Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Jos

Medlem
Personligen gilllar jag SB pga att de inte diskrimerar mig som är intresserad av lite exklusivare dryck så länge jag har internet..
(Jo PK-huset får alltid mest tilldelning fysiskt)

Hade det varit en fri marknad så hade jag aldrig fått möjligheten/chansen att köpa vissa drycker då de bara skulle sälja till sina VIP-champagne/kundklubbar- eller folk med för mycket pengar och plats som kan köpa "12" vanliga champanger för att få köpa prestigen med.
Nu spelar det ingen roll vem Du känner, hur mycket pengar Du spenderar på vin, tjej,kille,vit,kort,tjock bara DU har snabba fingrar på 10:00...

Nu har du väl ändå fått något om bakfoten? Alternativt så funkar masspsykosen precis som planerat...
 
Att du inte håller med vederbörande är din förbannade rättighet, men att poängtera att det är trådens "dummaste" inlägg tillför ingenting till diskussionen utan är ett bemötande som är olämpligt på vårt forum.
"Olämpligt" - okej. Men sandlådekrigen bidrar ju samtidigt ofta till forumets underhållning. Vore synd om de försvann...
 

Dexter

Medlem
Personligen tycker jag att det är lite Jonas Sjöstedt (V) över den här mentaliteten att Systembolaget inte diskriminerar dig. Borde man inte införa lika löner så att alla har råd att köpa vilket vin som helst även eftersom det är diskriminerande att Pelle i Hökarängen bara har råd att köpa 3 Apor under tiden jag kan köpa Krug? Det är i så fall lika diskriminerande att vi har Systembolaget som gör att jag inte kan handla vad jag vill utan måste dricka ett vin som HQ på Kungsträdgårdsgatan har gjort en offertförfrågan på. Skulle det bli en fri marknad så skulle det troligtvis även då saknas en del godbitar i Sverige men att staten skall välja vilket vin jag ska ha på bordet är ren och skär kommunism.

Nu pratar jag inte om det som finns i på hylla i alla butiker. Det bryr sig väl ingen här inne om!

Sedan så bestämmer bara SB om deras 2-3000 artiklar. Den stora merparten 12-14000 är det ju importörer som står för.
Där hindrar väl inte SB någon som vill sälja sina udda Österrikiska där lista de.. eller så kan man välja den
 
Last edited:

Peder

Medlem
Nu pratar jag inte om det som finns i på hylla i alla butiker. Det bryr sig väl ingen här inne om!

Sedan så bestämmer bara SB om deras 2-3000 artiklar. Den stora merparten 12-14000 är det ju importörer som står för.
Där hindrar väl inte SB någon som vill sälja sina udda Österrikiska där lista de.. eller så kan man välja den olagliga vägen.

Eller kombinerar man som Caviste så föredömligt gjort...

Man märker att du har varit anställd länge på Systembolaget @Dexter eftersom du kommer dragandes med beställningssortimentet för att lyfta det fantastiska med SB och även börjar prata om olagliga vägar om man väljer att inte göra sina köp via Systembolaget. Det är kul däremot att du har accepterat nätvinhandel som är registrerade för distansförsäljning eftersom både regeringen och din arbetsgivare gärna kallar det för olaglig handel. Beställningssortimentet är ju däremot inte en del av Systembolagets sortiment och är ju precis som du säger något importörerna står för, men många inom Systembolaget och även politiker skall alltid lyfta BS som om det vore en del av SB trots att det är något man blivit påtvingat och jag väljer att citera BKWine:

Beställningssortimentet är dessutom något som Systembolaget blev tvingade att tillåta och tvingades att hantera, tack vare Sveriges inträde i EU. Systembolagets monopol ansågs diskriminerande och Sverige blev därför tvingat att tillåta andra än monopolet (dvs vinimportörer) att sälja via Systembolaget. Att Systembolaget därefter ståtar med beställningssortimentet som ”sitt” sortiment är inget annat än hyckleri.

