Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wintermute

Medlem
Bründlmayer Kamptal Grüner Veltliner 2015. Knappt mogna gröna äpplen, citronskal och lång grapefruktsmak. Lite kryddighet, kanske vitpeppar i slutet. Funkade bra till sushi. Jag kan tänka mig att köpa fler. Kanske 86--87p.

Karaktären - Karlskrona Musteri. Barnen fångade det ganska bra, med "som ett perfekt solmoget rött äpple, men bara det som är mellan skalet och kärnhuset". Riktigt bra!
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Lite noteringar från måndagsgruppens årliga vinmiddag:
Fyra mousserande (helt blint):
Första vinet har en doft av citrus, musselskal, hav och äpplen, nästan åt äppelmarmelad. Smaken var till en början nästan söt, kändes lite mycket dosage, med toner av äppelmarmelad. Smaken blev mer integrerad (dvs sötman nästan försvann) efter ett tag och det känns som om lite mer lagring kanske skulle kunna sitta fint 93p
Facit: Salon 2002, whops, här gicks det ut hårt. Ingen dosage, varifrån kom sötman???
Vin nummer två hade mer nötiga toner och äpplena var lite mindre söta och mer aromatiska. Även här var det musselskal i doften. Smaken var väldigt fyllig, med rätt syrliga äpplen och en hel del nötter och och en del mineral. Jättebra, mer mogen än 1. 94p
Facit: Diebolt Vallois Fleur de Passion 2002.
I vin nr 3 ändrade sig stilen, blev mer svavel och ek, kändes nästan som äppelkaka. I smaken var det ganska mycket apelsin, ganska söta sådana. Helt klart svagast av de fyra och inte riktigt min typ av vin. 90 p
Facit: Wilmart Grand Cellier d'Or 2011. Inte förvånad, Wilmart är sällan nåt för mig
Nummer 4 var helt klart stramare, nästan asketisk. Doften hade en del citrus, hav och champinjoner. Smaken var stram, vinet kändes väldigt ungt men lovar gott. 93 p
Facit: David L'Eclapart Amateur 2011
Lite friterade ostron var gott till.
Dags för fyra vita. Här gick helt klart en skiljelinje mellan vin två och tre. Känndes som minst 20 års skillnad i mognad.
Vin ett kändes lätt oxiderat, rätt mycket bokna äpplen och ganska örtigt. Smaken kändes lite sherrylik och hade en del nötter och bokna äpplen. Dessvärre några år för gammalt. 85 p
Facit: Chateau Latour Martillac blanc 1982
Vin nummer två var ett helt annat kapitel, kan ha varit kvällens bästa vin. Stram doft med ganska mycket mognadstoner och äpplen, fläder. Smaken var helt mogen, en hel del citrusmarmelad som nästa drog åt pomerans. Glad att jag tog vit Bordeaux och misstänkte att det var något av de bättre. Väldigt gott. 96 p
Facit: Chateau Laville Haut Brion 1982. Suck, varför skall bra vara så dyrt.
Nummer tre var något helt annat, det kändes som vi lämnade Bordeaux
Doften var stram, en del citrus och en del ek. Smaken var insmickrande, fet, söt citrus, skumbananer, smörkola, hela godispaletten närvarande. Nästan lite för mycket. 92 p
Facit: Batard Montrachet Morey Coffinet 2009
Nummer fyra var en nivå större än nr tre, i början var det väldigt stramt men det blev fetare med tid i glaset. Väldigt väldigt bra, helt klart vit Bourgogne och helt klart grand cru. 94 p
Facit: Batard Montrachet Bachelet Monot 2009
Vi käkade lite piggvar och faktiskt så sparkade piggvaren liv i Latour Martillac. Kul.
Dags för röda, mina viner men jag frångår min princip att inte ge poäng till viner jag inte provat blint.
Vin 1: Först känns det lite slutet men efter ett tag kommer det röda bär, rök, plommon, och lite stall. Smaken är väldigt aromatisk med rökt kött, mörka bär, julkryddor, enbär. Väldigt gott men inte så gott som etiketten säger. 94 p
Facit: Chateau Lafleur 1998. Viner för ekonomiskt oberoende imponerar inte alltid.
Vin 2: Här är det hedonism. Vilken doft. Mörka bär, multna toner, stall, kaffe. Wow. Smaken är minst lika bra, satan i gatan vad bra. 97 p
Facit: Chateau Smith Haut Lafitte 1998. Kul, till kanske en sjättedel av priset av nr 1.
Vin 3: Här är det mörka bär, plommon en del multna toner i doften. Smaken är lång, stram med massor av mörka bär, choklad och kaffe. Riktigt gott. 93 p
Facit: Chateau Quinaut l'Enclos 1998.
Vin 4 är ganska stalligt med en del mörka bär och ganska mycket fat. Smaken känns nästan lite kokt med mörka bär, korinter och ganska mycket fatbitterhet. Vi kom inte överens om det var för ungt, om det var skadat på något sätt eller om det helt enkelt skall vara så här. Hursomhelst, hade väntat mig mer. 89 p
Facit: Chateau Troplong Mondot 1998.
Dags för sista röda, och vi avslutar med fanan i topp. Söt doft med mörka bär, choklad och en del körsbär. Smaken är söt men stram, massor av mörka bär, murrig, mogen. Hedonistiskt gott. 94 p
Facit: Chateau Beausejour Becot 1998. Samma poäng som Lefleur.
Bordeaux 1998 levererar, väldigt kul viner.
Lammrostbiff till lyfte vinerna ett snäpp.
Dags för sött avslut, för mig kanske för sött. Goda viner men tre söta är kanske lite mycket. De var alla väldigt goda och ganska så lika. Det sista kanske lite för sött för min smak.
Följande provades och jag var här rätt trött och förde inte så mycket anteckningar.
Chateau Lafaurie Peyragey 1997, Chateau La Tour Blanche 1997 och Chateau Rieussec 1997. Rieussecen var lite klumpig och väldigt söt, Lafaurie Peyragey bra men La Tour Blanche lite bättre. Elegenasen gjorde att alla föredrog la Tour Blanche. Vi åt en äppelkaka till och sen var det dags för avslut.
Kul var det. Nästan så att Smith Haut Lafitte fortarande sitter i smaklökarna.
 

