Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Clos Cibonne 2019 bär, fat, balans, längd, kärlek, kanske lite punsch i bakgrunden. Däremot misstänker jag att jag börjar bli fartblind, det smakar liksom som rosé brukar. Jag behöver nog provar någonting enklare för att kalibrera mig.
Du har inte blivit fartblind. Det är så rosé brukar smaka. Oerhört upphetsande. Nästan lika kul som att treputta från en meter.
 

JonasBo

Medlem
IMG_20210606_113441_870.jpg

La Strega i Göteborg igår kväll. Blindades och gissade käpprätt.

Färgen mot rosthållet, bra frukt, väldigt silkig och passade riktigt bra till risotto med sommartryffel.
 

Daniel A

Administratör
En liten rapport från en provning hemma hos @buteljen! Eftersom vi på förhand visste att det skulle vara en uppsättning idelt grymma viner drack vi (och avslöjade) dem ett och ett för att upprätthålla fokus och ge varje vin en chans att stå i ensamt majestät.

Vi lyckades inte rösta på några favoriter, och någon WOTN utsågs icke. Vi anammade även göteborgarnas stil och pratade på både in- och utandningen.

Jag satte betyg på alla viner innan avtäckning.

Tema var: "Viner som bara är hur jäkla supergoda som helst o som jag gärna vill dela med andra som verkligen uppskattar dem”.

Bubbelflight
DSC_2440.JPG

NV Perrier-Jouët Champagne Reserve Cuvée Extra Brut
Champinjon, kexchoklad, smutsig honung, svamp, bokna äpplen, ingefära, grillad citron, kaffe. Växer med tiden! Bra syra, något metallisk eftersmak. Mycket svagt mousserande. I munnen var det mycket kaffe, svamp och blandade mogna och övermogna äpplen. Inget megaspeciellt, men perfekt skick och perfekt fas. 93p.
Visade sig vara en feletiketterad gamling (minns inte riktigt vad som var fel - tror att etiketten var en blandning av deras årgångschampagne och deras vanliga instegare). Blandning av 1975 och 1976. Superkul, och en jävla start!

2012 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
Något helt annat! Gröna äpplen, krita, grape tonic, citron, lätta gröna toner, lime. Mycket bra syra, bra mousse och “munkänsla” - växer och fyller ut ordentligt. Lång eftersmak. Stor potential. 91+p.

NV Jacques Selosse Substance
Hyacinth, växthus, lite bränt, rökig, gula och röda äpplen. Smakar typ samma, fast intressant nog med en hint chark eller bacon. Bra syra, riktigt maffig i munnen. Gnäll: dör ganska snabbt, eftersmaken och längden finns liksom inte riktigt där. 93p.
Deg. 2012. “Visste” vad det var på första sniffen. Substance är underbart!

1997 Mailly Champagne Grand Cru Magnum Collection Brut
Kaffe, nougat, bivax, honung, citron. Bra syra. Har en intressant “godisakig” smak (lyckades aldrig sätta fingret på det) och en hel del mogen/grillad citron. Väldigt elegant och balanserat. Något tunn, men lång eftersmak. 91p.

(reflektion i efterhand: känner att jag snålade lite med poängen här på samtliga bubbel)

Vit flight
DSC_2437.JPG

2008 Y de Yquem
Expressiv som attan, målarfärg, lite saffran, päron, bensin, tuggummi, melon, ahlgrens bilar. Mer av samma i smaken, fast minus en del av det “kemiska”. Mycket fet känsla, och intressant nog även lite sälta. Hög syra. Angenämt beskt avslut, och en galen längd. 95p.
Hur jävla gott som helst! Mitt vin.

2017 von Winning Forster Pechstein Riesling Ozyetra
WOW! Vilken käftsmäll. Vitpeppar, blommor (vita?), te och kaffe samtidigt, bergamott, tändsticksplån, gula äpplen. I munnen får jag mest gula äpplen och allmänt kryddigt. Sjuk kraft, sjukt lång eftersmak. Fet, rund och balanserad trots sin uppenbara ungdom. Även den här hade angenäm beska. Ung men galen! Vart tar det här vägen med tid?! 95+p.
Fatad riesling alltså, vilken grej. Omöjlig att gissa.

