Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Korkdefekt - hur "doftar" och smakar det?

gece

Man vänjer sig.
Själv känner jag det direkt även om det i vissa fall kan vara vagt, sk smygkork.
Jag är nyfiken på detta med smygkork och undrar om jag nyss råkat ut för det. De gånger jag råkat ut för vanlig hederlig korkdefekt brukar det eskalera ganska fort och även i de fall där den är diskret och svårfunnen i början så stinker det illa efter en stund. Men ibland finns det bara någon liten hint av lite lite kork... eller nej förresten, det var nog inget... och sen sitter man så hela kvällen och man är aldrig riktigt säker på om det är korkat eller ej. Övriga aromer tenderar att vara något stumma och vinet drickbart men trist. Detta hände mig senast igår med en flaska 2005 Bodegas Artadi Pagos Viejos. Var den smygkorkad?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är nyfiken på detta med smygkork och undrar om jag nyss råkat ut för det. De gånger jag råkat ut för vanlig hederlig korkdefekt brukar det eskalera ganska fort och även i de fall där den är diskret och svårfunnen i början så stinker det illa efter en stund. Men ibland finns det bara någon liten hint av lite lite kork... eller nej förresten, det var nog inget... och sen sitter man så hela kvällen och man är aldrig riktigt säker på om det är korkat eller ej. Övriga aromer tenderar att vara något stumma och vinet drickbart men trist. Detta hände mig senast igår med en flaska 2005 Bodegas Artadi Pagos Viejos. Var den smygkorkad?
Jag delar dina tankar. Den där "smygkorken" är dessutom extra störande då den förstör upplevelsen lika mycket oavsett om vinet är korkdefekt eller ej.

Jag tror sällan de så kallade "smygkorkarna" är TCA-angrepp, för är ett vin "korkat" så är det vanligtvis helt platt och trist med den där urtypiska tonen som enligt mig påminner om lukten av en simhall. Ibland kan vinet mer ha en korkliknande ton (som en frisk kork luktar) som kan påminna om korkdefekt. Är det inte "dompa" som brukar anklagas för att vara korkdefekt trots att det är lite av vinets karaktärsstil till exempel?

Om vinet känns angenämt att dricka trots en misstänkt korkdefekt så är det mest troligt inte just korkdefekt utan snarare något annat. Om någon utbrister "kork" under en vinsession så spelar det ingen roll om vinet är defekt eller ej – upplevelsen blir ändå aningen förstörd.

När ett vin verkligen är "korkat" så brukar det vara uppenbart och helt utan tvekan.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag är nyfiken på detta med smygkork och undrar om jag nyss råkat ut för det. De gånger jag råkat ut för vanlig hederlig korkdefekt brukar det eskalera ganska fort och även i de fall där den är diskret och svårfunnen i början så stinker det illa efter en stund. Men ibland finns det bara någon liten hint av lite lite kork... eller nej förresten, det var nog inget... och sen sitter man så hela kvällen och man är aldrig riktigt säker på om det är korkat eller ej. Övriga aromer tenderar att vara något stumma och vinet drickbart men trist. Detta hände mig senast igår med en flaska 2005 Bodegas Artadi Pagos Viejos. Var den smygkorkad?
Korkdefekt är en svår nöt att knäcka – och en ännu svårare nöt att beskriva för någon annan. Det är så skrämmande subjektivt med dofter och smaker, och få saker verkar vara mer subjektivt än just korkdefekten. Jag kunde inte för min själ förstå vad det var människor pratade om när de sa att ett vin var korkat innan jag själv kände och förstod vad det var jag kände. Efter det så märkte jag att jag var väldigt känslig för det och har enkelt att känna det på doften och kanske ännu enklare på smaken. Av någon anledning så retar det min kräkreflex så jag står och får kväljningar. Mycket härligt. Men vad är det jag känner och som jag reagerar på? Jag har försökt sätta fingret på vad korkdefekten luktar och det närmaste jag kommit är någonting som inte riktigt är våta champinjoner; vilket gör att jag ibland kan tycka att viner som har botrytistoner känns som de är korkade – eller för den delen kan förklara varför jag inte alls tycker om R.D med ålder.
Smygkorken är en lömsk sak dock, och precis som gece säger ovan så är vinerna stumma och frukten låg. Men ofta är det inte någonting som är uttalat "fel" med vinet. Man känner det dock om man öppnar en ny flaska och jämför, men har man inte det tillgängligt så är man körd. Det kan vara först flera timmar senare som korken visar upp sitt fula ansikte.
För att knyta ann till Mattias inlägg ovan så har jag aldrig förknippat korkdoft med klor; inte den stickiga klordoften a la badhus. Den beskrivningen känner jag inte alls igen. Det är någonting obestämbart, otäckt – som de tidigare nämnda champinjontonerna eller som sinnessjukt mineralig chenin blanc.... Ni märker själva. Tricky.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är någonting obestämbart, otäckt – som de tidigare nämnda champinjontonerna eller som sinnessjukt mineralig chenin blanc.... Ni märker själva. Tricky.
Kärt barn har många namn (min koppling till simbassäng är inte klor i sig utan det faktum att nästan alla badhus brukar vara TCA-kontaminerade). :) Din beskrivning låter inte alls som korkdefekt för mig, men vi hade säkerligen varit överens om defekten i sig om vi öppnade ett skadat vin tillsammans. ;)