Pontus

Medlem
Smaken var till en början nästan söt, kändes lite mycket dosage, med toner av äppelmarmelad. Smaken blev mer integrerad (dvs sötman nästan försvann) efter ett tag och det känns som om lite mer lagring kanske skulle kunna sitta fint 93p
Kan det ha något att göra med vad du åt/drack innan kanske? Allt är ju relativt, som det brukar heta.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vin 2: Här är det hedonism. Vilken doft. Mörka bär, multna toner, stall, kaffe. Wow. Smaken är minst lika bra, satan i gatan vad bra. 97 p
Facit: Chateau Smith Haut Lafitte 1998. Kul, till kanske en sjättedel av priset av nr 1.
AAAAHH
SHL 98 är en höjdare! Druckit två stycken med samma lysande resultat!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite noteringar från måndagsgruppens årliga vinmiddag:
Fyra mousserande (helt blint):
Första vinet har en doft av citrus, musselskal, hav och äpplen, nästan åt äppelmarmelad. Smaken var till en början nästan söt, kändes lite mycket dosage, med toner av äppelmarmelad. Smaken blev mer integrerad (dvs sötman nästan försvann) efter ett tag och det känns som om lite mer lagring kanske skulle kunna sitta fint 93p
Facit: Salon 2002, whops, här gicks det ut hårt. Ingen dosage, varifrån kom sötman???
Vin nummer två hade mer nötiga toner och äpplena var lite mindre söta och mer aromatiska. Även här var det musselskal i doften. Smaken var väldigt fyllig, med rätt syrliga äpplen och en hel del nötter och och en del mineral. Jättebra, mer mogen än 1. 94p
Facit: Diebolt Vallois Fleur de Passion 2002.
I vin nr 3 ändrade sig stilen, blev mer svavel och ek, kändes nästan som äppelkaka. I smaken var det ganska mycket apelsin, ganska söta sådana. Helt klart svagast av de fyra och inte riktigt min typ av vin. 90 p
Facit: Wilmart Grand Cellier d'Or 2011. Inte förvånad, Wilmart är sällan nåt för mig
Nummer 4 var helt klart stramare, nästan asketisk. Doften hade en del citrus, hav och champinjoner. Smaken var stram, vinet kändes väldigt ungt men lovar gott. 93 p
Facit: David L'Eclapart Amateur 2011
Lite friterade ostron var gott till.
Dags för fyra vita. Här gick helt klart en skiljelinje mellan vin två och tre. Känndes som minst 20 års skillnad i mognad.
Vin ett kändes lätt oxiderat, rätt mycket bokna äpplen och ganska örtigt. Smaken kändes lite sherrylik och hade en del nötter och bokna äpplen. Dessvärre några år för gammalt. 85 p
Facit: Chateau Latour Martillac blanc 1982
Vin nummer två var ett helt annat kapitel, kan ha varit kvällens bästa vin. Stram doft med ganska mycket mognadstoner och äpplen, fläder. Smaken var helt mogen, en hel del citrusmarmelad som nästa drog åt pomerans. Glad att jag tog vit Bordeaux och misstänkte att det var något av de bättre. Väldigt gott. 96 p
Facit: Chateau Laville Haut Brion 1982. Suck, varför skall bra vara så dyrt.
