Luktgnuggisar och illaluktande etiketter

Diskussion i 'Övrigt' startad av Mattias S, 29 juni 2014.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

Vi som växte upp på 80-talet har säkerligen stött på dem - luktgnuggisarna, ni vet de där klistermärkena som man skrapade på ytan för att få en distinkt arom som liknar det grafiska motivet. Konceptet dog snabbt ut av någon anledning, kanske tog "Garbage Pail Kids" över som för övrigt var en annan favorit som jag var sjukligt tokig i?

Luktgnuggisar
    image.jpg

Garbage Pail Kids
    image.jpg
    image.jpg

Nåväl, allt ovan var bara all nostalgi som slog ner som en bomb när jag läste nyheten om vinetiketter som tagits fram för att lukta som aktuellt vins terroir på denna sida.

Tydligen uppskattades inte detta av amerikanarna då det var för läskiga aromer i detta fall. Idén låter dock helt lysande intressant, rent ut sagt genialisk!

Tänk att ha en etikett på sin nyinköpta Etna Rosso som luktar vulkanmineraler när du skrapar lite på den. :eek:

Last edited: 29 juni 2014
    Magnus L gillar detta.
  2. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Kul idé, men provar jag vin vill jag gärna undvika onödiga externa dofter.

3. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Vingårdar tenderar att dofta gödsel, vinerier doftar jäst. Kul dofter, men förstår att dom inte gick hem riktigt i stugorna! :)

Visste inte heller att vinrankans blommor luktade nått särskilt

Mattias S gillar detta.
  4. Mattias S

Mattias S Administratör

Menar du att det inte finns några lokalt specifika aromer som kommer från omgivningen i vin? :eek: (ironi) ;)

En tanke skulle ju kunna vara att man tar omgivningens lukter rent allmänt, typ lavendel eller geranium om det är sydfrankrike eller babianbajs om det är Sydafrika, typ. :D

5. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Så hela rummet kan lukta (R)uché... :)

Dela sidan