Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa champagne för lagring - vilket vin?

mnor

Medlem
Håller
Mycket tips här men en konkret är att köpa färre olika viner och fler flaskor av de viner du väljer. Naturligtvis vill man ha så många olika som möjligt men att följa ett vins utveckling är både lärorikt och kul.

Har ångrat bittert att jag bara köpte en flaska av många viner.
Håller med, samtidigt som jag inte ångrar att jag köpte 1-2 flaskor av flertalet "prestigechampagner" från 98, för att sedan dricka och testa dessa. 98 är och har varit ett mer tillgängligt år vilket gjorde att man snabbt fick en uppfattning vad man tyckte var gott och kanske inte lika gott. Nu mer så köper jag oftast flertalet flaskor (beroende på budget) av de årgångar som jag önskar. Kanske är tipset att gå till någon vinbar och dricka på glas istället för att hälla i sig en hel flaska (även om en hel flaska inte är helt fel).
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Mycket tips här men en konkret är att köpa färre olika viner och fler flaskor av de viner du väljer. Naturligtvis vill man ha så många olika som möjligt men att följa ett vins utveckling är både lärorikt och kul.

Har ångrat bittert att jag bara köpte en flaska av många viner.
Alltid värt att minnas, och tips jag gett till andra tidigare utan att jag själv samlat särskilt mycket. Den stora frågan blir ju då med vad för champagne man börjar. Det vore kanske en bra idé att välja det jag tycker bäst om med lagringspotential, och bunkra lite!
 

akaSami

Livsnjutare
Hej,
helt färsk i forumet hoppar jag in i denna tråd då jag nyligen inlett min uppbyggnad av champagnekällaren.
Än så länge har jag inte kommit längre än till sökandet och provandes av det som SB har att tillgå, dvs mestadels NV.
Har ni några rekommendationer/kommentarer på följande Hus med avseende på lagringsduglighet,
Deutz
Delamotte
Gosset
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
hej @akaSami och välkommen till FW! Du kommer stortrivas!

Alla tre du nämner fungerar ju absolut för lagring, om nu inte alla champagner som säljs på SB gör det. Frågan som jag fick ställd i början av min uppbyggnad av champagnelager var hur lång lagringshorisont jag tänkte mig, så det är väl lämpligt att fråga dig detsamma!

Som nämnt, du kan lagra all champagne, men om du har ett minimum på 10 års lagring faller kanske vissa bort, och på samma sätt faller andra bort om du vill lagra i max 5 års tid. Nyckeln här är, iaf. för mig, att variera och köpa tillräckligt många av samma så att man under årens gång kan öppna och dricka olika viner och se hur de utvecklat sig. De flesta NV bör klara 5 år utan problem iaf.

Jag drack en Delamotte BdB 2007 förra fredagen, och den var riktigt trevlig, med hyfsade mognadstoner. Däremot tror jag den vinner på ytterligare några år, så vill du ha en schysst BdB om 3-5 år så är den i mina ögon ett bra alternativ. Den kommer givetvis klara sig längre än så också...

2002 Gosset Celebris Extra Brut är fortfarande enligt många ganska sluten, så den kanske kan vara något att slänga ned i källaren om du vill lägga pengar på det. Annars är ju 2004 Gosset Grand Millesime riktigt fin och trevlig som den är nu, men jag tror att 5+ år på nacken utan problem gör den ännu bättre.

Deutz har jag inte druckit tillräckligt mycket av för att testa.

---
Ett övrigt tips är att hålla koll på årgångar som har bra potential, och senast är det väl 2008 som det är värt att köpa nästan det mesta som kommer från Champagne. Just nu finns det 26 olika champagne från 2008 på Monopolbolaget, så det är bara att kolla upp dem och se vad du verkar tycka är värt att investera i!

Om jag fick välja tre hade det blivit
  • 2008 Louis Roederer Brut Vintage (7651001)
  • 2008 Michel Turgy Millésime Brut Blanc de Blancs Grand Cru (7769401)
  • 2008 Drappier Grand Sendrée (9127501)
men det är ju bara för att välja tre.. ynka tre..!
 

akaSami

Livsnjutare
@Daniel B
Tack för snabbt svar :)

Jag har ingen specifikt tidsplan, däremot vill jag bygga en trevlig källare att njuta av många år framåt, tänk 5-30+ år.
Tack för tipsen, jag skall ge mig på att testa lite 2008or för att se om det kan vara något i min stil.
Jag har ett antal Deutz BdB 2008 redan nu då jag blivit lite såld på deras viner, samt smått förtrollad efter att ha läst Richard juhlins stora deutz BdB provning sedan några år tillbaka.