Nummer tre var något helt annat, det kändes som vi lämnade Bordeaux
Doften var stram, en del citrus och en del ek. Smaken var insmickrande, fet, söt citrus, skumbananer, smörkola, hela godispaletten närvarande. Nästan lite för mycket. 92 p
Facit: Batard Montrachet Morey Coffinet 2009
Nummer fyra var en nivå större än nr tre, i början var det väldigt stramt men det blev fetare med tid i glaset. Väldigt väldigt bra, helt klart vit Bourgogne och helt klart grand cru. 94 p
Facit: Batard Montrachet Bachelet Monot 2009
Vi käkade lite piggvar och faktiskt så sparkade piggvaren liv i Latour Martillac. Kul.
Dags för röda, mina viner men jag frångår min princip att inte ge poäng till viner jag inte provat blint.
Vin 1: Först känns det lite slutet men efter ett tag kommer det röda bär, rök, plommon, och lite stall. Smaken är väldigt aromatisk med rökt kött, mörka bär, julkryddor, enbär. Väldigt gott men inte så gott som etiketten säger. 94 p
Facit: Chateau Lafleur 1998. Viner för ekonomiskt oberoende imponerar inte alltid.
Vin 2: Här är det hedonism. Vilken doft. Mörka bär, multna toner, stall, kaffe. Wow. Smaken är minst lika bra, satan i gatan vad bra. 97 p
Facit: Chateau Smith Haut Lafitte 1998. Kul, till kanske en sjättedel av priset av nr 1.
Vin 3: Här är det mörka bär, plommon en del multna toner i doften. Smaken är lång, stram med massor av mörka bär, choklad och kaffe. Riktigt gott. 93 p
Facit: Chateau Quinaut l'Enclos 1998.
Vin 4 är ganska stalligt med en del mörka bär och ganska mycket fat. Smaken känns nästan lite kokt med mörka bär, korinter och ganska mycket fatbitterhet. Vi kom inte överens om det var för ungt, om det var skadat på något sätt eller om det helt enkelt skall vara så här. Hursomhelst, hade väntat mig mer. 89 p
Facit: Chateau Troplong Mondot 1998.
Dags för sista röda, och vi avslutar med fanan i topp. Söt doft med mörka bär, choklad och en del körsbär. Smaken är söt men stram, massor av mörka bär, murrig, mogen. Hedonistiskt gott. 94 p
Facit: Chateau Beausejour Becot 1998. Samma poäng som Lefleur.
Bordeaux 1998 levererar, väldigt kul viner.
Lammrostbiff till lyfte vinerna ett snäpp.
Dags för sött avslut, för mig kanske för sött. Goda viner men tre söta är kanske lite mycket. De var alla väldigt goda och ganska så lika. Det sista kanske lite för sött för min smak.
Följande provades och jag var här rätt trött och förde inte så mycket anteckningar.
Chateau Lafaurie Peyragey 1997, Chateau La Tour Blanche 1997 och Chateau Rieussec 1997. Rieussecen var lite klumpig och väldigt söt, Lafaurie Peyragey bra men La Tour Blanche lite bättre. Elegenasen gjorde att alla föredrog la Tour Blanche. Vi åt en äppelkaka till och sen var det dags för avslut.
Kul var det. Nästan så att Smith Haut Lafitte fortarande sitter i smaklökarna.
Bilderna:
20170408 flight 1.jpg

