Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

jrick

Medlem
Hur funkar det med leveranser när temperaturen gått under nollstrecket? Ska man undvika beställningar under vinterhalvåret eller håller UPS/DHL en viss värme i bilarna?
Bra fråga som säkert bäst besvaras av UPS/DHL. Det är ju knappast så att bilarna är gjorda för vinleveranser men inte heller så att vin är det enda som kan fraktas och bli förstört av låga eller höga temperaturer. Själv är jag nog mer orolig för att beställa när det är riktigt varmt i Europa. Frysta flaskor (om de verkligen fryser) visar sig med spräckta flaskor men "kokta" flaskor är väl mer svåridentifierade.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hur funkar det med leveranser när temperaturen gått under nollstrecket? Ska man undvika beställningar under vinterhalvåret eller håller UPS/DHL en viss värme i bilarna?
Jag tror inte att man kan räkna med varmhållning i bilarna - de jag främst brukar beställa från (Diehl, Töpler) håller på sändningarna om det förväntas för kallt, eller för varmt för den delen, väder under transporten.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Finns det någon tråd där vi sammanfattar alla hemsidor som säljer vin och levererar till Sverige? Eller är det upp till mig att lusläsa 14 sidor och diverse annat material på forumet? :p
 

Elvis

Medlem
Premier Cru i San Francisco har gått i konkurs. De hade väldigt bra priser, framför allt 6-18 månader "pre-release", men verkar tyvärr ha drivits som ett slags Ponzi scheme. Trist. Jag hoppas att ingen i forumet är drabbad.

Jag väntade själv länge på viner från dem när jag bodde i Los Angeles men lyckades avboka en betald order och fick tillbaka pengarna minus en straffavgift innan jag flyttade hem till Sverige.
 

Sickan

Medlem
Hej.
Har en fråga om köp från utlandet: Kan jag även göra detta på mitt företag?
Givetvis inte i syfte att sälja vidare, då behöver jag ha tillstånd. Men som investering eller för konsumtion? Samma regler borde väl då gälla personer som juridiska personer?

Tacksam för er hjälp.
 

Appel

Medlem
Någon som har lite tips på var man kan köpa Rhoneviner och framförallt Cote Rotie? Jag har inte hittat det hos någon av de utländska handlarna som jag tittat på än.
 

Appel

Medlem
Hej.
Har en fråga om köp från utlandet: Kan jag även göra detta på mitt företag?
Givetvis inte i syfte att sälja vidare, då behöver jag ha tillstånd. Men som investering eller för konsumtion? Samma regler borde väl då gälla personer som juridiska personer?

Tacksam för er hjälp.
Hur SKV skulle se på vin som investering vet jag inte riktigt. Det borde då ligga som en anläggningstillgång i din balansräkning och då skall du också ha ett anläggningsregister över bolagets tillgångar. Jag kan inte se varför man inte skulle få ha det på samma sätt som man kan ha konst eller något liknande. Sen är frågan om man då skall göra några avskrivningar? På konst är det inga avskrivningar.
Ovan är enbart mina funderingar. Jag har inte sett något fall eller något uttalande från SKV gällande vin som investering.

Gällande representation så skall det gå bra. Vanliga representationsregler gäller oavsett om du köper vin/öl på systembolaget, Bordershop i Tyskland eller från en onlineförsäljare av vin. Att tänka på är dock att inte får uppfattas som lyxkonsumption om du skall undvika förmånsbeskattning.
 

Peder

Medlem
Har en fråga om köp från utlandet: Kan jag även göra detta på mitt företag?
Givetvis inte i syfte att sälja vidare, då behöver jag ha tillstånd. Men som investering eller för konsumtion? Samma regler borde väl då gälla personer som juridiska personer?

Hur SKV skulle se på vin som investering vet jag inte riktigt. Det borde då ligga som en anläggningstillgång i din balansräkning och då skall du också ha ett anläggningsregister över bolagets tillgångar. Jag kan inte se varför man inte skulle få ha det på samma sätt som man kan ha konst eller något liknande. Sen är frågan om man då skall göra några avskrivningar? På konst är det inga avskrivningar.
Ovan är enbart mina funderingar. Jag har inte sett något fall eller något uttalande från SKV gällande vin som investering.

Gällande representation så skall det gå bra. Vanliga representationsregler gäller oavsett om du köper vin/öl på systembolaget, Bordershop i Tyskland eller från en onlineförsäljare av vin. Att tänka på är dock att inte får uppfattas som lyxkonsumption om du skall undvika förmånsbeskattning.

Det går nog inte att köpa vin från utlandet till företaget eftersom Rosengren-domen endast gäller privatpersoner. Om det mot all förmodan skulle gå så måste alkoholskatt betalas. Kanske att det är en bättre idé om man ska investera i vin företagsmässigt att ha ett lager i Danmark istället för att ta in vinet i Sverige och beskatta det.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har en fråga om köp från utlandet: Kan jag även göra detta på mitt företag?
Givetvis inte i syfte att sälja vidare, då behöver jag ha tillstånd. Men som investering eller för konsumtion?
Du lär behöva partihandelstillstånd för företaget, för då har företaget också importtillstånd. Om företaget investerar i vin ligger det ju i sakens natur att företaget behöver kunna sälja vinerna vid lämpligt tillfälle.
 