2004 Domaine Jean-Louis Chave Hermitage Blanc
Här kom något helt annat. Brynt smör, hyacinth (första utanför Selosse uppställning!), eldstad (som jag kryptiskt sade “eld utan bränt”), hav. Något udda, men komplex doft. Skrev inget om smak annat än “mogen”. Återigen ett angenämt beskt avslut, hög men polerad syra. Viss sälta. 94p.
Min första vita Chave. Hoppas inte den sista...

Röd flight (koncentrationen har nu fått sig en törn)
DSC_2438.JPG

2008 E. Guigal Côte-Rôtie La Landonne
Mosad banan (!?), peppar, kött, örter, chili (chipotle), rök. Avrundat och polerat (syran sticker något), stramt och elegant. Bra avslut. Något tunn (relativt vad doften lovar). 93p.
Vet ju att det kommer bli en bra flight när en LaLaLa frivilligt ställer sig som första vin!

1975 Château Mouton Rothschild
Källare, hav, russin, soja, svamp, blod, tobak, kartong. Moget så det förslår! Och växer mycket under kvällen. Smakar moget, men något platt. Strävt och lite sött avslut. 92p.
Stor diskussion om den var defekt. Sannolikt varmlagrad.

2006 Tenuta dell'Ornellaia Bolgheri Superiore Ornellaia
Mycket expressiv, kryddigt och kompakt. Skog, choklad, mörka körsbär. Fruktigt, kryddigt och chokladigt i munnen. Massivt vin, men ändå polerat’. Syran är hög, tanninerna lätt sandiga, och avslutet är långt och torrt. Helt perfekt sammansatt, vilket hantverk! 95+p.

2010 Delas Frères Côte-Rôtie La Landonne
Elegant och kraftigt samtidigt. Mörk frukt, lite vanilj, blommigt, röda bär, mörka röda bär, peppar, chark. Avsevärt mer komplext än noterna får det att framstå (gäller väl typ alla viner; fasen vad ringrostig jag kände mig!). I munnen är den fet, tjock och maffig men liksom förra vinet är det så galet snyggt sammansatt. Den bara ger och ger och ger och slutar typ aldrig. 96+p.

Bonusar:
2006 Château de Fargues
Ja, tack! Lakrits, saffran, honung, dill, smör, persika. Kraftigt. Hög syra. Perfekt balans. Satte inget betyg.

2008 Legras & Haas Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé
Inga noter. Bra vin och bra avslutning!


En sådan där kväll som bekräftar vinintresset.
 

Martin F

Medlem
En liten rapport från en provning hemma hos @buteljen! Eftersom vi på förhand visste att det skulle vara en uppsättning idelt grymma viner drack vi (och avslöjade) dem ett och ett för att upprätthålla fokus och ge varje vin en chans att stå i ensamt majestät.

Vi lyckades inte rösta på några favoriter, och någon WOTN utsågs icke. Vi anammade även göteborgarnas stil och pratade på både in- och utandningen.

Jag satte betyg på alla viner innan avtäckning.

Tema var: "Viner som bara är hur jäkla supergoda som helst o som jag gärna vill dela med andra som verkligen uppskattar dem”.

Bubbelflight
Visa bifogad bild 23525
NV Perrier-Jouët Champagne Reserve Cuvée Extra Brut
Champinjon, kexchoklad, smutsig honung, svamp, bokna äpplen, ingefära, grillad citron, kaffe. Växer med tiden! Bra syra, något metallisk eftersmak. Mycket svagt mousserande. I munnen var det mycket kaffe, svamp och blandade mogna och övermogna äpplen. Inget megaspeciellt, men perfekt skick och perfekt fas. 93p.
Visade sig vara en feletiketterad gamling (minns inte riktigt vad som var fel - tror att etiketten var en blandning av deras årgångschampagne och deras vanliga instegare). Blandning av 1975 och 1976. Superkul, och en jävla start!

