Omar Khayyam
Medlem
Deltog på en provning hos Tryffelsvinet med Sydafrikanska vinproducenten Meerlust under ledning av Wim Truter, deras vinmakare sedan 2020. Mycket trevligt och informativt arrangemang där vi lyssnade på en matig presentation och prövade deras 2022 Chardonnay och andravinet Meerlust 2020 Red samt en vertikal av flagskeppsvinet Rubicon (årgångar 2020, 2018, 2017, 2016, 2015).
Meerlust var en ny men trevlig bekantskap för min del. Firman är familjeägd sedan 1700-talet med 8:e generationen vid rodret nu. Vinmakande har de ägnat sig i flera hundra år, men huvudsakligen som enkla viner som sålts till skepp (och sjömän) som lagt till vid Kapstaden för proviantering. Modern vinmakning börjar på 1970-talet och den första kommersiellt tillgängliga årgången av flaggskeppet Rubicon var 1980.
Den huvudsakliga produktionen är Rubicon som är en bordeauxblend från tre distinkt olika jordmån, men ffa granitrik del av ägorna. Druvsammansättningen (proportionerna) har ändrats en hel del senaste åren liksom hur pass kraftig toast de franska ekfaten fått. Väder och vind har ganska stor påverkan - vingården ligger bara några kilometer från havet i utkanten av Stellenbosch, och ganska exponerade för havsvindarna från False Bay. Stor variation mellan de olika årgångarna vilket gjorde provningen mer kul och dessutom väldigt bra som en "primer" v g de senaste årgångarna i Sydafrika eller i alla fall Stellenbosch.
För provningsnoteringar se : https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=52364
Sammanfattande omdöme:
Meerlust var en ny men trevlig bekantskap för min del. Firman är familjeägd sedan 1700-talet med 8:e generationen vid rodret nu. Vinmakande har de ägnat sig i flera hundra år, men huvudsakligen som enkla viner som sålts till skepp (och sjömän) som lagt till vid Kapstaden för proviantering. Modern vinmakning börjar på 1970-talet och den första kommersiellt tillgängliga årgången av flaggskeppet Rubicon var 1980.
Den huvudsakliga produktionen är Rubicon som är en bordeauxblend från tre distinkt olika jordmån, men ffa granitrik del av ägorna. Druvsammansättningen (proportionerna) har ändrats en hel del senaste åren liksom hur pass kraftig toast de franska ekfaten fått. Väder och vind har ganska stor påverkan - vingården ligger bara några kilometer från havet i utkanten av Stellenbosch, och ganska exponerade för havsvindarna från False Bay. Stor variation mellan de olika årgångarna vilket gjorde provningen mer kul och dessutom väldigt bra som en "primer" v g de senaste årgångarna i Sydafrika eller i alla fall Stellenbosch.
För provningsnoteringar se : https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=52364
Sammanfattande omdöme:
- Kul producent som gör bra grejer till rimliga priser.
- Stilen är ganska fruktig och de är inte rädda för ekfat.
- Samtidigt känns det som att de också låter den röda frukten och den gröna paprikan och pepprigheten dominera för andravinet och de litet svalare årgångarna och skapar då fina drickvänliga lättare uttryck som inte kräver lång lagring.
- De bästa årgångarna Meerlust Rubicon känns som de absolut inte skulle skämmas för sig i en bättre källare. 2015 var min favorit även om ganska fruit forward i stilen. 2017 kan bli riktigt bra men är ett riktigt tanninmonster just nu så litet oklar och framför allt avlägsen framtid. 2018 tyckte jag var en mindre stark årgång men väldigt drickbar nu så kan faktiskt också rekommendera den också även om jag inte skulle lägga den i källaren för långlagring.
- Chardonnayen var trevlig och påminner om den del jänkarchardonnayer, så gillar man fylliga litet gräddiga chardonnayer och inte kräver höga nivåer på syran är detta ett bra exemplar men prismässigt skulle jag nog själv hellre landa i en bra Chablis för de 269 kr detta kostar i Sverige