Beställningssortimentet är däremot ett bra bevis på att det även utan ett monopol skulle finnas ett bra vinutbud i Sverige och dessutom skulle troligtvis leveranstiderna bli bättre med en avmonopolisering eftersom det går snabbare att beställa en pava från Tyskland än från beställningssortimentet hos Systembolaget.
 

kayaker

Cyklist
Mig veterligen så har Caviste inga produkter på SB och vi (Cavisten Vinhandel) har ingen distanshandel (om det var detta du syftade på ?)
Håller med om att namnen är förvillande lika men vi är två olika företag utan koppling till varandra.
Några som däremot kombinerar distanshandel och att vara leverantör till SB är Vinsummum/Vinsummum France och Franska vinlistan/Netterberg&Co. Det finns säkert fler.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
God fortsättning.

@Dexter,
Du verkar hava stor okunskap om den andra sidan monopolet, för så funkar det inte vid andra sidan muren.
Tragiskt nog så existerar denna stängda marknad du nämner mer i Sverige då det finns dolda artikel nummer exklusivt för just dessa personer, se även på dom galna dryckesauktionerna och trabant liknade köer vid små släpp.

För att fördjupa sig lite i klubbarnas vin glamour, så javisst finns det "trogna kund" program. Personligen är man med ett dussintal i olika länder, oftast handlar det om förköp av utvalda produkter, men ett stort MEN, detta finns alltid tillgängligt för den gemene om man lär sig hur handlare funktionerar, det finns bra och dåliga inget är serverat på silverfat.

Har man fått smak av denna professionella sida känns SB otroligt blek.

Vill man ha ett bra pris eller få in något utöver det ordinarie sortiment, är det inte handlarens uppgift det är din, lustigt nog kan man kontakta dem, knasigt eller hur och dom ger information gratis, ja där ser man.

Kan dra ett exempel på St.Vincent BdB (champagne) som var väldans överprisserad hos SB släppet från importör nyligen. Jag pröjsade runt 52 Euro (bättre kurs) per flaska vid köp av 6 ink skatt och frakt från viva la France och hör å häpna redan i våras stod det vid min dörr, varför fick jag det priset? Jo jag kontaktade handlaren i fråga, jag var inte med i registret sen tidigare.

@danryd,
Du har några bra poänger, men även här lyser okunskap om andra sidan monopolet, mycket antaganden.

Det finns bra förklaringar längre bak i tråden.

Vad som skulle ske vid en avreglering och som @m_trobeck skriver är att utbudet i långtbortåthelvete kommer faktiskt gå från 0 i utbud till 3 (säkerligen högre), ökat med 300% Amarone eller ej då det är ett hål i marknaden och efterfrågan finns.

Känns mer som du föredrar översittar toner mot landsbygd, där folk faktiskt äger sina hus och har pengar över på ett helt annat sätt, ja jag hänger en del på vischan och tro mig dessa typer gillar bra skit i glasen.

@anders,
Får tacka för skratten i det grå vädret, fortsätt gillar försöken, men undrar hur stort vin intresse du har?
Flänger själv runt jorden konstant i jobb, men söker efter smultron ställen, blev lite överraskad att du tycker SB är världsbäst när du är/var boende i Tyskland.
 
God fortsättning.


@danryd,
Du har några bra poänger, men även här lyser okunskap om andra sidan monopolet, mycket antaganden.

Det finns bra förklaringar längre bak i tråden.
Några antaganden måste man ju göra då det mesta är spekulation.
Ett antagande är att sb är etablerat där det finns möjlighet att driva butiker. Om det avreglering lär det ju bli en viss överetablering som sen planar ut, så det funkar, se apotek och bilbesiktning. Men är det vinbutikerna eller bulkbutikerna som blir kvar?
Ett annat antagande är att sb etablerat specialbutiker där det finns marknad men se ovan.
Ett tredje är att vinintresserade har andra kanaler

Men jag kommer inte anta att en avreglering gör det fritt att sälja överallt ändå.
Vad som skulle ske vid en avreglering och som @m_trobeck skriver är att utbudet i långtbortåthelvete kommer faktiskt gå från 0 i utbud till 3 (säkerligen högre), ökat med 300% Amarone eller ej då det är ett hål i marknaden och efterfrågan finns.

