Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Päronkalvados måste testas! Finns det svensk importör eller var köper man billigast?

Fråga 2 vilken flaska rekommenderas som första provköp?

Jag privatimporterade från Terroir Vin. Tror det är krav på 6 flaskor, men du kan blanda i deras sortiment (de har ju bra viner också). Vi gick dock ihop några skåningar och köpte 12 flaskor blandad Lemorton. :cigarr:

Rekommendation på Rarete från Stefan är svår att motstå. Men deras yngre grejer har jag också uppskattat ordentligt. Om 1999an finns kvar tror jag att det är en perfekt sweet spot. Beror lite på vad du vill ha ut av spriten. Päronen är tydligare i de yngre flaskorna.

Men brukar finnas Lemorton att köpa på glas lite här och var på kavlitetsrestaranger. Kanske kan höra med Terroir Vin vilka de levererar till i GBG?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack en sake häromdagen som jag tror är den här, https://www.systembolaget.se/produkt/vin/jozen-white-9123801/ Tänkte höra med @StefanAkiko och andra kunniga om det är en bra eller dålig sake, och om det är en särskild stil eller inte - dvs om jag gillade den vad ska jag dricka (utöver samma flaska igen). Parades med sibirisk störrom.
Junmai Ginjo åt det mindre söta hållet är vad vi föredrar, bäde hustrun och jag. Tex har både Azuma Ichi och Kirin Zan en stadig produktion av riktigt bra sorter. Torr heter inte "BRUT" på japanska, det heter 辛口、(kara-kutchi). Oftast är torra sakkar i avsaknad av umami. Utan umami är sakkarna berövade sitt existensberättigande iom att de slutar gifta sig med tex rå och grillad fisk, inlagda grönsaker och ris. Men, glada undantag finnes!
Sammalika gäller att tex Junmai Daiginjo räknas som de bästa (iaf dyraste iom att så pass mckt av den umamilevererande delen av riskornen slipats bort) att de oftast måste göras söta. Därför serveras de särskilt väl kylda och går oftast sönder då värmen stiger.

Jag gissar att sakken på bild är en jag skulle kunna gilla skarpt.

Skoj som phan att du gillar den :)
 
Trevlig middag på Hotell Borgholm. Lever upp till sin nya stjärna.
I glaset blev det Tondonia 2004 samt en för mig ny Savoie.
Tondonia levererade i vanlig ordning. Kompakt, nöting, lite röktig och tydlig torkad frukt.
4390C6D3-7849-4801-A728-B6610B9C4F9B.jpeg
FF066018-66F6-455B-9DAD-A721DF10B101.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
chapoutier.jpg

2016 M. Chapoutier Hermitage La Sizeranne: Doft av körsbär, läder och viol. I smaken hittar vi både röd och blå frukt: torkade körsbär, svarta vinbär, blåbär och äpple. Här finns också timjan, timotej, kanel och massor av viol. Slankt, elegant, med silkiga tanniner. Förvånansvärt tillgängligt. 93p
2017 M. Chapoutier Cornas Collection Bio: Doft av rosmarin, olivspad, björnbär och svarta vinbär. Detsamma återkommer i smaken. Rejäl frukt, tunga tannier, men balanserade fat. Ett kraftpaket jämfört med Sizeranne. 91p
 

Bastardo

Medlem
Vilka åsikter har ni i allmänhet om de olika klasserna av Chianti Classico? Låt oss koncentrera för tydlighetens skull mest på Riserva och Gran Selezione.
Än så länge har jag inte provat den senaste klassen av Chianti Classico ännu, men har beställt några flaskor från Italien för att prova med tiden. På samma resa har jag med min vinvän som är inte ännu så insatt på vinernas värld men vill lära sig mer. Min egen kunskap sträcker sig mest på att jag är nyfiken att kunna lite mer om ett och annat utan att vara så nördig som många andra här.
Men i mångt och mycket tycker jag lite så att med höga priser får man oftast inte så mycket valuta för pengarna, utom i det fallet om/när man kan köpa viner som är på extrapris, som i det här fallet.
Vinerna vi har beställt är följande:
Castello Albola Chianti Gran Selezione Santa Caterina 2016, € 18.06
Castello di Radda Chianti Gran Selezione Vigna il Corno 2015, € 22.98
Valiano Chianti Classico 6.38 Gran Selezione 2016, €15.08,
(Siffran anger storleken på vingården i antalet hektar. Det syftar inte till kaliber om någon nu trodde det …) Ska bifoga bilder lite senare.
 