Flight #1
20170408 flight 2.jpg

Flight #2
20170408 flight 3.jpg

Flight #3
20170408 flight 4.jpg

Flight #4
Delar i stort sett de omdömen som @Håkan har lämnat (Diebolt och Leclapart och Batarderna i omkastad ordning). Väldigt bra viner rakt igenom. Laville Haut Brion 1982 var både kvällens och årets bästa vin för mig.
 

Daniel A

Administratör
IMG_20170408_220532.JPG



1969 Domaine de la Romanée-Conti, La Tâche
Ibland gäller det att ha lite tur. Hedonism Wines i London hade nyligen öppnat den här, och sålde på glas. Personalens åsikt var väl kortfattat “more evolved than it should be, but still very good and interesting”. Jag var såklart tvungen att testa! Det är ju liksom lite oklart om jag någonsin kommer få chansen att testa någon La Tâche igen, oavsett årgång.

Till en början en väldigt återhållsam doft. Öppnar långsamt upp sig till något som bäst kan beskrivas som “skog” - typ en barrskog efter höstregn, lagom murrigt, mustigt och svampigt. Bland det här finns torkade bär (tranbär/lingon), lite russin, allmänt jordigt. Det finns något kryddigt och sött i doften också. På tungan är det rödbärigt (med tid dyker en tydlig ton av jordgubb upp), torkade dadlar (fast utan sötma), och återigen den där vaga kryddigheten. Påminner lite om gammal madeira. Det är en riktigt lång eftersmak. Tanninerna är såklart inte särskilt närvarande, men syran finns definitivt där på ett mycket positivt sätt. Ett mycket intressant och komplext vin! Men samtidigt finns det väldigt många beröringspunkter med andra gamla rödviner jag smakat. Betyget? Svårt med etiketten framför näsan, men rättvist och hårt är det 91p!

En kul upplevelse! Enligt deras webbsida kostar flaskan typ 30 000 SEK (om de nu har någon kvar efter den jag smakade). Jag avstår.
 

MB2014

Medlem
Delar i stort sett de omdömen som @Håkan har lämnat (Diebolt och Leclapart och Batarderna i omkastad ordning). Väldigt bra viner rakt igenom. Laville Haut Brion 1982 var både kvällens och årets bästa vin för mig.

Jag har en flaska Laville Haut-Brion 1994 i källaren men det står Pessac-Leognan på den, på bilderna ovan står det Graves.
Vad kan jag förvänta mig från min flaska i förhållande till den ni provade?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 9793


1969 Domaine de la Romanée-Conti, La Tâche
Ibland gäller det att ha lite tur. Hedonism Wines i London hade nyligen öppnat den här, och sålde på glas. Personalens åsikt var väl kortfattat “more evolved than it should be, but still very good and interesting”. Jag var såklart tvungen att testa! Det är ju liksom lite oklart om jag någonsin kommer få chansen att testa någon La Tâche igen, oavsett årgång.

