Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
IMG_1696.JPG

Domaine Paul Blanck Riesling Grand Cru Schlossberg 2008 (filé av bergtunga fyllda med färs av bergtunga och vätternkräfta med potatis och smörsås med tegelkremla - laga mat kan jag, men inte lika bra på upplägg :) )

Djup doft av grillad citron, polkagris och diesel.

I munnen koncentrerat och moget med avrundad, men tydlig, syra.

Relativt mogen Riesling med mycket härliga dieseltoner. 13€ på plats är definitionen av pr**v**t :). 90p

Passade mycket bra till maten
 

Magikern

Medlem
Domaine de la cote Bloom´s Field 2014

Doft: Jordiga toner men rätt dämpad
Attack: Höstlöv, medelfylligt rätt bra syra med lite brett faktiskt. Detta hade jag tagit för Bourgogne blint
Mellansmak: Jordgubbar, tranbär och lite hallon i jord. Detta är burgundiskt även smakmässigt.
eftersmak: Metallisk och torrt men inte så bra.äv men

89 poäng nu och jag tvivlar på att vinet blir så mycket bättre. Får mig att tänka på ett enklare byvin från Chambolle-musigny 2010 eller dyl.

Jadot Chambolle-Musigny 2015

Doft: Körsbärslikör, jordgubbar och kryddor detta doftar lite som en välgjord grenache.
Attack: Jordgubbar, tranbär och lite beska örter. nya världen pinot blint utan tvekan
Mellansmak: mer tanniner och salmiak, fylligt med viss syra men hade önskar mer.
Eftersmak: Rätt torr och sträv men ungdomlig och lång.

91 poäng med mersmak. Känns som vinet har den intensiteten och pondusen man önskar och framtiden är säkert ljus.



 

MagnusH70

Medlem
Intressant! Jag var på gång att köpa när det släpptes men blev väldigt tveksam och avstod när jag såg alkoholhalten. Men det verkar vara gediget hantverk. Ni var ju många som testade. Du och petterkalle gillade den, var det allas uppfattning, om inte, vad hade de för kritik?
Den var helt fantastiskt bra. Stor idag, kommer att leverera ännu mer om några år.
 

LeChat

Medlem
IMG_8050.JPG

2010 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc

Lite imponerande aktieutveckling igår gjorde att jag greppade en lite tjusigare flaska trots att det bara var en sketen onsdag. Kul!:)
Öppnad igår och dricker andra halvan idag. Vinet är ungt men redan gott, särskilt ikväll är det riktigt bra. Första gången jag dricker Bric del Fiasc. Har bara druckit standardbarolon tidigare från olika årgångar och har då inte blivit en stor fan av Paolo Scavino. Men det här känns bra. Kommer vinna på att lagras ytterligare 5-10 år.
 

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 11004
2010 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc

Lite imponerande aktieutveckling igår gjorde att jag greppade en lite tjusigare flaska trots att det bara var en sketen onsdag. Kul!:)
Öppnad igår och dricker andra halvan idag. Vinet är ungt men redan gott, särskilt ikväll är det riktigt bra. Första gången jag dricker Bric del Fiasc. Har bara druckit standardbarolon tidigare från olika årgångar och har då inte blivit en stor fan av Paolo Scavino. Men det här känns bra. Kommer vinna på att lagras ytterligare 5-10 år.

Hmm, det är faktiskt ganska ofta du öppnar flaskor som jag har liggande. Fast du är fem år före min tidplan nästan lika ofta. Så får jag sitta där och vänta....
 

LeChat

Medlem
Det är tufft med femårsplaner, man får dricka lite under tiden;) Har man 3 flaskor eller fler så brukar jag plocka en i ett ganska tidigt skede för att känna lite på materialet. Men det kan vara en chansning. Mellanfasen kan ju ibland vara rätt trist. Men har man tur så får man ett vin med lite goda mognadstoner samtidigt som den har kvar lite ungdomlig spänst.
 

Elvis

Medlem
Har varit i Las Vegas i några dagar på en jobbresa och har fått äran att välja vin på ett par middagar. Jag har konsekvent tagit Cabernet Sauvignon från Napa och verkligen lyckats träffa rätt:

Le Pich Cabernet Sauvignon 2013
Frank Family Vineyards Cabernet Sauvignon 2013
Faust Cabernet Sauvignon 2012 (magnum)
Faust Cabernet Sauvignon 2014


Le Pich och båda Faust-vinerna var riktigt bra (90-91 poäng på CT), Frank Family lite svagare (88 poäng). Typiska Napa-viner allihopa, kraftfulla och mörka i färgen. De skulle säkert alla må bra av några år i källaren men var klart njutbara redan nu.

