Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fick just höra av en kollega att Postnord inte levererar vin till svenska adresser längre. hans beställning från Gute-Weine skickades tillbaka vid gränsen. Detta beror på att DHL kontrakterar Postnord vid gränsen.
Är det någon här som har haft problem?
 

Poussard

Medlem
Fick just höra av en kollega att Postnord inte levererar vin till svenska adresser längre. hans beställning från Gute-Weine skickades tillbaka vid gränsen. Detta beror på att DHL kontrakterar Postnord vid gränsen.
Är det någon här som har haft problem?

Varför gör de inte det? Jag fick nyligen sms från DHL om en leverans, ska se hur det går med den.
 

jrick

Medlem
Fick just höra av en kollega att Postnord inte levererar vin till svenska adresser längre. hans beställning från Gute-Weine skickades tillbaka vid gränsen. Detta beror på att DHL kontrakterar Postnord vid gränsen.
Är det någon här som har haft problem?
Det var ju tråkigt om det är sant. DHL brukar för övrigt inte lämna över vid gränsen, det brukar däremot DPD göra. Men inte heller där brukar det bli problem.
 
Det var ju tråkigt om det är sant. DHL brukar för övrigt inte lämna över vid gränsen, det brukar däremot DPD göra. Men inte heller där brukar det bli problem.
Lite olika beroende på vilken gren av dhl, dom har minst 3 grenar (express, parcel, freight) som till synes är samma sak, men icke, som kör paket till privatpersoner och minst en av dem byter till postnord.

Nått i den stilen iallafall - rätta mig gärna om nån har bättre koll
 

rs14

Medlem
Ojdå. Ska bli intressant att se hur det går med min försändelse från PdB som gick iväg med Chronopost från Frankrike igår. Är alltid en lastbil från PostNord som kommer och lämnar vid dörren.
 

Fredrik L

Medlem
Fick just höra av en kollega att Postnord inte levererar vin till svenska adresser längre. hans beställning från Gute-Weine skickades tillbaka vid gränsen. Detta beror på att DHL kontrakterar Postnord vid gränsen.
Är det någon här som har haft problem?
Låter ju mycket oroväckande. Får de göra så? Är det inte upp till oss som privatpersoner att betala in skatt osv?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Låter ju mycket oroväckande. Får de göra så? Är det inte upp till oss som privatpersoner att betala in skatt osv?
kanske om det saknas ledsagardokument - men det borde väl i så fall vara upp till DHL att fixa detta? De har ju tagit betalt för frakten.
 

Sundbom

Medlem
Jag fick ett paket stoppat i tullen för första gången någonsin i veckan. Fick också höra av en postbil som kör ut den vanliga posten att dom numera tar hand om stora paket istället för lastbilen. Så jag har fått ett paket den vägen också. Kan tänka mig att det är det dom vill slippa isåfall.
 
Last edited:

Uncle_Bob

Medlem
Fick mail ifrån Philipson Wine att de nu kör hemleverans till Sverige, man får välja när man loggar in om man vill ha hemleverans eller hämta själv i Danmark. Väljer man hemleverans får man priser i SEK som väl i princip motsvarar bankens sedelkurs på de viner jag kollade på. Dock framgår inte vad som händer med svensk alkoholskatt, för den skall väl formellt in om man inte bär över gränsen själv?

Har mailat Philipson och ställt frågan men inte fått svar än.

Någon annan som har grävt eller funderat kring detta?
 

sunqan

Vinös
Fick mail ifrån Philipson Wine att de nu kör hemleverans till Sverige, man får välja när man loggar in om man vill ha hemleverans eller hämta själv i Danmark. Väljer man hemleverans får man priser i SEK som väl i princip motsvarar bankens sedelkurs på de viner jag kollade på. Dock framgår inte vad som händer med svensk alkoholskatt, för den skall väl formellt in om man inte bär över gränsen själv?

Har mailat Philipson och ställt frågan men inte fått svar än.

Någon annan som har grävt eller funderat kring detta?

De har varit registrerade distanshandlare i flera år - jag begärde skatteverkets lista och då stod de med.
 

Uncle_Bob

Medlem
De har varit registrerade distanshandlare i flera år - jag begärde skatteverkets lista och då stod de med.

Fick följande svar nu:

"Hej Robert,
Tak for din mail.
Alle svenske afgifter osv er betalt i forbindelse med køb via sin svenske konto.
Det er dog yderst vigtigt at du gør som beskrevet nedenstående:
Når du som svensk kunde logger ind på vores hjemmeside, vil du nu får en popup, som giver dig mulighed for enten at få vinen leveret til din svenske adresse, eller afhentning på vores lager i Kokkedal. Vælger du levering til Sverige, vil priserne automatisk stå i svenske kroner SEK."

Vid närmare inspektion av priserna så är det rätt lurigt, "billigare" viner verkar ha mest påslag medan dyrare är ungefär bankens sedelkurs och en del är tom lite billigare i SEK men det finns inget tydligt system som jag upptäckt utan om man funderar på om man skall åka dit eller beställa hem får man nog ha två separata browsers öppna och jämföra. Frakten är 149kr flatrate verkar det som.

Tolkar deras svar som att de sköter skatten, och tittar jag på priserna så verkar det väl som att de kommer försöka kamma hem den på de billigare bulkvinerna.
 

sunqan

Vinös
Fick följande svar nu:

"Hej Robert,
Tak for din mail.
Alle svenske afgifter osv er betalt i forbindelse med køb via sin svenske konto.
Det er dog yderst vigtigt at du gør som beskrevet nedenstående:
Når du som svensk kunde logger ind på vores hjemmeside, vil du nu får en popup, som giver dig mulighed for enten at få vinen leveret til din svenske adresse, eller afhentning på vores lager i Kokkedal. Vælger du levering til Sverige, vil priserne automatisk stå i svenske kroner SEK."

Vid närmare inspektion av priserna så är det rätt lurigt, "billigare" viner verkar ha mest påslag medan dyrare är ungefär bankens sedelkurs och en del är tom lite billigare i SEK men det finns inget tydligt system som jag upptäckt utan om man funderar på om man skall åka dit eller beställa hem får man nog ha två separata browsers öppna och jämföra. Frakten är 149kr flatrate verkar det som.

Tolkar deras svar som att de sköter skatten, och tittar jag på priserna så verkar det väl som att de kommer försöka kamma hem den på de billigare bulkvinerna.

Den danska och svenska momsen är väl 25% så där blir det ingen skillnad (de ska ju betala svensk moms från första kronan), sedan är punktskatten 8 DKK respektive 19,64 SEK på 75cl vin vet inte om det ska läggas moms på den.. så skillnaden blir ju inte så jättestor, och hanteringen för philipsons del är nog inte så komplicerad - trots allt är ju skatte-regelverket rätt lika mellan danmark och sverige, åtminstone vad gäller alkohol och tobak. så jo, en flaska som kostar 50 DKK att leverera till en kund i danmark blir ju relativt sett dyrare än samma flaska levererad till en kund i sverige jämfört med en flaska som kostar 500 DKK
 
Toppen