Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en Pava Juli 2020 -2018 Roero Arneis 2018 (78971)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Pnilsson76

Medlem
Hej ,
Tack för stafettpinnen @David Nilsson :). Kul att få denna möjlighet!

Tänker att vi fortsätter på temat vitt i en förhoppning att det fina vädret håller i sig;)

Månadens vin/druva går till Viettis Roero Arneis och aktuell årgång är 2018 ( ej 2016 som det står på SB´s hemsida). Finns höjd för att beställa enl importören https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/roero-arneis-7897101.
Arneis /Italienska vita viner känns inte direkt överrepresenterade här på forumet ( inte hos mig personligen heller ) och just Arneis var på väg att dö ut på 60 talet i Piemonte regionen ( endast 4000 rankor kvar då ) , då användes den främst till att blanda med Nebbiolo. Och det sägs att Vietti är en av de som räddade druvan från att dö ut helt och började producera 100 % Arneis ( 1967) .

Vietti är ett gammalt hus sedan 1800 talet , men var först i i början av 1950-60 talet som produktionen ökade i samband med vingårdsbetecknade Barolo och Barbaresco ( bland de första att göra Vingårdsspecifika läge ,Rocche di Castiglione – 1961) som de flesta av oss förknippar just Vietti med idag kanske ?

Övrig info:
Skörd : Mitten av September
Ålder vinrankor: 25 år
Lagring: 100% ståltank
Växtplats: Santo Stefano Roero
Ingen malolaktisk jäsning.

/Pierre
PS. @Mattias Schyberg eller någon annan med behörighet får gärna styra upp röstningsfunktionen. Tack på förhand.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Också beställt tillsammans med ett antal flaskor av maj månads vin Coyam som nu är åter i lager :)
Är skitdålig på Italien. Ska bli kul!
 
S9BexxNJSTSXmQ9rb2o5qg.jpg


En härlig etikett på Vietti Roero Arneis 2018 och en litet mer traditionell variant på jämförelseobjektet Cordero di Montezemolo Lange Arneis 2017.

Dags för månadens vin. Litet skeptisk till jämförelseobjektet när jag upptäcker att det är sådan där skruvkork som ska se ut som en vanlig kork. Ger mest ett intryck av billighet. Har dock inget mot skruvkorkar per se.

Nåväl: Rätt blyga på näsan båda vinerna, men där finns litet päron och kanske en flyktig doft av gurkvatten. I munnen mer päron och stor viskositet - ännu mer utpräglat så på Corderon som känns som den har fått en hel del batonnage. Viettin är helt klart ståltankad och först litet kolsyrespritsig men det lägger sig snabbt. Viettin ändrar inte så mycket karaktär med luftning, prövade också dag 2. Men däremot är det stor skillnad beroende på temperatur - det blir mer krispigt med litet kylskåpskyla medan det när det värms upp i glaset känns betydligt fetare och med högre alkohol.

Detta är en nedtonad vinstil och druvsort, i alla fall jämfört med Muscat, Riesling, Viognier, Gewürztraminer etc
Kanske skulle man säga att det är ett utpräglat vardagsvin. Och jag menar det på det allra mest positiva sättet - som jag gillar en bra Aligoté eller Passetoutgrains från Bourgogne, vilket är det burgunderna korkar upp till vardags snarare än de mest feta och ekade pjäserna från de finare chardonnayvingårdarna.

Det finns en tid och en plats för dessa viner helt klart, kanske när det är väl kylt, en het sommardag på verandan till en krispig sallad på vattenmelon, färsk mynta och fetaost. Ett vin som inte ger dig några problem och är mycket spelbart, men som inte kommer att nå de högsta (eller de lägsta) höjderna. I jämförelsen känns Viettin som den klara vinnaren, med en större krispighet och en nervig mineralisk gurkskalsenergi som lyfter det till något riktigt trevligt, vilket nog bara delvis förklaras av att det är ett år yngre. En tredjedel av Corderon åker ner i en sås till de grillade laxkotletterna.
 
Det var några månader sedan sist, men i juli bidrar jag med mina tankar till stacken.
Det börjar med en ganska så försiktig doft av gröna äpplen och lime. I takt med att tempen i glaset stiger blir också dofterna tydligare, då tillkommer det en ansenlig mängd mineraler av nygrusad trädgårdsgång, någon liten örtighet, mandlar, gula stenfrukter och aningens, aningens kaprifol.
Vi tar ut det ur kylskåpet och häller upp i våra glas och sådär omedelbart är munkänslan att det är både krispigt och lite spritsigt. Det räcker med en kort stund i glasen så är spritsigheten borta. Krispigheten avtar i takt med att tempen höjs i glasen. Det blir då istället lite smörigt fast fortfarande med en bra friskhet.
I munnen är det torrt och friskt och där återkommer de gröna äpplena och citrusen fast nu förstärkta med en god portion örter. Efterhand dyker melon, päron, mandlar och persika upp. Hela tiden med en stor stenig mineralitet i bakgrunden. Medellång eftersmak, där det finns florala inslag.
Vi gillar det här vinet. Det gjorde sig utmärkt till en pasta innehållande både fisk och räkor.
Betyg 4-
 

Elvis

Medlem
Jag fick min flaska snabbt och drack den redan den 29 juni tillsammans med min fru och hennes föräldrar. Jag kommer inte ihåg någonting annat än att vi tyckte om det och att jag satte 89 poäng på CT.

