i ytterligare läsning.
 

Wintermute

Medlem
NV Delamotte Champagne Blanc de noirs

Mot bättre vetande inköpt från Vinoteket för 2-3 år sedan med motiveringen ”kan vara kul att testa”. Vi får väl se. Jag har för tillfället inte orkat forska vidare i namnet och sambandet med "riktiga" Delamotte, men lär göra det vid tillfälle.

Ner i Riedel Veritas Champagne och en doft av ensilage som senare övergår till tinande tjäle sprider sig i glaset. Kul. Med lite tålamod avtar lukten av gammalt vått gräs och det dyker upp toner av brödighet istället, även om det är svårt att få lukten av när tjälen går ur marken på våren ur nästan. Det är egentligen inget fel på den doften, men jag föredrar att känna den utomhus på våren än i ett Champagneglas mitt i vintern.

Munnen då? Tja, fin och pigg syra, helt ok smak, även om doften följer med lite väl mycket när man tar en klunk. Viss behaglig brödighet i eftersmaken.

Efter att @buteljen nämnde att Champagne funkar bra i Zalto Universal verkade det vara en bra idé att testa redan nu; här är det mer av gammalt vått gräs än av nytinad tjäle i doften och tack vare det lite större och vidare glaset blir intrycket inte lika, ähum, utmanande som i Veritas Champagne. I munnen kryper det fram Granny Smith, en påtagligare syra samt en trevlig brödighet toppat med lite nougat. Vinet blir tom fullt drickbart utan störande vårliga intryck.

Jaha, ur klassiska Champagne-glas är vinet perfekt som dryck vid 12-slaget på nyårsafton om man prompt vill dricka Champagne när smaklökarna ändå är på väg att lägga sig. Men ur Universal blir vinet faktiskt drickbart redan innan 12-slaget, fast man bör nog välja ett annat tillfälle än just nyårsafton. Nåväl, stort tack till @buteljen för det fina glastipset!
Visa bifogad bild 22171
I traditionellt Champagne-glas kan du känna doften av vår redan nu.
Visa bifogad bild 22172
Baksidesetikett för den som vill fördjupa sig i ytterligare läsning.
Det verkar vara de här lirarna som har en cuvee uppkallad efter den nuvarande ägarens mor, som tydligen hette Delmotte som ogift.
https://www.champagne-fourrier.com/en/home
 

LeChat

Medlem
4D682314-EBAD-46E1-8BAD-BDCC834B09A7.jpeg

2000 Château Camensac

Hm... kan ha råkat ut för det svårdefinierbara begreppet ”smygkork”. Smaken är ok och känns inte defekt, men doften har en antydan av något murrigt som jag inte kopplar till ålder och mognad. Samtidigt är den väldigt diffus, vilket på ett sätt är extra irriterande eftersom det hade varit skönt att kunna avfärda det rakt av, men nu sitter man och tvekar igenom hela flaskan. Dagens i-landsproblem:rolleyes:
 

mackan92

Medlem
2018 Gianfranco Bovio Firagnetti Langhe Nebbiolo

Efter @mackan92 rekommenderade vinet beställde jag raskt två flaskor och korkade upp parallellt med 2004 Santa Duc Prestige des Hautes Garrigues till fredagens grillade entrecôte.

Rätt ner i Zalto Bourgogne från flaskan; lite vaniljtoner och mjuk framtoning, lite bränd gummisnodd och lakritstoner i doften. Hm, inte riktigt vad jag hade förväntat mig. I munnen då? Tja, intrycket av vanilj kommer igen, syrligt, viss beska, ganska slank och snäll. Hm, jag hade lite större förhoppningar och det slutade med ett ”nja” för min del.

Skam den som ger sig, på’n igen dag två för att se mina inte alltför positiva intryck från gårdagen kvarstod. Samma typ av glas och nu då? Nu är det mer kakao/mörk chokladtoffee i doften, äntligen dyker den efterfrågade spearminten upp med lite nypon som sällskap. En eldighet som jag inte kände igår tittar också fram. Munnen då? Helt annorlunda jämfört med igår, nu har vi de typiska nebbiolo-markörerna på rätt plats; tanninerna, fin balans mellan syra och eldighet, bra smak, fin eftersmak som inspirerar till ytterligare en klunk…svårt att stå emot. Konsumtion av vinet kräver dock lite planering; istället för att dekantera 2-4 timmar är det 24 timmar som gäller för att vinet ska våga visa sig från sin bästa sida.

Tack till @mackan92 för bra tips!
Visa bifogad bild 22169
Dekantera 24 timmar för bästa resultat. Repeterar; 24 timmar.

Haha kul att du gillade det! Som du säger så kräver det sin luftning - brukar oftast slänga det på karaff kanske runt lunchtid för att avnjutas på kvällen (fördelen med att jobba hemifrån). Sen blommar det ut fint - men som oftast när det kommer till Nebbiolo för mig så är det bäst representerat dag två, om inte tre!
 
Toppen