Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Magikern

Medlem
Det saknas hur mycket som helst. Vore kul med mer supertuscans och Taurasiviner i prisklass 300-700. Utvecklad Bordeaux och Bourgogne från toppårgångar (under 1000 sträcket).
 

chambertin

Medlem
För att svara på frågan i din rubrik: Dom saknar sjukdomsinsikt

Vg dina övriga frågor så visar ju SB upp de flesta av dom avigsidor som en monopolist ofta har.
  • Mkt bristfällig och dålig information om sina produkter och en fullständigt oförstående attityd till t.ex årgångar. (Ta en tiitt på ngn av de 10 större vinhandlarnas hemsidor i Europa och USA och jämför)
  • Ingen flexibilitet när t.ex ett vin säljer slut snabbt och fort pga hög efterfrågan. Även om leverantören har mer att erbjuda så säger man nej och hänvisar till BS.:eek:
  • Om man stöter på två/tre/fyra kanske likvärdiga viner vid en upphandling/provning så handlar man inte upp alla utan bara prompt det som "vinner" provningen (vilket inte alltför sällan innebär en överensstämmesle med en riggad varubeskrivning för att få just det vinet man bestämt att köpa innan men inte kan köpa utan upphandling). Vilken privat aktör som helst skulle förmodligen föredra variation och mångfald och plocka upp samtliga men icke SB icke.
  • Dom är extremt sena på bollen vg de nya viner och öl som efterfrågas och vågar aldrig eller sällan ta på sig rollen att ligga i framkant och ta hem lite mer udda viner och regioner som är på väg upp. Öltrenden är ju ett bra exempel där SB var 1-2 år efter Dk (minst) med att börja erbjuda ett anständigt utbud av hantverkstillverkat öl.
  • En liten inköpsstab i Sthm sitter på all makt över det tillfälliga sortimentet (och det övriga också förstås )och gillar en person där inte ett varuprov så är det bara att glömma det för importören. BS finns ju såklart men det är bara för entusiaster till importörer och inte ngt seriöst ekonomiskt alternativ.

Vad är det som saknas då ?
  • Ja det uppenbara svaret är ju bredd på regional nivå (förutom russinvin från Italien då förstås och möjligen också röd Rioja). Det fanns t.ex idag 44 röda Rioja (på SB i Nordstan Gbg) och hela 2 Priorat, 1 Jumilla och 2 Bierzo. Så här ser det ut vg sortimentet för flera länder.
(ser att jag upprepar mkt av det som @Mattias S och @Magnus L skrivit )
 

Vino fino

Medlem
Jag ser både överrepresentation (framför allt Italien), underrepresentation (i princip allt som inte inköpsavdelningen fattar), och dåliga representanter (för respektive distrikt) i de traditionella områdena.

Sen är ju Bolaget hopplöst efter när det gäller vad som händer i vinvärlden. Vad hände med allt roligt från Sydafrika, Sydamerika, USA? Osv, osv.

En vinbutik bör som minimum ha åtminstone 4 mycket bra representanter per druvsort/stil över 150 kr från de etablerade distrikten, och 2 mycket bra representanter från de nya heta områden eller vinstilar, och gärna 1 mycket bra representant från helt "okända" områden eller stilar.

Och, sist men inte minst, begränsa. Ett "bra" sortiment innebär inte 44 röda Rioja eller 50 Amarone i en butik! Det räcker med 4 Rioja och högst två av den där förbannade Amaronen. Vi vill ha en handfull bra representanter, från hela världen, inte många halvtaskiga representanter från inköpsavdelningens märkliga fetischområden!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ser både överrepresentation (framför allt Italien), underrepresentation (i princip allt som inte inköpsavdelningen fattar), och dåliga representanter (för respektive distrikt) i de traditionella områdena.

Sen är ju Bolaget hopplöst efter när det gäller vad som händer i vinvärlden. Vad hände med allt roligt från Sydafrika, Sydamerika, USA? Osv, osv.