Magikern

Medlem
Domaine Bachelet Gevrey-Chambertin VV-2011

Doft: Multna jordgubbar, skogsbär och kanske lite höstskog.
Attack: Jordgubbar med lite beska, tranbär och blandade skogsbär.
Mellansmak: Här märker man att vinet är fylligt för att vara ett byvin. Syran finns där men den kunde varit högre. Samma smaker som på attacken men kanske mer jordiga toner och mineraler.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av multna jordgubbar och smultron.

90 poäng och det kan kanske utvecklas i 2 år till.

Någon som provat?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilka åsikter har ni i allmänhet om de olika klasserna av Chianti Classico? Låt oss koncentrera för tydlighetens skull mest på Riserva och Gran Selezione.
Än så länge har jag inte provat den senaste klassen av Chianti Classico ännu, men har beställt några flaskor från Italien för att prova med tiden. På samma resa har jag med min vinvän som är inte ännu så insatt på vinernas värld men vill lära sig mer. Min egen kunskap sträcker sig mest på att jag är nyfiken att kunna lite mer om ett och annat utan att vara så nördig som många andra här.
Men i mångt och mycket tycker jag lite så att med höga priser får man oftast inte så mycket valuta för pengarna, utom i det fallet om/när man kan köpa viner som är på extrapris, som i det här fallet.
Vinerna vi har beställt är följande:
Castello Albola Chianti Gran Selezione Santa Caterina 2016, € 18.06
Castello di Radda Chianti Gran Selezione Vigna il Corno 2015, € 22.98
Valiano Chianti Classico 6.38 Gran Selezione 2016, €15.08,
(Siffran anger storleken på vingården i antalet hektar. Det syftar inte till kaliber om någon nu trodde det …) Ska bifoga bilder lite senare.
Bra forskning!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Brukar försöka undvika bajsvinet här. Men, nu kommer ett undantag...
Öppnade en flaska CdP igår, från en respekterad negociant. Urvattnad igår. Stendöd modell kränkande idag:
PXL_20211217_171559541.jpg



Från CT
First evening:
Super-thin noname dying juce.

Second eve:
Terribly oxidized dead zombie that not even the makers of Walking Dead could have ever loved.

Simply not good winemaking. Maybe that's why Bichot remain in Bgn: Noone cares if the wines are expensive and poor.

Me, personally: Will not purchase anything from this house, ever again. I care so much more about the juce than the fancy heavy btl or it's label.

This is just BAJS for money...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Med anledning av den nyliga dialogen kring "longevity under cork":
1962 Château Lafaurie-Peyraguey
Öppnade denna i april. Sedan dess har den stått på en hylla på kontoret. Några snurkar har det blivit sedan dess. Fredag betydde ett glas till av denna ambrosia. Nu finns det bara två glas kvar.

Fantastiskt vin! Exploderar i munnen med allt som är vackert i mogen Sauternes med perfekta syror. Inte en tillstymmelse till trötthet någonstans. MUMS!
 
Last edited:

LeChat

Medlem
B2D64B90-B327-4CD5-9C3E-82D80ADFE983.jpeg

-2010 Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes
-2014 Yann Chave Hermitage

Här bjuds en på god syrah med lite olika uttryck. Båda väldigt goda viner som förgyller en lördag men kanske inga viner att lagra i minnet.

