Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Varför undviker du att hälla över? Upplever du att argongas håller bättre även när man kanske bara har 1/3 eller mindre kvar av flaskan? :)
Du syresätter viner lite extra när du häller över det jfrt med om det får vara kvar i flaskan. Svårt att säga vilket som är värst dock (hälla över som du gör eller ha kvar i flaskan med större yta mot luft/argon). Lite empiriska studier kanske behövs ?:)
Argongas skyddar då det är tyngre än syre så det minskar vinets utbyte med syret i flaskan.
Har själv jämfört röda viner med/utan argongas och tycker att jag kan få upp mot 2 veckor utan tydlig oxidation om jag pytsar i argongas varje gång jag öppnar flaskan och tar ett glas. Samma vin utan argongas brukar visa tydliga tecken på oxidation efter 3-4 dagar.
 

LeChat

Medlem
BE0F5EA4-9393-4519-8942-53FBD0D5A2A1.jpeg

2016 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard


Mycket nyfiken på denna nyligen inköpta syrah. Så jag får väl öppna en flaska.

Fyllig doft med tydlig syrahkaraktär. Bl.a. peppar, rått och lite fett kött och någon gran- och tallskogsliknande doft som även skulle kunna vara Göteborgs Rapé (slutade nyttja nikotin 2006 och Rapé var ännu längre sedan, så kan minnas fel:rolleyes:)

Bra munkänsla och tillgänglig från start med bl.a mörka bär, lakrits, grön paprika och choklad i avslutet. Den är faktiskt ganska lik en bättre CF av Joguet från Loire. Gott alltså! Men kan nog utvecklas till ännu bättre grejer redan inom några år tror jag. Bra köp!:)
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Varför undviker du att hälla över? Upplever du att argongas håller bättre även när man kanske bara har 1/3 eller mindre kvar av flaskan? :)
Jag gjorde ett experiment för några år sedan med olika varianter av att spara öppnat vin (tror det var att hälla över försiktigt max upp i liten flaska, halvfull as-is, halvfull med gas samt öppna ny). Hade en ung enklare cab som testobjekt. Kommer inte ihåg exakt resultat men kommer ihåg att det som stack ut mest var att det överhällda vinet klarat sig sämst vilket var överraskande. Troligen det extra syre som tillförts precis som @chambertin nämner.
 

buteljen

Medlem
Jag gjorde ett experiment för några år sedan med olika varianter av att spara öppnat vin (tror det var att hälla över försiktigt max upp i liten flaska, halvfull as-is, halvfull med gas samt öppna ny). Hade en ung enklare cab som testobjekt. Kommer inte ihåg exakt resultat men kommer ihåg att det som stack ut mest var att det överhällda vinet klarat sig sämst vilket var överraskande. Troligen det extra syre som tillförts precis som @chambertin nämner.
Åh vad bra med empirisk data! Tack :). Hur många veckor väntade du med att kolla resultatet? Det beror ju säkert även på kvaliteten på vinet hur bra det håller. En enklare Cab kanske inte håller för lite luft på samma sätt som ett kvalitetsvin. Min erfarenhet är att kvalitetsviner håller oerhört bra av att hälla över i mindre flaska om man häller ändå upp till kanten så det blir minimalt med luft. Men jag har ju inte testat att pytsa på argongas så svårt att säga i mitt fall.