En vinbutik bör som minimum ha åtminstone 4 mycket bra representanter per druvsort/stil över 150 kr från de etablerade distrikten, och 2 mycket bra representanter från de nya heta områden eller vinstilar, och gärna 1 mycket bra representant från helt "okända" områden eller stilar.

Och, sist men inte minst, begränsa. Ett "bra" sortiment innebär inte 44 röda Rioja eller 50 Amarone i en butik! Det räcker med 4 Rioja och högst två av den där förbannade Amaronen. Vi vill ha en handfull bra representanter, från hela världen, inte många halvtaskiga representanter från inköpsavdelningens märkliga fetischområden!
Håller med, men jag vill ha mer än en handfull av varje region. Det blir en stor butik, men om det bara skall finnas en kedja på grund av monopol, så lär det behövas ett helt köpcenter i vilket fall som helst!
 

Vino fino

Medlem
Håller med, men jag vill ha mer än en handfull av varje region. Det blir en stor butik, men om det bara skall finnas en kedja på grund av monopol, så lär det behövas ett helt köpcenter i vilket fall som helst!
Jag tänkte mer på minimisortiment, exempelvis i Åmål. Där det bor mer folk finns det absolut utrymme att fylla på. Bara det inte blir några perversa vurmanden för några få regioner....

Ibland funderar jag på var inköparna semestrar och vad de gör därnere. Skytteltrafik till Venetien? Piemonte? Just saying....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tänkte mer på minimisortiment, exempelvis i Åmål. Där det bor mer folk finns det absolut utrymme att fylla på. Bara det inte blir några perversa vurmanden för några få regioner....

Ibland funderar jag på var inköparna semestrar och vad de gör därnere. Skytteltrafik till Venetien? Piemonte? Just saying....
Då är jag med dig!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Önsketänkande angående storlek...
image.jpg
 

ChristianB

DipWSET
Lånar de här punkterna för att svara lite...
  • Mkt bristfällig och dålig information om sina produkter och en fullständigt oförstående attityd till t.ex årgångar. (Ta en tiitt på ngn av de 10 större vinhandlarnas hemsidor i Europa och USA och jämför)
    Svar: Det här är en av frågorna vi ofta grälar om på jobbet. Jag tycker att det är sanslöst dåligt att årgångar inte uppmärksammas bättre, medan andra menar att det vore omöjligt eftersom det finns så många viner... Med nuvarande hantering av artiklar så är det kanske svårt att implementera, men det ger ju också lösningen: Förbättra hanteringen!
  • Ingen flexibilitet när t.ex ett vin säljer slut snabbt och fort pga hög efterfrågan. Även om leverantören har mer att erbjuda så säger man nej och hänvisar till BS.:eek:
    Svar: Man behöver ju egentligen inte bry sig om efterfrågan, eftersom det i grunden är något "ondskefullt" att vilja dricka mer vin. :p
  • Om man stöter på två/tre/fyra kanske likvärdiga viner vid en upphandling/provning så handlar man inte upp alla utan bara prompt det som "vinner" provningen (vilket inte alltför sällan innebär en överensstämmesle med en riggad varubeskrivning för att få just det vinet man bestämt att köpa innan men inte kan köpa utan upphandling). Vilken privat aktör som helst skulle förmodligen föredra variation och mångfald och plocka upp samtliga men icke SB icke.
    Svar: Kan inte riktigt komma med något konkret här, annat än att det antagligen handlar om långsiktig planering och antal platser i en lansering. Stelt och tråkigt för oss intresserade, men återigen lätthanterligt.
  • Dom är extremt sena på bollen vg de nya viner och öl som efterfrågas och vågar aldrig eller sällan ta på sig rollen att ligga i framkant och ta hem lite mer udda viner och regioner som är på väg upp. Öltrenden är ju ett bra exempel där SB var 1-2 år efter Dk (minst) med att börja erbjuda ett anständigt utbud av hantverkstillverkat öl.
    Svar: Det här är nog symptomatiskt för många stora företag, att de är trögrörliga. Förmodligen är det också en kombination av att det kanske inte riktigt finns något incitament för att faktiskt bry sig om produkterna man säljer (man vill ju inte sälja egentligen), samt att det måste analyseras sjuttioelva gånger innan man faktiskt lanserar en produkt... Långa ledtider gör nog också sitt för att fördröja ALLA steg i lanseringarna.
  • En liten inköpsstab i Sthm sitter på all makt över det tillfälliga sortimentet (och det övriga också förstås )och gillar en person där inte ett varuprov så är det bara att glömma det för importören. BS finns ju såklart men det är bara för entusiaster till importörer och inte ngt seriöst ekonomiskt alternativ.
    Svar: Finns inte mycket att säga om det här tyvärr...
 