Till en början en väldigt återhållsam doft. Öppnar långsamt upp sig till något som bäst kan beskrivas som “skog” - typ en barrskog efter höstregn, lagom murrigt, mustigt och svampigt. Bland det här finns torkade bär (tranbär/lingon), lite russin, allmänt jordigt. Det finns något kryddigt och sött i doften också. På tungan är det rödbärigt (med tid dyker en tydlig ton av jordgubb upp), torkade dadlar (fast utan sötma), och återigen den där vaga kryddigheten. Påminner lite om gammal madeira. Det är en riktigt lång eftersmak. Tanninerna är såklart inte särskilt närvarande, men syran finns definitivt där på ett mycket positivt sätt. Ett mycket intressant och komplext vin! Men samtidigt finns det väldigt många beröringspunkter med andra gamla rödviner jag smakat. Betyget? Svårt med etiketten framför näsan, men rättvist och hårt är det 91p!

En kul upplevelse! Enligt deras webbsida kostar flaskan typ 30 000 SEK (om de nu har någon kvar efter den jag smakade). Jag avstår.
Vad fick du betala för ditt glas? Kul att prova den typen av rariteter även om det möjligen var lite över kullen i ditt fall. :)
 

Daniel A

Administratör
Vad fick du betala för ditt glas? Kul att prova den typen av rariteter även om det möjligen var lite över kullen i ditt fall. :)

50 pund! Priset var justerat något efter hur vinet levererade, vilket var mycket tacksamt rent ekonomiskt. :)

Edit: inte ett glas fyllt till kanten. Men rimligt stort för att ge vinet en chans under en små-sippande halvtimme, typ.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2010 Château Bourgneuf

Generös och insmickrande bordeaux. Massiva fat med tydligt rostad karaktär. Kaffe, ceder, lite stall och grillat kött. Mustig frukt med plommon, svarta vinbär, blåbärsris och ett uns paprika. Fylligt och någorlunda varmt. Inte helt olikt en madiran eller cahors snarare än bordeaux. Stram och tanninrik eftersmak med blyerts, viss eldighet och svalkande mentol.

Mycket trevligt! Skönt söndagsvin med stort hjärta. Här behövs ingen mer tid i källaren. Det är bara att dricka och njuta redan nu. Klarar säkerligen några år till, men jag kan inte se behovet. (90p)
 

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 9793


1969 Domaine de la Romanée-Conti, La Tâche

Kul! Någonstans vill man ju alltid att de här klassiska vinerna ska vara fullpoängare när en flaska öppnas. Så det gör lite ont i hjärtetrakten när det "bara" gav 91 poäng. Även om det är ett helt korrekt betyg.

Riktigt bra pris för glaset skulle jag säga! Även om det var devalverat i förhållande till kondition.
 

Daniel Stam

Medlem
Jag har en flaska Laville Haut-Brion 1994 i källaren men det står Pessac-Leognan på den, på bilderna ovan står det Graves.
Vad kan jag förvänta mig från min flaska i förhållande till den ni provade?
Samma vin men olika årgångar. Pessac-Leognan ingick tidigare i Graves men blev egen appellation 1987. Tror det står P-L på etiketten från 1986 och framåt. Har inte druckit den men det är säkert ett toppenvin!
 

Gurto

Medlem
Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006
(lammkotletter och lammbringa med polenta, champinjoner, spenat, borlottibönor och sky)
Doft: Elegant sådan av röda bär (röda vinbär, jordgubb, hallon), nedbrunnen brasa, torkade örter, ceder, jordigt, lite multna löv
Smak: både röda och mörka bär, tydlig kryddighet, elegant struktur men tanninerna biter fortfarande ifrån. Relativt hög syra.

