Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Intressant Gin som julklapp?

Gurto

Medlem
Ska ge bort en finare Gin till en vän till jul. har ni något tips på något som kan passa? prisklass runt 500kr

Försök få tag på the Norse Cask Gin Project. Normann som gör gin i Skottland och lagrar på bourbonfat. Häftiga grejer. Går säkert att hitta i Danmark. Kostar iofs säkert mer än 500kr (ser på gammal inventering att jag gett 600 ex moms för den för drygt 5 år sedan. Vet inte från vilken svensk importör.)

Denna har jag aldrig druckit men kan väl vara lite rolig:
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/herno-3026102

Mikkeller är ju duktiga på öl, kanske gör de gin bra också:
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/mikkeller-8629201

Sen funkar ju alltid Hendrick's men kanske är lite tråkigt:
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/hendricks-8167901
 

Peder

Medlem
Tanqueray Ten är helt fantastiskt bra och inte att jämföra med den vanliga standard Tanqueray som även finns på SB.
 

Per Stade

Lege artis
image.jpeg


Varför inte genever?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Äntligen någon med smak!

Förutom T10 som redan rekommenderats så Hendricks som också är en trevlig och fyllig fatad gin. Dessa funkar utmärkt i drinkar och du känner skillnad även i en GT. Tro mig jag har testat och det funkar även på fyllan.:)

Än mer karaktär har du på Citadelle Reserve som är ljusbrun och vill du ha obskyra grejor kolla Renbjer & Magnusson som är riktiga nördar och kan rekommenderas för alla möjliga drycker. Om jag inte missminner mig hade de Citadelle innan den hamnade i Spendrups portfölj som man inte bör stödja i första hand. Detta eftersom Spendrups skriver långa fördelaktiga avtal med krogar och därmed dödar utbudet.:mad:

Sen har Bombay släppt en ny som heter "Star of Bombay" precis som jag så på Heathrow.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Ingen här som har nämnt G'Vine så jag får väl göra det. Alla druvdyrkare och frankofiler gillar förstås en gin från Cognac gjord på Ugni blanc och vinblommor och denna är dessutom extremt raffinerad och delikat. Bäst av alla i sin stil, kan rekommenderas till dem som gillar Hendricks... men inte till dem som gillar kryddigt rävgift á la Bombay Sapphire eller Beefeaters.

Jag kör väl kyld G'Vine på egen hand eller med tonic (om det är Fentimans). Inte lika bra ihop med Noilly Prat, men då ska det ju ändå vara Plymouth.

Du hittar den i välsorterade Duty Free-butiker eller via import från exempelvis Decántalo. Jag kan verkligen rekommendera den.

Gvine_Floraison_-min.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Citadelle är också från Cognac och Reserve har lagrats på kognaksfat vilket minskar citrustonerna.

Renbjer & Magnusson har G'Vine så privatimport ska funka om du inte har kontakt i restaurangbranchen.
 

mmh

Medlem
Min favoritgin just nu ar Bathtub Gin som torde ligga runt eller under 500kr. Jag har dock ingen aning om tillgangligheten i Sverige. Monkey 47 ar en annan rekommendation fran mig i samma prisklass. Och som finlandare kanner jag mig tvungen att lyfta fram Napue Gin som vann G&T kategorin i International Wine and Spirits Competition nyligen. Jag har inte smakat annu men har en flaska som vantar dar hemma.
 

Hipshot

Medlem
Och som finlandare kanner jag mig tvungen att lyfta fram Napue Gin som vann G&T kategorin i International Wine and Spirits Competition nyligen.
Köpte en flaska i Vasa bara för den var lokalproducerad. jag o brorsan tyckte den var riktigt grym!
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
superbra tips! dock hittade jag inte en enda gin som jag hinner köpa eller beställa hem innan nästa vecka. behöver den innan onsdag. om ni vet någon som finns hemma i sthlm så tar jag välkommet hem tips
 

MD

Medlem
Vinkällarbutiken i Stockholm har en del, bl.a. Monkey 47 och Spirit of Hven Gin. Pratar du med en butik och ber dom lägga en expressorder så är det nog inte så svårt att få hem något från beställningssortimentet till slutet av nästa vecka.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Vinkällarbutiken i Stockholm har en del, bl.a. Monkey 47 och Spirit of Hven Gin. Pratar du med en butik och ber dom lägga en expressorder så är det nog inte så svårt att få hem något från beställningssortimentet till slutet av nästa vecka.

Ringde butik nu och tydligen har den ingen expressmöjlighet. 6-7 dagar som standard
 

kayaker

Cyklist
Vinkällarbutiken i Stockholm har en del, bl.a. Monkey 47 och Spirit of Hven Gin. Pratar du med en butik och ber dom lägga en expressorder så är det nog inte så svårt att få hem något från beställningssortimentet till slutet av nästa vecka.
Det är nog svårt såhär innan jul när även kreti och pleti utnyttjar möjligheten att beställa samtidigt som det är mer folk i butikerna.
 
Toppen