ChristianB

DipWSET
Först, ursäkta för dubbelinlägg, men det blev lite rörigt...

Och, sist men inte minst, begränsa. Ett "bra" sortiment innebär inte 44 röda Rioja eller 50 Amarone i en butik! Det räcker med 4 Rioja och högst två av den där förbannade Amaronen. Vi vill ha en handfull bra representanter, från hela världen, inte många halvtaskiga representanter från inköpsavdelningens märkliga fetischområden!
Det här faller nog på den nya sortimentsmodellen att det som efterfrågas ska in. Man har i generella ordalag gjort Svennebanan till inköpare och då får man också det sortiment man förtjänar! Detta späs ytterligare på genom trendanalyser som säger att vissa viner är mer efterfrågade än andra, så då lanseras några extra märken av samma stil för att "det är vad kunden vill ha och det måste vi följa!"
 

Vino fino

Medlem
Först, ursäkta för dubbelinlägg, men det blev lite rörigt...


Det här faller nog på den nya sortimentsmodellen att det som efterfrågas ska in. Man har i generella ordalag gjort Svennebanan till inköpare och då får man också det sortiment man förtjänar! Detta späs ytterligare på genom trendanalyser som säger att vissa viner är mer efterfrågade än andra, så då lanseras några extra märken av samma stil för att "det är vad kunden vill ha och det måste vi följa!"
Jo, fast "efterfrågan" enligt Bolaget är en sanning med modifikation. Som vi varit inne på tidigare, det är inköp som väljer tillfälliga lanseringar och därmed också indirekt vad som hamnar i fasta sortimentet.

Sen är ju specifikationerna väldigt märkliga--- läs gärna Takis mycket hedervärda kritik (trots att han själv tjänar pengar på reglerna)
http://www.svd.se/leverantor-kritiserar-systembolaget .

Och då hamnar vi till sist vid principen och uppdraget: å ena sidan kan man absolut inte sälja kall skumpa trots att kunderna vill ha det, å andra sidan hänvisar man till "kunderna vill ha det" när man köper in skitviner som man explicit beställer sockrade och i trelitersförpackningar.

Jag gillar inte hyckleri och regler som gäller när det passar en. Oavsett monopolets vara eller icke-vara: min fasta övertygelse är att man som försäljare har ett ansvar att få kunden att välja bättre varor. Det går att övertyga med saklig argumentation.
 

sunqan

Vinös
Sedan "vi" flyttade från kungsgatan 8 till upplandsgatan/tegnergatan har allt blivit så jobbigt. De två närmaste butikerna är vasagatan och sveavägen. De butikerna är tyvärr förmpdligen bättre än någon av butikerna i linköping/Västerås /örebro/norrköping men gör mig inte glad :-( vasagatan har 20 franska och 38 italienska röda viner på helflaska >= 150 spänn.
Förut kunde man ju bara slinka in och kolla lite för att kanske spontanhandla nåt, men nu krävs det planering och disciplin.
 

Larseman

Medlem
Butiken på kungsholmstorg verkar vara av samma storlek som "mina" två.
Men undrar om inte Kungsholmstorg är något bättre (mindre dålig) än Sveavägen och Vasagatan. Det ser ut som att Kungsholmstorg åtminstone får in en del av småpartier och då finns det ju en viss chans att någon gång kunna bli lite överraskad o_O. Utan småpartier så blir det bara standard-sortimentet och det är som vi vet inte särskilt kul :usch:
 

sunqan

Vinös
Bättre kunder snarare :)
Min bror är lustig. .. han köper färska kräftor för att de frysta är undermåliga och smakar illa. Men sen opponerar han sig när man köper öl som kostar 20-25 spänn för 33cl och bjuder på för han tycker det duger med undermålig skitöl som smakar illa.