Många brukar dessutom påtala att TCA i sig är luktfri – det den gör är att "lägga ett lock" över vinets karaktär vilket gör att andra mindre angenäma toner framträder. Själv tycker jag dock att djävulen har ett väldigt uppenbart ansikte vanligtvis.

Jag gillar @KimHartmans förklaring av upplevelsen tidigare i tråden. Helt enig med honom. :)
Jag tycker det kan lukta allt ifrån simbassäng och avlopp till mögel, jord och kartong. Sannolikt beror skillnaderna på mängden och typen av ämne/ämnen bakom korkdefekten, och på förmodligen även på vintypen. Samtidigt brukar frukten och livligheten hos vinet vara dämpad eller saknas helt. Smaken brukar uppvisa samma tråkigheter som doften (dock ofta lite mindre tydligt) och inte sällan vara aggressiv, syrlig, ja nästan lite "frätande".

De värsta fallen är när nivåerna av TCA, TBA, mm, ligger precis runt ens detektionströskel. Då är det svårt att skilja på ett vin som är korkat och ett som är allmänt dåligt/trist. Olika personer lär dessutom vara olika känsliga. Det som är korkat för den ena kan fortfarande smaka bra för den andre, och man är inte överens angående en eventuell defekt. Är nog förövrigt inte otroligt att mer eller mindre alla viner är korkade till en viss grad - men de flesta innehåller såpass lite av de aktuella ämnena för att uppfattas som korkade.

Ibland tycker jag att korkdefekter blir värre med luftning så ett tips kan vara att låta det stå ett tag i glaset och se vad som händer.
 

Jos

Medlem
Det är lurigt... Tog in en flaska Fiano från Mastroberardino alldeles nyligen som jag kände en väldigt svag korkdefekt på för att stunden senare inte känna den... för att sen känna den... osv... Sa till kyparen som sa att han inte kände någon korkdefekt för att ändå ta in en ny och då stod det klart, den första flaskan var korkad.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Många brukar dessutom påtala att TCA i sig är luktfri – det den gör är att "lägga ett lock" över vinets karaktär vilket gör att andra mindre angenäma toner framträder. Själv tycker jag dock att djävulen har ett väldigt uppenbart ansikte vanligtvis.
:)

