Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Meerlust - vinprovning med Wim Truter

Deltog på en provning hos Tryffelsvinet med Sydafrikanska vinproducenten Meerlust under ledning av Wim Truter, deras vinmakare sedan 2020. Mycket trevligt och informativt arrangemang där vi lyssnade på en matig presentation och prövade deras 2022 Chardonnay och andravinet Meerlust 2020 Red samt en vertikal av flagskeppsvinet Rubicon (årgångar 2020, 2018, 2017, 2016, 2015).

tempImageE57TUI.jpg



Meerlust var en ny men trevlig bekantskap för min del. Firman är familjeägd sedan 1700-talet med 8:e generationen vid rodret nu. Vinmakande har de ägnat sig i flera hundra år, men huvudsakligen som enkla viner som sålts till skepp (och sjömän) som lagt till vid Kapstaden för proviantering. Modern vinmakning börjar på 1970-talet och den första kommersiellt tillgängliga årgången av flaggskeppet Rubicon var 1980.

Den huvudsakliga produktionen är Rubicon som är en bordeauxblend från tre distinkt olika jordmån, men ffa granitrik del av ägorna. Druvsammansättningen (proportionerna) har ändrats en hel del senaste åren liksom hur pass kraftig toast de franska ekfaten fått. Väder och vind har ganska stor påverkan - vingården ligger bara några kilometer från havet i utkanten av Stellenbosch, och ganska exponerade för havsvindarna från False Bay. Stor variation mellan de olika årgångarna vilket gjorde provningen mer kul och dessutom väldigt bra som en "primer" v g de senaste årgångarna i Sydafrika eller i alla fall Stellenbosch.

För provningsnoteringar se : https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=52364

Sammanfattande omdöme:
  • Kul producent som gör bra grejer till rimliga priser.
  • Stilen är ganska fruktig och de är inte rädda för ekfat.
  • Samtidigt känns det som att de också låter den röda frukten och den gröna paprikan och pepprigheten dominera för andravinet och de litet svalare årgångarna och skapar då fina drickvänliga lättare uttryck som inte kräver lång lagring.
  • De bästa årgångarna Meerlust Rubicon känns som de absolut inte skulle skämmas för sig i en bättre källare. 2015 var min favorit även om ganska fruit forward i stilen. 2017 kan bli riktigt bra men är ett riktigt tanninmonster just nu så litet oklar och framför allt avlägsen framtid. 2018 tyckte jag var en mindre stark årgång men väldigt drickbar nu så kan faktiskt också rekommendera den också även om jag inte skulle lägga den i källaren för långlagring.
  • Chardonnayen var trevlig och påminner om den del jänkarchardonnayer, så gillar man fylliga litet gräddiga chardonnayer och inte kräver höga nivåer på syran är detta ett bra exemplar men prismässigt skulle jag nog själv hellre landa i en bra Chablis för de 269 kr detta kostar i Sverige
Vore kul att höra era åsikter - är det någon som följer denna producent och har mer erfarenhet?
 

Foley

Medlem
Jag har druckit 2005 och 2015 vid ett antal olika tillfällen över de senaste 5 åren. Har ett par flaskor 2015 kvar i källaren som jag hoppas kunna hålla mig borta ifrån i några år till. Mkt bra och prisvärd bordeaux-blend, där både 2005 och 2015 levererat varje gång, även om det inte givit någon riktig wow-upplevelse. Med det sagt, ett väldigt bra vin i sin prisklass, även om priset höjts (likt allt annat) på slutet.
 

ZQT

Medlem
Jag har druckit 2005 och 2015 vid ett antal olika tillfällen över de senaste 5 åren. Har ett par flaskor 2015 kvar i källaren som jag hoppas kunna hålla mig borta ifrån i några år till. Mkt bra och prisvärd bordeaux-blend, där både 2005 och 2015 levererat varje gång, även om det inte givit någon riktig wow-upplevelse. Med det sagt, ett väldigt bra vin i sin prisklass, även om priset höjts (likt allt annat) på slutet.
Tyckte inte att 2015 var något att vänta på, den var riktigt bra nu
 

Foley

Medlem
Jag tyckte 2015 var ungt, om än mkt bra, när jag drack det förra vintern. Beror på vad man gillar. 2005 har jag hållit på marginalen som lite lenare och godare för min gom än 2015 baserat på mina anteckningar, men jag har inte druckit dem mot varandra.
 
Toppen