Och inte biter argumenten på honom heller.
 

ChristianB

DipWSET
Lennart Agén, presschef på Systembolaget, säger att offertkraven baseras på trender och vad kunderna efterfrågar. Han har svårt att se nåt annat sätt att arbeta.
Det här är ju modellen som alla företag arbetar efter, med skillnaden att alla vanliga företag försöker ligga lite före och förutse nästa stora grej. ;) Jag kan ju mycket väl ha fel, men mitt intryck är att SB låter det ta för stor plats vad kunderna efterfrågar, som ett slags kompromiss för att få behålla monopolet. I teorin är det ju en bra idé att sälja det som kunderna vill ha. Däremot blir det lite konstigt i praktiken att A) Sälja det under lång tid och fortsätta ta in vad som helst som kvalar in från BS, samt B) Inte ta hänsyn till att bredden i sortimentet urholkas och butikerna likriktas mot en och samma trend. Det blir som en ond cirkel liksom! Man säljer ett slags vin för att folk efterfrågar det, sedan säljer man mer av samma typ för att det är det enda som erbjuds till kunderna. :p

Jag skulle vilja se ett större ansvar för enskild butik att behålla bredden i sortimentet. Det går kanske att styra med vissa riktlinjer ("Max 3 Amarone för XY kr", osv) men jag förstår också att i nuvarande situation så skulle SB aldrig lita på att det finns kompetens nog att göra det. Man hävdar ända in i kaklet att "SB är inte som andra butiker", så då får man heller inte driva verksamheten som en vanlig butik och se till att sortimentet är funktionellt. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det här är ju modellen som alla företag arbetar efter, med skillnaden att alla vanliga företag försöker ligga lite före och förutse nästa stora grej. ;) Jag kan ju mycket väl ha fel, men mitt intryck är att SB låter det ta för stor plats vad kunderna efterfrågar, som ett slags kompromiss för att få behålla monopolet. I teorin är det ju en bra idé att sälja det som kunderna vill ha. Däremot blir det lite konstigt i praktiken att A) Sälja det under lång tid och fortsätta ta in vad som helst som kvalar in från BS, samt B) Inte ta hänsyn till att bredden i sortimentet urholkas och butikerna likriktas mot en och samma trend. Det blir som en ond cirkel liksom! Man säljer ett slags vin för att folk efterfrågar det, sedan säljer man mer av samma typ för att det är det enda som erbjuds till kunderna. :p

Jag skulle vilja se ett större ansvar för enskild butik att behålla bredden i sortimentet. Det går kanske att styra med vissa riktlinjer ("Max 3 Amarone för XY kr", osv) men jag förstår också att i nuvarande situation så skulle SB aldrig lita på att det finns kompetens nog att göra det. Man hävdar ända in i kaklet att "SB är inte som andra butiker", så då får man heller inte driva verksamheten som en vanlig butik och se till att sortimentet är funktionellt. ;)
Man kan ju också önska att vårt kära monopol kunde öppna upp möjligheten för små entusiastbutiker med fokus på specialområden trots att det i grund och botten är i bolagets regi rent ägarmässigt. Åtminstone så borde detta kunna funka i våra större städer, där det mest troligt finns en tillräckligt stor målgrupp. Varför måste alla butiker rikta sig till alla utan de mest intresserade som värsta DDR-samhället, när man kan ha mindre butiker, som ägs av monopolet, men som riktar sig till en smalare målgrupp?

Jag inser dock problemen med att få till något dylikt, men jag tror ändå att det skulle kunna funka - om man vill få det att funka vill säga, vilket tyvärr nog är grundproblemet. :(
 
Toppen