Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 22 januari 2013.

1. kayaker

kayaker Cyklist

Väldigt mycket geografi i den skillnaden. ;)

2. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Vilken underbar afton!
    Hur upplevde du moscatellen på åldersskalan? Fortfarande spänstigt prepubertal, eller med utvecklat helskägg? Bifokala glasögon?

Last edited: 5 april 2014
  3. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag tycker inte att Taurasin behöver lagras mer, för mig var den lite lagom mogen nu. Tänkte köpa båda årgångarna för att testa mot varann, dvs även 98:an, men ändrade mig i sista sekund.

Taurasi är ju såklart Kampanien, inte första gången jag blandar ihop Italiens alla områden. Tack för uppstyrningen. Att jag blandar ihop just Sicilien och Kampanien är nog för att både förknippas med vulkaner (Etna och Vesuvius).

En typ av fel man aldrig kommer undan med på detta forum, såklart, men även jag är bara människa och även solen har ju en del fläckar. :)

chambertin gillar detta.
  4. Gurto

Gurto Medlem

Ptja, inte jättestor erfarenhet av hur moscatel blir som åldrade och tänkte inte så mycket på hur utvecklat det kändes. Misstänker att den stilen av vin åldras rätt långsamt? Får återkomma när jag dricker det igen. Flaskan står i kylen. Borde hålla sig rätt bra fortfarande.

5. Mattias S

Mattias S Administratör

Ja, det var verkligen ett pinsamt misstag... Jag kommer dock fortsätta att begå misstag så ofta som det krävs. Om inte just detta hade begåtts igår, så hade jag ju varit mer okunnig idag än igår, vilket jag är tacksam för att slippa.

Att ställa dumma frågor, blotta sin okunnighet och kasta sig ut utan fruktan, är det mest utvecklande man kan göra. Prova, så skall du se hur snabbt du utvecklas och blir klokare. ;)

Livermore, Vino fino och StefanAkiko gillar detta.
  6. StefanAkiko

Har haft skvättar kvar uder kork i kylskåp (ingen fjantig argongas) över 4 månader utan att de annat än mognat på sig en gnutta...

7. Mattias S

Mattias S Administratör

Barolo är en bra jämförelse. Frugan (som är en duktig vinprovare) fick detta blint, dock hamnade hon lite förvånande i Sydafrika. Tjäratonen lurade henne tror jag. Själv så tyckte jag (oblint) att det var en urtypisk italienare. Strukturen hade nog lett mig till Barolo, men en Supertuscan av lite slankare slag hade heller inte varit otänkbart.

8. Swedish

Swedish Medlem

För min del är det den blommiga aromatiken med lite rödbäriga inslag, grusigheten och målarlådan som skulle ha lett mig på vilospår... Tjära är ju inte helt ovanligt heller i Barolo...
    Men som sagt klockrent vin och för min smak i perfekt drickfas...

Mattias S gillar detta.
  9. Bror

Bror Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin

Denna hoppas jag skall väcka (mitt intresse för Bourgogne. Någon som har druckit detta vin?
    bild.JPG

StefanAkiko, ChristianB och kayaker gillar detta.
  10. TEGE

TEGE Medlem

Gardo & Morris Chardonnay 2012
    Doft: Fräsch, persika ananas väldigt smått med fat.

Smak: Frisk syrlig lätt oljig, citrus. Medelfyllig med en klar beskhet i slutet. Lång e-s.

Ett ok vin som är tight, väl sammansatt.

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      44,8 KB
      Visningar:
      90
  11. Mattias S

Mattias S Administratör

En Rhone-blend från Sydafrika, dessutom från Swartland, kan det vara något? Jomenvisst, Badenhorst (en ny bekantsskap) kan sitt vin. Ett vin som andas SA på allra bästa vis. Läs mer nedan...
    image.jpg
    A.A Badenhorst Red Blend 2011

Vinet öppnar upp med härlig frukt av mogna jordgubbar, fikon, björnbär och plommon. Efter en stund dyker det upp rått kött, kol, kryddpeppar och aningen rökelse samt finstämda drag av fat, hav, stall, kaffe och tobak. I munnen är det relativt fylligt och mjukt med bra syra och snälla tanniner.

Mycket bra vin som andas södra Rhone i stilen (även Bandol ligger nära till hands). Ganska snällt och lättdrucket, men med en fantastisk fin komplexitet och balans. Upplever inte att det är ett vin som kommer tjäna på lagring, detta är fullständigt moget att drickas nu. En stor tumme upp från mig. Om ni vill testa ett riktigt välgjort vin från Sydafrika för rimliga pengar - this is it. Ett oerhört elegant vin. Enda svagheten jag finner är att det är lite väl snällt och hade mått bra av något högre koncentration, speciellt jämfört med gårdagens Taurasi från KAMPANIEN (note to myself: Glöm aldrig det!).

StefanAkiko, ChristianB och Larseman gillar detta.
  12. TEGE

TEGE Medlem

Jultomtar????? ;-)

13. Mattias S

Mattias S Administratör

Asså, hur ofta har du kikat på mina inlägg...tomtar is the shit.:D

Min fru vägrar att släppa julen innan midsommar ungefär. Vi har även kvar julbelysningen på en av våra balkonger :tystad:

Larseman gillar detta.
  14. MartinE

MartinE Medlem

Öppnade just en 2008 Vilmart Grand Cellier d'Or... Och jäklar vilket vin! Jag brukar sällan publicera provningsanteckningar innan flaskan är helt uppdrucken och intrycken fått sjunka in ordentligt - och absolut inte efter att bara ha druckit fyra klunkar - men just nu måste jag bara få skrika ut min glädje!

Doften är parfymerad, fruktig och lätt rökig. Med mogen persika, ek, en aning honung och en antydan av gula äpplen. Smaken är koncentrerad med mycket frukt; mogna gröna äpplen, mogen citrus och mineral!

Dessa 2008or (från Champagne) kommer sannerligen att skänka oss mycket glädje de närmaste åren!

chambertin, ChristianB, Grip och 3 andra gillar detta.
  15. Mattias S

Mattias S Administratör

Din entusiasm kring detta vin fick mig oerhört intresserad! Trots att jag inte är en Champagnenörd. :)

MartinE gillar detta.
  16. gece

gece Man vänjer sig.

Påsktomtar.

17. Mattias S

Mattias S Administratör

Lagom till hösten så kanske jag kan bjuda på lite påskharar...o_O

18. StefanAkiko

Kan någon här rekommendera 737 på samma eller liknande femstjärniga nivå som den svenske RJ on wine gör?
    (Champagne från ostavningsbara huset Jacquesson.)

19. StefanAkiko

2010 Àlvaro Castro Dão
    Touriga nacional etc druvblandning, 100kr på vinREA förra veckan. Lördagens hemmamiddag. Copy paste från CT:

This is the elderly ladies' choice of pungency: Heliotrope, roses, nepeta, hyacinth and lilac. The flowery aroma profile is active on both nose and palate. Palate also adds the fruity aroma of better grapes.
    Structurally, this is a young, very well knit Portugese wine offering more in terms of future promise than instant gratification. Acids and tannin are M+, medium body but with very fine intensity.
    ...but the aroma profile... Terrible! Unless, of course, you're in to such aromas.
    If we had more, the next one would be for ~2019.
    Home dinner, wife's yakiniku and side dishes of sprouts, natto etc. *Yumm*

20. Skrutt

Skrutt Medlem

Voine, voine. Jag har också införskaffat detta vin och det är väl fara värt att man kommer att förstå varför champagnenördarna är champagnenördar.

ChristianB gillar detta.

Dela sidan