Jag måste erkänna att det är väldigt sällan som det blir något kvar i en flaska som öppnas hemma hos oss. Och om jag vet att vi enbart skall dricka något glas så coravinar jag flaskan. Däremot så häller jag i princip alltid av en dos på typ 6 cl från alla flaskor direkt när vi öppnar dem hemma för att prova vid ett senare tillfälle för mer ingående analys (även champagne). Just nu sitter jag med en vecka gammal 6 cl St Henri 2010, 6 cl Reyneke Reserve 2010, 2 veckor gammal Gourt de Mautens 2015 och 6 veckor gammal By Farr Shiraz 2012. By Farr var inget tilltalande alls när jag öppnade den, väldigt konstigt vin. Men nu när den har legat 6 veckor i liten flaska så är den oerhört mycket bättre . De extrema rotfrukterna har backat tillbaka till förmån för rödare frukt och mer av torkade kryddor och den är konstigt nog fortfarande fräsch och pigg efter så lång tid. St Henrin har inte ändrat sig nämnvärt. Tät, koncentrerad frukt. Underbart vin. Reyneke har utvecklats helt fantastiskt under veckan. Det är en satans precision i vinet och det är riktigt riktigt bra. Gourt de Mautens är nog det som inte klarat 2 veckor så bra. Har tappat aromatik och är inte lika uttrycksfullt. Är det den flaskan som har minst svavel i sig??
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Men vad smart! Det ska jag genast införa!
Min man tycker det är djupt orättvist att jag alltid snor åt mig mer vin av varje flaska :D.
Skämt åsido så är det inte alltid man vill sitta och analysera vinet när man dricker det till middagen så för mig så funkar det perfekt. Det gäller bara att komma ihåg att skriva upp vad det är för vin och när man hällt av det. Ibland samlas småflaskorna på hög i kylskåpet ...
 
Last edited:

Vera Wind

In vini veritas?
Min man tycker det är djupt orättvist att jag alltid snor åt mig mer vin av varje flaska :D.
Skämt åsido så är det inte alltid man vill sitta och analysera vinet när man dricker det till middagen så för mig så funkar det perfekt. Det gäller bara att komma ihåg att skriva upp vad det är för vin och när man hällt av det. Ibland samlas småflaskorna på hög i kylskåpet ...
Jag tänkte också på det. Etiketterar du flaskorna med siffror och för bok över vad som finns i respektive flaska vid varje given tidpunkt? Eller har du något annat smart system?
 

Foodcoma

Medlem
Längtat efter gult vin ett tag nu och kunde inte hålla mig längre.. Tissot Arbois vin jaune 2001. Ska väl inte vara något stort år för vin jaune (gjordes ingen chateau chalon) så kanske kan hoppas på att denna är fullt mogen nu ”redan” efter 20 år. Kör audouze metoden så bara dragit korken och låter den stå svalt tills ikväll. Doftar iaf. mkt lovande. Knäckig curry.

Återkommer med utlåtande ikväll.

7C4EAFE6-53F7-41A4-83CB-3AC16F3DBCBB.jpeg
 

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 23324
2016 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard


Mycket nyfiken på denna nyligen inköpta syrah. Så jag får väl öppna en flaska.

Fyllig doft med tydlig syrahkaraktär. Bl.a. peppar, rått och lite fett kött och någon gran- och tallskogsliknande doft som även skulle kunna vara Göteborgs Rapé (slutade nyttja nikotin 2006 och Rapé var ännu längre sedan, så kan minnas fel:rolleyes:)

Bra munkänsla och tillgänglig från start med bl.a mörka bär, lakrits, grön paprika och choklad i avslutet. Den är faktiskt ganska lik en bättre CF av Joguet från Loire. Gott alltså! Men kan nog utvecklas till ännu bättre grejer redan inom några år tror jag. Bra köp!:)
Tack för not! Intog en 2012 för några veckor sen. Kändes som den var i ett fint drickfönster men med viss fortsatt potential. 10 år på korken är nog inga som helst problem.
 

Magikern

Medlem
Pazo Señorans Selección de Añada 2011

Doft: Dämpad doft av grapefrukt. Doftar yngre än vad det är.
Attack: Grapefrukt och lite syrliga citrustoner. Lite äpple och chardonnayvibbar.
Mellansmak: Samma smaker men kanske även lite juravibbar. Det besksyrliga smaken är lite lurig men vinet är rätt fylligt och syran är ok. Balansen är där.
Eftersmak: lite toner av karbonara men tveklöst ett vin från gamla världen. Syrligt och kanske även lite jordiga mognadstoner. Medellång. Hade tveklöst placerat det i Frankrike blint.


Vinet känns rätt fullmoget så jag stannar troligen på 89+. Bättre än såhär lär det inte bli. Albariño är en underskattad druva.
 
Toppen