Jag vill minnas – med brasklappen att det är många år sedan nu – att vi under någon lektion i Grythyttan fick lukta på några små burkar med TCA, det hade en doft som jag minns det; men var också otroligt lätt att adaptera. Lömskt.
Men som sagt, jag tror att det handlar om att man desperat kämpar efter att sätta ord på något. Det enda vi kan vara överens om är att vi inte är överens om hur korkdefekt luktar. :D
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag vill minnas – med brasklappen att det är många år sedan nu – att vi under någon lektion i Grythyttan fick lukta på några små burkar med TCA, det hade en doft som jag minns det; men var också otroligt lätt att adaptera. Lömskt.
Men som sagt, jag tror att det handlar om att man desperat kämpar efter att sätta ord på något. Det enda vi kan vara överens om är att vi inte är överens om hur korkdefekt luktar. :D

Har doftat på både TCA och TBA i ren form och labbat med det i olika koncentrationer i vin. Har definitivt en frän doft av mögel (hela lokalen doftade mögelskadad månader efter vi hade varit där!). Det kom en artikel 2013 från en Japansk undersökning där man hade kikat på hur TCA påverkade vårt doftsinne.
http://www.sciencemag.org/news/2013/09/corked-wine-plugs-your-nose

"To the researchers' surprise, TCA did not stimulate calcium to flow across the cell membrane. Instead, it stopped the flow by blocking passages through the membrane, called cyclic nucleotide-gated (CNG) channels. TCA was up to 1000 times more effective in blocking CNG channels than other odor blockers sometimes used in making perfume.

TCA and other contaminants don't activate your sense of smell directly but distort it, giving the sensation of a musty odor, the researchers say. They suspect that TCA inhibits only a subset of CNG channels and thus mixes up the signals sent to the brain."
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vill minnas – med brasklappen att det är många år sedan nu – att vi under någon lektion i Grythyttan fick lukta på några små burkar med TCA, det hade en doft som jag minns det; men var också otroligt lätt att adaptera. Lömskt.
Men som sagt, jag tror att det handlar om att man desperat kämpar efter att sätta ord på något. Det enda vi kan vara överens om är att vi inte är överens om hur korkdefekt luktar. :D
Jag är överens med stora delar av världen, men inte riktigt med dig, men som du själv antytt så är det upp till var och en att ha sina egna associationer. Det finns inget rätt eller fel när det gäller sensoriska upplevelser. :) Som arom- och smakämnesexpert (flavourist) inom livsmedelindustrin så har jag fördelen att ha tillgång till de flesta luktande och smakande ämnen på vår jord och kalibrererar mina sensoriska sinnen regelbundet enligt branschstandard för att ha rätt fikonspråk. Har visserligen inte TCA på labbet (gudskelov, då det snabbt kan kontaminera hela labbet), men har ju såklart stött på en hel del korkdefekt genom åren som de flesta andra. Har man en gång känt aromen så glömmer man den inte så lätt!

Jag är möjligen lite yrkesskadad. :(
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Vinet som startade denna tråd var Clos Saron, PN. Visade sedan även vara fler från samma producent.
Jag tror KKWine faktiskt slutat med denna producent.
 

Keen

slan
På smaken brukar jag känna den som väldigt metallisk, och att den drar till "sidorna" av tungan. Om det låter rimligt. Doftmässigt kan jag inte riktigt säga vad det luktar som, annat än att det brukar vara extremt tydligt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Korkdefekt doftar mögel, blöt källare, blöt wellpapp och/eller gammal disktrasa. Smaken blir platt och tunn och frukten brukar vara borta. Givetvis har vi alla våra egna associationer, men trodde det fanns en ganska bred konsensus kring just hur denna defekt doftar. Tänker också att det är på grund av sin så tydliga och starka karaktär som den har blivit så "känd". Finns ju massor med defekter i vin, men som är betydligt mindre dramatiska för helhetsintrycket.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag är överens med stora delar av världen, men inte riktigt med dig, men som du själv antytt så är det upp till var och en att ha sina egna associationer. Det finns inget rätt eller fel när det gäller sensoriska upplevelser. :) Som arom- och smakämnesexpert (flavourist) inom livsmedelindustrin så har jag fördelen att ha tillgång till de flesta luktande och smakande ämnen på vår jord och kalibrererar mina sensoriska sinnen regelbundet enligt branschstandard för att ha rätt fikonspråk. Har visserligen inte TCA på labbet (gudskelov, då det snabbt kan kontaminera hela labbet), men har ju såklart stött på en hel del korkdefekt genom åren som de flesta andra. Har man en gång känt aromen så glömmer man den inte så lätt!