Vid en middag var det en annan som valde och då drack vi en australisk grenache: Sucetta Grenache 2014. Jag brukar alltid ha svårt för grenache, även viner som bara har 15-20% grenache, men det här var en väldigt otypisk grenache. Mina tankar gick till merlot, konstigt nog, och hade jag fått det blint hade jag hamnat helt fel. Nåväl, det här är kanske den bästa grenache jag druckit och jag satte 90 poäng på CT.
 

LeChat

Medlem
IMG_8058.JPG

2005 Château Phélan Ségur

Jag skrev nyss att jag gillar när ett vin börjar visa lite mognadstoner samtidigt som den visar på ungdomlig vitalitet. Det här vinet visar just detta. Klart lyckad Bordeaux från 2005 som nu är riktigt läcker. Vill man ha mer mognadstoner så är det bara att vänta 3-5+ år till. Det pallar den! Dricks till en stoooor entrecote. :)
 
Fortfarande ganska vilse i dimman (inte pga alkoholen då utan okunskapen) men veckan som varit har bedrivits i NY och har besökt en hel del restauranger, ostbarer och liknande och provat massa olika vin :)

Idag var det dags för fredagsmiddagen, på schemat stod Sashimi på Salmalax med en Aioli gjord på risvinäger, soja, äggula, rapsolja, sesamolja. Till varmrätt nån flashig kyckling med potatis, kokad med askorbinsyra och rostad med ankfett, olivolja och rosmarin.

På systemet ville jag ha något inte för sött till detta, men ändå något med nån typ av attack. Det blev ett Saint Veran 2015 https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/saint-veran-522201 till det som både frun och jag gillade!

Imorgon står det lammstek på menyn hos en god vän (som också håller på att känna sig fram i vindjungeln), den ligger nu i Sous Vide'n med smör, rosmarin, vitlök. Kommer göra samma rostade potatis med ankfett och rosmarin till den, sås på skyn som kommer hamna i påsen. TIll detta så valde jag en flaska Domaine du Vieux Lazaret 2013: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-vieux-lazaret-221101 som jag hoppas ska passa (ska vi dekantera detta ?) Köpte även en extra som jag tänkte lägga i skåpet :)

IMG_0049.JPG IMG_0050.JPG
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
TIll detta så valde jag en flaska Domaine du Vieux Lazaret 2013: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-vieux-lazaret-221101 som jag hoppas ska passa (ska vi dekantera detta ?)
Lasarettet är en stabil producent, osäker på 2013 dock, har inte provat den årgången. Jag rekommenderar att du luftar vinet minst en timme eller två innan maten, det brukar hända en hel del på den tiden. Om du inte har en flashig karaff att hälla upp i kan du göra som jag gör ibland, häller över vinet i ett annat kärl, på med tratt i flaskan, skvalpa tillbaka i flaskan. Det brukar få igång vinet rejält, ju mer det skvalpar desto bättre.
 
Lasarettet är en stabil producent, osäker på 2013 dock, har inte provat den årgången. Jag rekommenderar att du luftar vinet minst en timme eller två innan maten, det brukar hända en hel del på den tiden. Om du inte har en flashig karaff att hälla upp i kan du göra som jag gör ibland, häller över vinet i ett annat kärl, på med tratt i flaskan, skvalpa tillbaka i flaskan. Det brukar få igång vinet rejält, ju mer det skvalpar desto bättre.

Det stod 2014 på skylten, men flaskorna längst upp i hyllan var 2013 såg jag, så jag tog en sån, efter lite snabbt googlande så verkar de ha fått liknande betyg, så jag tänkte, äldre är väl nice :D

Ska lufta 2 timmar innan då! Kan säkert hitta nån bra glaskaraff!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det stod 2014 på skylten, men flaskorna längst upp i hyllan var 2013 såg jag, så jag tog en sån, efter lite snabbt googlande så verkar de ha fått liknande betyg, så jag tänkte, äldre är väl nice :D

Ska lufta 2 timmar innan då! Kan säkert hitta nån bra glaskaraff!

https://www.inredum.se/produkt/vinluftare-karaff/
Den där kör jag och @Bearman med.
Riktigt schysst, kan lufta vinet snabbt och effektivt utan spill och kladd. Även lätt att göra rent.
Tycker vissa karaffer med för hög hals blir svåra att göra rent.
 