2012 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
Något helt annat! Gröna äpplen, krita, grape tonic, citron, lätta gröna toner, lime. Mycket bra syra, bra mousse och “munkänsla” - växer och fyller ut ordentligt. Lång eftersmak. Stor potential. 91+p.

NV Jacques Selosse Substance
Hyacinth, växthus, lite bränt, rökig, gula och röda äpplen. Smakar typ samma, fast intressant nog med en hint chark eller bacon. Bra syra, riktigt maffig i munnen. Gnäll: dör ganska snabbt, eftersmaken och längden finns liksom inte riktigt där. 93p.
Deg. 2012. “Visste” vad det var på första sniffen. Substance är underbart!

1997 Mailly Champagne Grand Cru Magnum Collection Brut
Kaffe, nougat, bivax, honung, citron. Bra syra. Har en intressant “godisakig” smak (lyckades aldrig sätta fingret på det) och en hel del mogen/grillad citron. Väldigt elegant och balanserat. Något tunn, men lång eftersmak. 91p.

(reflektion i efterhand: känner att jag snålade lite med poängen här på samtliga bubbel)

Vit flight
Visa bifogad bild 23524
2008 Y de Yquem
Expressiv som attan, målarfärg, lite saffran, päron, bensin, tuggummi, melon, ahlgrens bilar. Mer av samma i smaken, fast minus en del av det “kemiska”. Mycket fet känsla, och intressant nog även lite sälta. Hög syra. Angenämt beskt avslut, och en galen längd. 95p.
Hur jävla gott som helst! Mitt vin.

2017 von Winning Forster Pechstein Riesling Ozyetra
WOW! Vilken käftsmäll. Vitpeppar, blommor (vita?), te och kaffe samtidigt, bergamott, tändsticksplån, gula äpplen. I munnen får jag mest gula äpplen och allmänt kryddigt. Sjuk kraft, sjukt lång eftersmak. Fet, rund och balanserad trots sin uppenbara ungdom. Även den här hade angenäm beska. Ung men galen! Vart tar det här vägen med tid?! 95+p.
Fatad riesling alltså, vilken grej. Omöjlig att gissa.

2004 Domaine Jean-Louis Chave Hermitage Blanc
Här kom något helt annat. Brynt smör, hyacinth (första utanför Selosse uppställning!), eldstad (som jag kryptiskt sade “eld utan bränt”), hav. Något udda, men komplex doft. Skrev inget om smak annat än “mogen”. Återigen ett angenämt beskt avslut, hög men polerad syra. Viss sälta. 94p.
Min första vita Chave. Hoppas inte den sista...

Röd flight (koncentrationen har nu fått sig en törn)
Visa bifogad bild 23526
2008 E. Guigal Côte-Rôtie La Landonne
Mosad banan (!?), peppar, kött, örter, chili (chipotle), rök. Avrundat och polerat (syran sticker något), stramt och elegant. Bra avslut. Något tunn (relativt vad doften lovar). 93p.
Vet ju att det kommer bli en bra flight när en LaLaLa frivilligt ställer sig som första vin!

1975 Château Mouton Rothschild
Källare, hav, russin, soja, svamp, blod, tobak, kartong. Moget så det förslår! Och växer mycket under kvällen. Smakar moget, men något platt. Strävt och lite sött avslut. 92p.
Stor diskussion om den var defekt. Sannolikt varmlagrad.

2006 Tenuta dell'Ornellaia Bolgheri Superiore Ornellaia
Mycket expressiv, kryddigt och kompakt. Skog, choklad, mörka körsbär. Fruktigt, kryddigt och chokladigt i munnen. Massivt vin, men ändå polerat’. Syran är hög, tanninerna lätt sandiga, och avslutet är långt och torrt. Helt perfekt sammansatt, vilket hantverk! 95+p.