Burgundisk elegans möter piemontesisk stramhet. Hade nog hamnat i Italien blint men utan tvekan då trott Barolo. Riktigt jäkla bra! Öppet och tillgängligt nu men tål självklart att mogna många år till 93p

Dracks senast för ett drygt år sedan på Vinfernot i Linköping. Misstänkte då att vinet var defekt (satte 88p med reservation för defekt) och detta bekräftar det; denna flaska var en helt annan skapelse.

Satt som en smäck till maten.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Exakt vad hade du rökt när du beslutade att skriva detta?? o_O
Varken röker eller knarkar.
Gillar inte syra heller.
Är trött på Champagnofiler som blint inte kan skilja mellan Champis och annat (och alltför ofta har begränsat med övrig vinkompetens).
Är leds på allt exkluderande trams.
Älskar öl, också!
Och nihonshu.
Och shochu, gin, whiskey, rhum, awamori, cognac, armagnac osv osv.
Ibland tom vin gjort på druvor ;-)
Och mjölk!

Men, hur kom du fram till slutsatsen att jag måste ha knarkat något innan jag skrev om ett gott bubbel med rötterna i Champagne? Det tycker jag verkar infantilt och ... inskränkt.
Typ.
 

Jos

Medlem
Varken röker eller knarkar.
Gillar inte syra heller.
Är trött på Champagnofiler som blint inte kan skilja mellan Champis och annat (och alltför ofta har begränsat med övrig vinkompetens).
Är leds på allt exkluderande trams.
Älskar öl, också!
Och nihonshu.
Och shochu, gin, whiskey, rhum, awamori, cognac, armagnac osv osv.
Ibland tom vin gjort på druvor ;-)
Och mjölk!

Men, hur kom du fram till slutsatsen att jag måste ha knarkat något innan jag skrev om ett gott bubbel med rötterna i Champagne? Det tycker jag verkar infantilt och ... inskränkt.
Typ.
Kan jag inte skilja mellan Champis och annat...? You lost me...

Får intryck av en historia med lite uppdämda aggressioner och det låter som du känner dig rejält kränkt. Det var verkligen inte meningen så ber om ursäkt för det i så fall. Det var bara en spontan reaktion/slutsats på ditt i mitt tycke mycket puerila inlägg.

Kan för övrigt upplysa dig om att det annars är ett ganska så vedertaget uttryck. Det handlar alltså inte om att man bokstavligen frågar vilken kvalitet av Skunk som vederbörande använder, - det är helt enkelt ett uttryck för total oförståelse.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/carl-bildt-vad-har-han-rökt-1.4164112
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Sista kvällen i Sverige inför en synnerligen välförtjänt semester. Grillad Black Angus ribeye med...
2006 Guigal Chateau d´Ampuis Mogen tegelröd i glaset, mogen ganska lätt doft med lite tobak och rök. Mycket lätta silkeslena tanniner, lite peppar och blod. Förvånansvärt hög syra initialt som lättade lite med tiden. Nästan PN lik? Mycket gott givetvis men vete tusan om jag inte föredrar min Syrah ung och rivig med mer frukt?
IMG_1506.JPG
 

Keen

slan
Varken röker eller knarkar.
Gillar inte syra heller.
Är trött på Champagnofiler som blint inte kan skilja mellan Champis och annat (och alltför ofta har begränsat med övrig vinkompetens).
Är leds på allt exkluderande trams.
Älskar öl, också!
Och nihonshu.
Och shochu, gin, whiskey, rhum, awamori, cognac, armagnac osv osv.
Ibland tom vin gjort på druvor ;-)
Och mjölk!

Men, hur kom du fram till slutsatsen att jag måste ha knarkat något innan jag skrev om ett gott bubbel med rötterna i Champagne? Det tycker jag verkar infantilt och ... inskränkt.
Typ.


Du gillar även svepande och tramsiga generaliseringar?
 
Toppen