LeChat

Medlem
IMG_8059.JPG

2015 Domaine Charvin Côtes du Rhône

Kräftskiva och champagne blir det ikväll men tänkte att det här vinet från Charvin hade varit roligt att prova efter kräftorna. Eller varför inte även lite innan kräftorna? :rolleyes:
Ung fräsch blommig doft. Burgundiskt lätt och elegant fast med en fin grenachedominerad frukt som styrs upp av små mängder mourvedre, syrah och carignan. Här finns en pigg syra, lagom tanniner och lite grusiga mineral. Smaken är klassisk södra rhone med hallon-lakrits. Ypperlig Côtes du Rhône!
 

LeChat

Medlem
IMG_8061.JPG

2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage

Avslutar helgen med en underbar sås på fläskfile med bl.a. chaminjoner och lök och till det hasselbackspotatis. Och i glaset blir det en Alain Graillot. Åh! Vad jag älskar dessa franska viner! Fantastiskt matvin men är verkligen läskande klunkvänlig även på egen hand och visar på ett intressant, komplext vin i traditionell stil. Syrah är verkligen en kunglig druva!
Och på tal om syrah så funderar jag på att fylla på med ett par 2014 Yann Chave Hermitage till. Finns inte så mycket information att tillgå men bl.a. finns det en video med vår världsmästare Andreas Larsson som verkar gilla den och har satt 94p. En annan årgång 2011, har ju inte heller ansetts som någon lysande årgång, men den var riktigt bra ändå tyckte jag. Vad tror ni om 2014 Yann Chave Hermitage?
 

gece

Man vänjer sig.
Visa bifogad bild 11018
2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage

Avslutar helgen med en underbar sås på fläskfile med bl.a. chaminjoner och lök och till det hasselbackspotatis. Och i glaset blir det en Alain Graillot. Åh! Vad jag älskar dessa franska viner! Fantastiskt matvin men är verkligen läskande klunkvänlig även på egen hand och visar på ett intressant, komplext vin i traditionell stil. Syrah är verkligen en kunglig druva!
Och på tal om syrah så funderar jag på att fylla på med ett par 2014 Yann Chave Hermitage till. Finns inte så mycket information att tillgå men bl.a. finns det en video med vår världsmästare Andreas Larsson som verkar gilla den och har satt 94p. En annan årgång 2011, har ju inte heller ansetts som någon lysande årgång, men den var riktigt bra ändå tyckte jag. Vad tror ni om 2014 Yann Chave Hermitage?
Drack den igår, den var bra men blev inte helt såld; kändes lite klumpig och osnyggt tung, fast den kanske bara inte gillade att jag slow-oxade den ett par timmar. I mitt minne var 2015 Crozes-Hermitage ett trevligare vin... men köp gärna mer och prova och säg vad du tycker :)
 

LeChat

Medlem
Drack den igår, den var bra men blev inte helt såld; kändes lite klumpig och osnyggt tung, fast den kanske bara inte gillade att jag slow-oxade den ett par timmar. I mitt minne var 2015 Crozes-Hermitage ett trevligare vin... men köp gärna mer och prova och säg vad du tycker :)
Svårigheten är väl just att i dagsläget sia om hur den kommer bli den dag då den är mogen att korkas upp. Håller med om att lillbrorsan 2015 Crozes-Hermitage är riktigt bra.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ingen kamera idag, men en spännande druvblandning:
Gampino No 1, AOC Aargau, Assemblage 11/12, Luc und Anita Van Loon, 45 % Gamaret, 45 % Pinot Noir, 5 % Cabernet Cubin (nästa BYOB kör vi Cabernet Cubin-tema:p): vansinnigt hårt fatat med europeisk måttstock, jordgubbar och jordgubbssylt, ändå rätt charmigt för att komma från en producent som får ihop ett fat vartannat år.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Dessutom Spanien och garnacha, som inte har världens bästa rykte bland de finare vinerna.
Jag hade en mycket trevlig upplevelse av spansk Garnacha i Madrid senast så det har blivit lite sånt inhandlat på sistone. I kväll till pasta med Karljohansvamp o Björksopp var jag tvungen att öppna en 2015 Navaherreros och jag hade förväntat mig en tanninbomb med hög alkoholhetta men fann istället ett vin med fruktig (röda bär) smak, milda tanniner och med en frisk syra. Något tunn doft kanske men överlag angenämt (86p) Ska nog drickas ungt?
IMG_1928.JPG
 
Toppen