Sickan

Medlem
Jo, men ett tillstånd kan då isf inhämtas efter inköpen men innan försäljningen, alternativt kan jag sälja via Systembolagets auktioner som ju lär vara ok.
Men snårigt detta...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har lagt upp några viner på nätauktion igen. Bla en flaska vardera av 2000 La Fleur-Petrus och 2005 Pavie. Om någon är intresserad så kan jag hjälpa dig bjuda. Och alldeles säkert assistera dig med betalningsmomentet. Och sedan kan jag spara flaskorna du vinner, här hemmavid. Så får du komma om och hämta dina viner nästa gång du har vägarna förbi Tokyo. Japanska Yahoos Nätauktioner är inte alldeles lättmanövrerade :)
Vad gör man inte för att understryka att Sverige = Nordkorea?

Om Systembolaget var Världens Bästa, så hade ju Sverige haft minst många alkoholister i hela Världen! Men, eftersom vi har ungefär lika många som i alla andra länder, och siffran INTE minskat, trots fantastiska kampanjer och utbudsbegränsning, öppettidsbegränsning osv, så skall det mycket till för att EU-Kommissionen skall fortsätta tro på "folkhälsan" som anledning till att gårdsförsäljning skal fortsätta vara förbjuden och att försäljning av vin via Blocket eller Tradera inte skall få förekomma.

Nej, det är roligt att både köpa och sälja vin på auktion. Och Yahoo Auctions Japan kommer med den underbara finessen att varken säljare eller köpare betalar något för affären!

På Instagram kan du se mer @sanpo_suru
 

rs14

Medlem
Efter fleras rekommendationer så bestämde jag mig till slut för att beställa lite champagne från Plus-de-Bulles (fr) nu när de körde lite kampanj på vissa champagner i mars.. Jag undrar bara hur lång tid det brukar ta innan de skickar? Enligt hemsidan så skickar de oftast inom tre-fyra dygn men det har snart gått två veckor sedan jag la min order och jag har inte hört ett ljud därifrån mer än en orderbekräftelse, faktura och att mitt konto debiterats på x antal kronor. Skickade ett mejl till dem igår man har ännu inte fått något svar. Är det någon annan här som råkat ut för detta? Börjar bli liiiite orolig eftersom de redan dragit pengar men jag inte fått någon bekräftelse på att paketet gått iväg.
 

jrick

Medlem
@rs14 för mig dröjde det en dryg vecka men då hade jag mailat och frågat. Maila och fråga. Två veckor utan ett ljud är inte okej service men du ska inte vara orolig att du inte får det du beställt.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Efter fleras rekommendationer så bestämde jag mig till slut för att beställa lite champagne från Plus-de-Bulles (fr) nu när de körde lite kampanj på vissa champagner i mars.. Jag undrar bara hur lång tid det brukar ta innan de skickar? Enligt hemsidan så skickar de oftast inom tre-fyra dygn men det har snart gått två veckor sedan jag la min order och jag har inte hört ett ljud därifrån mer än en orderbekräftelse, faktura och att mitt konto debiterats på x antal kronor. Skickade ett mejl till dem igår man har ännu inte fått något svar. Är det någon annan här som råkat ut för detta? Börjar bli liiiite orolig eftersom de redan dragit pengar men jag inte fått någon bekräftelse på att paketet gått iväg.

Fick du inte ett mail med ett spårningsnummer så att du själv kan hålla koll? Det fick jag, vi chronopost.
Jag betalade min beställning den 22 mars, posten kom med paketet den 29 mars.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det är inte ett bluff-företag menar jag. Däremot kan det vara värt att höra av sig till dem och fråga varför det dröjer.
Tror heller inte att det är ett bluffbolag men alla kan få ¨problem¨ så säkrast är att få kontakt och klarhet. Nåt konstigt är det iom att man rear flaskorna borde dessa finnas i lager.
 

jrick

Medlem
För mig dröjde beställningen för att mitt kort inte var "3D Secure" så de måste invänta bekräftelse från banken, det sa de dock först när jag frågade efter en vecka varför det dröjde och då mirakulöst hade de precis fått bekräftelse och postade dagen efter. Så servicen är lite si och så.
 

rs14

Medlem
Fick du inte ett mail med ett spårningsnummer så att du själv kan hålla koll? Det fick jag, vi chronopost.
Jag betalade min beställning den 22 mars, posten kom med paketet den 29 mars.

Nix. Bara två mejl som kom samtidigt strax jag skickat beställningen. En orderbekräftelse samt pdf på fakturan och ett kvitto på betalningen genomförts. Detta gjorde jag den 21 mars. Det konstiga är att betalningen genomfördes direkt, beloppet borde reserverats och kontot belastats först när man plockat och skickat varorna. Kan tillägga att jag använde mig av ett MasterCard via Icabanken. I normala fall så brukar man alltid få verifiera sina köp via bankdosa och en säkerhetskod, dock inte denna gången. Köpet gick igenom direkt. Få mejla dem igen och hoppas de svarar. Nåt mysko verkar det vara.
 
Toppen