Jag är möjligen lite yrkesskadad. :(
Helt ok att vara yrkesskadad. Det är för den delen helt ok att bara vara skadad. :) Jag skulle också se det som en kränkning av aftonbladetklass om det var så att jag var synkad med världen, så jag uppskattar att du inte håller med mig. :D

Jag skulle tro att det vi till dagligdags kallar korkskadat snarare är ett samlingsnamn på en hel flock av olika saker – det kanske till och med är så hemskt att det dessa olika saker beror mer eller mindre på TCA. Jag är inte inkörd på någon branschstandard att tala om, sist jag satt i en sensorisk panel och var "tränad" är gott och väl 10 år sedan. På den tiden satt vi och provade olika typer av vatten inför lanseringen av Grythyttan vatten – det var ett rackarns testande av olika hårdhetsgrader, av konkurrenter och liknande. En gång reagerade vi allihop på att ett av proverna var tydligt kontaminerat med klor. Det visade sig vara en mycket liten mängd som hade smugit sig in i samband med någon rengöring, men det visar på hur otroligt bra det faktiskt går att träna upp även våra sinnen; speciellt om man nördar in sig på en sak. Dock en passus i sammanhanget.

Jag ska ta tag i att försöka sätta ord på vad det är jag känner nästa gång jag får tag på ett vin som jag anser är korkdefekt. Med tanke på att jag hänger en del på krogen nu för tiden så bör det inte ta allt för lång tid. :)

Nu har jag dock inte hållit mig uppdaterad i forskning och rapportering på just TCA, men jag skulle vara väldigt förvånad om det uteslutande är 2,4,6-trikloranisol som är den enda antagonisten i dramat korkdefekt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag dock inte hållit mig uppdaterad i forskning och rapportering på just TCA, men jag skulle vara väldigt förvånad om det uteslutande är 2,4,6-trikloranisol som är den enda antagonisten i dramat korkdefekt.
Huvudet på spiken. "Korken" får nog ta smällen vid väldigt många vindefekter oavsett om TCA/TBA är inblandat eller ej. Många använder begreppet "korkat" lite som en synonym för ett defekt vin i brist på kunskap är min känsla (kanske även jag i vissa fall). Det är ju så lätt att ta till ett vedertaget ord så fort man anar ett fel och då sensorik är subjektivt till sin natur så blir ju den som ifrågasätter någon den som per automatik har "fel" och den som utbrister "kork" har alltid "rätt", vilket jag inte håller med om.

Om någon tycker att ett vin är defekt så är det ens förbannade rättighet att tycka så, men tycker man det är "korkat" så finns det vedertagna definitioner på hur defekten manifesterar sig. Svårigheten är ju att vi dessutom är olika känsliga så vi inte med säkerhet vet om vi känner samma sak till råga på allt. Viktigt därför att inte klassificera en upplevd defekt om man inte är säker på sin sak. Den med erfarenhet (som de flesta här på forumet) lär sällan missbedöma just detta skulle jag tro. Det är lite som att lära sig att känna igen en (uppenbar) sauvignon blanc, vilket de flesta lär sig ganska fort.

Smygkorken är extra lurig och troligtvis där flest "felbedömningar" görs...
 
Smygkorken borde egentligen kallas "smittkork", eftersom den ofta uppkommer i korkningsmaskinen när en genuint korkad kork där smittar ett antal följande icke korkade, i stegvis avtagande grad. Den sist smittade är då den verkligt luriga...
 
Toppen