2010 Delas Frères Côte-Rôtie La Landonne
Elegant och kraftigt samtidigt. Mörk frukt, lite vanilj, blommigt, röda bär, mörka röda bär, peppar, chark. Avsevärt mer komplext än noterna får det att framstå (gäller väl typ alla viner; fasen vad ringrostig jag kände mig!). I munnen är den fet, tjock och maffig men liksom förra vinet är det så galet snyggt sammansatt. Den bara ger och ger och ger och slutar typ aldrig. 96+p.

Bonusar:
2006 Château de Fargues
Ja, tack! Lakrits, saffran, honung, dill, smör, persika. Kraftigt. Hög syra. Perfekt balans. Satte inget betyg.

2008 Legras & Haas Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé
Inga noter. Bra vin och bra avslutning!


En sådan där kväll som bekräftar vinintresset.
Jävlar i min låda :eek:

Blir alltmer sugen på Ozyetra efter att ha läst flera exalterade noter.
 

buteljen

Medlem
En liten rapport från en provning hemma hos @buteljen! Eftersom vi på förhand visste att det skulle vara en uppsättning idelt grymma viner drack vi (och avslöjade) dem ett och ett för att upprätthålla fokus och ge varje vin en chans att stå i ensamt majestät.

Vi lyckades inte rösta på några favoriter, och någon WOTN utsågs icke. Vi anammade även göteborgarnas stil och pratade på både in- och utandningen.

Jag satte betyg på alla viner innan avtäckning.

Tema var: "Viner som bara är hur jäkla supergoda som helst o som jag gärna vill dela med andra som verkligen uppskattar dem”.

Bubbelflight
Visa bifogad bild 23525
NV Perrier-Jouët Champagne Reserve Cuvée Extra Brut
Champinjon, kexchoklad, smutsig honung, svamp, bokna äpplen, ingefära, grillad citron, kaffe. Växer med tiden! Bra syra, något metallisk eftersmak. Mycket svagt mousserande. I munnen var det mycket kaffe, svamp och blandade mogna och övermogna äpplen. Inget megaspeciellt, men perfekt skick och perfekt fas. 93p.
Visade sig vara en feletiketterad gamling (minns inte riktigt vad som var fel - tror att etiketten var en blandning av deras årgångschampagne och deras vanliga instegare). Blandning av 1975 och 1976. Superkul, och en jävla start!

2012 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
Något helt annat! Gröna äpplen, krita, grape tonic, citron, lätta gröna toner, lime. Mycket bra syra, bra mousse och “munkänsla” - växer och fyller ut ordentligt. Lång eftersmak. Stor potential. 91+p.

NV Jacques Selosse Substance
Hyacinth, växthus, lite bränt, rökig, gula och röda äpplen. Smakar typ samma, fast intressant nog med en hint chark eller bacon. Bra syra, riktigt maffig i munnen. Gnäll: dör ganska snabbt, eftersmaken och längden finns liksom inte riktigt där. 93p.
Deg. 2012. “Visste” vad det var på första sniffen. Substance är underbart!

1997 Mailly Champagne Grand Cru Magnum Collection Brut
Kaffe, nougat, bivax, honung, citron. Bra syra. Har en intressant “godisakig” smak (lyckades aldrig sätta fingret på det) och en hel del mogen/grillad citron. Väldigt elegant och balanserat. Något tunn, men lång eftersmak. 91p.

(reflektion i efterhand: känner att jag snålade lite med poängen här på samtliga bubbel)

Vit flight
Visa bifogad bild 23524
2008 Y de Yquem
Expressiv som attan, målarfärg, lite saffran, päron, bensin, tuggummi, melon, ahlgrens bilar. Mer av samma i smaken, fast minus en del av det “kemiska”. Mycket fet känsla, och intressant nog även lite sälta. Hög syra. Angenämt beskt avslut, och en galen längd. 95p.
Hur jävla gott som helst! Mitt vin.

