Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

sunqan

Vinös
De flesta argument för monopolet vilar på en bräcklig grund, som man dessutom eroderar med konstiga rapporter och studier som korsvis hänvisar till varandra utan att komma med några slutsatser som inte är baserade på osubstansierade uttalanden i någon av de andra rapporterna. Det fattas bara att SB får en VD som gillar att twittra högt och lågt också.

Och nej-jag har inga egentliga åsikter om detaljistbolagets vara eller inte vara. Det är tramset, halvsanningarna och tendensen att slå sig för bröstet utan anledning jag mår illa av. Jag mår exra illa av den kampanj de kör på fejan med vittnesmål från nyktra alkoholister - exakt vad gjorde Systembolaget för att hjälpa den 13åriga tjejen att inte trilla dit? Exakt hur bidrar kampanjen till att andra inte ska hamna där?
 

Mmm

Medlem
Köpte hem ett par lådor Domaine Pascal Prunier-Bonheur, Bourgogne.
"100% Chardonney 11 månader på fat, Klar och ljusgul färg med skimmer av guld. I doften hittar man äpple, citrus samt en touch av vanilj. Trevlig frukt med inslag av citrustoner och fat."

Tidigare pris 226 kr per flaska, nu 27 kr.:D

Oj!! Bara alkoholskatten är väl 19kr om jag minns rätt. Sen moms och andra pålägg på det! Någon måste ha snubblat rejält på tangenterna.

Påminner om när de listade Weinbach cuvée St Catherine för hundralappen. Lyckades köpa två lådor innan någon upptäckte felet. Men det är några år sen nu...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Fick precis sms att 27krs-vinet inte kommer levereras.

6E022427-0D56-4566-9D22-CAE300907072.png
 
Också blivit blåst på beställningen.
Att en leverantör slinter på tangenterna skiter jag i.
Kan man inte stämma leveratören att de inte kan hålla vad de lovar ;)
Borde bjuda på allt sommar vin,för vad ska man dricka nu som sagt?
 

john b

Medlem
Också blivit blåst på beställningen.
Att en leverantör slinter på tangenterna skiter jag i.
Kan man inte stämma leveratören att de inte kan hålla vad de lovar ;)
Borde bjuda på allt sommar vin,för vad ska man dricka nu som sagt?
Klent faktiskt att man inte måste stå för vad som anges på hemsidan vid köp.
Finns såklart någon friskrivningsklausul för detta, men likväl klent att konsumentens förhoppningar kan grusas sådär snabbt och skadeståndslöst.
 

Ekdahl

Medlem
Fick också den avbokad, men visst är det ett solklart avtalsbrott av Systembolaget? Vi har ingått avtal och finns inget i deras allmänna villkor som gör att de får makulera ordern pga av att priset är felaktigt satt. Följande är de klausuler som berör detta och inget här lämnar denna öppning. Det som är fetmarkerat nämner att har rätt att avboka om den inte kan levereras, men SMSet visar tydligt att de kan men inte vill leverera. Någon mer som är sugen på att driva ett case?

19. Systembolaget ansvarar inte för eventuell slutförsäljning av beställd vara eller varubrist av andra skäl, och har rätt att avboka din beställning avseende de varor som är slutsålda eller av annan anledning inte kan levereras. Om Systembolaget inte kan leverera hela eller delar av din beställning informeras du om det så snart det är möjligt.

20. Det pris som anges för respektive vara i Systembolagets sortiment inkluderar mervärdesskatt och alkoholskatt. Härutöver tillkommer för hemleverans avgifter för t.ex. frakt enligt vid var tid gällande regler och läggs då på priset inför slutförandet av din beställning. Det pris som anges i det sista beställningssteget på Webbplatsen respektive i Offerten (avser förfrågan om privatimport) är således det totala priset för beställningen.
 
Jag har dragit iväg ett lagom argt mail både till systembolaget o leverantören.
För de är ju leverantören som skrikit till o systembolaget bara dragit i handbromsen.
 

Ekdahl

Medlem
Jag har dragit iväg ett lagom argt mail både till systembolaget o leverantören.
För de är ju leverantören som skrikit till o systembolaget bara dragit i handbromsen.
Fast du har ju bara en affärsrelation med SB, inte leverantören. Så det är bara SBs ansvar gentemot dig som gäller. Hur SB och leverantören löser detta sinsemellan är inte vårt problem.
 

Ekdahl

Medlem
Det är ju uppenbart att leverantören skitit i det blå skåpet och satt helt fel pris. Och vi lever ju en i monopolvärld där bara SB får vara säljare av all alkohol. Så vem som får ta smällen i slutändan struntar jag i (men hoppas såklart SB), men inte under några omständighet är det jag som konsument när jag har ingånget avtal. Inte en chans, vi har lagar som skyddar konsumenten här. Denna gång vinner David över Goliat.
 

Wintermute

Medlem
Ett effektivare men mindre rakryggat svar hade varit standardsvaret som de skickar när en vara är slut. Då hade det blivit en icke-fråga.
 

Ekdahl

Medlem
Hade SB på chatten nu, en högst deprimerande upplevelse. En verkligt okunnig person om lagar och konsumenträtt, fick känslan av en riktig teflonmänniska som inte kan ta till sig fakta utan baserar svar på vad han tycker är rimligt och fördelaktigt för SB...

Hänvisade bl.a. till denna mening som svar på varför de upphävt avtalet: "Systembolaget ansvarar inte för eventuella skriv- och/eller tryckfel på Webbplatsen och har rätt att när som helst ta bort eller göra ändringar i information och funktionalitet på Webbplatsen.". Finns inget i detta som säger att de kan makulera order för att en leverantör har satt fel pris. Texten säger bara att de inte tar ansvar för fel, men att sälja en vara för "fel pris" är inte ett "skriv- och/eller tryckfel"

Det vore direkt diktatoriskt att ha en klausul som säger "Vi ansvar inte för någonting på vår sajt och förbehåller oss rätten att göra vad vi känner för utan du har någon rättighet" (vilket var hans tolkning). Den klausulen är inte laglig och det finns annan lagstiftning i konsumenträtten som gäller över detta.

Någon jurist på forumet?
 

Beo

Medlem
Det här är prövat tidigare se nedan från https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/handla-pa-natet/
Så lycka till!
-
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara
så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.
 
När systemetbolaget själva publicerat en lista på nedsattavaror den 25e maj men meddelar inte kunden förrens 9 dagar efter att de är fel har jag svårt att se att man borde insett felet.
Inte förstå gången en vara prissänkts med mer än 50 % på systemet.
 
Oj!! Bara alkoholskatten är väl 19kr om jag minns rätt. Sen moms och andra pålägg på det! Någon måste ha snubblat rejält på tangenterna.

Påminner om när de listade Weinbach cuvée St Catherine för hundralappen. Lyckades köpa två lådor innan någon upptäckte felet. Men det är några år sen nu...
När systemetbolaget själva publicerat en lista på nedsattavaror den 25e maj men meddelar inte kunden förrens 9 dagar efter att de är fel har jag svårt att se att man borde insett felet.
Inte förstå gången en vara prissänkts med mer än 50 % på systemet.

¯\_(ツ)_/¯
 
Toppen