Känns mer som du föredrar översittar toner mot landsbygd, där folk faktiskt äger sina hus och har pengar över på ett helt annat sätt, ja jag hänger en del på vischan och tro mig dessa typer gillar bra skit i glasen.
Skulle gissa att det är ungefär samma andel människor i Trelleborg som i Stockholm som är beredda att lägga, säg 300 och uppåt på en flaska vin relativt regelbundet. Problemet är hur stor är andelen och hur mycket skulle de lägga lokalt givet att det ändå är så enkelt med andra kanaler? Och hur mycket krävs för att en butik ska gå runt? Den kalkylen säger hur stor stad det behöver vara för att ha en finvinbutik. Alternativet är en bulkbutik med visst finutbud men hur skiljer det sig från idag.

Vad gör du för antaganden?
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Några antaganden måste man ju göra då det mesta är spekulation.
Ett antagande är att sb är etablerat där det finns möjlighet att driva butiker. Om det avreglering lär det ju bli en viss överetablering som sen planar ut, så det funkar, se apotek och bilbesiktning. Men är det vinbutikerna eller bulkbutikerna som blir kvar?
Ett annat antagande är att sb etablerat specialbutiker där det finns marknad men se ovan.
Ett tredje är att vinintresserade har andra kanaler

Men jag kommer inte anta att en avreglering gör det fritt att sälja överallt ändå.

Skulle gissa att det är ungefär samma andel människor i Trelleborg som i Stockholm som är beredda att lägga, säg 300 och uppåt på en flaska vin relativt regelbundet. Problemet är hur stor är andelen och hur mycket skulle de lägga lokalt givet att det ändå är så enkelt med andra kanaler? Och hur mycket krävs för att en butik ska gå runt? Den kalkylen säger hur stor stad det behöver vara för att ha en finvinbutik. Alternativet är en bulkbutik med visst finutbud men hur skiljer det sig från idag.

Vad gör du för antaganden?

Tja, ett börjar man tröttna på denna jämförelse med apotek och bil besiktning. Dels är det förbruknings varor aka livsmedel vi pratar om (alkohol). Bilen en gång om året, apotek när man drabbas av sjukdom? Så förstår inte vad du fiskar efter där?

Sen att apoteken säljer så mycket annat har med överlevnad då folk överlag är friska.
Hög kostnads skyddet finns för att hjälpa dom som behöver det.

Jadå Danmark är ett utmärkt exempel finns en hel del skrivet längre bak i tråden!

Ett antagande från mig.
SB etableras där det finns underlag för att skinna/kontra kostnad att driva in i den allmänna förskingringen precis som varför inte skatteindrivare finns på alla orter.

Trelleborg o.s.v tyvärr du svamlar, vi pratar utbud inte priser, men igen goda exempel finns längre bak i tråden.
 

Stenberg

Medlem
https://system.easycruit.com/vacancy/1756779/66289

Perfekt att det fanns ett par här inne som säger att de kan göra SB bättre. Nu finns en ledig tjänst med...

Och tydligen har stora delar av detta forum helt fel då Systembolaget enligt annonsen är bäst på både service och IT. o_O:p

"Systembolaget utsågs 2015 för tredje året i rad till Sveriges bästa serviceföretag och IT-avdelningen har de senaste åren vunnit flera fina utmärkelser så som årets CIO (2013), årets Servicedesk (2013), årets Servicedesk Manager (2014) samt årets Servicedeskmedarbetare (2015)."
 

Jos

Medlem
Jamen det du skriver är både så dumt och fel så jag vet inte var jag ska börja... Det är gammal kommunistisk SB-propaganda som ändå inte har ett uns av sanning.