2017 von Winning Forster Pechstein Riesling Ozyetra
WOW! Vilken käftsmäll. Vitpeppar, blommor (vita?), te och kaffe samtidigt, bergamott, tändsticksplån, gula äpplen. I munnen får jag mest gula äpplen och allmänt kryddigt. Sjuk kraft, sjukt lång eftersmak. Fet, rund och balanserad trots sin uppenbara ungdom. Även den här hade angenäm beska. Ung men galen! Vart tar det här vägen med tid?! 95+p.
Fatad riesling alltså, vilken grej. Omöjlig att gissa.

2004 Domaine Jean-Louis Chave Hermitage Blanc
Här kom något helt annat. Brynt smör, hyacinth (första utanför Selosse uppställning!), eldstad (som jag kryptiskt sade “eld utan bränt”), hav. Något udda, men komplex doft. Skrev inget om smak annat än “mogen”. Återigen ett angenämt beskt avslut, hög men polerad syra. Viss sälta. 94p.
Min första vita Chave. Hoppas inte den sista...

Röd flight (koncentrationen har nu fått sig en törn)
Visa bifogad bild 23526
2008 E. Guigal Côte-Rôtie La Landonne
Mosad banan (!?), peppar, kött, örter, chili (chipotle), rök. Avrundat och polerat (syran sticker något), stramt och elegant. Bra avslut. Något tunn (relativt vad doften lovar). 93p.
Vet ju att det kommer bli en bra flight när en LaLaLa frivilligt ställer sig som första vin!

1975 Château Mouton Rothschild
Källare, hav, russin, soja, svamp, blod, tobak, kartong. Moget så det förslår! Och växer mycket under kvällen. Smakar moget, men något platt. Strävt och lite sött avslut. 92p.
Stor diskussion om den var defekt. Sannolikt varmlagrad.

2006 Tenuta dell'Ornellaia Bolgheri Superiore Ornellaia
Mycket expressiv, kryddigt och kompakt. Skog, choklad, mörka körsbär. Fruktigt, kryddigt och chokladigt i munnen. Massivt vin, men ändå polerat’. Syran är hög, tanninerna lätt sandiga, och avslutet är långt och torrt. Helt perfekt sammansatt, vilket hantverk! 95+p.

2010 Delas Frères Côte-Rôtie La Landonne
Elegant och kraftigt samtidigt. Mörk frukt, lite vanilj, blommigt, röda bär, mörka röda bär, peppar, chark. Avsevärt mer komplext än noterna får det att framstå (gäller väl typ alla viner; fasen vad ringrostig jag kände mig!). I munnen är den fet, tjock och maffig men liksom förra vinet är det så galet snyggt sammansatt. Den bara ger och ger och ger och slutar typ aldrig. 96+p.

Bonusar:
2006 Château de Fargues
Ja, tack! Lakrits, saffran, honung, dill, smör, persika. Kraftigt. Hög syra. Perfekt balans. Satte inget betyg.

2008 Legras & Haas Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé
Inga noter. Bra vin och bra avslutning!


En sådan där kväll som bekräftar vinintresset.
Tack! Visste väl att man kunde lita på dig vad gäller noter :rolleyes:. Glömde mina noter i Lund men från minnet så blev det ju väldigt stor kontrast mellan den äldre Perrier-Jouet och Vilmart. Vilmart (mitt vin) var oerhört citrusig/grapeig med hög syra. Dessutom var den för kall i början. Men man kände absolut att här finns potential. Ingen idé dock att öppna de andra flaskorna förrän om fem år typ. Perrier Jouet champagnen var underbar tycker jag! Jag var besviken på Substance, tyckte inte det var den bästa flaskan jag druckit. Mailly stabil och god.

Y de Yquem var fantastisk och är glad att jag köpte några flaskor som släpptes för någon vecka sedan. Ozyetra (mitt vin) var superkul att stämma av med er. Jag har druckit en flaska tidigare och tyckte den var fantastiskt bra. Jag tror alla blev förtjusta och nyfikna på mer. 04 Chave väldigt bra och maffigt vin. Drack ju 06 Chave på PM för ett tag sedan och den var väldigt sluten och gav inte ifrån sig så mycket. Men den vi drack i fredags hade varit öppen sedan dagen innan och det var stor skillnad på upplevelse. Oerhört bra.

