Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Midsommar 2016

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad dricker ni på midsommar?
Jag tror att vårat midsommarbord kommer bli "klassiskt", med ägg, köttbullar, korv, potatis, sill, lax och blandade diverse tillbehör.

Svårt att servera vin till detta, de flesta dricker väl öl av en anledning.
@StefanAkiko säger nog att saké passar bäst.

Men då ställer jag frågan ändå; vad kommer ni att dricka på midsommar?

Jag tänker på något rött som inte blir för fylligt med hög syra, någon barbaresco kanske? Och någon halvsöt riesling till de som dricker vitt?
 

Carlsson

Medlem
Kommer öppna en Pol Roger vintage 2006 som fördrink. Vanligtvis blir det grillat kött på midsommar och en potatissallad, men i år blir det skaldjur, rostat bröd, aioli och enkel riesling från Marcel Deiss. Enkelt och gott!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som vanligt så kommer jag inte fundera så mycket på vin och mat i kombination. Kommer att öppna något jag blir sugen på och så får det bli som det blir. Till sillen så kan det bli läge med lite fino en rama möjligen. Tror det kommer att funka helt ok. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Själv kör jag alkoholfri Ringnes men som vanligt när midsommar/påsk/jul kommer på tal så är det väl en av de få gånger jag skulle få för mig att plocka fram en mustig Amarone med extra allt.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Om jag känner far rätt så är det välfunnet med Bå Thor på småburk, kanske lite O.P också. Sen ligger det väl en flaska vin eller två på landet. Annars lemonad. Gott med lemonad. :D
 

gece

Man vänjer sig.
Bira, bira, bira; bärs, bärs, bärs. Firar med en massa ölbryggare, så det blir en härlig kompott av diverse olika maltdrycker. Ska jag matcha till maten plockar jag gärna en saison.
 

matage

Medlem
Jag kommer fira i stan med en god bok i år - förhoppningsvis i sällskap med det utlovade åskovädret.

Jag har däremot inte bestämt mig för om jag ska leka i köket och laga nåt ordentligt vitvinsvänligt eller om jag ska gå på klassisk gubbröra, sill/färskpotatis och några riktigt beska öl.. och OP.

Men å andra sidan har jag ett sug efter Beurre Blanc.. Men varför välja :)
 

Elvis

Medlem
Ska till min brors landställe. Vet inte menyn men gissar på öl och nubbe till lunchen (sill och potatis) och sedan någon C9dP till grillat kött till middag. Jag kommer att plocka med mig en Legras & Haas 2008 som vi får klämma in någonstans.
 

Bastardo

Medlem
Med färsk potatis och sill blir det nog Founders Centennial IPA. Som fördrink kanske Veuve Ambal Crémant de Bourgogne. En lille en måste nog med också, jag gillar Piratens Besk, men den kan vara slut redan! :) Fast
Skärgårdssnapsar duger också.
Väderprognosen ser hyfsad trevlig ut just nu alla fall. :)
 

Beo

Medlem
IMG_1591.jpg

Grillat + röda viner = Midsommar - i år får Johann Schwarz (The Butcher) från Österrike stå för vinerna.
2013 Johann Schwarz Blaufränkisch, 2013 Johann Schwarz Pinot Noir & 2013 Johann Schwarz Cuvée.
Det blir inga "problem" att hålla rätt på vad som finns i flaskorna det är bara att titta på färgen på flaskan i vänster hand.
Ha en trevlig midsommar
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Kommer nog bli ganska alkoholfritt under dagen. Laddat upp med olika äppelmust och Spisbryggeriets Konstapôl (2,1% tror jag den är).
På kvällen när dammet lagt sig öppnas kanske en flaska rött från källaren, eller bubbel. Eller båda.
 
Midsommar är traditionsenligt att jobba så får bli diverse skumpa-slattar man får flirta till sig från baren, frammåt kvällstädningen :)
jag jobbar också enligt tradition på midsommarafton, detta år går jag på mitt pass i vargtimman med en kopp svart Java, fortsätter på den bogen mest hela dagen men hoppas få avsluta med litet mer festliga drycker...
 
Toppen