BYOB hos mig i torsdags.
@Daniel A och
@Trydebull från forumet var med
.
Visa bifogad bild 23743
Remelluri 2016, Rioja
Medelstor hyfsat komplex doft av persika, aprikos, melon, apelsin, ananas, lite kryddig, kalk
I munnen lite fenoliskt grepp, trevlig koncentration av frukt, hyfsat lång fruktig finish med lite beskt avslut. Bra inledning på kvällen!
Francois Rousset-Martin, Voile No 4 Balanoz 2014, Jura
I doften florkänsla, blommig, äpplen, mandel.
I munnen hög syra, slank, lätt o elegant, otrolig energi, bra finish. Lite anonym, hade förväntat mig mer.
(Mitt vin,
@Daniel A satte producenten)
Von Winning Marmar 2018, Pfalz
Stort, koncentrerat vin bakom en ridå av ek. Alldeles för ungt. Känns som Ozyetran integrerat eken bättre än detta. Men detta är iofs ett år yngre.
Provade en slatt idag tre dagar senare och nu har eken lagt till sig lite.
Stor doft med rostade toner, gräddkola, honung, kryddor, gul mogen frukt, grillad citron.
I munnen hög syra, fetkalkig textur, stor mjuk, rund kropp. Lager på lagerkänsla på midpalate. Lång kvalitetsfinish som verkligen dröjer sig kvar läänge. Mycket bra!
(Mitt vin. Ingen gissade Riesling. De flesta gissade Bourgogne)
Guigal, La Dorianne 2012, Condrieu
I doften maffig tropisk frukt, kryddor, ingefära, vanilj, aprikos citrus.
I smaken fet, fläskig, krämig, avrundade fat. Lång finish.
Mycket av allt. Liite för mycket för min smak. Ett glas räcker.
Visa bifogad bild 23744
Tenuta della Terre Nere, Pre Phylloxera La Vigna di Don Peppino 2008
Kändes italienskt direkt. Men varifrån? Inte riktigt nebbiolotanniner. Toscana? Det var Etna. Hyfsat sträva tanniner, rödbärig frukt. Hamnade lite i skymundan bredvid Aalto PS.
AAlto PS 2005
Det här vinet var bara WOW i tordags och den slatten jag provade idag var WOW WOW WOW. Lyxiga integrerade fat. Dyr choklad i mörk körsbärslikör. Läder, tobak. Doftar helt fantastiskt. Otroligt härlig koncentration. Fantastisk finish som bara växer och växer. Varför har jag inte en enda Aalto PS i källaren???
Här började jag tappa koncentrationen tror jag.
Joseph Phelps, Insignia 2011
Också otroligt bra! Fortfarande mycket tanniner. Ek, rostat, mörka bär, vanilj. Stort, koncentrerat, lång finish.
SQN Li’l E 2003
Grenachbaserad. I jämförelse med de yngre jag druckit så var den mer anonym. Slankare, lättare, elegantare. Riktigt bra och superkul att ha provat en äldre SQN!!
Visa bifogad bild 23745
Sen kom den söta flighten, också med superviner. Inga direkta noter här. Kul att ha provat den ovanliga
Condrieu Luminescence från Guigal och
Olerasay från Mullineux. Tokajivinet från 1988 var det sista som producerades under kommunistregimen om jag förstod det rätt. Himla gott! Sauternen från 1969 - måste köpa mer Sauternes. TBA från Tyskland är heller inte helt fel.
Längtar redan till nästa träff!