Delas känns slankare och med mer struktur även om båda har beskedliga tanniner. Även lite mer nerv och intensitet.

Yann Chave ger ett något fylligare intryck både doft- och smakmässigt. Bra balans och munkänsla.

Båda har typiska drag av syrah och det är svårt att utse vilken av dem som är bäst. Men jag gillar Delas för dess strama och slanka karaktär samtidigt som jag gillar Yann Chave för dess yppigare lite mer hedonistiska stil.

På tallriken kommer det att bli grillad entrecôte med sparris och fruns bea.
 

buteljen

Medlem
Brukar försöka undvika bajsvinet här. Men, nu kommer ett undantag...
Öppnade en flaska CdP igår, från en respekterad negociant. Urvattnad igår. Stendöd modell kränkande idag:
Visa bifogad bild 25031


Från CT
First evening:
Super-thin noname dying juce.

Second eve:
Terribly oxidized dead zombie that not even the makers of Walking Dead could have ever loved.

Simply not good winemaking. Maybe that's why Bichot remain in Bgn: Noone cares if the wines are expensive and poor.

Me, personally: Will not purchase anything from this house, ever again. I care so much more about the juce than the fancy heavy btl or it's label.

This is just BAJS for money...
Har du koll på hur den har lagrats under dessa 25 år? Annars - är det fair att spy sådan galla över producenten? Men du kanske har fler erfarenheter från samma producent?
 

Wintermute

Medlem
Visa bifogad bild 25037
-2010 Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes
-2014 Yann Chave Hermitage

Här bjuds en på god syrah med lite olika uttryck. Båda väldigt goda viner som förgyller en lördag men kanske inga viner att lagra i minnet.

Delas känns slankare och med mer struktur även om båda har beskedliga tanniner. Även lite mer nerv och intensitet.

Yann Chave ger ett något fylligare intryck både doft- och smakmässigt. Bra balans och munkänsla.

Båda har typiska drag av syrah och det är svårt att utse vilken av dem som är bäst. Men jag gillar Delas för dess strama och slanka karaktär samtidigt som jag gillar Yann Chave för dess yppigare lite mer hedonistiska stil.

På tallriken kommer det att bli grillad entrecôte med sparris och fruns bea.
Kudos till att du kan recensera vinet utan att använda en massa svordomar och könsord. Det hade inte jag klarat.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 25037
-2010 Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes
-2014 Yann Chave Hermitage

Här bjuds en på god syrah med lite olika uttryck. Båda väldigt goda viner som förgyller en lördag men kanske inga viner att lagra i minnet.

Delas känns slankare och med mer struktur även om båda har beskedliga tanniner. Även lite mer nerv och intensitet.

Yann Chave ger ett något fylligare intryck både doft- och smakmässigt. Bra balans och munkänsla.

Båda har typiska drag av syrah och det är svårt att utse vilken av dem som är bäst. Men jag gillar Delas för dess strama och slanka karaktär samtidigt som jag gillar Yann Chave för dess yppigare lite mer hedonistiska stil.

På tallriken kommer det att bli grillad entrecôte med sparris och fruns bea.
Jag tror inte att bearnaisen passar till vinet eller tvärtom. Bara köttbiten är nog bästa följeslagaren till vinet. För några år sedan testade vi finfin syrah (bl a Columella och Ch d'Ampuis) till just grillad entrecôte och bearnaise och upptäckte då att bearnaisen var lite felplacerad i sammanhanget.
 

LeChat

Medlem
Jag tror inte att bearnaisen passar till vinet eller tvärtom. Bara köttbiten är nog bästa följeslagaren till vinet. För några år sedan testade vi finfin syrah (bl a Columella och Ch d'Ampuis) till just grillad entrecôte och bearnaise och upptäckte då att bearnaisen var lite felplacerad i sammanhanget.
Jag visste på förhand att bea inte skulle bli någon perfect match. Men men, nu blev det grill och bea. Familjemys, inte fine dining.;)
 
Toppen