Jag skall även såklart testa att experimentlagra lite NV, det kan säkerligen ge iaf några trevliga upplevelser till en billig peng.

Är det någon som har erfarenhet av lagrade Blanc de Noir viner? Har inte själv testat några med år på nacken..
 

Per Stade

Lege artis
All champagne blir bättre av att lagras några år, även NV.
Om du gillar de tre husen, som du nämner så köp hem några lådor av varje. Kanske inte på en gång men då och då. De är alla bra.
 
Jag skulle behöva lite hjälp med val av champagne, jag fick för ett år sen en av mina absolut bästa vinupplevelser. Detta var en NV och jag tror det var Taittinger, flaskan hade dock bara legat i ett köksskåp ca plus 10 år men blivit underbar. Den hade en djup gyllene ton, inga intensiva bubblor men mjuka/runda och lugnare. Det smakade intensivt honung, äpplen, lite bröd, fylligt och komplext...så till min fråga. Kommer den mesta champagnen med åren utvecklas åt dessa smaker eller är det väldigt varierande på olika vin? Jag vill gärna i framtiden uppleva vin med den karaktären men är osäker på vad jag bör lagra för att nå dit. Testade en 2005 Palmer & Co och den var inte alls i närheten av de där jag sökte.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag skulle behöva lite hjälp med val av champagne, jag fick för ett år sen en av mina absolut bästa vinupplevelser. Detta var en NV och jag tror det var Taittinger, flaskan hade dock bara legat i ett köksskåp ca plus 10 år men blivit underbar. Den hade en djup gyllene ton, inga intensiva bubblor men mjuka/runda och lugnare. Det smakade intensivt honung, äpplen, lite bröd, fylligt och komplext...så till min fråga. Kommer den mesta champagnen med åren utvecklas åt dessa smaker eller är det väldigt varierande på olika vin? Jag vill gärna i framtiden uppleva vin med den karaktären men är osäker på vad jag bör lagra för att nå dit. Testade en 2005 Palmer & Co och den var inte alls i närheten av de där jag sökte.
Det låter helt enkelt som du upptäckt skönheten med mogen Champagne, bara att börja hitta bra producenter du gillar och stoppa undan för framtiden. :D
 

MartinE

Medlem
Det smakade intensivt honung, äpplen, lite bröd, fylligt och komplext...så till min fråga. Kommer den mesta champagnen med åren utvecklas åt dessa smaker eller är det väldigt varierande på olika vin? Jag vill gärna i framtiden uppleva vin med den karaktären men är osäker på vad jag bör lagra för att nå dit.
Jag skulle säga att det här är beroende på druvmix, producent och (framförallt) vilken årgång champagnen är baserad på. Med tanke på lagringstiden är det väl inte omöjligt att basårgången kan ha varit 2002 i din NV-champagne!? Min erfarenhet säger att även om de lagrats slarvigt så utvecklas champagner från stora årgångar (med hög syra, som 96, 02 och 08) i princip alltid mycket bra. Vilka producenter du väljer har givetvis betydelse, framförallt för din egen smak, men eftersom lägstanivån tenderar att vara mycket hög under fantastiska år, skulle jag säga att valet av producent faktiskt har mindre betydelse i sammanhanget. Spontant skulle jag, om du efterfrågar ovanstående mognadstoner, satsa på viner med minst 50 % chardonnay och från ovanstående årgångar i kronologisk ordning! Sedan handlar det mesta om att vänta - så länge som möjligt men under alla omständigheter minst åtta år efter degorgering!

Testade en 2005 Palmer & Co och den var inte alls i närheten av de där jag sökte.
Palmer är en relativt medioker producent, 2005 är en klart medioker årgång men det här är framförallt en champagne som fortfarande är för ung för att kunna leverera de mognadstoner du letar efter! 1996 från Palmer & Co, eller tidigt degorgerade flaskor av 2002, hade varit ett betydligt bättre alternativ i dagsläget!
 
@MartinE Stort tack för svaret, det är ju så många år man skall vänta att man gärna vill komma så rätt som möjligt från början :). Då verkar jag ändå vara på rättspår har lagt undan flaskor från 2008 av Damien Hugo BdB, Vincent Joudart Special Club, Moutard Père et Fils, Palmer & Co och Roland Champion BdB. Får fortsätta med detta.
Jag skall även försöka köpa någon 2002 för att testa och sen kom det en från 2004 i nästa småsläpp, så kan man få lite mer referenser kring äldre årgångar som är bättre än den jag hade med Palmer från 2005.

