Det har blivit en del lågintensiv vindekadens på sistone. Känns värt att skriva några korta noter om fullträffarna.
Fick nöjet att göra tre kortare besök på
Eriks Vinbar förra veckan. Alltid ett nöje! Lite synd bara att jag verkar ha missat
@Mattias S med väldigt få minuter förra torsdagen.
NV Pierre Péters, Rosé for Albane
Vad ska jag säga? Verkar falla för dessa kvalitaiva rosa skapelser. Den här var skönt tillgänglig redan nu! Inget märkvärdigt kanske, men fantastiskt lättdrucket. Bra, men saknar lite intensitet för att klättra högre än
89p idag.
2006 Deutz, Amour de Deutz BdB
Riktigt bra, men skrev inte ner så mycket. Satt utomhus, vilket alltid är taskigt mot vinet, men det klarade omständigheterna väl. Kändes som en 2006 Dehours, Brisefer med lite extra syra i!
91p.
2010 Olga Raffault Chinon Les Picasses
Det här är bara fånigt gott. Bra Chinon kan verkligen få mig att bli alldeles knäsvag… En jordig paprikafest! Släng lite stendamm i det hela också, men med en oväntat insmickrande fruktighet på tungan. En hel del kryddor också (mest svartpeppar). Bra struktur på det hela, och även om det är ungt så är det fortfarande i allra högsta grad drickbart redan nu. Borde ha lite mer utförliga noter då jag tog in två glas, men, men… Jag känner mig nästan oförmögen att sätta rimligt betyg på det här.
92-93p? MUMS!
1995 Château Certan de May
Veckans överraskning. Körde det blint “ett glas av vad som helst, vitt, rött eller bubbel, för max 500 kr” var utgångspunkten. Lyckades identifiera det som ett rött vin, i alla fall.... Ett supermörkt, bläckigt rödvin.
Seriöst kompakt, och rätt svårpenetrerat. Mörkfruktigt, med typ plommon. På tungan var det intensivt och även om det var uttrycksfullt så sade det mig inte så mycket. Markerade tanniner, och riktigt strävt. Hade en härlig ton av syrliga röda bär i eftersmaken, som var mycket lång. Var först inne på Madiran, men lade faktiskt min gissning på Bordeaux (inte mer detaljerat än så - kan inte min Bordeaux). Det var skoj att pricka det! Sedan kom ödmjukspajen… gissade på 2010.
Nåja, sjukt kul att få det framför sig, och gott var det!
91p.