Riktigt kul att prova två La Landonne från olika producenter bredvid varandra!! Mouton Rotchilden var kanske inte på topp men riktigt bra ändå (inte korkad!).

En fantastisk kväll med härligt nördiga vinmänniskor :). Lite kul att inga viner från nya världen var med. Alla var från Frankrike förutom två (Italien, Tyskland).
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Jävlar i min låda :eek:

Blir alltmer sugen på Ozyetra efter att ha läst flera exalterade noter.
Kan tipsa om att Atomwine.dk har Rieslingvecka fram till söndag och säljer bl.a Ozyetra 17 för 600 dkk (kostade 1029 sek på släpp i februari). Beställde 12 stycken igår till de som blev intresserade av den i fredags. Beställde även 12 flaskor Marmar (som också är på tillbud). Marmar är motsvarande barrel selection som Ozyetra fast från en annan vingård. Så är du/ni intresserade kan det vara läge att passa på :)
"MarMar is a selection of the few best barrels out of a cool parcel within Ungeheuer, which has the highest amount of limestone in the soil. The wine is concentrated and intense with smoky citrus aroma and an incredible length. Not a classic Riesling, but a wine one has to taste!

Ozyetra is a selection of spectacular barrels out of Pechstein. Like MarMar, this wine is incredibly complex and concentrated, with great tension and length. Noble reduction, grilled lemon, fine oak. A very special wine!"
 

stevie22002

Medlem
:):):):):)
Kan tipsa om att Atomwine.dk har Rieslingvecka fram till söndag och säljer bl.a Ozyetra 17 för 600 dkk (kostade 1029 sek på släpp i februari). Beställde 12 stycken igår till de som blev intresserade av den i fredags. Beställde även 12 flaskor Marmar (som också är på tillbud). Marmar är motsvarande barrel selection som Ozyetra fast från en annan vingård. Så är du/ni intresserade kan det vara läge att passa på :)
Helvete, efter att ha totalt spräckt budgeten med diverse spontana inköp (flera SQN bla) kände jag att jag ändå var ”100% tvungen” att beställa ett par ”Ozyetra” baserat på noterna ovan. Sjukt peppad på att testa! Tack för tips!!
 

Magikern

Medlem
2012 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
Något helt annat! Gröna äpplen, krita, grape tonic, citron, lätta gröna toner, lime. Mycket bra syra, bra mousse och “munkänsla” - växer och fyller ut ordentligt. Lång eftersmak. Stor potential. 91+p.

Hur länge hade den luftats? Det lär väl behövas minst 3 timmars flaskdekantering innan vinet riktigt öppnat sig idag gissar jag. Perfekt för mig som inte tycker att karbonara i vin är ett plus direkt.
 

MarkusJ

Medlem
:):):):):)
Helvete, efter att ha totalt spräckt budgeten med diverse spontana inköp (flera SQN bla) kände jag att jag ändå var ”100% tvungen” att beställa ett par ”Ozyetra” baserat på noterna ovan. Sjukt peppad på att testa! Tack för tips!!
Haha vafan, jag kunde inte heller hålla mig... Såg att jag precis fått in skatteåterbäringen så då kändes de lite bättre - även om jag använde den som ursäkt för att lägga en Selosse-beställning tidigare i år. Aja YOLO osv.

Slängde även med en Roagna Dolcetto för att testa.
 

LeChat

Medlem
3EF4B721-08FE-4A36-8AFD-572CA1EBBA93.jpeg

2015 Vincent Girardin Volnay Les Vieilles Vignes


Ikväll blev det råraka med fläsk. Frun valde lingon, jag valde en bourgogne. Alla nöjda och glada.:)

Matchningen var riktigt bra, men kan inte påstå att denna PN var en bra representant för det som kännetecknar Volnay. Doften bra men i munnen känns den lite klumpig och endimensionell.