@Emanuel Ja det verkar inte bättre än att jag verkligen trillat dit :) ska bli spännande att testa mer champange med några år i flaskan.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@MartinE Stort tack för svaret, det är ju så många år man skall vänta att man gärna vill komma så rätt som möjligt från början :). Då verkar jag ändå vara på rättspår har lagt undan flaskor från 2008 av Damien Hugo BdB, Vincent Joudart Special Club, Moutard Père et Fils, Palmer & Co och Roland Champion BdB. Får fortsätta med detta.
Jag skall även försöka köpa någon 2002 för att testa och sen kom det en från 2004 i nästa småsläpp, så kan man få lite mer referenser kring äldre årgångar som är bättre än den jag hade med Palmer från 2005.

@Emanuel Ja det verkar inte bättre än att jag verkligen trillat dit :) ska bli spännande att testa mer champange med några år i flaskan.
Ett vin som jag personligen tycker har mycket av det där du beskriver redan som ungt är L'Ancienne från Paul Dethune.
-De fåtalet nollåttor som nådde marknaden är tyvärr borta sedan länge men årgång 2011 är inte fy skam den heller.
-Är väl förövrigt ett av forumdraken @Anders Landström 's favoriter om man nu kan lyckas dra honom i svansen med en ping här ;)
 

MartinE

Medlem
Stort tack för svaret, det är ju så många år man skall vänta att man gärna vill komma så rätt som möjligt från början :)
Det är onekligen ett mödosamt arbete att samla på vin! :)

Jag skall även försöka köpa någon 2002 för att testa
Gör det! Än så länge finns det fortfarande många som är lättillgängliga (även på SB). Tänk bara på att de kan vara vresiga som unga och behöver lång lagring för att visa sin rätta sida!

Ett vin som jag personligen tycker har mycket av det där du beskriver redan som ungt är L'Ancienne från Paul Dethune.
Yes, jäsning på ekfat is the shit! :)

-Är väl förövrigt ett av forumdraken @Anders Landström 's favoriter om man nu kan lyckas dra honom i svansen med en ping här
Jag tror dessvärre det är större sannolikhet att stöta på den gode @Anders Landström på Eriks vinbar än att hitta honom här nu för tiden - men jag kan så klart ha fel... ;)
 

gece

Man vänjer sig.
Jag skulle behöva lite hjälp med val av champagne, jag fick för ett år sen en av mina absolut bästa vinupplevelser. Detta var en NV och jag tror det var Taittinger, flaskan hade dock bara legat i ett köksskåp ca plus 10 år men blivit underbar. Den hade en djup gyllene ton, inga intensiva bubblor men mjuka/runda och lugnare. Det smakade intensivt honung, äpplen, lite bröd, fylligt och komplext...så till min fråga. Kommer den mesta champagnen med åren utvecklas åt dessa smaker eller är det väldigt varierande på olika vin? Jag vill gärna i framtiden uppleva vin med den karaktären men är osäker på vad jag bör lagra för att nå dit. Testade en 2005 Palmer & Co och den var inte alls i närheten av de där jag sökte.
Låter som att du och jag har ganska samma smak :) själv har jag insett att jag lutar åt BdB-hållet, gärna jäst och/eller lagrat på ekfat, och föredrar ofta odlare före hus.

Om du kan tänka dig att köpa något som går att dricka på momangen och inte kräver mer lagring kan jag tipsa om 2004 Leclerc-Briant Cuvée Divine för blygsamma 399 pistoler på bolaget, en ljuv nektar med toner av gula äpplen, honung och sådant gott. Just 2004 är i allmänhet en årgång jag har många trevliga erfarenheter av, en doldis mellan (rätteligen) hypade 2002 och 2008...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om du kan tänka dig att köpa något som går att dricka på momangen och inte kräver mer lagring kan jag tipsa om 2004 Leclerc-Briant Cuvée Divine för blygsamma 399 pistoler på bolaget, en ljuv nektar med toner av gula äpplen, honung och sådant gott.
Den är grym för den pengen, bra tips!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Den är grym för den pengen, bra tips!
Håller med, är ett mycket bra exempel på hur Champagne med en bra begynnande mognad kan smaka men...
[DISCLAIMER]
För att citera mig själv från en tidigare post tycker jag dock inte att det är hållkäften-och-backa-upp-bilen-och-fylla-hela-jäkla-vinkällaren-bra men klart ett vin som man ska ha ett par flaskor liggandes på lut när man är sugen på något gott, typ en tisdag i Oktober.
Sjukt schtabil APK hur som helst.
 
Toppen