Om det finns något pris för sämsta smaknoten i Månadens Vins historia så är det här säkert en stark kandidat. :rolleyes: Jag ber om ursäkt!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
jo, det här var annorlunda på så sätt att det var lite odefinierbart. Väldigt lätt och flyktigt men inte på ett dåligt sätt. Doften lite odefinierbart flyktigt blommig. Smak av stjärnfrukt och knappt mogen canteloupmelon ( dvs väldigt subtil) med en touch av billig honung. Klunkbar och försvann fort. Bättre kyld än med värme. Inte alls oävet. 86p
 

Vingubben

Medlem
97ADD953-3620-43B0-A2F1-95B97902B57B.jpeg


Tror aldrig att jag druckit arneis som huvuddruva tidigare. Första dagen var det rätt trist och stängt, så på med korken och in i kylen. Andra dagen händer det en del. I näsan citrus och kalk, men också en del trevlig frukt, mest päron och ananas. I smaken inledningsvis mycket citrus och efter ett tag en hel del parfym och peppar. Frukwnt finns kvar men i bakgrunden. Vinet har en skön struktur med en lätt oljighet. Bra balans med distinkt syra och lätta tanniner. Lite klen kropp men ändå kul och riktigt bra. Mina tankar går till västra Spanien. 90 p (igår knappt 85)
 
Trådskapare
Pnilsson76

Pnilsson76

Medlem
IMG_1806.jpg

Efter mycket om och men fick även jag min flaska tidigare i veckan ( fick beställa om den 2 gånger av mitt lokala bolag ?)
Direkt från Kylskåpet är doften knuten och avger inte mycket doft . Hittar lite päron och melon. Ganska mycket sprits i smaken i första klunken men lägger sig snabbt men härligt krispig. Kommer fram mer och mer ju högre tempen blir. Här finns en doft/smak jag inte riktigt kan sätta fingret på .. men även örter, päron och melon blir mer framträdande och vinet har en fet/oljig känsla i munnen. Dock tycker jag alkoholen blir för framträdande när tempen blir för hög. Tycker detta är ett bra vin och känns välgjort. Tanken var att spara halva flaskan tills idag men tillsammans med mat ( Laxknyte med fänkål,brynt smör ) slank flaskan ner snabbt:). Båda jag och frun tyckte att vinet gjorde sig bra med mat men klarar sig även bra på egen hand en varm sommardag och serverat kallt.
Ska man indikera någon form av poäng blir det 88+
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sent på bollen den här gången. Spanien mot Italien i vitvinskuppen:
vietti casal de arman.jpg

2018 Casal de Armán Blanco: Till att börja med så är det massor av Ahlgrens bilar i både doft och smak, den lugnar sig dock rätt snabbt och i doften kommer det också mogna päron, halm och honung. I smaken finns det, förutom bilarna, honungsmelon, gula äpplen, passionsfrukt, smör, timjan och mynta. Skaplig syra, bra frukt med relativt hög sötma. Inställsamt och publikt, men ger kanske inga bestående minnen. 86p
2018 Vietti Roero Arneis: doft av knallpulver, hö, citrus, kalksten och halm, med luften kommer också lite äppelmust. Smak av citron, järnfilspån, ananas, halm, sommarblommor och rosmarin. Fin syra, bra frukt, balanserat, men rätt så opersonligt. Välgjort, men tråkigt. 85p. Vietti är helt klart bättre på röda viner - drack 2011 Lazzarito för någon vecka sedan och den är fem gånger dyrare, men också mer än fem gånger bättre.
 

The Wall

Medlem
2018 Vietti Roero Arneis

Lite mineral och blond grapefrukt, faktiskt lite Granny Smith också samt...honungsmelon? Kanske även ”havskänsla”, typ Muscadet från Loire men samtidigt lite intetsägande. Kommer lite krusbärston om man har tålamod.
I munnen lite bett i form av syra och viss eldighet. Påminner lite om att försöka svälja en kaktus, om man skulle få för sig att testa. Smakmässigt, tja det finns lite av varje; svarta vinbärsblad, mineral, eld, lite beska. Återbesök? Nä, på det hela lite för intetsägande för att jag ska falla pladask, men lite kul att testa.
BF0236CE-D574-4772-B44D-1868A1996FDB.jpeg
 
Toppen