Har väldigt liten erfarenhet av producenten så kan inte riktigt avgöra vad som präglar vinet mest, producent eller årgång. Kanske båda.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 23529
2015 Vincent Girardin Volnay Les Vieilles Vignes


Ikväll blev det råraka med fläsk. Frun valde lingon, jag valde en bourgogne. Alla nöjda och glada.:)

Matchningen var riktigt bra, men kan inte påstå att denna PN var en bra representant för det som kännetecknar Volnay. Doften bra men i munnen känns den lite klumpig och endimensionell.

Har väldigt liten erfarenhet av producenten så kan inte riktigt avgöra vad som präglar vinet mest, producent eller årgång. Kanske båda.
Girardins Puligny och Chassagne brukar vara bra. Jag har ännu inte provat någon av hans röda märkligt nog.
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 23529
2015 Vincent Girardin Volnay Les Vieilles Vignes


Ikväll blev det råraka med fläsk. Frun valde lingon, jag valde en bourgogne. Alla nöjda och glada.:)

Matchningen var riktigt bra, men kan inte påstå att denna PN var en bra representant för det som kännetecknar Volnay. Doften bra men i munnen känns den lite klumpig och endimensionell.

Har väldigt liten erfarenhet av producenten så kan inte riktigt avgöra vad som präglar vinet mest, producent eller årgång. Kanske båda.
Har bara erfarenhet av årgång 99, köpte ett 6-pack Volnay i början av seklet och de blev riktigt trevliga efter några år i källaren, inga stora viner men väldigt trevliga. Tror han är lite åt Comte Armand i stilen som ju också kan vara lite klumpiga unga. Så tror du var lite snabb där. Har 3 flaskor 2015 Volnay Santenots men de hade jag nog inte tänkt att öppna på 10 år eller så.
 

LeChat

Medlem
Har 3 flaskor 2015 Volnay Santenots men de hade jag nog inte tänkt att öppna på 10 år eller så.
Har också dessa i källaren och tänker också ca 10 år för dem. Kvällens volnay var ganska god men otypisk och tveksamt om mer tid skulle hjälpa.
 

Daniel A

Administratör
Jävlar i min låda :eek:

Blir alltmer sugen på Ozyetra efter att ha läst flera exalterade noter.

Du kommer inte bli besviken! Ett av de bästa och charmigaste unga viner jag druckit.

Hur länge hade den luftats? Det lär väl behövas minst 3 timmars flaskdekantering innan vinet riktigt öppnat sig idag gissar jag. Perfekt för mig som inte tycker att karbonara i vin är ett plus direkt.

Dracks långsamt, så 15 minuter till 3 timmar? Utvecklas ju såklart under tiden, och noterna är (som alla andra noter) ihopsamlade över tiden det tar att tömma glaset.

Tror inte 3 timmar i öppen flaska spelar någon större roll. Öppna och drick över flera dagar istället.
 

LeChat

Medlem
A61416F1-CEDA-43A4-BA21-CDC015D760F7.jpeg

2005 Château Phélan Ségur


När jag äntligen lyckats få ut den förbannade smulkorken ur flaskan, och smulorna ur vinet, så visar vinet i sig inga brister. Tvärtom!
Ibland innebär mellanfasen att man får ett lite intetsägande vin, liksom varken eller. Men ibland som i det här fallet, så får man ungdomens energi och strama grepp samtidigt som man kan njuta helt integrerade fat och mera komplexa aromer. Då blir det väldigt gott!
7AC90908-4F2B-43EB-AA37-69CB8F4B906F.jpeg
 

Martin F

Medlem
Kan tipsa om att Atomwine.dk har Rieslingvecka fram till söndag och säljer bl.a Ozyetra 17 för 600 dkk (kostade 1029 sek på släpp i februari). Beställde 12 stycken igår till de som blev intresserade av den i fredags. Beställde även 12 flaskor Marmar (som också är på tillbud). Marmar är motsvarande barrel selection som Ozyetra fast från en annan vingård. Så är du/ni intresserade kan det vara läge att passa på :)
Det blev en vardera till slut :D
 
Toppen