Är det något SB gör är det just diskriminera oss riktigt vinintresserade. Tror du på allvar att gemene man får en seriös chans på de riktigt intressanta vinerna? När SB släpper totalt 6 flaskor till tusentals intresserade? Nej de går till restauranger och de som har kontakter genom dolda artikelnummer osv... Det är en löjligt liten klick som säljs kl 10:00 och lejonparten inte alls. Här i Sverige om någonstans gäller det att ha kontakter!

Men vet du vad? Jag klarar mig ok ändå för jag köper vinerna jag aldrig kommer åt i Sverige från andra länder. Eftersom jag i andra länder kan beställa från div handlare precis de viner jag vill ha, oftast till bättre pris, men främst, - utan att ha några VIP-kontakter...

Det intressanta med detta är att här i ligger svaret på hur det skulle bli om SB försvann. Vi behöver ju egentligen inte tjafsa om hur vi tror det skulle bli utan monopol. Vi alla som knappt handlar på SB längre är ju beviset för att en marknad utan statligt monopol är bättre vad gäller både utbud och pris, - annars skulle vi handla här hemma. Sen är ju resten såsom kalla drycker, åtkomst mm. bara en bonus som vi får vänta på ytterligare tills monopolet försvinner :)
 
Tja, ett börjar man tröttna på denna jämförelse med apotek och bil besiktning. Dels är det förbruknings varor aka livsmedel vi pratar om (alkohol). Bilen en gång om året, apotek när man drabbas av sjukdom? Så förstår inte vad du fiskar efter där?

Sen att apoteken säljer så mycket annat har med överlevnad då folk överlag är friska.
Hög kostnads skyddet finns för att hjälpa dom som behöver det.

Jadå Danmark är ett utmärkt exempel finns en hel del skrivet längre bak i tråden!

Ett antagande från mig.
SB etableras där det finns underlag för att skinna/kontra kostnad att driva in i den allmänna förskingringen precis som varför inte skatteindrivare finns på alla orter.

Trelleborg o.s.v tyvärr du svamlar, vi pratar utbud inte priser, men igen goda exempel finns längre bak i tråden.
Överetablering är, lite förenklat, när det finns fler aktörer på en marknad än det finns underlag för. Något som ofta sker när det uppstår en ny marknad eller när en marknad släpps fri.

Angående Danmark, utbudet i holsterbro, pop 35000? Eller Klitmøller, 822 själar enligt Wikipedia? Horsens? Roskilde? Jag har ingen aning om utbudet där, och jag ids inte kolla. Köpenhamn har ju uppenbarligen ett bra utbud men resten av landet?

Om var fjärde vinintresserad svensk är med i munskänkana betyder det att vi har drygt 100000 vinintresserade i Sverige, ca 1%. Om ration stämmer i Trelleborg blir det ca 200 människor. Jag tror inte att det underlaget är stor nog för att hålla en finvinbutik vid liv.

Jag kan inte säga att jag är för bolaget, men jag delar inte din rosenskimrande vision att allt kommer bli fantastiskt. Jag tror att billig bib och Sofiero kommer ta för stor marknadsandel i för många mindre städer.

Jag förstår att du inte ser på samma sätt så jag släpper detta nu. Tänker läsa resten av tråden för att se om Danmark verkligen är representativt (befokningstäthet skiljer sig t.ex rätt mycket) och om det står något om utbudet i Holsterbro. Men jag är tveksam till att jag blir övertygad. Har man avhandlat småorter och visat på att skillnaderna i demografi och geografi inte är signifikanta ber jag om ursäkt i förväg.
 

Jos

Medlem
Jag tror att billig bib och Sofiero kommer ta för stor marknadsandel i för många mindre städer.

Kallas marknadsekonomi. Vad folk vill ha får störst marknadsandel. Alternativet är att någon annan än du bestämmer vad du vill ha. :)
 
Toppen